Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025

Η χρονιά του Πάτρα - Πύργος - Τα ορόσημα για να "δοθούν" τα 75 χιλιόμετρα στην κυκλοφορία

 κείμενο από το ypodomes.com

Μετά από πολλά χρόνια αναμονής, και περίπου τρία χρόνια μετά την έναρξη των έργων, ο άξονας Πάτρα-Πύργος αναμένεται φέτος να γίνει μια πραγματικότητα και να δοθεί σε λειτουργία. Τα 75 νέα χιλιόμετρα κλειστού αυτοκινητόδρομου που θα συνδέσουν την πρωτεύουσας της Αχαϊας με την πρωτεύουσα της Ηλείας θα κλείσουν ένα κεφάλαιο αποτελούμενο από δύσκολες συνθήκες, ανατροπές, αγωνία για την τοπική κοινωνία και τελικά λύτρωση με την υλοποίηση του έργου.

Κλείνοντας το 2024, η πρόοδος στο έργο άγγιξε το 70% παρότι ο φετινός χειμώνας έχει δείξει ότι δεν θα είναι τόσο εύκολος όσο ο περσινός. Οι συχνές βροχοπτώσεις και κακοκαιρίες αποτελούν μεν τροχοπέδη για την πρόοδο των έργων, όμως πλέον από φέτος εισερχόμαστε σε μια αντίστροφη μέτρηση που -εκτός απροόπτου- θα μας οδηγήσει στην ολοκλήρωση και στην λειτουργία.

Δύο σημεία είναι σημαντικά στην πορεία αυτή. Το πρώτο είναι η απόφαση για το αν λειτουργήσει ο άξονας στο σύνολό του, δηλαδή να δοθεί από το Μιντιλόγλι μέχρι τον Πύργο ή αν θα δοθεί τμηματικά. Αν και έχει λεχθεί ότι αυτό είναι και το ορθότερο για να αποφευχθούν προσωρινές συνδέσεις με το τοπικό δίκτυο, από την άλλη αν έχουμε σημαντική χρονική απόκλιση στην ολοκλήρωση του πιο δύσκολου τμήματος, του πρώτου στην περιοχή της Αχαϊας, τότε δεν είναι απίθανο να δούμε τμηματική λειτουργία.

Το δεύτερο σημείο είναι ο χρόνος ολοκλήρωσης των τριών εργολαβιών. Η ΤΕΡΝΑ στο τμήμα Γαστούνη-Πύργος έχει σχεδόν ολοκληρώσει την εργολαβία καθώς κινείται κοντά στο επίπεδο του 90%  (ήταν 86% τον Δεκέμβριο) και φαίνεται πως -καιρού επιτρέποντος- μέχρι τον Μάρτιο θα έχει καταφέρει να φτάσει στην επίτευξη του στόχου. Με μεγάλη επιτάχυνση κινείται πλέον και η εργολαβία της ΑΚΤΟR στο τμήμα Καραίικα-Γαστούνη καθώς είναι στο επίπεδο των 2/3 της προόδου και συνεχίζοντας με αυτούς τους ρυθμούς είναι πιθανόν να δούμε μέχρι το τέλος της Άνοιξης να φτάνει σε επίπεδα ολοκλήρωσης.

Όπως φαίνεται το κρίσιμο σημείο είναι πως εφόσον δούμε τις δύο αυτές εργολαβίες να ολοκληρώνονται αν θα έχουμε μεγάλη χρονική διαφορά στην ολοκλήρωση με την τρίτη και πιο απαιτητική εργολαβία. Απαιτητική γιατί στην πρώτη εργολαβία της AVAX από το Μιντιλόγλι μέχρι τα Καραίικα το έργο στο μεγαλύτερο τμήμα αφορά στην διαπλάτυνση της υφιστάμενης χάραξης, δηλαδή έργα και λειτουργία του δρόμου ταυτόχρονα. Σύμφωνα με τις προβλέψεις αυτό το τμήμα που η πρόοδος του δεν είναι ευκαταφρόνητη, είναι σχεδόν στα 2/3, θα ολοκληρωθεί προς τα τέλη του έτους. Εδώ μένει να δούμε αν ληφθεί κάποια απόφαση για την τμηματική ή συνολική λειτουργία του άξονα.

Η συνέχεια και τα μεγάλα οφέλη

Η ολοκλήρωση του Πάτρα-Πύργος, κλείνει ένα πολυετές σήριαλ για το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και δημιουργεί τις συνθήκες για να ξεκινήσει η συζήτηση για το τελευταίο "ορφανό" τμήμα, Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα. Η εκτίμηση πως το έργο μπορεί να κοστίσει έως και 700 εκατ. ευρώ δημιουργεί μεγάλες δυσκολίες στην προώθηση του προς υλοποίηση αλλά φαίνεται πως υπάρχει κινητικότητα για μια τμηματική υλοποίηση του έργου.

Όπως έχει δηλωθεί το προηγούμενο διάστημα,  το πιθανότερο είναι το πρώτο υποτμήμα που θα δούμε να παίρνει το πράσινο φως (με την αίρεση της εύρεσης χρηματοδότησης) είναι το Πύργος-Αλφειός μήκους 13χλμ που θα φτάσει την Ολυμπία Οδό στην Αρχαία Ολυμπία. Να θυμίσουμε πως από το καλοκαίρι του 2022 το υπουργείο ΥΠΟΜΕ έχει δώσει εντολή στην Ολυμπία Οδό να εκπονήσει τις σχετικές μελέτες στο τμήμα Α/Κ Εισόδου Πύργου – Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα.

Με την λειτουργία του νέου αυτοκινητόδρομου, η απόσταση Πάτρα-Πύργος θα μειωθεί αισθητά σε κάτι περισσότερο από 35 λεπτά κερδίζοντας πάνω από 40 λεπτά απαιτητικής οδήγησης. Παράλληλα ο Νομός Ηλείας θα αποκτήσει για πρώτη φορά κλειστό αυτοκινητόδρομο που θα διασχίζει κάθετα το μεγαλύτερο τμήμα του.

Το σημαντικότερο όμως είναι πως θα κινείται σε κλειστό αυτοκινητόδρομο που διαθέτει δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας και τα επίπεδα οδικής ασφάλειας θα είναι τα υψηλότερα που υπάρχουν και που ισχύουν στους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Η απόσταση Αθήνα-Πύργος θα μπορεί να επιτυγχάνεται σε λιγότερο από 3 ώρες αλλάζοντας τα δεδομένα στις επιβατικές και εμπορευματικές οδικές μεταφορές της περιοχής.

Σημαντική μείωση στους χρόνους οδήγησης θα διαπιστώσουν και οι οδηγοί κάτω από τον Πύργο που θα έχουν πλέον πρόσβαση σε κλειστό αυτοκινητόδρο όχι από την Πάτρα, αλλά από την περιοχή του Πύργου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα