Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025

Μετρό Θεσσαλονίκης: τα ορόσημα που θα οδηγήσουν στην λειτουργία της επέκτασης Καλαμαριάς

κείμενο από το ypodomes.com

Δύο μήνες λειτουργίας κλείνει σήμερα η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης. Αυτό το πρώτο δίμηνο σίγουρα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως εύκολο καθώς η εκκίνηση ενός νέου συστήματος μετρό με διαφορετική τεχνολογία από αυτό της Αθήνας φαίνεται πως έφερε στην επιφάνεια αρκετές δυσλειτουργίας και παιδικές ασθένειες.

Μπορεί τα φώτα της δημοσιότητας να είναι στην καθημερινότητα της λειτουργίας της βασικής γραμμής, όμως σε πολύ προχωρημένο επίπεδο είναι από την Ελληνικό Μετρό η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά, που θα δημιουργήσει το πρώτο μικρό δίκτυο στην πόλη.

Με την λειτουργία της επέκτασης θα τεθούν σε λειτουργία πέντε νέοι σταθμοί: ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ, ΜΙΚΡΑ. Ουσιαστικά ο σταθμός 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ γίνεται ο πρώτος κομβικός σταθμός, καθώς από εκεί θα διακλαδώνονται οι δύο γραμμές. Η βασική γραμμή θα συνεχίζει προς ΒΟΥΛΓΑΡΗ και ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ και η δεύτερη γραμμή θα συνεχίζει προς Καλαμαριά και μέχρι τη Μίκρα.

Στα δρομολόγια θα υπάρχουν κοινοί οι σταθμοί από τον ΝΕΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ και μέχρι την 25η ΜΑΡΤΙΟΥ. Άρα οι επιβάτες με προορισμό κάποιον από τους παραπάνω σταθμούς θα πρέπει να συμβουλεύονται την τηλεματική για να επιλέγουν τον κατάλληλο συρμό.

Πως προχωρούν τα έργα

Όπως ανέφερε οο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος σε τηλεοπτική του παρουσία στο TV100 θα απαιτηθεί να γίνει διακοπή λειτουργίας και της βασικής γραμμής πριν την έναρξη της λειτουργίας της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Αυτό χρονικά ο κ.Ταχιάος το προσδιόρισε λίγο πριν την παράδοση της επέκτασης. Σύμφωνα πληροφορίες οι διακοπές θα είναι ολιγοήμερες καθώς θα πρέπει να "κουμπώσουν" τα συστήματα της βασικης γραμμής με εκείνα της επέκτασης Καλαμαριάς.

Σε κάθε διακοπή θα υπάρχει ενημέρωση κάποιες ημέρες πριν. Όταν θα διακόπτεται η κυκλοφορία θα τεστάρονται τα συστήματα, οι σταθμοί και οι συρμοί προκειμένου να μπορέσει να ενταχθεί σε λειτουργία η επέκταση.

Αυτή την περίοδο τα έργα της επέκτασης προχωρούν προς την ολοκλήρωση τους και θα απαιτηθεί να γίνει το απαραίτητο σπριντ και να πιαστούν τα ορόσημα που υπάρχουν.

Οι δύο σήραγγες είναι ολοκληρωμένες και προσφάτως η επιδομή. Αυτή την εποχή στους πέντε σταθμούς, επόμενο βήμα είναι να προχωρήσουν τα αρχιτεκτονικά τελειώματα, δηλαδή, πλάκες δαπέδου και επιτοίχιες, φωτισμός, σήμανση, εξοπλισμός σταθμού, επιχρίσματα, βαψίματα κ.α. και φυσικά τα κάθε είδους ηλεκτρομηχανολογικά (Η/Μ) συστήματα.

Το έργο της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά έχει αναλάβει η AKTOR ενώ υπάρχουν και αρκετές μικρότερες εργολαβίες που έχουν να κάνουν με τα Η/Μ συστήματα.

Περίπου το καλοκαίρι θα ξεκινήσουν μικρές δοκιμές των συστημάτων και των τρένων, για σταθμούς και σήραγγες και τον Σεπτέμβριο υπολογίζεται να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια αρχικά στους 5 σταθμούς και ακολούθως και στους 18 (δηλαδή και τους 13 της βασικής γραμμής).

Κατα τη διάρκεια των διακοπών της βασικής γραμμής οι συρμοί θα μπορούν να κινούνται σε όλους τους σταθμούς για να δοκιμαστούν σε πραγματικές συνθήκες.

Αναφορικά με την προμήθεια από την Ελληνικό Μετρό των επιπλέον 15 συρμών από την Hitachi, σύμφωνα με πληροφορίες υπολογίζεται να ξεκινήσει από το τέλος καλοκαιριού και να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους ή το αργότερο την αρχή του 2026.

Στόχος είναι τα δρομολόγια να πέσουν στα 3 και μετά στα 2 λεπτά τις ώρες αιχμής. Το 2026 εκτιμάται ότι θα πιαστεί ο στόχος των συρμων ανά 90 δευτερόλεπτα που θα δώσει μεγαλύτερες δυνατότητες στο σύστημα μετρό της πόλης.

Το πρώτο δίμηνο της βασικής γραμμής

Ολοκληρώνοντας το πρώτο δίμηνο έχουμε και τα πρώτα συγκεντρωμένα στατιστικά όπως δόθηκαν από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα σε παρουσία του σε ραδιοφωνική εκπομπή.

Όπως είπε στο διάστημα αυτό έχουν μετακινηθεί με το μετρό περίπου 1,5 επιβάτες, έχουν εκδοθεί πάνω από 300.000 εισιτήρια, έχουν εκδοθεί πάνω από 60.000 προσωποποιημένες κάρτες.

Σύμφωνα με τον υπουργό, η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει οδηγήσει σε μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου κατά περίπου 10%.

Παράλληλα σε εξέλιξη είναι και η δυνατότητα χρήσης κάρτας ή κινητού για την αγορά εισιτηρίου από τις αρχές Μαρτίου. Σήμερα οι δυσλειτουργίες του συστήματος εισιτηρίων εξακολουθούν και θεωρείται πως η χρήση της κάρτας θα δώσει νέες δυνατότητες στους χρήστες. Αυτή την εποχή γίνονται οι απαραίτητοι έλεγχοι για να μπορέσει να λειτουργήσει και αυτή η δυνατότητα. Στην Αθήνα η χρήση κάρτας-κινητού τέθηκε επίσημα σε λειτουργία πριν από μερικές ημέρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα