Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2025

Μετρό Θεσσαλονίκης: ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση για την επέκταση προς Καλαμαριά - Σε 20 λεπτά από το Σιδηροδρομικό Σταθμό στη Μίκρα

 κείμενο από το ypodomes.com

Με το βλέμμα στραμμένο στη Θεσσαλονίκη και την ΔΕΘ που ξεκινά σε μερικές ημέρες είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τα μεγάλα έργα στην πόλη, η πρόοδος τους αλλά και τα επόμενα έργα που πρέπει να περιμένει η πόλη. Φέτος θα είναι και η πρώτη χρονιά που η ΔΕΘ θα πραγματοποιηθεί με το Μετρό σε λειτουργία.

Το βασικότερο έργο που απασχολεί την πόλη είναι η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά. Όπως έγινε γνωστό, η έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας τοποθετείται εντός του πρώτου τριμήνου του 2026, δηλαδή σε περίπου έξι μήνες από σήμερα, πιθανότατα στο τέλος Μαρτίου.

Αυτές τις ημέρες έχει προγραμματιστεί να ρευματοδοτηθούν οι σταθμοί καθώς και οι σήραγγες από τον ΔΕΔΔΗΕ, κάτι που θα γίνει μέχρι μεθαύριο.

Από εκεί και έπειτα με την ρευματοδότηση θα μπορούν να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια της επέκτασης προς Καλαμαριά. Αρχικά θα κάνουν μόνο την διαδρομή μετά από τον σταθμό της 25ης Μαρτίου και μέχρι τον τερματικό στη Μίκρα.

Επόμενο μεγάλο ορόσημο θα είναι το κλείσιμο της βασικής γραμμής, το οποίο αναμένεται να κλειδώσει χρονικά (με σημαντικές πιθανότητες τον Νοέμβριο). Εκεί θα μπορούν να ξεκινήσουν δρομολόγια σε όλο το μήκος της γραμμής 2, δηλαδή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και μέχρι την Μίκρα.

Αυτό γιατί ο τρόπος λειτουργίας των δύο γραμμών θα διαφέρει από εκείνον της Αθήνας. Τόσο η γραμμή 1 Ν.Σ.Σταθμός-Νέα Ελβετία όσο και η γραμμή 2 Ν.Σ.Σταθμός-Μίκρα θα μοιράζονται τους σταθμούς μέχρι και τον σταθμό 25η Μαρτίου.

Από εκεί η κάθε γραμμή θα διακλαδώνεται είτε προς Νέα Ελβετία, είτε προς Βούλγαρη.

Αναφορικά με τα έργα πολιτικού μηχανικού που τρέχει η AKTOR, δηλαδή την βασική εργολαβία της επέκτασης του Μετρό προς Καλαμαριά, αυτή οδεύει προς το τέλος της.

Οι θύρες στους πέντε νέους σταθμούς έχει τοποθετηθεί, βασικό ορόσημο για να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια καθώς ανοίγουν ταυτόχρονα με τις θύρες των συρμών.

Η κατασκευή των σταθμών προχωρά σε αρχιτεκτονικά τελειώματα, δηλαδή τοποθέτηση πλακών, βαψίματα, ολοκλήρωση αισθητικών τελειωμάτων κ.α. Η εμφάνιση τους θα είναι ταυτόσημη με εκείνη της γραμμής 1.

Η μεγάλη πρόκληση όμως δεν είναι πλέον τα έργα πολιτικού μηχανικού, αλλά οι άλλες πέντε εργολαβίες που αφορούν την εγκατάσταση και λειτουργία των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων της επέκτασης (Η/Μ).

Εδώ ρόλο συντονιστή έχει αναλάβει η AKTOR καθώς έχει και τη συνολική εμπειρία από τα έργα μετρό για την γραμμή 1 που παραδόθηκε σε λειτουργία στις 30 Νοεμβρίου. Ο συντονισμός είναι κρίσιμος για να μπορέσει να λειτουργήσει στον επιθυμητό χρόνο η επέκταση προς Καλαμαριά.

Παράλληλα έχει καταφτάσει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και ο 4ος από τους 15 επιπλέον συρμούς του Μετρό. Πιθανότατα μέχρι αύριο θα βρίσκεται εντός του αμαξοστασίου για να ξεκινήσουν οι σχετικοί έλεγχοι, δοκιμές κλπ για να ενταχθεί στο σύστημα του Μετρό και να διεξάγει κανονικά δρομολόγια.

Στόχος της Ελληνικό Μετρό είναι και οι 15 συρμοί να έχουν παραληφθεί μέχρι τον Φεβρουάριο για να λειτουργήσουν οι δύο γραμμές με το σύνολο του στόλου που θα είναι 33 και θα καλύπτουν με επάρκεια τις ανάγκες των δρομολογίων.

Σημαντική εκκρεμότητα παραμένει η διάνοιξη της οδού Πόντου η οποία αποτελεί το νέο στοίχημα και για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς συνδέεται με την λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Δύο γραμμές το 2026

Το Μετρό Θεσσαλονίκης με την λειτουργία των πέντε νέων σταθμών θα αποκτήσει ένα πρώτο μικρό δίκτυο δύο γραμμών και 18 σταθμών, ολοκληρώνοντας μια δύσκολη πορεία με πολλά πισωγυρίσματα και καθυστερήσεις που ξεκίνησε το 2006 με την υπογραφή της σύμβασης της βασικής γραμμής και στη συνέχεια το 2013 με την σύμβαση για την επέκταση προς Καλαμαριά.

Οι πέντε νέοι σταθμοί είναι οι:
-ΝΟΜΑΡΧΙΑ
-ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
-ΑΡΕΤΣΟΥ
-ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ
-ΜΙΚΡΑ

Μια διαφορά που θα καταλάβει ο επιβάτης της νέας γραμμής είναι οι αποστάσεις μεταξύ των σταθμών. Δηλαδή, στην βασική γραμμή οι αποστάσεις είναι περίπου κάθε 500-600 μέτρα κατά μέσο όρο. Στην επέκταση προς Καλαμαριά θα είναι περίπου κάθε 900 μέτρα, αρκετά μεγαλύτερη απόσταση για να φτάσει ο συρμός από τον ένα σταθμό στον άλλο.

Η νέα γραμμή 2 θα διαθέτει 16 σταθμούς και θα γίνει μεγαλύτερη από την βασική γραμμή που διαθέτει 13 σταθμούς. Η απόσταση Ν.Σ.Σταθμός-Μίκρα θα καλύπτεται σε περίπου 20 λεπτά διανύοντας γραμμικά όλο το πολεοδομικό συγκρότημα σε αυτή τη διαδρομή και φτάνοντας στο τέλος της πόλης.

Τόσο στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ όσο και στην Ελληνικό Μετρό, θεωρούν κομβική την επέκταση προς Καλαμαριά καθώς η δικτύωση αυτή θεωρητικά μπορεί να προσελκύσει πολλούς περισσότερους επιβάτες.

Σήμερα περίπου 80.000 επιβάτες καθημερινά επιλέγουν την μετακίνηση τους με το Μετρό, αριθμός που μάλλον είναι μεγαλύτερος λόγω του φαινομένου της "πάσας" των εισιτηρίων από τον ένα επιβάτη σε έναν άλλο.

Το στοιχείο αυτό φαίνεται να προβληματίζει καθώς είναι σημαντικά επιζήμιο για την βιωσιμότητα του συστήματος, δεδομένου του γεγονότος πως το εισιτήριο του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το φθηνότερο στην Ευρώπη με μόλις 60 λεπτά.

Επίσης σημαντικό ορόσημο στη λειτουργία αποτελεί και η λειτουργία των POS, δηλαδή της δυνατότητας των επιβατών στο Μετρό με τη χρήση της κάρτας τους για την αγορά εισιτηρίων από τα αυτόματα μηχανήματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα