Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2008

Flashback: Αττικό Τραμ

Απο τα μέσα της δεκαετίας του 1990 στην Αθήνα συζητούσαν για την επαναφορά του Τραμ. Προτάθηκαν διάφοροι τρόποι καθώς και διάφορες διαδρομές με κύριο χαρακτηριστικό την ένωση του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά με τις συνοικίες τους.
Βλέποντας την ανάπτυξη του μέσου κυρίως στις Ευρωπαικές πόλεις όλο και περισσότερο ωρίμαζε η ιδέα. Με την ανάληψηξ των Ολυμπιακών και τις αυξημένες ανάγκες της Αθήνας απο το όλο και αυξανόμενο κυκλοφοριακό πρόβλημα δημοσιεύτηκε η ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΑΜ) για την περίοδο 2000-2006 προτάθηκε να δημιουργηθεί ένα πλέγμα με διαδρομές απο το κέντρο της Αθήνας προς Πατήσια , Παγκράτι και Πειραιά.
Το 2000 η τότε κυβέρνηση ανακάλυψε (μάλλον κάπως αργά) ότι υπάρχει κενό στις μεταφορές των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων στα Νότια Προάστια - τόσο στο Νέο Φάληρο όσο και στον 'Αγιο Κοσμά και το Ελληνικό. Αποφασίστηκε λοιπόν σε σχέση με την αρχική μελέτη να εγκαταληφθούν οι αρχικές διαδρομές και να δημιουργηθεί μια γραμμή που να ενώνει το κέντρο της Αθήνας με τη Νέα Σμύρνη το Παλαιό Φάληρο και δύο κλάδους ο ένας προς Φάληρο και ο άλλος προς Ελληνικό.
Με το βάρος του χρόνου να τρέχει καθώς και τις αντιδράσεις που υπήρξαν απο τους Δήμους που περνούσε το Τραμ έκαναν την Ολυμπιακή Επιτροπή να δώσει "κόκκινη κάρτα" για το έργο αυτό. Με παρέμβάσεις Υπουργών και φοβερές πιέσεις το έργο κατάφερε να ξεκινήσει στις αρχές του 2002 και ένα ασφυκτικό χρονοδιάγραμμά στην πλάτη της : έπρεπε σε 2, 5 χρόνια να κατασκευαστούν 25 χιλιομέτρα διπλής γραμμής Τραμ ακόμα και σε περιοχές με αστική ανάπτυξη.
Οι εργασίες και λόγω απειρίας σε τέτοιου είδους έργα στην Ελλάδα δεν προχωρούσε ικανοποιητικά και το όλο εγχείρημα έφτανε στα όρια της αποτυχίας. Η Διεθνής Ολυμπαική Επιτροπή (ΔΟΕ) είχε σχεδόν σίγουρο την ΜΗ λειτουργία του Τραμ και ζητούσε εναλλακτικά πλάνα για τις μεταφορές στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Τον τελευταίο χρόνο (απο το καλοκαίρι του 2003) ξεπεράστηκαν όλα τα προβλάηματα αλλά το χρονοδιάγραμμα ήταν ασφυκτικό και χρειάστηκαν υπεράνθρωπες προσπάθειες για την ολοκλήρωση του "πολύπαθου" έργου.
Οι τελευταίοι κρίσιμοι μήνες ξεπέρασαν κάθε προσδοκία τα δοκιμαστικά δρομολόγια με τους οδηγούς να εκπαιδεύονται ακόμα στο Τραμ του Βερολίνου ξεκίνησαν στα μέσα Ιουνίου του 2004.
Στις 19 Ιουλίου 2004 το Τραμ σφύριξε για πρώτη φορά και μετέφερε επιβάτες μετά απο 38χρόνια. Οι πρώτοι μήνες λειτουργίας έδειξαν πόσο ανώριμο ήταν το μέσο στον ασφυκτικό ιστό της ΑΘήνας καθώς υπήρχαν προβλήματα με τη σηματοδότηση με το 'πράσινο κύμα' (την προτεραιότητα του Τραμ έναντι των αυτοκινήτων δηλαδή στα φανάρια) με τον κλιματισμό (δε θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη βόλτα όπου ημάσταν στοιβαγμένοι σαν σαρδέλες στην ντάλα του καλοκαιριού και ο κλιματισμός άφαντος!!).
Οι γραμμές που ξεκίνησαν είναι οι Σύνταγμα-Νεος Κόσμος-Νέα Σμύρνη- Παλαιό Φάληρο- Γλυφάδα και κλάδος προς Στάδιο Ειρήνης και Φιλία ενώ τον Οκτώβριο που μας πέρασε έγινε και η πρώτη μικρή επέκταση απο τη Γλυφάδα στη Βούλα.
Στα μελλονικά πλάνα του Τραμ αναμενεται η επέκταση προς το Κέντρο του Πειραιά και τις συνοικίες του (Κερατσίνι, Καμίνια κλπ.
Οι σημερινοι αριθμοί του Τραμ :60.000 αριθμός επιβατών ανά ημέρα, 26 χλμ. δίκτυο, 47 στάσεις στις διαδρομές του Τραμ
19 ώρες λειτουργίας τις καθημερινές, 24 ώρες λειτουργίας το Σ.Κ, 35 οχήματα, 254 θέσεις ορθίων και καθήμενων,2 θέσεις για ΑΜΕΑ, 2.044 δέντρα κατά μήκος του δικτύου
94.035 θάμνοι κατά μήκος του δικτύου, 46.687 τ.μ. επιφάνεια καλυμμένη με χλοοτάπητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα