Υποδομές στην Ελλάδα

Κυριακή 24 Αυγούστου 2008

Αττικό Τραμ: Ιστορία και μελλοντικές επεκτάσεις

Η ιστορία του Τραμ στην Αθήνα μοιάζει λίγο με τις ταινίες μελό. Ξεκίνησε όπως και τα περισσότερα Τραμ στην Ευρώπη με αξιώσεις και σιγά - σιγά κάλυψε τις βασικές περιοχές της τότε Αθήνας. Ήταν το μέσο των εργαζομένων και καθημερινά ο συνωστισμός στα βαγόνια του ήταν γεγονός. Μετά τον Β` παγκόσμιο πόλεμο όπου οι περισσότερες υποδομές της πόλης ήταν κατεστραμμένες το Τραμ ήταν εκεί και εξυπηρετούσε. Ο κόσμος είχε το δικό του μέσο. Ήταν όμως ένα μέσο που "εμπόδιζε" την ανάπτυξη των αστικών δρόμων και την ροή των αυτοκινήτων.
Όταν ανοίγονταν οι κεντρικές λεωφόροι της Αθήνας δεν Τραμ δε περιλαμβανόταν πουθενά. Ήταν "ξεπερασμένο", ένα λαϊκό μέσο συνωστισμού. Έτσι σε μία νύχτα, πάρθηκε η απόφαση (εγκληματική κατά πολλούς) να ξηλωθεί το δίκτυο για να ανοίξει ο δρόμος στα ιχ. Ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη υπήρχε μια στάση αναμονής για το Τραμ η Αθήνα το καθάρισε μένοντας σχεδόν γυμνή από μέσα σταθερής τροχιάς.
Την δεκαετία 1980 το Τραμ άρχισε και πάλι να ψιθυρίζεται στα γραφεία των Υπουργείων και άρχισαν και πάλι να πέφτουν ιδέες για ένα καινούργιο δίκτυο. Η ωρίμανση για την επιστροφή του Τραμ ήταν η επόμενη δεκαετία όταν πλέον άρχισε να φαίνεται ότι τα ιχ όχι μόνο είχαν εκτοπίσει κάθε άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς αλλά είχαν κυριολεκτικά κάνει "κατάληψη" στην πόλη δημιουργώντας κυκλοφοριακά εμφράγματα.
Το κομβικό σημείο που ώθησε τη δημιουργία του Τραμ ήταν η ανάληψη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 καθώς πλέον έπρεπε να δημιουργηθεί δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς. Το 2000 η τότε ΜΑΜ προέβλεπε ανάπτυξη του Τραμ κυρίως στο κέντρο της πόλης και προς Πατήσια και Παγκράτι. Λόγω όμως έλλειψης μέσων σταθερής τροχιάς στα δύο Ολυμπιακά κέντρα του Ελληνικού και του Φαλήρου δημιουργήθηκαν οι 2 σημερινές γραμμές. Το έργο άρχισε οριακά το 2002 και με πολλούς καβγάδες και αντιδράσεις από τους Δήμους που περνούσε ολοκληρώθηκε λίγες μέρες πριν τους Ολυμπιακούς του 2004.
Αρχικά το μέσο απογοήτευσε αφού στο μυαλό όλων των πολιτών υπήρχε η εντύπωση ενός επιφανειακού μετρό. Έχοντας και πολλά λειτουργικά προβλήματα αφού κατά γενική εντύπωση το Τραμ λειτουργήσει πριν να είναι έτοιμο 100%.
Το 2003 ο τότε Υπ. Μεταφορών εξήγγειλε ένα φιλόδοξο πλάνο επέκτασης του τραμ. Το 2004 όμως φρέναραν όμως όλα τα σχέδια εκτός από δύο: την επέκταση προς Βούλα και Πειραιά που ήδη ήταν ενταγμένα στο Γ` ΚΠΣ.
Τα επόμενα 4 χρόνια δεν ήταν και τόσο εύκολα καθώς το Τραμ είχε να αντιμετωπίσει την δυσπιστία του κοινού, ένα πολύ μικρό δίκτυο καθώς και αμφίβολο μέλλον. Μόλις πέρσι το Τραμ έκανε το πρώτο δειλό βήμα φτάνοντας στη Βούλα μεγαλώνοντας κατά 700μ. Η κρίσιμη επέκταση για Πειραιά είναι σε φάση δημοπράτησης ενώ έχουν ανακοινωθεί και πάλι σχέδια επέκτασης αυτή τη φορά για τις συνοικίες του Πειραιά. Η πρώτη φάση αφορά επέκταση προς Καμίνια, Φρεαττύδα, Χατζηκυριάκειο και η β` φάση επέκταση προς Δραπετσώνα, Κερατσίνι και Πέραμα.

Το υπάρχον δίκτυο περιλαμβάνει τις διαδρομές:
-Σύνταγμα- Βούλα
-Σύνταγμα-ΣΕΦ και το εναλλακτικό δρομολόγιο ΣΕΦ-Βούλα

Επεκτάσεις
-αυτό τον καιρό περιμένουμε την δημοπράτηση της επέκτασης σε κυκλική γραμμή μονής τροχιάς έως το Κέντρο και το Λιμάνι του Πειραιά.

Μελλοντικές Επεκτάσεις (Εξαγγελίες Υπουργείου Μεταφορών)
-προς Καμίνια
-προς Χατζηκυριάκειο
-προς Καλλίπολη
Η Αθήνα και το Τραμ έχουν μια ιδιαίτερη σχέση θα έλεγε κανείς κρίνοντας απο την ιστορία του μέσου σε αυτή την πόλη. Η αλήθεια είναι ότι το Τραμ δεν είναι Μετρό και δεν έχει τις ταχύτητες του. Δεν είναι υπόγειο και ανακατεύεται στην απίστευτη κίνηση των δρόμων της Αθήνας. Μπορεί όμως να είναι ένα συμπληρωματικό μέσο για το Μετρό και τον Προαστιακό και να δώσει εναλλακτικές διαδρομές σε όλη την Αθήνα. Για να γίνει αυτό όμως χρειάζεται ένα πιο ευρύ δίκτυο που να μην περιορίζεται στο κέντρο και τον Πειραιά. Αν επεκταθεί στα Προάστια θα δώσει κίνητρο σε πολλούς πολίτες να το χρησιμοποιήσουν και θα κοπούν και αντίστοιχες γραμμές λεωφορείων που επιβαρύνουν την κίνηση.

Προτεινόμενες Επεκτάσεις
-Επέκταση μέσω της Πανεπιστημίου και της Πατησίων έως τα Άνω Πατήσια με κλάδο που θα διασχίζει τη Λ. Αλεξάνδρας.
-Νέος κλάδος από το Σταθμό Συγγρού Φιξ σε Καλλιθέα και Τζιτζιφιές μέσω Θησέως.
-Νέος κλάδος από τα Άνω Πατήσια προς Χαλάνδρι ανατολικά και Καματερό δυτικά.
-Κλάδος από το Κερατσίνι προς Νίκαια και Κορυδαλλό.
-Επέκταση προς Βουλιαγμένη και μελλοντικά Βάρκιζα.
-Κλάδος από το Σύνταγμα μέσω της Διον. Αρεοπαγίτου προς Θησείο, Ψειρή, Στ. Λαρίσης.
-Κλάδος προς Παγκράτι και Υμηττό.
Με τις επεκτάσεις μπορούν ταυτόχρονα να καταργηθούν λεωφορειακές γραμμές το Τραμ να λειτουργήσει συμπληρωματικά αλλά και τροφοδοτικά του δικτύου Μετρό δημιουργώντας ένα ευρύ πλέγμα Σταθμών.
Η δική μου ευχή είναι το Τραμ να τα καταφέρει καθώς έχει και πολλά οικονομικά προβλήματα λόγω της έλλειψης δικτύου. Να αγαπηθεί από τον κόσμο και να επεκταθεί σε πολλές περιοχές της Αθήνας.

1 σχόλιο:

Μίλτος Βασιλείου είπε...

Φοβάμαι, πως για Αθήνα-Πειραιά-Θεσσαλονίκη είναι πολύ αργά πια για το τραμ. Αν δεν είχε ξηλωθεί στις 10ετίες 60-70 θα μπορούσε να είχε επιβληθεί, σε συνδυασμό με μία άλλη εθνική πολιτική συγκοινωνιών... Σήμερα, είναι πολύ δύσκολο να αφαιρέσεις έστω και λίγα εκατοστά ασφάλτινου δρόμου από την κυκλοφορία των ΙΧ, που ο στόλος τους συνεχώς διευρύνεται με την έμμεση παρότρυνση και της πολιτείας (έλλειψη πολιτικής δημόσιων συγκοινωνιών και αποθάρρυνσης του Ι.Χ.) Κάποιες περιφεριακές γραμμές (παραλία Σαρωνικού, Διονυσίου Αεροπαγίτου κ.λ.π. μπορούν να εξυπηρετηθούν από το τραμ. Δυστυχώς το τεράστιο έγκλημα των προηγούμενων 10ετιών -η συνειδητή εγκατάλειψη των μέσων σταθερής τροχιάς- θα πληρωθεί όχι μόνον σε αμέτρητη ταλαιπωρία αλλά και σε οικονομικό τίμημα αφού οι μόνες εφικτές λύσεις είναι... υπόγειες. Αντίθετα ΣΗΜΕΡΑ είναι η ώρα (άν δεν είναι και πάλι αργά) του τραμ στις μεγάλες επαρχιακές πόλεις. Πάτρα, Λάρισσα, Ηράκλειο, Βόλος,Καλαμάτα,Καβάλα, Ιωάννινα έχουν ΑΜΕΣΗ ανάγκη από την κατασκευή του σχετικού δικτύου μέσου σταθερής τροχιάς (τράμ-ελαφρό Μετρό).

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα