Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2008

Επεξήγηση (Ερασιτεχνικού) χάρτη Μέσων Σταθερής Τροχιάς Θεσσαλονίκης

Η πρόταση για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς στη Θεσσαλονίκη θεωρεί ως δεδομένο το υπό κατασκευή τμήμα του μετρό αλλά διαφοροποιείται σε ό,τι αφορά στις σχεδιαζόμενες επεκτάσεις του προς τις περιοχές της Καλαμαριάς και της Σταυρούπολης. Με βάση τα προβλεπόμενα, η γραμμή 2 του μετρό της Θεσσαλονίκης θα εξυπηρετεί τις παραπάνω περιοχές έχοντας κοινό με τη γραμμή 1 (υπό κατασκευή) ένα εκτεταμένο τμήμα μεταξύ των σταθμών «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» και «Πατρικίου».Οι διαφοροποιήσεις που προτείνονται στο παρόν σχέδιο αφορούν στη μείωση του μήκους του κοινού τμήματος των δυο γραμμών μεταξύ των σταθμών «Δημοκρατίας» και «Πανεπιστήμιο». Από το σταθμό αυτό, η γραμμή 2 προτείνεται να κατευθύνεται προς την Καλαμαριά ακολουθώντας διαφορετική χάραξη μέσα από την περιοχή της Τούμπας ενώ,στην αντίθετη κατεύθυνση, μετά το σταθμό «Δημοκρατίας» να κατευθύνεται στην περιοχή της Πολίχνης ( η περιοχή της Σταυρούπολης καλύπτεται από τη γραμμή 3 ). Σε ότι αφορά στην κατασκευαζόμενη γραμμή 1 προτείνεται η επέκταση της προς τα δυτικά μέχρι την περιοχή Ελευθέριο Κορδελιό.

Στην κεντρική περιοχή της Θεσσαλονίκης προτείνεται ένας επιπλέον διαδρομος διέλευσης μέσων σταθερής τροχιάς στον άξονα της οδού Τσιμισκή τον οποίο να χρησιμοποιούν από κοινού μια γραμμή μετρό (Μ3) και μια γραμμή υπόγειου προαστιακού σιδηροδρόμου (S3). Τα δύο μέσα έχουν κοινή χάραξη στο τμήμα μεταξύ των σταθμών «Τσιμισκή» και «Παπάφη» εκατέρωθεν των οποίων διαφοροποιούνται. Η ύπαρξη κοινών τμημάτων μεταξύ διαφορετικών γραμμών, πέραν του ότι προβάλλει ως προφανής προσαρμογή στην πολεοδομική ιδιαιτερότητα του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, θεωρείται μια λύση εφικτή κατασκευαστικά και λειτουργικά (σε συνδυασμό με τα εξελιγμένα συστήματα σηματοδότησης και ενημέρωσης κοινού και το σύστημα θυρών επί των αποβαθρών που προβλέπεται να τοποθετηθούν γενικά στο δίκτυο).

Το δίκτυο των γραμμών μετρό συμπληρώνεται με τη νέα προτεινόμενη γραμμή 4, με χάραξη περιμετρική του κέντρου της πόλης μεταξύ των σταθμών «Δικαστήρια» και «Παύλου Μελά» (παρέχοντας συνδέσεις μεταξύ όλων των υπόλοιπων γραμμών) και επέκταση στο δυτικό και το ανατολικό τμήμα της πόλης.

Η σκοπιμότητα κατασκευής της γραμμής 3 (S3) του προαστιακού σιδηροδρόμου και της διέλευσης της από το κεντρικό και ανατολικό τμήμα του πολεοδμικού συγκροτήματος είναι η αναγκαία σύνδεση της πόλης με το αεροδρόμιο «Μακεδονία» αλλά και η σιδηροδρομική σύνδεση του μητροπολιτικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης με τη σημαντική ζώνη επιρροής της Χαλκιδικής. Η χρήσιμοποίηση του προαστιακού σιδηροδρόμου στην περίπτωση αυτή είναι επιβεβλημένη ενώ η διέλευση του σε σήραγγα μέσα από τον αστικό ιστό (στη χάραξη των οδών Τσιμισκή, Νέας Εγνατίας) αποτελεί συνήθη πρακτική σε γνωστά δίκτυα του εξωτερικού (Βρυξέλλες, Παρίσι, Μαδρίτη, Βαρκελώνη κ.α.)

Σε παρόμοια λογική, η νέα προτεινόμενη γραμμή 2 (S2) του προαστιακού σιδηροδρόμου έχει ως αφετηρία το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και διέρχεται στο αστικό τμήμα υπογείως στον άξονα της οδού Λαγκαδά έως την Περιφερειακή οδό. Στο σημείο αυτό προτείνεται να εξελιχθεί σε νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων πρός την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ακολουθώντας γενικά τη χάραξη του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού (Σιδηροδρομική Εγνατία). Με τον τρόπο αυτό παρακάμτεται ένα ιδιαίτερα προβληματικό τμήμα του βορειοανατολικού σιδηροδρομικού δικτύου και δημιουργείται μια νέα είσοδος στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.

Το παραπάνω προτεινόμενο δίκτυο γραμμών μετρό και προαστιακού συμπληρώνεται, τροφοδοτείται και τροφοδοτεί ένα εκτεταμένο δίκτυο 6 γραμμών τροχιοδρόμου (τραμ) στους περιμετρικούς δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος μέχρι και τα όρια της κεντρικής περιοχής. Οι γραμμές τραμ ακολουθούν γενικά επιφανειακή χάραξη ενώ προβλέπονται συγκεκριμένα τεχνικά έργα (σήραγγες τραμ, τμήματα σε όρυγμα και ανισόπεδοι κόμβοι) με σκοπό την εξασφάλιση περισσότερων αποκλειστικών διαδρόμων και την απεμπλοκή από την υπόλοιπη κυκλοφορία. (θέμα ιδιαίτερα προβληματικό στο σχεδιασμό του υπάρχοντος δικτύου τραμ της Αθήνας). Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει στο συμβολικό χαρακτήρα της προτεινόμενης υπογείας γραμμής 4 του τραμ στον άξονα της οδού Αριστοτέλους,στο κέντρο της πόλης. Παρά το μικρό της μήκος, η γραμμή αυτή συνδέει το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης με την ‘Ανω Πόλη και όλες τις εγκάρσια διερχόμενες γραμμές μετρό.

Η σύνδεση του δικτύου των προτεινόμενων μέσων σταθερής τροχιάς με τις υπάρχουσες και σχεδιαζόμενες οδικές υποδομές του μητροπολιτικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης θεωρείται απαραίτητη ώστε να γίνει εφικτή η εφαρμογή πολιτικών ελεγχόμενης εισόδου Ι.Χ.οχημάτων στο κέντρο (δακτύλιοι & αστικά διόδια), και η συνέχεια της διαδρομής με το μετρό (park & ride). Για το λόγο αυτό, στο σχέδιο προτείνονται συγκεκριμένοι σταθμοί μέσων σταθερής τροχιάς για την ανάπτυξη χώρων στάθμευσης και μετεπιβίβασης, κυρίως στα σημεία επαφής του δικτύου με την εσωτερική περιφερειακή οδό και την προωθούμενη υποθαλάσσια αρτηρία. Σε αχέση με την τελευταία το παρόν σχέδιο συντάσσεται με την άποψη της ανάγκης επανασχεδιασμού της ώστε να παρακάμπτει εντελώς το μέτωπο της νέας παραλίας και θεωρεί ότι ένα έργο αυτής της κλίμακας πρέπει να σχεδιαστεί με τρόπο ώστε να συνδέεται με τα 2 άκρα της εσωτερικής περιφερειακής οδού (ανατολικά και δυτικά) ώστε να δημιουργηθεί ένας ολοκληρωμένος περιφερειακός οδικός δακτύλιος.

Το παραπάνω κείμενο και ο συνοδευτικός χάρτης της πρότασης εμπεριέχουν προσωπικές απόψεις του συντάκτη, δε βασίζονται σε συγκεκριμένη επιστημονική τεκμηρίωση ή δεδομένα και δεν έχουν σχέση με τον ισχύων προγραμματισμό και σχεδιασμό για τα θέματα που αναφέρονται. Υπό αυτή τη θεώρηση και μόνο ζητείται ο σχολιασμός και οι παρατηρήσεις των αναγνωστών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΑΚΗΣ
giannis.fragkakis@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα