Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 19 Ιουλίου 2010

ΑΦΙΕΡΩΜΑ 10 χρόνια Γέφυρα Oresund: ένα κατασκευαστικό θαύμα που ένωσε δύο χώρες

κείμενο από ypodomes.com
Μια δεκαετία έχει περάσει από τότε που η Γέφυρα Oresund άνοιξε στο κοινό, ενώνοντας τη Δανία με τη Σουηδία, και από τότε πολλά έχουν αλλάξει στην περιοχή.

Ήταν 1η Ιουλίου 2000 όταν τα πρώτα αυτοκίνητα διέσχισαν τη γέφυρα, από την πρωτεύουσα της Δανίας, Κοπεγχάγη, προς την πόλη Μάλμο στη Σουηδία. Την 1η Ιουλίου 2010, στα διόδια του Lernacken, η μπάρα είχε ανοίξει 51 εκ. φορές δίνοντας πρόσβαση σε αυτοκίνητο προς τη γέφυρα. Μέσα σε 10 χρόνια, 76 εκ. επιβάτες έχουν περάσει στην άλλη πλευρά με τρένο ενώ συνολικά πάνω από 194 εκ. επιβάτες έχουν μετακινηθεί μέσω της γέφυρας (με αυτοκίνητο ή τρένο). Αυτός ο αριθμός ισοδυναμεί με 13 φορές τον πληθυσμό της Δανίας και της Σουηδίας μαζί ή ακόμα και με 52 φορές τον πληθυσμό της περιοχής Oresund και στις 2 χώρες.

Στην αρχή, επικρατούσε μεγάλος σκεπτικισμός σχετικά με την επιτυχία του εγχειρήματος και την αποδοχή από τους 2 λαούς. Η εικόνα σήμερα είναι εντελώς διαφορετική. Πάνω από 25.000 Δανοί ζουν σήμερα στην Scania (την απέναντι περιοχή στη Σουηδία) και πάνω από 24.000 επιβάτες και από τις 2 χώρες διακινούνται καθημερινά προς την εργασία τους μέσω της γέφυρας. Σημαντικό ποσοστό των κατοίκων των 2 περιοχών στη Δανία και τη Σουηδία έχουν συγγενείς, φίλους ή συναδέλφους που ζουν στην απέναντι περιοχή.

Ας δούμε την ιστορία αυτού του κατασκευαστικού θαύματος...

Γέφυρα Storebaelt: ο προπομπός της γέφυρας Oresund
Η πρώτη μεγάλη ιδέα για κατασκευή γέφυρας στη Δανία ήταν η σύνδεση ανάμεσα στα νησιά Funen και Zealand, πάνω στο οποίο βρίσκεται η Κοπεγχάγη. Αφορούσε δηλαδή τη σύνδεση πάνω από το λεγόμενο Great Belt (το Μεγάλο Στενό μπορούμε να πούμε στα Ελληνικά), που ουσιαστικά χωρίζει τη Δανία στη μέση και αποτελεί τη μεγαλύτερη θαλάσσια δίοδο που ενώνει τον κόλπο του Κατεγάτη με τη Βαλτική Θάλασσα.

Από τον 19ο αιώνα η συγκοινωνία ανάμεσα στα 2 μεγάλα νησιά γινόταν με φέρρυ αλλά οι συχνές θύελλες και οι κακές καιρικές συνθήκες απαγόρευαν πολλές φορές (ιδίως το χειμώνα) την λειτουργία της γραμμής.

Η κατασκευή της γέφυρας εγκρίθηκε από το Κοινοβούλιο της Δανίας τον Ιούνιο του 1987 και μετά από 12 χρόνια εντατικού σχεδιασμού και κατασκευής, η νέα γέφυρα εγκαινιάστηκε από τη Βασίλισσα της Δανίας τον Ιούνιο 1998, ως το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο στην ιστορία της Δανίας (μέχρι τότε).

Η σύνδεση αποτελούνταν από τα εξής τμήματα:
-Γέφυρα ανάμεσα στο νησί Zealand και το μικρό νησάκι Sprogo, μήκους 6,79 χλμ-
-Γέφυρα (οδική και σιδηροδρομική σύνδεση) ανάμεσα στο Sprogo και το νησί Funen, μήκους 6,61 χλμ
-Υποθαλάσσιο σιδηροδρομικό τούνελ ανάμεσα στο νησί Zealand και το νησί Sprogo, μήκους 8 χλμ

Μάλιστα οι 2 πυλώνες της Ανατολικής γέφυρας αποτελούν το υψηλότερο σημείο της Δανίας, με υψόμετρο 254 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Μετά από την επιτυχία και αποδοχή του έργου από τους κατοίκους της Δανίας, άρχισαν οι πρώτες σκέψεις για το τολμηρό εγχείρημα της σύνδεσης της χώρας με τη Σουηδία.

Ένα κατασκευαστικό θαύμα κατασκευάστηκε σε λιγότερο από 8 χρόνια!
Η ιδέα για τη σύνδεση ανάμεσα στη Δανία και τη Σουηδία είχε ιστορία πάνω από 100 χρόνων. Τη δεκαετία του '30 και του '50 υπήρξαν διάφορες προτάσεις για σύνδεση μέσω του νησιού Saltholm και τελικά το 1973 υπογράφηκε συμφωνία ανάμεσα στις 2 κυβερνήσεις. Το σχέδιο όμως απορρίφθηκε τελικά από τη Δανία, η οποία θεώρησε ότι δεν ήταν βιώσιμη η μετεγκατάσταση του αεροδρομίου Kastrup της Κοπεγχάγης πάνω στο νησί.

Η τελική συμφωνία για τη σύνδεση υπογράφηκε ανάμεσα στις Κυβερνήσεις της Δανίας και της Σουηδίας στις 23 Μαρτίου 1991 και ακολούθησαν 2 χρόνια μελετών και προγραμματισμού των έργων.

Το Σεπτέμβριο του 1993 ξεκινούν οι πρώτες εργασίες στην πλευρά της Δανίας ενώ το 1995 άρχισε η εξόρυξη του βυθού κάτω από τη θάλασσα. Το 1997 τοποθετήθηκαν τα πρώτα υδατοστεγή θεμέλια των πυλώνων από την πλευρά της Σουηδίας για την ανέγερση της γέφυρας ενώ το 1999 ολοκληρώθηκε το υποθαλάσσιο τούνελ και τοποθετήθηκε και το τελευταίο κομμάτι της γέφυρας, ενώνοντας για πρώτη φορά τις 2 χώρες.

Τον Ιούνιο του 2000 άνοιξε για πρώτη φορά η γέφυρα στο κοινό, σε μια πρώτη επαφή γνωριμίας. Χιλιάδες πολιτών κατέκλυσαν τη γέφυρα διασχίζοντάς την με τα πόδια ή με ποδήλατο. Τα επίσημα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν την 1η Ιουλίου 2000, από τη Βασίλισσα της Δανίας και το Βασιλιά της Σουηδίας.

Πρωτοποριακός σχεδιασμός που περιλαμβάνει γέφυρα, υποθαλάσσια αρτηρία και ένα τεχνητό νησί!

Η φιλοσοφία του έργου ήταν η έμφαση στην απλότητα και ο σεβασμός στις σκανδιναβικές αρχιτεκτονικές παραδόσεις. Το έργο υλοποιήθηκε με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, δίνοντας προσοχή στην όσο το δυνατόν λιγότερη επίπτωση στο οικοσύστημα της περιοχής. Βασικός αρχιτέκτονας του έργου ήταν ο Georg K.S. Rotne.

Η σύνδεση του Oresund αποτελείται από ένα υποθαλάσσιο τούνελ και ένα τεχνητό νησί στην πλευρά της Δανίας και μια γέφυρα από την πλευρά της Σουηδίας.

Το υποθαλάσσιο τούνελ έχει μήκος 4 χλμ και βρίσκεται κάτω από το κανάλι Drogden στην πλευρά της Δανίας. Βλέποντας κανείς την περιοχή από ψηλά, διακρίνει καθαρά τις 2 εισόδους του τούνελ, οι οποίες «κοιτάνε» ουσιαστικά η μία την άλλη και οριοθετούν σαφώς που βρίσκεται το υποθαλάσσιο τούνελ. Η οδική αρτηρία έχει επαρκή συστήματα φωτισμού καθώς και φίλτρα φωτός για να μπορεί η όραση των οδηγών να προσαρμόζεται εύκολα στο τεχνητό φως του τούνελ. Αντίστοιχα, οι σιδηροδρομικές αρτηρίες έχουν μηχανισμούς αποσυμπίεσης του αέρα, για να μη δημιουργούνται προβλήματα όταν διέρχονται οι αμαξοστοιχίες.

Το τεχνητό νησί ονομάζεται Peberholm και δημιουργήθηκε με τα υλικά που προέκυψαν από την εξόρυξη του βυθού για την κατασκευή του τούνελ. Η οδική και η σιδηροδρομική γραμμή αλλάζουν πορεία όταν φθάνουν πάνω στο νησί, καθώς στο υποθαλάσσιο τούνελ κινούνται παράλληλα ενώ στη γέφυρα κινούνται σε δύο επίπεδα (στο πάνω τα αυτοκίνητα και στο κάτω τα τρένα).

Η γέφυρα από την πλευρά της Σουηδίας αποτελείται από 2 μικρές γέφυρες προσέγγισης και μια μεγάλη υψηλή γέφυρα. Με άνοιγμα 490 μέτρων, η ψηλή γέφυρα είναι η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα του κόσμου και για τις οδικές και για τις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες.

Μείνετε συντονισμένοι στο ypodomes.com για το 2ο μέρος του αφιερώματος, με όλες τις οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές που προκάλεσε η γέφυρα στους 2 λαούς!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα