Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 13 Ιουνίου 2011

Αττική Οδός: ένας δρόμος με παρελθόν,παρόν και μέλλον, οι επεκτάσεις της όμως;

κείμενο από το ypodomes.com
Η Αττική Οδός είναι ο κυριότερος οδικός άξονας της Αττικής. Είναι ένας διαμπερής αυτοκινητόδρομος που ξεκινά από τη Δυτική Αττική (Ελευσίνα) στα όρια της Εθνικής Οδού Αθήνας- Κορίνθου, περνά μέσα από τον αστικό ιστό της πόλης συναντώντας την Εθνική Οδό Αθήνας- Λαμίας ενώ συνεχίζει προσφέροντας σύνδεση με το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και όλους τους σημαντικούς οδικούς άξονες των Βορείων Προαστίων και Μεσογείων (Κηφισίας, Πεντέλης, Μεσογείων, Μαραθώνα, Λαυρίου κλπ).

Επίσης έχει ένα ξεχωριστό κλάδο, την Περιφερειακή Υμηττού που ξεκινά από τις δυτικές παρυφές του Υμηττού και φτάνει μέχρι την περιφερειακή οδό του Καρέα συναντώντας την Κατεχάκη.

Όταν ξεκίνησε η ιδέα της κατασκευής του δρόμου αυτού κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί την εξέλιξη του. Οι μελέτες μιλούσαν για μάξιμουμ κίνηση 180.000 αυτοκινήτων ημερησίως. Τα νούμερα αυτά από την ολοκλήρωση του δρόμου το 2004 και μετά ήταν συνέχεια αυξητικά μέχρι και το 2009 που ξεκίνησε η κρίση στην χώρα με τα νούμερα να αγγίζουν και τις 300.000 οχήματα σε μία ημέρα.

Η σημαντικότητα του δρόμου αυτού είναι προφανής καθώς με την κατασκευή του άλλαξε τα κυκλοφοριακά δεδομένα κυρίως στην Βόρεια και Ανατολική Αττική. Επιπλέον τα αντιπλημμυρικά έργα που έγιναν λόγω της κατασκευής της Αττικής Οδού ήταν τα μεγαλύτερα που έχουν γίνει ποτέ σε ένα έργο στην Αττική.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Ο διαγωνισμός βγήκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ενώ η ανακήρυξη του αναδόχου έγινε τον Μάρτιο του 1996 και δύο μήνες αργότερα υπογράφηκε η σύμβαση με το σύστημα της παραχώρησης.

Οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν το 1997 και τέσσερα χρόνια αργότερα στις 28 Φεβρουαρίου 2001 εγκαινιάστηκε το πρώτο τμήμα του αυτοκινητόδρομου στο τμήμα Γέρακας- Αεροδρόμιο. Ήταν δε τόσο μεγάλη η εντύπωση που προκάλεσε η λειτουργία αυτού του δρόμου που σε συνδυασμό με την έναρξη λειτουργίας του νέου Αεροδρομίου προσέλκυσε εκατοντάδες χιλιάδες οχημάτων.

Στις 25 Μαΐου 2002 παραδίδεται στην κυκλοφορία το τμήμα Λ. Κύμης ? Γέρακας και η Περιφερειακή Υμηττού. Στις 31 Ιανουαρίου 2003 δίδεται σε χρήση και το τμήμα Ελευσίνα- Μεταμόρφωση και ο Δυτικός κλάδος της Περιφερειακής Υμηττού. Στις 3 Σεπτεμβρίου 2003 παραδίδεται και το τελευταίο τμήμα και η πλήρη λειτουργία της Αττικής Οδού όπως τη γνωρίζουμε σήμερα είναι γεγονός.

ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ
Η ανάγκη επέκτασης του δικτύου της Αττικής Οδού ήταν έκδηλη πριν ακόμα ολοκληρωθεί ο δρόμος. Από το καλοκαίρι του 2001 βγαίνει στον αέρα η πρώτη προσπάθεια για την κατασκευή με παραχώρηση και πάλι νέων επεκτάσεων κυρίως προς τα Μεσόγεια. Η προσπάθεια αυτή τελικά δεν τελεσφορεί.

Το 2005 το θέμα των επεκτάσεων επανέρχεται και ο σχεδιασμός ξαναξεκινά. Το 2008 ένα νέο σχέδιο επεκτάσεων βγαίνει στον αέρα συναντώντας μεγάλες αντιδράσεις κυρίως για την κατασκευής μεγάλων σηράγγων εντός της πόλης σε Αργυρούπολη και Καισαριανή.

Το 2009 ξαναακυρώνεται και νέος κύκλος σχεδιασμών αρχίζει. Βασιζόμενοι πάνω στο σχέδιο του 2008 «κόβονται» από το αντικείμενο σχεδόν οι μισές από τις επεκτάσεις και η διαβούλευση Υπουργείων και φορέων είναι σε εξέλιξη.

Η οικονομική κρίση εισέρχεται και το σχέδιο σχεδόν παγώνει. Κατά καιρούς γίνονται αναφορές για την ενδεχόμενη δημοπράτηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού με την ονομασία «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής».

Σήμερα, ο χρόνος διεξαγωγής του διαγωνισμού δεν προβλέπεται πριν το 2012 ενώ ακόμα και το τελικό σχέδιο που θα προκριθεί είναι άγνωστο. Πολλά σενάρια για διάφορες κατευθύνσεις έχουν υπάρξει με το κυριότερο από αυτά την επέκταση της Δυτ. Περιφερειακής μέχρι τη Λ. Βουλιαγμένης και την κατασκευή σήραγγας για την σύνδεση των Νοτίων Προαστίων με το Αεροδρόμιο και τα Μεσόγεια.

Η Αττική Οδός είναι ένας δρόμος με παρελθόν και παρόν. Το μέλλον του με τη σημερινή του μορφή είναι βέβαιο. Το μέλλον του με ένα μεγαλύτερο δίκτυο και σύνδεση με περισσότερες περιοχές της Αττικής πάλι είναι τόσο αβέβαιο όσο και η σημερινή κατάσταση της χώρας..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα