Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 15 Ιουνίου 2011

Μετρό Θεσσαλονίκης: ακόμα ψάχνουν λύση για την κατασκευή του σταθμού ΑΝΑΛΗΨΗ

κείμενο από το ypodomes.com
«Εγκλωβισμένο» σε... σαθρά εδάφη βρίσκεται το μετρό της Θεσσαλονίκης και για άλλη μία φορά είναι ορατός ο εκτροχιασμός του χρονοδιαγράμματος κατασκευής του. Στην περιοχή όπου έχει σχεδιαστεί να βρίσκεται ο σταθμός «Ανάληψη», δηλαδή στην οδό Δελφών, μεταξύ της Μάρκου Μπότσαρη και της Πέτρου Συνδίκα, τα εδάφη είναι τόσο χαλαρά, που κανείς δε γνωρίζει πώς θα συμπεριφερθούν στη διέλευση του μετροπόντικα!

Η οδός Δελφών επρόκειτο να κλείσει σε όλο της το πλάτος από τη Μάρκου Μπότσαρη μέχρι την Πέτρου Συνδίκα από τον περασμένο Σεπτέμβριο, προκειμένου να εκτελεστούν οι κατασκευαστικές εργασίες του μετρό, φτάσαμε στο Μάιο και ουδείς αρμόδιος βάζει την υπογραφή του για να ξεκινήσει το έργο στην περιοχή. Αντίθετα, η μία αναβολή διαδέχεται την άλλη.

Χαρακτηριστική της κατάστασης είναι η δήλωση που έκανε πρόσφατα ο διευθυντής έργων μετρό Θεσσαλονίκης της «Αττικό Μετρό ΑΕ», Γιώργος Κωνσταντινίδης, «η κατασκευή του σταθμού ''Ανάληψη'' είναι πολύ δύσκολη υπόθεση.

Αφενός έχουμε τα χειρότερα εδάφη που έχουμε συναντήσει ποτέ, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά και στην Αθήνα, και αφετέρου μειώθηκε το εύρος του σταθμού σε τόσο μεγάλο βαθμό, ώστε οι δύο σήραγγες να συγκλίνουν πολύ. Η Θεσσαλονίκη με την κατασκευή του συγκεκριμένου σταθμού θα μπει στην παγκόσμια βιβλιογραφία. Εύχομαι να πάνε όλα καλά», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ο κ. Κωνσταντινίδης.


Οι πολυκατοικίες
Στην ουσία, η μελέτη δεν είχε λάβει υπόψη της την ύπαρξη των μπαλκονιών των παρακείμενων πολυκατοικιών, με αποτέλεσμα να μη χωράνε τα μηχανήματα που είναι απαραίτητα για την κατασκευή ενός σταθμού μετρό.



Έτσι, αποφασίστηκε το κλείσιμο της οδού Δελφών, ενέργεια η οποία, όταν προχωρήσει, θα δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα στην κυκλοφορία και βέβαια στους καταστηματάρχες και τους κατοίκους της περιοχής.

Οι μετροπόντικες χρειάζονται συγκεκριμένη ώθηση για να διέλθουν από την περιοχή, ώθηση η οποία όμως εκφράζονται φόβοι ότι θα βλάψει τις πολυκατοικίες που βρίσκονται γύρω.

Με ποιον τρόπο μπορεί να βλάψει τις πολυκατοικίες; Όταν η γιγάντια κεφαλή του μετροπόντικα (διαμέτρου 6,5 μ.) περιστρέφεται, καταπίνει τόνους χώματος κάθε ώρα. Αν βρεθεί αντιμέτωπη με σαθρό έδαφος, ελλοχεύει ο κίνδυνος καθιζήσεων ή ακόμη και σε ακραίες περιπτώσεις καταπτώσεων του εδάφους, όπως συνέβη στην Αθήνα!

Η χαμηλότερη ώθηση, που δε θα προκαλέσει ζημίες στα γειτονικά κτίρια, δεν αρκεί για να μπορέσουν να ανοίξουν σήραγγες σε εξαιρετικά σαθρά -όπως είναι τα συγκεκριμένα- εδάφη. Έτσι, σήμερα, ουδείς εκ της «Αττικό Μετρό ΑΕ» βάζει την υπογραφή του για να προχωρήσουν οι μετροπόντικες στην περιοχή...

Η λύση
Οι επικεφαλής της ανάδοχης κατασκευάστριας κοινοπραξίας αλλά και οι αρμόδιοι της «Αττικό Μετρό ΑΕ» ψάχνουν τη βέλτιστη λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος στην «Ανάληψη», που έχει εξελιχθεί γι' αυτούς σε... μεγάλο πονοκέφαλο. Μάλιστα, έφεραν ειδικούς από το εξωτερικό για να δουν πώς θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.

Ανάμεσα στις πολλές μεθόδους που εξέτασαν είναι και η έγχυση τσιμέντου στο υπέδαφος. Για την ακρίβεια, η έγχυση χιλιάδων τόνων τσιμέντου, σε μια προσπάθεια να ενισχυθούν τα φτωχά εδάφη της περιοχής. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια μέθοδο που είχε εφαρμοστεί για πρώτη φορά στην Πανεπιστημίου της Αθήνας, με την οποία ουσιαστικά αντικαθίσταται το σαθρό έδαφος με τσιμέντο.

Έτσι, οι δύο μετροπόντικες, όταν φτάσουν εκεί, θα έχουν να αντιμετωπίσουν κατάλληλο έδαφος για τις γιγάντιες κεφαλές τους και όχι σαθρό, που μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα τόσο στο έργο, όσο και στην ευρύτερη περιοχή. Η εφαρμογή της μεθόδου αυτής, που ονομάζεται «jet grouting», αποτελεί μία ακριβή υπόθεση και παράλληλα με το σχεδιασμό της νέας μορφής του σταθμού «Ανάληψη» θα απαιτήσει αρκετά εκατομμύρια ευρώ και θα εκτινάξει για άλλη μια φορά (όπως ήδη έχει συμβεί με το σταθμό «Παπάφειο») το κόστος κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης.

Πάντως, όπως αναφέρουν γεωλόγοι, «με το τσιμέντο μπορούν να γεμίσουν ορισμένα κενά του υπεδάφους, όχι όμως όλα». Στον αντίποδα, στο μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εγκατεστημένος μηχανισμός παρακολούθησης των εδαφών και των κτιρίων, ο οποίος ελέγχει αν υπάρχει κάποια μετακίνηση ή καθίζηση καθ' όλο το 24ωρο, επτά μέρες την εβδομάδα. Έτσι, λαμβάνονται όλα τα προληπτικά μέτρα, ώστε να μην υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα ούτε για τις σήραγγες του μετρό ούτε βέβαια και για τα παρακείμενα κτίρια.

Κόστος
Η απόφαση για το αν η μέθοδος που θα ακολουθηθεί τελικά για την ενίσχυση των εδαφών είναι το «jet grouting» ανήκει αποκλειστικά στην «Αττικό Μετρό ΑΕ». Δοκιμαστικά, πάντως, έγιναν στο σταθμό «Ανάληψη» και σε αυτήν τη φάση αξιολογούνται τα αποτελέσματά τους. Δεν αποκλείεται, όμως, οι εμπειρογνώμονες να αποφανθούν ότι το «jet grouting» δεν αποτελεί τη λύση για την ασφαλή διέλευση των δύο μηχανημάτων διάνοιξης της σήραγγας.

Και βέβαια, αυτό που παραμένει άγνωστο μέχρι και αυτήν τη στιγμή είναι το πόσα εκατομμύρια ευρώ θα στοιχίσουν στο Ελληνικό Δημόσιο τόσο η νέα μορφή του σταθμού στην «Ανάληψη», όσο και τα όποια μέτρα απαιτηθούν για να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση του μετροπόντικα «Κωστίκα» αλλά και του «Γιωρίκα» από την περιοχή.

Σε κάθε περίπτωση, το πρόβλημα θα είχε αποφευχθεί, αν είχαν προηγηθεί καλύτερες μελέτες. Και είναι άξιον απορίας πώς έμπειροι μηχανικοί πρότειναν την κατασκευή του σταθμού στα σχέδια, αλλά εκ των υστέρων διαπίστωσαν ότι τα μπαλκόνια των πολυκατοικιών ακυρώνουν ουσιαστικά αυτό που έχουν σχεδιάσει.

Απορίας άξιο είναι, επίσης, το πώς οι πολυδιαφημισμένες γεωλογικές μελέτες που είχαν πραγματοποιηθεί πριν από την έναρξη κατασκευής του μετρό, αλλά και εκ των υστέρων από την ανάδοχη κοινοπραξία, δεν έδειξαν το πρόβλημα των σαθρών εδαφών...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα