Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη, 23 Φεβρουαρίου 2012

Σιδηρόδρομος:η κατάσταση του δικτύου από Πάτρα-Θεσσαλονίκη, τι έργα γίνονται, τι περιμένουμε

κείμενο από το ypodomes.com
Με ενδιαφέρον παρακολουθούμε την επιτέλους όψιμη κινητικότητα που παρουσιάζεται μετά από πολλά χρόνια στον Σιδηρόδρομο. Ας κάνουμε μια προσπάθεια να αποτυπώσουμε την κατάσταση στο Ελληνικό Σιδηροδρομικό σύστημα και τις υποδομές του.

Ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας της Ελλάδας είναι σχετικά μικρός. Αποτελείται από δύο μεγάλα και ένα μικρό τμήμα και είναι τα παρακάτω:
1.ΠΑΤΡΑ-ΑΘΗΝΑ
2.ΑΘΗΝΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
3.ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΕΙΔΟΜΕΝΗ-ΠΡΟΜΑΧΩΝΑΣ

Για να πούμε ότι υπάρχει σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή Ευρωπαϊκών Προδιαγραφών πρέπει να διαθέτει διπλή γραμμή (δυο ξεχωριστές κατευθύνσεις) και να έχει λειτουργία ηλεκτροκίνησης. Αυτό ξεχωρίζει τις εκσυγχρονισμένες γραμμές από τις παλιές μονές γραμμές ή τις νέες που δεν έχουν ηλεκτροκίνηση.

Η επιμονή στην ηλεκτροκίνηση στον Σιδηρόδρομο είναι γιατί με τη χρήση της το κόστος πέφτει κατακόρυφα, οι ταχύτητες είναι πολύ μεγαλύτερες και φυσικά η λειτουργία του τρένου είναι πολύ πιο φιλική στο περιβάλλον. Η ηλεκτροκίνηση είναι παρόμοια με αυτή που συναντά κανείς στο δίκτυο του Τραμ καθώς η παροχή ηλεκτρισμού γίνεται από εναέρια καλώδια και όχι όπως στο Μετρό που η παροχή ηλεκτρισμού γίνεται από τις ράγες.

Η κατάσταση στο Ελληνικό Σιδηροδρομικό δίκτυο του ΠΑΘΕΠ είναι περίεργη καθώς μόνο κάποια τμήματα λειτουργούν με ηλεκτροκίνηση και αυτό δυσκολεύει τη συνολική πολιτική για τον Σιδηρόδρομο στην Ελλάδα. Ας δούμε ανά τμήματα την σημερινή κατάσταση:

ΠΑΤΡΑ-ΑΘΗΝΑ
Ξεκινώντας από τα δυτικά το πρώτο τμήμα είναι το Πάτρα -Αθήνα 215χλμ περίπου. Πρόκειται για ένα δύσκολο τμήμα καθώς μέχρι πρότινος υπήρχε παλιά μονή γραμμή σε όλη τη Βόρεια Πελοπόννησο. Το ολοκληρωμένο τμήμα είναι από την Αθήνα μέχρι το Κιάτο δηλαδή σε μήκος 104χλμ που διαθέτει και ηλεκτροκίνηση. Επιπρόσθετα στο δίκτυο της Αθήνας υπάρχει ηλεκτροκίνηση και στο τμήμα Άνω Λιόσια-Αεροδρόμιο μήκους περίπου 35χλμ.

Στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο (περιοχή Ροδοδάφνης) μήκους 74χλμ περίπου, υπάρχουν σε εξέλιξη 4 εργολαβίες για την μετατροπή της γραμμής από μονή σε διπλή. Τα έργα θα ολοκληρωθούν σταδιακά από το 2014 μέχρι το 2016.

Το τμήμα από το Αίγιο μέχρι την Πάτρα χωρίζεται σε 3 κατηγορίες:

Αίγιο-Ψαθόπυργος 19χλμ: σε δημοπράτηση (χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης 2016)
Ψαθόπυργος-Ρίο 10χλμ: υπό μελέτη (υπολογίζεται δημοπράτηση μέχρι το 2013)
Ρίο-Πάτρα 8χλμ: υπό μελέτη (σε διαδικασία διαβούλευσης)

Σε όλο το τμήμα από το Κιάτο μέχρι το Ρίο δεν υπάρχει ηλεκτροκίνηση. Αναμένουμε (πιθανόν το 2013) να δημοπρατηθεί και το έργο της εγκατάστασης της ηλεκτροκίνησης το οποίο με τους πιο αισιόδοξους υπολογισμούς θα ολοκληρωθεί το 2017.

ΑΘΗΝΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Εδώ έχουμε το παράδοξο, η πρωτεύουσα να μην έχει εγκατεστημένη ηλεκτροκίνηση αλλά μόνο επί της Αττικής Οδού και ο κεντρικός σταθμός της Αθήνας αλλά και του Πειραιά να παραμένουν με πετρελαιοκίνητα τρένα! Το πλήρως ολοκληρωμένο τμήμα είναι από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τον Δομοκό μήκους 225χλμ με διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή.

Το νότιο τμήμα από την Αθήνα μέχρι την Τιθορέα μήκους 165χλμ είναι επίσης ολοκληρωμένο με διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση η οποία όμως δεν λειτουργεί λόγω της συνεχούς κλοπής των καλωδίων! Εδώ αναμένουμε μία δημοπράτηση κόστους 25.000.000 για την ανάταση της ηλεκτροκίνησης προκειμένου να λειτουργήσει σε εύλογο χρονικό διάστημα.

Το ενδιάμεσο τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός μήκους 106 χλμ είναι σε κατασκευή εδώ και πολλά χρόνια. Περιλαμβάνει δύο πολύ μεγάλες σήραγγες (Καλλιδρόμου 9χλμ, Όθρυς 7χλμ). Τα έργα έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί και απομένει μία δημοπράτηση κόστους περίπου 320.000.000 ευρώ για την εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης και της κατασκευής των σταθμών σε όλο το παραπάνω τμήμα. Με πολύ συγκρατημένες προβλέψεις και εφόσον υπάρξει μέσα στο 2012 ανάδοχος τα έργα μπορεί να έχουν ολοκληρωθεί το 2015-2016.

Με την ολοκλήρωση της εγκατάστασης της ηλεκτροκίνησης το ταξίδι από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη θα διεξάγεται σε περίπου 3 ώρες και 15 λεπτά κάνοντας το τρένο ευθέως ανταγωνιστικό στο αεροπλάνο καθώς θα μεταφέρει τους επιβάτες από το κέντρο της μίας πόλης στο κέντρο της άλλης.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΕΙΔΟΜΕΝΗ-ΠΡΟΜΑΧΩΝΑΣ
Το τμήμα Θεσσαλονίκη -Ειδόμενη είναι ολοκληρωμένο μόνο κατά τμήματα ενώ δεν έχει και ολοκληρωμένη ηλεκτροκίνηση. Το τμήμα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας είναι βελτιωμένο αλλά δεν έχει ολοκληρωμένο δίκτυο ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για ένα έργο κόστους περίπου 40.000.000 ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα