Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 22 Μαρτίου 2012

Λαθρεπιβίβαση στις Συγκοινωνίες: μία σύγχρονη μάστιγα που πρέπει να καταπολεμηθεί

κείμενο από το ypodomes.com
Ο ΟΑΣΑ έβγαλε τα οικονομικά αποτελέσματα της επιβατικής κίνησης για το 2011. Τα αποτελέσματα ήταν αυτά που όλοι φανταζόμαστε: μεγαλύτερα έσοδα μετά την αύξηση στις τιμές κατά 40% αλλά μείωση της επιβατικής κίνησης. Παρότι η μείωση στην κίνηση ήταν αναμενόμενη η ισχυρή μείωση κατά 20% στα λεωφορεία είναι αυτή που προβληματίζει περισσότερο.

Γιατί, στα υπόλοιπα μέσα η μείωση είναι περίπου η ίδια ενώ στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ κινήθηκε σε ποσοστά 18-20%; Υποθετικά μπορούμε να πούμε πως η λαθρεπιβίβαση είναι ο μεγάλος παράγοντας μείωσης στην επιβατική κίνηση λεωφορείων και τρόλεϊ.

ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Το καθεστώς της λαθρεπιβίβασης τείνει να πάρει γιγαντιαίες διαστάσεις καθώς οι λάθος πολιτικές ακύρωσης και ελέγχου των εισιτηρίων έχει δημιουργήσει ένα διάτρητο σύστημα όπου ο καθένας μπορεί να ρισκάρει να ταξιδέψει με τα μέσα μαζικής μεταφοράς δωρεάν σε βάρος των ευσυνείδητων πολιτών που πληρώνουν το ακριβό εισιτήριο για να μετακινηθούν.


Στην Αθήνα υπάρχει το θλιβερό προνόμιο η λαθρεπιβίβαση να υπολογίζεται σε περίπου 40%, νούμερα δυσθεώρητο αν φανταστούμε ότι πέρυσι επίσημα μετακινήθηκαν με όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (με ακύρωση εισιτηρίου) 150.000.000 επιβάτες. Η επιβάρυνση στα οικονομική επιφέρει μία σειρά από ανωμαλίες, τόσο στη λειτουργία των γραμμών όσο και στην μελλοντική τους διεύρυνση.

ΣΧΕΔΙΟ ΛΥΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΑΣΑ
Εδώ και περίπου ένα χρόνο ο ΟΑΣΑ έχει στον αέρα διαγωνισμό για την εγκατάσταση και λειτουργία του λεγόμενου «έξυπνου» εισιτηρίου και την κατάργηση εν πολλοίς του απλού χάρτινου εισιτηρίου. Το έξυπνο εισιτήριο θα είναι σαν μία πιστωτική κάρτα με την δυνατότητα να «γεμίζει» με εισιτήρια, να φορτώνει αυτόματα μηνιαία συνδρομή κλπ.

Αυτό θα διευκολύνει κατά πολύ την πάταξη της λαθρεπιβίβασης. Μαζί με το σύστημα των καρτών θα τοποθετηθούν και ειδικά μηχανήματα ακύρωσης των εισιτηρίων όπου ο επιβάτης με ένα πέρασμα της κάρτας του θα μπορεί να εισέρχεται στους σταθμούς του Μετρό για να πραγματοποιήσει την μετακίνηση του.

Αναφορικά με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ υπάρχει ακόμα το ερώτημα, πως θα λειτουργεί το σύστημα με τις έξυπνες κάρτες αλλά και τον έλεγχο των εισιτηρίων. Κάποτε στην Αθήνα η είσοδος γίνονταν μόνο από την μπροστινή πόρτα, μηδενίζοντας έτσι την «δωρεάν» επιβίβαση. Εδώ και αρκετά χρόνια όχι μόνο αυτό δεν γίνεται αλλά είναι σχεδόν κατεστημένο η λαθρεπιβίβαση στερώντας από τον ΟΑΣΑ πολύτιμα έσοδα και λειτουργώντας εις βάρος των επιβατών που ακυρώνουν το εισιτήριο τους.

Το ίδιο παλιό και δοκιμασμένο σύστημα στην Αθήνα ακολουθείται στο εξωτερικό σε πολλές μεγάλες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως το Λονδίνο και η Στοκχόλμη όπου η είσοδος και η ακύρωση του εισιτηρίου (ή η επίδειξη της κάρτας) γίνεται μόνο από την μπροστινή πόρτα και η έξοδος από τις υπόλοιπες. Αυτό διευκολύνει τόσο την εσωτερική κίνηση των επιβατών αλλά κυρίως πατάσσει για τα καλά την λαθρεπιβίβαση.

Ο οδηγός επίσης πρέπει να είναι εφοδιασμένος με εισιτήρια καθώς με αυτό τον τρόπο διευκολύνει τόσο την αγορά των εισιτηρίων όσο και την έλλειψη που παρατηρείται ειδικά στα προάστια σε σημεία αγοράς χάρτινων εισιτηρίων αλλά και την είσοδο πολλών πλαστών εισιτηρίων.

Με το σημερινό σύστημα «μπάτε σκύλοι αλέστε» δεν υπάρχει κανενός είδους έλεγχος εισιτηρίων, υπάρχει ελεύθερη είσοδος σε κάθε μορφής επαίτες ή περιθωριακά στοιχεία, δεν μπορεί να υπάρχει ακριβής αριθμός των επιβατών που διακινούνται με τα μέσα και επιβραβεύεται τελικά η λαθρεπιβίβαση.

Η δημιουργία ενός αποτελεσματικού δικτύου ελέγχου σε συνδυασμός με την είσοδος του έξυπνου εισιτηρίου θα μεταμορφώσει τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας που μαραζώνουν μέρα με την μέρα και τα φέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα στα οικονομικά των εταιρειών του ΟΑΣΑ , ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Θα υπάρξει βούληση για να γίνει αυτό σύντομα;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα