Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 10 Απριλίου 2012

Μεγάλα Έργα: κακές μελέτες, πληρωμές, απαλλοτριώσεις στο μενού των καθυστερήσεων

κείμενο από το ypodomes.com
Οι καθυστερήσεις των έργων στην Ελλάδα είναι πλέον το πιο συνηθισμένο φαινόμενο για την κατασκευαστική κοινότητα. Στη συνείδηση του κόσμου είναι σχεδόν ταυτισμένο το γεγονός της χρονικής καθυστέρησης μια και πρόκειται για την συντριπτική πλειοψηφία των έργων.


Το καρκίνωμα στις δημόσιες συμβάσεις ξεκινά από το γεγονός των άστοχων ή ημιτελών μελετών ενώ μπροστά μας είναι τρανταχτό το παράδειγμα του Μετρό Θεσσαλονίκης που κατασκευάζεται με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής επιφέροντας πολλά χρόνια καθυστέρησης.

Η συνήθης πρακτική είναι να δημοπρατούνται τα έργα με πολιτικά κριτήρια καθώς ο πολιτικός ή Υπουργός ανακοινώνει το χρονοδιάγραμμα για την λειτουργία ενός έργου προκειμένου να αποκομίσει τα όποια οφέλη από αυτό. Σχεδόν από την αρχή κάθε έργου είναι βέβαιο πως το χρονοδιάγραμμα είναι μάλλον λάστιχο.

Τα πάσης φύσης προβλήματα είναι πανταχού παρόντα με ελάχιστες ή μηδενικές εξαιρέσεις. Οι πλέον γνωστές αιτίες για καθυστερήσεις που μετρούν ακόμα και 2 και 3 και 4 χρόνια σε ένα έργο είναι:

Απαλλοτριώσεις. Το Δημόσιο δημοπρατεί χωρίς πρώτα να έχει δεσμεύσει τις απαραίτητες εκτάσεις κάνοντας από μόνο του χαρακίρι στο χρόνο κατασκευής του έργου. Πολλές φορές οι δικαστικές διαμάχες κρατούν πολλά χρόνια.

Μελέτες. Συνήθως ελλιπείς, κακοσχεδιασμένες, πρόχειρες οδηγούν σε αλλαγές της τελευταίας στιγμής με τεράστιο οικονομικό κόστος που καλείται να πληρώσει ο Έλληνας πολίτης.

Πληρωμές Δημοσίου. Το έργο όταν δημοπρατείται πρέπει να υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Αυτός ο κανόνας είναι μόνο στα χαρτιά καθώς το τεράστιο χρέος του Δημοσίου στις εταιρείες που αγγίζει τα 6 δις μιλάει από μόνο του.

Προβλήματα Αναδόχων: τα οικονομικά προβλήματα των αναδοχών εδώ και 5 χρόνια είναι πλέον συνηθισμένα και οδηγούν σε χρονική και οικονομική εκτροπή των έργων. Παρά τη γνώση της κατάστασης δεν έχει ρυθμιστεί ένα πλαίσιο για την άμεση αντικατάσταση αναδόχων που δεν μπορούν να ανταποκριθούν για διάφορους λόγους στις απαιτήσεις ενός έργου. Το οδικό έργο της παράκαμψης Λαμίας του ΠΑΘΕ στον Μαλιακό Κόλπο είναι σε διαδικασία αντικατάστασης του αναδόχου εδώ και 1,5 χρόνο!

Αυτά είναι μόνο μερικά από τα σοβαρά προβλήματα που ανακύπτουν στην πλειοψηφία των έργων στην Ελλάδα. Τα έργα αυτά μπορεί να είναι μικρά και τοπικά ή μεγάλα και Εθνικά. Οι καθυστερήσεις δημιουργούν ντόμινο προβλημάτων τόσο στις εταιρείες που έχουν μάθει να λειτουργούν σε αυτές τις συνθήκες, το Δημόσιο να μην παίρνει αυστηρά μέτρα και τον πολίτη να μην πιστεύει πλέον τις εξαγγελίες και τα πολλές φορές προεκλογικά λόγια.

Με δεδομένες αυτές τις συνθήκες η επόμενη Κυβέρνηση και των Υπουργείων, Περιφερειών, Δήμων και εταιρειών του Δημοσίου καλείται να βάλει αρχικά φρένο σε όλα αυτά και να εφαρμόσει πολιτικές ανάλογες των χωρών της Ευρώπης με σκοπό να μπει μια μεγάλη τάξη στην ακαταστασία των Ελληνικών Δημόσιων Έργων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα