Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα, 21 Μαΐου 2012

Μετρό Αθήνας: Γραμμή 4, μια γραμμή με παρελθόν αλλά και μέλλον

κείμενο από το ypodomes.com Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας είναι σίγουρα η πιο πολυσυζητημένη για το μέλλον του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου στην πρωτεύουσα. Εκτός από την χρησιμότητα της είναι και αυτή που σύμφωνα με τις μελέτες θα αλλάξει για πάντα τα συγκοινωνιακά δεδομένα στην Αθήνα και τα προάστια. Όταν ξεκινούσαν τα έργα κατασκευής των γραμμών 2 και 3 στις αρχές της δεκαετίας του 1990 είχαν ξεκινήσει και οι σκέψεις για τις μελλοντικές επεκτάσεις των γραμμών αυτών. Αρχικά είχε αποφασιστεί στο σταθμό Πανεπιστήμιο να ξεκινά ένα παρακλάδι της Γραμμής 2 και να φτάνει μέχρι το Άλσος Βείκου στο Γαλάτσι. Η επέκταση σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι το 2006. Στη Γραμμή 3 υπήρχε άλλο ένα παρακλάδι από τον σταθμό Πανόρμου και μέχρι το σταθμό Μαρούσι που θα συναντούσε τη Γραμμή 1 του ΗΣΑΠ. Η Γραμμή αυτή θα πήγαινε υπόγεια κάτω από την Λεωφόρο Κηφισίας και μετά την Αττική Οδό θα είχε κατεύθυνση Βόρειο- Δυτική. Ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε την λειτουργία της γραμμής το 2006. Το καταπληκτικό σε αυτό τον αρχικό σχεδιασμό ήταν ότι μέσα στο βασικό έργο των γραμμών δεν υπήρχε η πρόβλεψη για τα παρακλάδια των γραμμών ούτε στο σταθμό Πανεπιστήμιο ούτε στον σταθμό Πανόρμου. Μάλλον δείχνει και την ελαφρότητα με την οποία είχαν παρθεί τότε οι αποφάσεις αυτές. Μετά την λειτουργία του 2000 των δύο νέων γραμμών ξεκίνησε η κουβέντα για τις επεκτάσεις. Μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες είχαν δοθεί οι προτεραιότητες και τα δύο παρακλάδια έμειναν «ορφανά» ως μετά- Ολυμπιακά έργα. Το 2005 ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ανακοίνωσε την περίφημη μετατροπή των δύο παρακλαδιών σε μία νέα ενιαία γραμμή με την προσθήκη ενός ακόμα τμήματος που θα ξεκινούσε από τον σταθμό Πανεπιστήμιο στην Ακαδημίας θα περνούσε από τα Ανατολικά Προάστια και θα κατέληγε στο σταθμό Κατεχάκη. Εκεί θα γινόταν και η ένωση με το άλλο παρακλάδι παρακάμπτοντας το σταθμό Πανόρμου. Έτσι γεννήθηκε η Γραμμή 4 που ξέρουμε σήμερα. Η επίσημη αιτιολογία ήταν πως θα έπρεπε να διακοπούν οι γραμμές 2 και 3 για αρκετό διάστημα για την κατασκευή των παρακλαδιών και πως τεχνικά δεν ήταν εύκολο αν εφαρμοστεί. Για τα επόμενα χρόνια που ακολούθησαν από το 2005 μέχρι το 2009 κάθε χρονιά υπήρχαν και τα σχετικά δημοσιεύματα για την «επιθυμία» κατασκευής της Γραμμής 4 με ένα μοντέλο χρηματοδότησης μέσα από τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων από την Αττική Οδό. Όταν δηλαδή η Αττική Οδός θα περνούσε στο Δημόσιο θα είχε ήδη υποθηκευμένα τα έσοδα της προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η νέα Γραμμή και να μην επιβαρυνθεί το Ελληνικό Δημόσιο. Ήταν μια αρκετά δυναμική πρόταση η οποία υπήρχε στο τραπέζι των συζητήσεων μέχρι και τις αρχές του 2010 όπου και εγκαταλείφθηκε. Το 2009 αναγγέλθηκε ότι έφτασε η στιγμή της δημοπράτησης της Γραμμής χωρίς όμως να δοθεί καμία πληροφορία για τον τρόπο κατασκευής της, αν θα χωριζόταν κατά τμήματα κλπ δείχνοντας μια γνωστή πολιτική εξαγγελία. Με την αλλαγή της Κυβέρνησης η ενασχόληση με την προώθηση της Γραμμής 4 συνεχίστηκε μάλλον σε νέα βάση. Σχεδόν από την αρχή δημοσιεύματα προανήγγειλαν αλλαγή στη χάραξη. Όλα αυτά κράτησαν σχεδόν ένα χρόνο. Πριν από δύο χρόνια σε μια συνάντηση ακούσαμε για πρώτη φορά κάτι πιο σαφές για την κατασκευή της Γραμμής 4 καθώς και την επίσημη εξαγγελία για ένα παρακλάδι προς τα Νότιο- Ανατολικά Προάστια. Η Γραμμή γίνεται σχεδόν κυκλική, ενώνεται με το σταθμό Περισσό της Γραμμής 1 και φτάνει μετά το Μαρούσι στη Λυκόβρυση. Ανακοινώθηκε πως το πρώτο τμήμα θα δημοπρατηθεί (καλώς ερχόντων των πραγμάτων) το 2013 και θα είναι το τμήμα ΆΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ- ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ. Θα περιλαμβάνει 9 σταθμούς και ο προϋπολογισμός θα είναι περίπου 1 δις ευρώ. Μελλοντικά με την ακόλουθη σειρά θα δημοπρατηθούν τα τμήματα Ευαγγελισμός- Κατεχάκη, Ευαγγελισμός- Νότιο- Ανατολικά Προάστια, Κατεχάκη- Μαρούσι. Τα τμήματα προς Περισσό και Λυκόβρυση θα είναι και τα τελευταία που θα δημοπρατηθούν. Ακόμα και σήμερα όμως υπάρχει η ασάφεια για τη Γραμμή 4. Η χρηματοδότηση δεν είναι εξαδφαλισμένη ενώ είναι σαφές από με τη σημερινή κατάσταση στην χώρα είναι αδύνατο να προωθηθεί ένα τόσο μεγάλο έργο. Το πιθανότερο σενάριο είναι (εφόσον δεν υπάρχει πρόβλημα με την Ευρωπαϊκή Ένωση) η γραμμή να χρηματοδοτηθεί από το Ε`ΚΠΣ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Τα έργα υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθούν πλήρως μέχρι το 2025. Είναι γεγονός πως λόγω του τεράστιου κόστους της γραμμής που φτάνει τα 3 δις ευρώ, η κατασκευή του τα επόμενα 10-15 χρόνια θα είναι το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό και περιβαλλοντικό έργο που θα γίνει στην Αθήνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα