Υποδομές στην Ελλάδα

Σάββατο, 25 Αυγούστου 2012

Μετρό Θεσσαλονίκης: καθυστερήσεις, αδυναμία κατασκευής και αστοχία μελετών σπρώχνουν το έργο στο ..2017

κειμενο από το ypodomes.com

Σε κατάσταση συναγερμού τελεί η κοινοπραξία που κατασκευάζει το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης, αυτό της Θεσσαλονίκης, καθώς μια σειρά παράγοντες έχουν εκτροχιάσει τα οικονομικά μεγέθη και τα χρονοδιαγράμματα του έργου. «Το έργο κινδυνεύει με κατάρρευση» προειδοποιούν στελέχη της κοινοπραξίας και καλούν το υπουργείο Υποδομών να ετοιμάσει «ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα».

Αιτία, ο «συνήθης ύποπτος» των μεγάλων έργων της χώρας μας, δηλαδή οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και στις αρχαιολογικές εργασίες, που έβγαλαν εκτός χρονοδιαγράμματος το έργο, το οποίο, σύμφωνα με τη σύμβαση, θα έπρεπε να είχε παραδοθεί τον περασμένο Απρίλιο!

Ηδη οι εργασίες έχουν πάρει παράταση για ακόμη τέσσερα χρόνια, δηλαδή ως το 2016, εκτίμηση που θεωρείται μάλλον αισιόδοξη από έμπειρους μηχανικούς. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη η παράταση παρουσιάζει έναν μήνα καθυστέρηση από την πρώτη στιγμή της έναρξης της ισχύος της, σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις χώρων στην κοινοπραξία (ΑΕΓΕΚ - Impregilo -Ansaldo - Seli).

Οι εργασίες έχουν προχωρήσει μόλις κατά 25% και, όπως παρατηρούν πηγές που έχουν σχέση με την υπόθεση, «ακόμη και αν αύριο γινόταν ένα θαύμα, το μετρό δεν θα ήταν έτοιμο πριν από το 2017».
Βασικός λόγος, όπως σημειώνουν στελέχη της κοινοπραξίας, είναι η καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις, που έχει συνέπεια να μην είναι δυνατόν να αναπτυχθούν κατασκευαστικά μέτωπα.
Παράλληλα, μεγάλες είναι και οι καθυστερήσεις των αρχαιολογικών εργασιών. Ετσι, σε συνδυασμό με μελετητικές αστοχίες, το αποτέλεσμα είναι τρεις εκ των δώδεκα σταθμών να μην έχουν παραδοθεί ποτέ στον εργολάβο, ενώ η πλειονότητα των υπολοίπων να έχουν παρουσιάσει προβλήματα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα τέλη του Μαρτίου οι δύο μετροπόντικες βρίσκονται θαμμένοι μέσα στο έδαφος στην Ανάληψη, αφού δεν υπάρχουν μέτωπα για να δουλέψουν.
Παράλληλα, οι αρχαιολογικές ανασκαφές δουλεύουν διπλή βάρδια, ενώ θα μπορούσαν να εργάζονται τριπλή, προκειμένου να αποδεσμεύονται οι χώροι ταχύτερα. Είναι χαρακτηριστικό, σημειώνει στέλεχος της κοινοπραξίας, ότι αυτή τη στιγμή δουλεύουν μόνο δύο μέτωπα καθ' όλη την έκταση της γραμμής.

«Το έργο που κατασκευάζουμε δεν έχει μεγάλη σχέση με το αρχικό» τονίζουν και παραδέχονται ότι όλες αυτές οι εξελίξεις έχουν επηρεάσει αρνητικά την οικονομική κατάσταση της κοινοπραξίας.
Μηχανικός με ρόλο-«κλειδί» στο έργο σημειώνει ότι εξακολουθεί να είναι προβληματική η σχέση της διεύθυνσης της Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη με τα «κεντρικά» της Αθήνας.

«Οι διευθυντές του έργου βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη, όμως όλες οι μελέτες ελέγχονται και εγκρίνονται από την Αθήνα. Μπορεί να συμφωνούμε σε μια αλλαγή με τη διεύθυνση της Θεσσαλονίκης αλλά να κόβεται όταν πηγαίνει προς έγκριση στην Αθήνα, ενώ συχνά συμβαίνει και το αντίστροφο» διηγείται.


Αστοχίες
Ο σταθμός που «βρίσκει» στα μπαλκόνια!
Βασικό ρόλο στις κακοτοπιές έπαιξαν, σύμφωνα με στελέχη του έργου, οι προβληματικές προμελέτες (το έργο προκηρύχθηκε ως μελετοκατασκευή). Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο σταθμός της Ανάληψης, όπου οι τοίχοι του σταθμού «βρίσκουν» στα μπαλκόνια, τα οποία πρέπει να «ξυριστούν», αλλά και ο σταθμός Βούλγαρη που χωροθετήθηκε πάνω σε ενεργό ρήγμα, με αποτέλεσμα να πρέπει να μετακινηθεί κατά 60 μέτρα.

Σύμφωνα με δημόσιες τοποθετήσεις της Αττικό Μετρό, η κοινοπραξία περιορίζει στο ελάχιστο τις εργασίες κατασκευής εγείροντας διεκδικήσεις, οι οποίες είναι σε επίπεδο επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης - απόφαση που είναι πολιτική. Μάλιστα η διοίκηση της Αττικό Μετρό κάνει λόγο για εμφανή αδυναμία χρηματοδότησης του έργου από την κοινοπραξία.

Ωστόσο, σύμφωνα με την εταιρεία, αν η κατασκευή συνεχιστεί σωστά και οι αρχαιολογικές εργασίες «τρέξουν», το μετρό θα αρχίσει να λειτουργεί στα τέλη του 2016.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα