Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 27 Μαΐου 2013

Editorial: Αναγκαία και απαραίτητη η ανάπτυξη Μετρό στην Αθήνα

κείμενο από το ypodomes.com
Η υπόθεση ανάπτυξης του Μετρό στην Αθήνα είναι μια πολύπλοκη υπόθεση. Πρόκειται για την πιο ακριβή επένδυση σε μέσο μαζικής μεταφοράς καθώς το κάθε υπόγειο χιλιόμετρο κοστίζει πολλά εκατομμύρια ευρώ.  Πολύ ακριβό κοστίζουν επίσης οι απαλλοτριώσεις και οι κατασκευές των σταθμών που είναι ένα υπόγειο οικοδομικό συγκρότημα.

Όμως η ανάπτυξη ενός μεγάλου δικτύου Μετρό αλλάζει την λειτουργία όλης της πόλης. Έχουμε μπροστά μας τα παραδείγματα πόλεων όπως το Λονδίνο, το Παρίσι και  την Μόσχα που λόγω του εκτεταμένου δικτύου Μετρό εξελίχθηκαν σε παγκόσμιες Μητροπόλεις του σύγχρονου κόσμου.

Στην εποχή μας που η αστικοποίηση είναι όχι απλώς ένα φαινόμενο αλλά μια εξέλιξη της ίδιας της πορείας του ανθρώπου η μετακίνηση σε ένα πολύτιμο μέσο για την επικοινωνία, την απασχόληση, την κοινωνική ζωή του μέσου πολίτη. Και το Μετρό είναι η κορυφαία επιλογή.

Στην Αθήνα που  για 50 χρόνια (μετά τον Β` παγκόσμιο πόλεμο) το μοντέλο μεταφοράς ήταν το ι.χ φτάσαμε σε σημείο κορεσμού πολύ γρήγορα.  Όταν όμως μπήκε στη ζωή μας το Μετρό που μαζί με την σχεδόν εξ`ολοκλήρου επίγεια γραμμή  1 (ο πρώην ΗΣΑΠ) δημιούργησαν για πρώτη φορά στην πόλη ένα δίκτυο που σε μετέφερε σε απίστευτα γρήγορο χρόνο από την μία πλευρά της πόλης στην άλλη όλα άλλαξαν.

Δεν είναι τυχαίο που το Μετρό είναι κορυφαίο στις προτιμήσεις των Αθηναίων και η εμπιστοσύνη στο μέσο είναι πάρα πολύ υψηλή. Φέτος το δίκτυο της Αθήνας θα μεγαλώσει σημαντικά αλλά η πρόκληση είναι πάντα το μέλλον. Πως ονειρευόμαστε αυτή την πόλη σε 30 χρόνια από σήμερα;

Πως πιστεύουμε ότι πρέπει να αναπτυχθεί στις επόμενες δεκαετίες το μέσο που έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των ανθρώπων που κατοικούν αυτή την πόλη; Μέσα από την εμπειρία άλλων πόλεων βλέπουμε ένα φαινόμενο που συνδυάζεται με το δίκτυο Μετρό κάθε πόλης.

Οι πολύ μεγάλες πόλεις της Ευρώπης που έχουν ως βασικό μοντέλο μετακίνησης το Μετρό είναι και οι πιο ανεπτυγμένες οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά. Αντίθετα πόλεις που το δίκτυο Μετρό που έχουν δεν είναι αρκετό περιορίζονται τόσο στην ανάπτυξη τους όσο και στην σημαντικότητα τους.

Θυμάμαι εκείνο το περίφημο σχέδιο ανάπτυξης Μετρό επί εποχής Υπουργείας Σουφλιά και πραγματικά νοσταλγώ όταν υπήρχε έστω ένα μελλοντικό σχέδιο, μια ρότα για το μέλλον της πόλης. Έστω και με μεγάλες αδυναμίας αυτός ο μπούσουλας έδειχνε την προδιάθεση αυτή της πόλης να γίνει φιλική και ανθρώπινη, δυνατή και παγκόσμια Μητρόπολη όπως άλλωστε της αρμόζει.

Σήμερα όμως αυτό φαντάζει πιο πολύ αστείο από το παρελθόν παρά μία εφικτή μελλοντική εξέλιξη του μοντέλου μετακίνησης στην πόλη. Και αυτό ξαναπάει την πόλη στις εποχές που το Μετρό φάνταζε πολύ μεγάλη πολυτέλεια για να γίνει. Δεν υπάρχει χρηματοδότηση αλλά το κυριότερο είναι πως φαίνεται να λείπει η πολιτική βούληση.

Η Αθήνα όμως έχει ανάγκη το Μετρό και αυτή η σκέψη πρέπει να υπερισχύσει έναντι άλλων σκέψεων.  Κατά την γνώμη μου είναι λάθος να καθυστερούμε σε υπερβολικό βαθμό την συνεχή ανάπτυξη του δικτύου Μετρό της πόλης.

Η ανάπτυξη του δικτύου Μετρό θα φέρει ανάπτυξη και στις περιοχές που θα διασχίζει. Αυτό το είδαμε ξεκάθαρα από το 2000 και μετά όταν άνοιξε τις πύλες του το Μετρό. Ποιος θυμάται πως ήταν π.χ η πλατεία Καλογήρων στη Δάφνη πριν το Μετρό; Ένα αδιάφορο σημείο στην πόλη. Με την λειτουργία του σταθμού η περιοχή άλλαξε το εμπορικό στοιχείο κυριάρχησε και ζωντάνεψε   σε ακτίνα τριακοσίων μέτρων γύρω από το σταθμό.

Το ίδιο συνέβη με τον πιο πρόσφατο σταθμό ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ στην οδό Αγίας Παρασκευής. Μέσα σε 2,5 χρόνια η περιοχή από σχεδόν έρημη έγινε αστικό κέντρο χάρη στον σταθμό του Μετρό. Αυτό τώρα και για τα επόμενο χρόνια είναι ένα «φάρμακο» που μπορεί να δοθεί σε πολλές περιοχές της πόλης βοηθώντας όχι μόνο την απασχόληση κατά τη διάρκεια της κατασκευής με τις χιλιάδες θέσεις εργασίας αλλά κυρίως μετά με την ανάπτυξη που θα φέρει ο κάθε σταθμός ξεχωριστά δίνοντας πολλές χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας σε μία πόλη διψασμένη για δουλειές.

Με το νέο ΕΣΠΑ πρέπει σημαντικό μέρος των κονδυλίων να κατευθυνθεί προς την υπόθεση ανάπτυξης του δικτύου Μετρό της πόλης. Ας μην αφήσουμε λοιπόν την υπόθεση ανάπτυξης του Μετρό στην πόλη γιατί θα είναι μία ακόμα χαμένη ευκαιρία για την Αθήνα. Και οι χαμένες ευκαιρίες σήμερα πληρώνονται ακριβά. Ως επί το πλείστον, από την τσέπη μας…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα