Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2013

Σε κίνδυνο το έργο της Ιόνιας Οδού;

κείμενο από το ypodomes.com
Σε εξαιρετικά δύσκολη θέση βρίσκονται τα έργα στην Ιόνια Οδό. Μέρα με την μέρα πληθαίνουν τα δημοσιεύματα που φέρνουν προ τετελεσμένων το μεγάλο έργο της Δυτικής Ελλάδας και Ηπείρου. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Κυριακάτικης Δημοκρατίας στον αέρα βρίσκεται πλέον η κατασκευή της Ιονίας οδού, καθώς η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) αρνείται να χρηματοδοτήσει το έργο, ενώ για περισσότερο από 10 χρόνια μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού εκκρεμούν στοιχειώδεις μελέτες. Η δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το έργο αποτυπώνεται και στην απόφαση για σταδιακή αποχώρηση των δύο ισπανικών ομίλων (ACS και Ferrovial) που συμμετείχαν στην κοινοπραξία με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ των Γ. Περιστέρη και Ν. Κάμπα, ενώ αποχωρούν και οι ισπανικές τράπεζες που συμμετείχαν στο χρηματοδοτικό σχήμα.

Σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα της εφημαρίδας η ΕΤΕπ, η οποία είχε συμφωνήσει με την κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει με περίπου 650.000.000 ευρώ τους τέσσερις μεγάλους οδικούς άξονες (Μαλιακός - Κλειδί, Ολυμπία οδός, Ιονία οδός και Αξονας Κεντρικής Ελλάδας), δεν έχει δώσει ως σήμερα σημεία ζωής. Απαιτεί εγγυήσεις από τράπεζες με υψηλή πιστοληπτική ικανότητα, την οποία δεν διαθέτουν ούτε οι ισπανικές ούτε οι ελληνικές. Υποτίθεται ότι η ΕΤΕπ θα κάλυπτε τμήμα του χρηματοδοτικού κενού στα έργα, που προέκυψε από τις αλλαγές στις προβλέψεις για τα έσοδα από διόδια. Λόγω κρίσης, προβλέπεται ότι τα έσοδα από διόδια στους τέσσερις οδικούς άξονες θα είναι μειωμένα κατά σχεδόν 50% σε σχέση με τα μεγέθη που περιλαμβάνονταν στις συμβάσεις παραχώρησης του 2007-2008.
 

Χαρακτηριστικό της προχειρότητας με την οποία προχώρησε η Ιονία οδός είναι το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα δεν είναι γνωστό πώς θα υλοποιηθεί και πόσο θα κοστίσει η περίφημη διέλευση Κλόκοβας, αμέσως μετά τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση μοιράζει αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στους εργολάβους, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για καθυστερήσεις σε απαλλοτριώσεις και εργασίες μεταφοράς δικτύων (σιδηροδρομικού, ΔΕΗ κ.λπ.).

Η Νέα Οδός, η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τους δύο υπό αποχώρηση ισπανικούς ομίλους που υποτίθεται ότι θα κατασκευάσει την Ιονία οδό, διεκδίκησε 195.000.000 ευρώ αποζημιώσεις και τελικά θα λάβει 105.000.000 ευρώ, οι οποίες αντιστοιχούν σχεδόν στο 15% του προϋπολογισμού ενός έργου που δεν έχει καν ξεκινήσει. Ηδη, με απόφαση του υπουργού Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδη, εγκρίθηκε η πρώτη δόση που ανέρχεται στα 25.000.000 ευρώ. Προ ημερών υπήρξε νέα αναθεώρηση στον προϋπολογισμό του έργου, ο οποίος ανέρχεται πλέον (μαζί με τις απαλλοτριώσεις) στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ.

Σημειώνεται ότι στα τέσσερα οδικά έργα το Δημόσιο αναγνώρισε αποζημιώσεις 353.300.000 ευρώ (που ξεπερνούν τα 400.000.000, αν συνυπολογιστούν άλλες «διευκολύνσεις»), έναντι 719.900.000 ευρώ που ζητούσαν οι εργολάβοι, αφού ενδιαμέσως ο «ανεξάρτητος μηχανικός» αναγνώρισε αποζημιώσεις ύψους 473.900.000 ευρώ! Η πρόταση του «ανεξάρτητου μηχανικού» δεν έγινε δεκτή και οι αποζημιώσεις περιορίστηκαν ελαφρώς στα 353.300.000 ευρώ.

Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ότι η Νέα Οδός θα κατασκευάσει τον αυτοκινητόδρομο Ιονία οδός μήκους περίπου 196 χλμ. με αρχή το τέλος της γέφυρας «Χαρ. Τρικούπης» στο Αντίρριο έως την Εγνατία Οδό στην περιοχή των Ιωαννίνων (Ανισόπεδος Κόμβος με Εγνατία οδό). Η εταιρία διαχειρίζεται ήδη τμήμα του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ μήκους περίπου 172,5 χλμ. με αρχή την περιοχή του Ανισόπεδου Κόμβου Μεταμόρφωσης (περιοχή Αττικής οδού) έως την περιοχή της Σκάρφειας -μετά τα Καμένα Βούρλα- καθώς και τον συνδετήριο κλάδο του ΠΑΘΕ Σχηματάρι - Χαλκίδα μήκους 11 χιλιομέτρων.
 
Σήμερα, χωρίς να έχει κατασκευάσει ούτε το 20% της Ιονίας οδού, η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τους Ισπανούς διαχειρίζεται τρεις μετωπικούς σταθμούς διοδίων (Αφίδνες, Θήβα, Τραγάνα) και σειρά πλευρικών σταθμών αποκομίζοντας σημαντικά έσοδα. Στα έσοδα από τα διόδια έρχονται να προστεθούν τα παχυλά ποσά των αποζημιώσεων που ενέκρινε το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών (προτού διασπαστεί και αναλάβει ο Μ. Χρυσοχοΐδης το Υποδομών), με αποτέλεσμα οι εργολάβοι να καρπώνονται εκατοντάδες εκατομμύρια χωρίς να προχωρούν τα έργα.

Τα συνολικά ετήσια έσοδα των εργολάβων από τα διόδια στους πέντε οδικούς άξονες (αν προστεθεί και το τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα) ανέρχονται σε περίπου 250.000.000 ευρώ. Συνεπώς, τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν εισπράξει περί το ένα δισεκατομμύριο, χωρίς να υπάρχει ουσιαστική πρόοδος στις εργασίες. Η επανεκκίνηση των έργων εξαγγέλλεται (με κορυφαίο παράδειγμα τη φιέστα Κ. Χατζηδάκη στις 25 Απριλίου 2013), χωρίς να υλοποιείται. Γι’ αυτό και ο Μ. Χρυσοχοΐδης κρατάει χαμηλούς τόνους, χωρίς να αποκλείει ένα ατύχημα που θα τινάξει τα έργα στον αέρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα