Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2013

Editorial: Μπορούμε να βελτιώσουμε τον τρόπο που εκτελείται ένα έργο;

κείμενο από το ypodomes.com
Νέα έργα θα μπουν στη ζωή μας το επόμενο διάστημα. Έτσι λένε οι ειδήσεις και τα δημοσιεύματα τόσο εδώ στο ypodomes.com όσο και στον καθημερινό τύπο. Αυτά τα νέα έργα θα έρθουν να προστεθούν σε ένα πολύ μεγάλο κατάλογο έργων στην χώρα μας που εκτελούνται αυτή τη στιγμή.

Όμως το σημαντικό είναι τα έργα όχι μόνο να κατασκευάζονται αλλά και να ολοκληρώνονται και φυσικά να παραδίδονται. Αυτό κάνει την αξία τους μεγάλη και τους φορείς υλοποίησης αξιόπιστους. Όταν τα περισσότερα έργα της χώρας για να ολοκληρωθούν περνούν δια πυρός και σιδήρου στο τέλος όταν δίδονται σε λειτουργία μένει μία πικρή γεύση.

Σήμερα, με τουλάχιστον 2,5 χρόνια καθυστέρησης θα δοθεί στην κυκλοφορία ο κάθετος άξονας της Εγνατίας Κομοτηνή-Σύνορα. Αυτό το έργο όχι απλά έχει περάσει από τα «40 κύματα» αλλά έχει κινδυνεύσει στο παρελθόν να σταματήσει όχι μία, αλλά πολλές φορές.

Συνηθίζεται να λέγεται στα Υπουργεία ότι οι συμβάσεις να μην διαλύονται αλλά να μένουν ζωντανές για «να μην υπάρξουν τεράστιες καθυστερήσεις». Μα, οι καθυστερήσεις που τελικά παίρνει πάνω του ένα έργο από τη συνεχή διαβούλευση με τον ανάδοχο, τις απαιτήσεις του, τα δεδομένα προβλήματα σε απαλλοτριώσεις και αρχαιολογικές ανασκαφές τραβάνε το έργο πολύ πιο πίσω.

Θα ήταν πολύ πιο σωστό, όταν ένα έργο δεν τραβάει για οποιονδήποτε λόγο, να σταματά και να επαναδημοπρατείται άμεσα. Αν θυμάστε τα έργα του Μαλιακού, ξεκίνησαν το 2006 σταμάτησαν οριστικά το 2009, οι ανάδοχοι αντικαταστάθηκαν το 2012 και τώρα σχεδόν στο τέλος του 2013 είμαστε σε σημείο που το έργο παράκαμψης Λαμίας κόλλησε στις μελέτες για τις ημιτελείς γέφυρες και το Στυλίδα-Ράχες λόγω των αρχαιολογικών με αποτέλεσμα τα έργα να πάει για το 2015.

Αυτό λέγεται καλή υπηρεσία για ένα έργο; Αν από τα πρώτα μεγάλα προβλήματα το 2008 είχε γίνει νέα δημοπράτηση δεν θα είχαμε σε λειτουργία σήμερα αυτά τα έργα; Θα πει κάποιος  με υποθέσεις δεν μπορείς να ρισκάρεις ένα έργο, όμως ποιο είναι σήμερα το αποτέλεσμα για ένα έργο που ξεκίνησε εδώ και 7 χρόνια; 7 χρόνια! Για 2,5χλμ στην παράκαμψη Λαμίας και 17χλμ στο Στυλίδα-Ράχες.

Αυτό το παράδειγμα είναι σχεδόν ο κανόνας στα υπό εκτέλεση έργα της χώρας. Τα έργα τελικά ολοκληρώνονται με τρομερές καθυστερήσεις, οι πολίτες τα χρησιμοποιούν αφού έχουν πρώτα ταλαιπωρηθεί επί χρόνια και το κράτος έχει πληρώσει πολλά παραπάνω χρήματα.

Λοιπόν σε αυτά τα νέα έργα που έρχονται δεν μπορούν να μπουν αυστηροί κανόνες; Να μπουν ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα; Να υπολογίζεται με περισσότερη σοβαρότητα το θέμα των απαλλοτριώσεων; Να  υπάρχει η απαραίτητη χρονική αναμονή για τις αρχαιολογικές ανασκαφές;

Καλή υπηρεσία είναι η ρεαλιστική προσέγγιση των πραγμάτων και όχι η υποσχεσιολογία. Αν αυτό το λάβουμε πραγματικά υπόψη τότε μπορεί και τα πράγματα στον μαγικό κόσμο των υποδομών να βελτιωθούν …αλλιώς τι είχες Παντελάκη μου, τι είχες Παντελή μου..

Καλή εβδομάδα σε όλους
9.9.2013


Νίκος Καραγιάννης
n.karagiannis@ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα