Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2014

Ποια είναι η στρατηγική νέων μεγάλων έργων; Πως θα τα χρηματοδοτήσουμε;

κείμενο από το ypodomes.com
Όντας παρόν στο ενδιαφέρον Φόρουμ «Χρηματοδοτώντας την Ανάπτυξη» στο χώρο του Χρηματιστηρίου της Αθήνας, άκουσα πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις για τον τρόπο που μπορούν να χρηματοδοτηθούν τα επόμενα μεγάλα έργα της χώρας.

Ομόλογα Έργου, ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις ήταν τα σημαντικότερα points των ομιλιών. Πραγματικά ήταν μία σημαντική στιγμή για το πώς βλέπουμε τα έργα στην Ελλάδα, απελευθερώνοντας νέες δυνάμεις και έχοντας μία νέα προοπτική.

Λιγότερο Κράτος, περισσότερη αγορά. Αυτό είναι κάτι που με συναρπάζει. Η χώρα μας παραμένει αλυσοδεμένη στη σχέση της με τα δημόσια έργα. Το Κράτος πληρώνει, ο ανάδοχος κατασκευάζει, το Κράτος χρησιμοποιεί.

Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι το Κράτος μπορεί να τα καταφέρει πολύ καλύτερα ως ιδιοκτήτης-διαχειριστής παρά ως ιδιοκτήτης-εκμεταλλευτής. Δίδοντας το προϊόν σε ιδιώτες δίνει κίνητρα για βιώσιμη διαχείριση, λιγότερη κομματική σκοπιά και λιγότερο δημόσιο.

Μου άρεσε πολύ ο τρόπος με τον οποίο η αγορά προβληματίζεται για το πώς μπορεί να καλύψει τις νέες ανάγκες. Δείχνει μία ζωντανή αγορά που την ενδιαφέρουν νέες ευκαιρίες και νέες δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει η Ελλάδα.

Μου άρεσε που έχει αποενοχοποιηθεί η σχέση Κράτους-ιδιώτη. Κάποιος αν μπορεί με θεμιτό και χρηστό τρόπο να γίνει πλουσιότερος μέσω ενός κοινού έργου δεν αποτελεί έγκλημα, αποτελεί εξέλιξη.

Αυτό που μου έλειψε ήταν η θεωρητική προσέγγιση. Όχι γιατί δεν υπήρχε λίστα έργων, υπήρχε και συζητήθηκε συγκεκριμένη λίστα. Μου έλειψε η έλλειψη σαφής στρατηγικής από πλευράς Κράτους για τα έργα που θα θέλουμε στο μέλλον.

Πρόσφατα από πληροφόρηση που είχα έμαθα ότι προγραμματίζεται ένα Στρατηγικό Πλαίσιο για τα μελλοντικά έργα που θα γίνουν στο Σιδηρόδρομο και έκανα το σταυρό μου. Συνήθως στην Ελλάδα προχωρούν έργα μέσα από ένα στενό περιβάλλον Δημόσιων Εταιρειών που δεν αποτελούν Κρατική συνέχεια μιας διαρκούς πολιτικής ανάπτυξης προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση αλλά μεμονωμένες επιθυμίες Δημόσιων Εταιρειών που θέλουν να κάνουν έργα πολλές φορές ασύνδετα με το γενικότερο πλαίσιο ανάπτυξης που θέλουμε ως χώρα.

Το ίδιο πρόβλημα υπήρχε και στη συγκεκριμένη εκδήλωση. Για να εξηγούμαι, δεν ήταν πρόβλημα της εκδήλωσης. Είναι ένα γενικότερο πρόβλημα που είναι υπαρκτό. Ποια πολιτική λοιπόν έχουμε για τα μελλοντικά έργα; Στρατηγικά ποια έργα θέλουμε να προωθηθούν; Πόσο τα έχουμε εντάξει σε διαβούλευση με την κοινωνία; Η κοινωνία θα τα χρησιμοποιήσει, άρα πρέπει να έχει λόγο και άποψη.

Το συνηθέστερο στη χώρα είναι πως απλά θα ανακοινωθούν μια μέρα. Και αυτό από τη μία πλευρά είναι απογοητευτικό. Για αυτό βλέπουμε τις αντιδράσεις κατόπιν εορτής. Δε θα αναφερθώ συγκεκριμένα αλλά μπορείτε στην καθημερινή ειδησεογραφία να διαβάσετε για αντιδράσεις στο τάδε έργο και ενστάσεις, προσφυγές κ.λ.π

Μία στρατηγική πολιτική έργων στις μεταφορές, τις συγκοινωνίες, τα δίκτυα με ανοιχτή διαβούλευση και πνεύμα μακροπρόθεσμης πολιτικής η οποία θα λειτουργούσε ως φυσική συνέχεια του κράτους από Κυβέρνηση σε Κυβέρνηση (όπως άλλωστε γίνεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης) θα λειτουργούσε πολύ πιο θετικά στη σχέση της εκάστοτε Κυβέρνησης με τον πολίτη.

Τελικά από αυτό το Φόρουμ, το εξαιρετικά ενδιαφέρον κρατώ τα καλά. Είδα μία φλόγα η οποία υποβόσκει και θέλει να συμμετάσχει στο αύριο της χώρας. Είδα ανθρώπους να ζητούν διέξοδο σε προβλήματα που δεν είναι αποκλειστικά δικά τους. Είδα ένα παράθυρο σε μία καλύτερη διαχείριση πόρων-έργων που θα ευεργετήσει τελικά το σύνολο του Κράτους. Αν καταφέρουμε και πάμε και ένα βήμα μπροστά το σύγχρονο κράτος, είμαι σίγουρος ότι η κρίση που υπάρχει και είναι εδώ χρόνο με το χρόνο θα θαμπώνει όλο και πιο πολύ μέχρι να τη σβήσουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα