κείμενο από το ypodomes.com
Βλέποντας την καθημερινή εξέλιξη των έργων και ειδικότερα των μεγάλων έργων της χώρας, αρχίζω να ανησυχώ ιδιαιτέρως. Από τα 30 και πλέον έργα που σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που υπήρχαν στις αρχές του 2014 μόνο ..1 τελικά έκοψε το νήμα και ολοκληρώθηκε.
Αυτό το κάκκιστο στατιστικό νούμερο σημαίνει δύο πράγματα. Το πρώτο είναι πως πρέπει μέσα στο 2015 να ολοκληρωθούν περίπου 65 μεγάλα έργα (με κόστος άνω των 20εκ.ευρώ). Το δεύτερο είναι πως οι καθυστερήσεις αυτές φέρνουν την εξέλιξη των έργων και πάλι στο προσκήνιο με δραματικό τρόπο.
Όλα αυτά τα έργα τραβούν χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Οι καθυστερήσεις των προηγούμενων ετών αλλά και η φετινή μπορεί να μην δείχνουν επικίνδυνες αλλά είναι και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό.
Η εξήγηση είναι απλή: αν δεν ολοκληρωθούν όλα αυτά τα έργα (που δεν είναι εξάλλου χαρατκτηρισμένα ως έργα-γέφυρες και έτσι προς το παρόν δεν μπορούν να τραβήξουν κεφάλαια από το ΣΕΣ 2014-2020) μέχρι το τέλος του 2015 τότε θα χάσουν το υπόλοιπο της χρηματοδότησης τους.
Αυτό θα φέρει αλυσιδωτές αντιδράσεις: Η χαμένη χρηματοδότηση θα χαθεί από την ΕΕ ως μη απορροφήσιμη και τα μη ολοκληρωμένα έργα θα πρέπει να βρουν άμεσα πόρους να ολοκληρωθούν καθώς σε άλλη περίπτωση θα έχουμε το φαινόμενο ημιτελών κατασκευών.
Σε αυτή την περίπτωση ο κίνδυνος θα είναι ακόμα μεγαλύτερος καθώς (πιθανότατα) τα έργα που δεν θα καταφέρουν να ολοκληρωθούν on time θα επιδιωχθεί να χρηματοδοτηθούν από το ΣΕΣ 2014-2020 αφαιρώντας πολύτιμα κεφάλαια από νέα έργα για αυτή την περίοδο.
Μπορεί το παραπάνω σενάριο να ακούγεται -προς το παρόν- καταστροφολογικό όμως η πραγματικότητα των έργων στην Ελλάδα είναι η συνεχής μετακίνηση τους σε μελλοντικό χρόνο. Ήδη το ΥΠΟΜΕΔΙ προνοώντας προχώρησε ως έργο γέφυρα την ολοκλήρωση των έργων στο Άκτιο-Αμβρακία επιβεβαιώνοντας τις Κασσάνδρες που μιλούσαν για έργο που δεν τελειώνει το 2015.
Τώρα ο κατάλογος των έργων που πρέπει να ολοκληρωθουν μέσα στο 2015 είναι τόσο μεγάλος που προσωπικά δεν θυμάμαι να έχει ξαναυπάρξει, ακόμα στα χρόνια της Ολυμπιακής Προετοιμασίας του 2004.
Το βέβαιο είναι πως στους φορείς υλοποίησης πρέπει ΤΩΡΑ να ηχήσουν καμπανάκια κινδύνου και να αυξήσουν την ταχύτητα υλοποίησης των έργων για να μην έχουμε να συζητάμε σε 12 μήνες από σήμερα δυσάρεστες καταστάσεις για έργα που δεν μπόρεσαν.
Βλέποντας την καθημερινή εξέλιξη των έργων και ειδικότερα των μεγάλων έργων της χώρας, αρχίζω να ανησυχώ ιδιαιτέρως. Από τα 30 και πλέον έργα που σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που υπήρχαν στις αρχές του 2014 μόνο ..1 τελικά έκοψε το νήμα και ολοκληρώθηκε.
Αυτό το κάκκιστο στατιστικό νούμερο σημαίνει δύο πράγματα. Το πρώτο είναι πως πρέπει μέσα στο 2015 να ολοκληρωθούν περίπου 65 μεγάλα έργα (με κόστος άνω των 20εκ.ευρώ). Το δεύτερο είναι πως οι καθυστερήσεις αυτές φέρνουν την εξέλιξη των έργων και πάλι στο προσκήνιο με δραματικό τρόπο.
Όλα αυτά τα έργα τραβούν χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Οι καθυστερήσεις των προηγούμενων ετών αλλά και η φετινή μπορεί να μην δείχνουν επικίνδυνες αλλά είναι και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό.
Η εξήγηση είναι απλή: αν δεν ολοκληρωθούν όλα αυτά τα έργα (που δεν είναι εξάλλου χαρατκτηρισμένα ως έργα-γέφυρες και έτσι προς το παρόν δεν μπορούν να τραβήξουν κεφάλαια από το ΣΕΣ 2014-2020) μέχρι το τέλος του 2015 τότε θα χάσουν το υπόλοιπο της χρηματοδότησης τους.
Αυτό θα φέρει αλυσιδωτές αντιδράσεις: Η χαμένη χρηματοδότηση θα χαθεί από την ΕΕ ως μη απορροφήσιμη και τα μη ολοκληρωμένα έργα θα πρέπει να βρουν άμεσα πόρους να ολοκληρωθούν καθώς σε άλλη περίπτωση θα έχουμε το φαινόμενο ημιτελών κατασκευών.
Σε αυτή την περίπτωση ο κίνδυνος θα είναι ακόμα μεγαλύτερος καθώς (πιθανότατα) τα έργα που δεν θα καταφέρουν να ολοκληρωθούν on time θα επιδιωχθεί να χρηματοδοτηθούν από το ΣΕΣ 2014-2020 αφαιρώντας πολύτιμα κεφάλαια από νέα έργα για αυτή την περίοδο.
Μπορεί το παραπάνω σενάριο να ακούγεται -προς το παρόν- καταστροφολογικό όμως η πραγματικότητα των έργων στην Ελλάδα είναι η συνεχής μετακίνηση τους σε μελλοντικό χρόνο. Ήδη το ΥΠΟΜΕΔΙ προνοώντας προχώρησε ως έργο γέφυρα την ολοκλήρωση των έργων στο Άκτιο-Αμβρακία επιβεβαιώνοντας τις Κασσάνδρες που μιλούσαν για έργο που δεν τελειώνει το 2015.
Τώρα ο κατάλογος των έργων που πρέπει να ολοκληρωθουν μέσα στο 2015 είναι τόσο μεγάλος που προσωπικά δεν θυμάμαι να έχει ξαναυπάρξει, ακόμα στα χρόνια της Ολυμπιακής Προετοιμασίας του 2004.
Το βέβαιο είναι πως στους φορείς υλοποίησης πρέπει ΤΩΡΑ να ηχήσουν καμπανάκια κινδύνου και να αυξήσουν την ταχύτητα υλοποίησης των έργων για να μην έχουμε να συζητάμε σε 12 μήνες από σήμερα δυσάρεστες καταστάσεις για έργα που δεν μπόρεσαν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου