Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη, 19 Φεβρουαρίου 2015

Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Με τρένο ή με αυτοκίνητο; Τα συν και τα πλην

κείμενο από το ypodomes.com
Η απόσταση των 500 και κάτι χιλιομέτρων μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης είναι αρκετή ώστε να υπάρχει η ανάγκη για μετακίνηση με πολλά και διαφορετικά μέσα. Στη χώρα αυτή την εποχή εκτελούνται τα τελευταία έργα (που ξεκίνησαν εδώ και 30 χρόνια) προκειμένου να ολοκληρωθεί η σύγχρονη, οδική και  σιδηροδρομική σύνδεση των 2 μεγάλων πόλεων της χώρας που φιλοξενούν πάνω από το 50% του συνολικού πληθυσμού.

Σήμερα το ypodomes.com  θα σας αποκαλύψει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της μετακίνησης οδικά ή σιδηροδρομικά από τη μία πόλη στην άλλη, με υπόθεση εργασίας τον ολοκληρωμένο εκσυγχρονισμό αυτών των 2 υποδομών.

ΠΡΩΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Είμαστε στο 2017, τα έργα έχουν ολοκληρωθεί και το ερώτημα του μέσου είναι εδώ. Για να ξεκινήσει κανείς από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, αρχικά θα πρέπει να γνωρίζει πως πρόκειται να διανύσει 503 χιλιόμετρα (οδικά). Αυτό το νούμερο δεν είναι τόσο μικρό αλλά δεν είναι και αποτρεπτικό.

Στην υπόθεση της μετακίνησης ανάμεσα στις 2 πόλεις πρέπει να υπολογίσουμε τον σημαντικότερο παράγοντα που είναι ο αριθμός των ανθρώπων που θα πρέπει να μετακινηθούν. Ο λόγος; Το οικονομικό κριτήριο.

ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΜΕΧΡΙ 2 ΑΤΟΜΑ
Έτσι λοιπόν, αν πρέπει να μετακινηθούν μέχρι και 2 άτομα το τρένο είναι σαφώς φθηνότερο. Ειδικά με την πολιτική του φθηνού εισιτηρίου, εφόσον κάποιος το «κλείσει» αρκετά νωρίς σε σχέση με την ημερομηνία του ταξιδιού του, μπορεί να μετακινηθεί αρκετά φθηνότερα σε σχέση με το Ι.Χ.

Στο κόστος μετακίνησης με τρένο μπορούν 2 άτομα με περίπου 70-100 ευρώ (μία μέση τιμή και για τους δύο) να ταξιδέψουν από το κέντρο της μίας πόλη στο άλλο. Στο κόστος αυτό θα πρέπει να προσθέσουμε και το κόστος της αστικής μετακίνησης, πριν και μετά το τρένο (περίπου 2,2 ευρώ ανά άτομο).

Πλεονέκτημα, η χωρίς άγχος διαδρομή σε 3 και μισή ώρες από τη μία πόλη στην άλλη, γρήγορα, με ασφάλεια και δίχως έγνοια για τον καιρό, για διόδια, για προβλήματα στο δρόμο. Ξεκινάς και φτάνεις ξεκούραστος και με κέρδος στο πορτοφόλι.

Μειονέκτημα, αν κάποιος πρέπει να μεταφέρει περισσότερες από 2 βαλίτσες καθώς τότε δυσχεραίνεται η μετακίνηση αλλά και η ασφαλής τοποθέτηση τους στο τρένο. Επίσης μειονέκτημα η έκθεση στον καιρό πριν και μετά το τρένο, σε ακραίες θερμοκρασίες.
Αντίθετα, με το Ι.Χ., το κόστος για 2 άτομα ξεπερνά τα 50 ευρώ ανά άτομο, ενώ χρονικά θα είστε πιο αργοί σε σχέση με το τρένο.

ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΑΠΟ 3 ΑΤΟΜΑ ΚΑΙ ΠΑΝΩ
Εδώ το αυτοκίνητο υπερτερεί στο οικονομικό αλλά και τοπικό συγκοινωνιακό πεδίο. Αν μία παρέα φίλων (ή μία οικογένεια) αποτελούμενη από 4 άτομα πρέπει από π.χ την Καλλιθέα να πάει στην Σταυρούπολη της Θεσσαλονίκης, τότε το αυτοκίνητο είναι το μέσο που ζητάτε.

Τα πλεονεκτήματα πολλά: Θα μπείτε όλοι στο αυτοκίνητο, θα φορτώσετε όσες βαλίτσες αντέχει το αυτοκίνητο, θα επιλέξετε τη μουσική που θέλετε, τη θερμοκρασία που θέλετε και από το σπίτι σας θα φτάσετε στον προορισμό σας σε περίπου 5 ώρες. Η διαδρομή χρονικά δεν είναι ιδιαίτερα μεγαλύτερη σε σχέση με εκείνη του τρένου αν σκεφτεί κανείς ότι πρέπει να φτάσετε στο σταθμό Λαρίσης, με Μετρό ή λεωφορείο και από τον Κεντρικό Σταθμό Θεσσαλονίκης στον προορισμό σας με λεωφορείο ή ταξί.

Στα πλεονεκτήματα είναι και το κόστος: με ένα βενζινοκίνητο Ι.Χ. θα σας κοστίσει η μετακίνηση περίπου 100 ευρώ, δηλαδή για 4 άτομα περίπου 25 ευρώ, ενώ μία μετακίνηση με ι.χ πετρελαιοκίνητο ή με υγραέριο θα κοστίσει περίπου 70 ευρώ δηλαδή 17,5 ευρώ ανά άτομο.

Στα μειονεκτήματα: οι συνεχείς στάσεις για πληρωμή διοδίων. Είναι εκνευριστικό, κουραστικό και σε αποσπά από το ταξίδι. Επίσης  ο χειμώνας με συνθήκες χιονιού (όπως ζήσαμε πριν μερικές μέρες) κάνει το ταξίδι λίαν επίφοβο.

Αντίθετα με το τρένο, το κόστος θα είναι σαφώς μεγαλύτερο (με βάση την μέση τιμή του εισιτηρίου) και αν συνυπολογισθεί και το κόστος μετακίνησης από και προς τους σταθμούς τότε η διαφορά είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Συμπερασματικά, το τρένο είναι καλύτερο για …μοναχικούς τύπους, για περιπετειώδεις τύπους και για urban style τύπους. Φυσικά και για τους ερωτευμένους με το τρένο. Το αυτοκίνητο, θέλει παρέα και μοίρασμα εξόδων ενώ ενδείκνυται για προορισμούς περιαστικούς.

Σας βοηθήσαμε; Τότε οργανώστε το ταξίδι σας, επιλέξτε το μέσο που σας ταιριάζει ή σας αρέσει και μην καθυστερείτε. Το 2017 είναι πολύ κοντά!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα