κείμενο από το ypodomes.com
Δυναμώνουν τα ..καμπανάκια για την εξέλιξη των έργων με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και δεν ανήκουν στην κατηγορία των έργων-γέφυρα. Τα έργα αυτά είναι δεκάδες (αν όχι εκατοντάδες) και τα περισσότερα τρέχουν εδώ και χρόνια. Καθώς το χρηματοδοτικό πρόγραμμα βρίσκεται στη δύση του, υπάρχει η ανάγκη για ολοκλήρωση των έργων για 2 βασικούς λόγους.
Ο πρώτος είναι διπλός: να μην χαθούν υπερπολύτιμα κεφάλαια από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και να ολοκληρωθούν τα έργα στην ώρα τους. Είναι ένα κρίσιμο σημείο καθώς η απορρόφηση κονδυλίων θα επιτρέψει να πέσουν στην πραγματική οικονομία χρήματα σε μία περίοδο που πιο πολύ παρά ποτέ η χώρα χρειάζεται «να κινείται το χρήμα».
Άλλωστε και στο παρελθόν η Ελλάδα έχει αντιμετωπίσει παρόμοιες καταστάσεις, με έργα να μην ολοκληρώνονται εντός των χρονοδιαγραμμάτων αλλά τότε δεν υπήρχε αυτή η πιεστική ανάγκη για εισροή χρημάτων στη χώρα.
Ο δεύτερος λόγος είναι πως από το πρόγραμμα των 5,2 δις ευρώ που συνολικά διαθέτει η χώρα μας για το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 για όσα έργα δεν καταφέρουν να ολοκληρωθούν εντός του ορισμένου χρονικού πλαισίου του προηγούμενου ΕΣΠΑ (και που όπως αναφέραμε παραπάνω δεν ανήκουν στα έργα γέφυρα που έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση από τα 2 προγράμματα χρηματοδότησης) θα πρέπει να βρεθεί χρηματοδότηση.
Αυτό θα ήταν πολύ άσχημη εξέλιξη καθώς κεφάλαια προορισμένα για την ανάπτυξη νέων έργων (όπως οι επεκτάσεις Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μεγάλα σιδηροδρομικά έργα κ.α) θα πιεζόντουσαν χρηματοδοτικά. Με λίγα λόγια εφόσον υπάρξουν αρκετά έργα που δεν θα ολοκληρωθούν on time θα πρέπει να ψαλιδιστούν νέα έργα, που έχουν προγραμματιστεί για το νέο ΕΣΠΑ.
Στο κρίσιμο σημείο στο οποίο βρισκόμαστε θα πρέπει να γίνει αποτίμηση της σημερινής κατάστασης των έργων, το ποσοστό της προόδου τους αλλά και της συνολικής απορρόφησης των κονδυλίων για να γίνει η παραδοχή των έργων που θα τα καταφέρουν ή όχι.
Όλο αυτό το διάστημα που απομένει για την ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ (περίπου 10 μήνες και άντε το πολύ ένα τρίμηνη ανοχής ακόμα) θα πρέπει να γίνει αγώνας δρόμου για να μην χαθεί ούτε ευρώ και να μην εξελιχθούν τα σημερινά υπό κατασκευή έργα σε βάρος των επόμενων που έρχονται.
Να θυμίσουμε πως στο νέο ΕΣΠΑ είναι ενταγμένα τα έργα για τη 4η γραμμή του Μετρό, τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που ολοκληρώνουν τον ΠΑΘΕΠ, μεγάλα οδικά έργα που συμπληρώνουν τα σημερινά έργα των αυτοκινητόδρομων αλλά και πολλά διάσπαρτα έργα ανάπτυξης σε όλη τη χώρα.
Δυναμώνουν τα ..καμπανάκια για την εξέλιξη των έργων με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και δεν ανήκουν στην κατηγορία των έργων-γέφυρα. Τα έργα αυτά είναι δεκάδες (αν όχι εκατοντάδες) και τα περισσότερα τρέχουν εδώ και χρόνια. Καθώς το χρηματοδοτικό πρόγραμμα βρίσκεται στη δύση του, υπάρχει η ανάγκη για ολοκλήρωση των έργων για 2 βασικούς λόγους.
Ο πρώτος είναι διπλός: να μην χαθούν υπερπολύτιμα κεφάλαια από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και να ολοκληρωθούν τα έργα στην ώρα τους. Είναι ένα κρίσιμο σημείο καθώς η απορρόφηση κονδυλίων θα επιτρέψει να πέσουν στην πραγματική οικονομία χρήματα σε μία περίοδο που πιο πολύ παρά ποτέ η χώρα χρειάζεται «να κινείται το χρήμα».
Άλλωστε και στο παρελθόν η Ελλάδα έχει αντιμετωπίσει παρόμοιες καταστάσεις, με έργα να μην ολοκληρώνονται εντός των χρονοδιαγραμμάτων αλλά τότε δεν υπήρχε αυτή η πιεστική ανάγκη για εισροή χρημάτων στη χώρα.
Ο δεύτερος λόγος είναι πως από το πρόγραμμα των 5,2 δις ευρώ που συνολικά διαθέτει η χώρα μας για το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 για όσα έργα δεν καταφέρουν να ολοκληρωθούν εντός του ορισμένου χρονικού πλαισίου του προηγούμενου ΕΣΠΑ (και που όπως αναφέραμε παραπάνω δεν ανήκουν στα έργα γέφυρα που έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση από τα 2 προγράμματα χρηματοδότησης) θα πρέπει να βρεθεί χρηματοδότηση.
Αυτό θα ήταν πολύ άσχημη εξέλιξη καθώς κεφάλαια προορισμένα για την ανάπτυξη νέων έργων (όπως οι επεκτάσεις Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μεγάλα σιδηροδρομικά έργα κ.α) θα πιεζόντουσαν χρηματοδοτικά. Με λίγα λόγια εφόσον υπάρξουν αρκετά έργα που δεν θα ολοκληρωθούν on time θα πρέπει να ψαλιδιστούν νέα έργα, που έχουν προγραμματιστεί για το νέο ΕΣΠΑ.
Στο κρίσιμο σημείο στο οποίο βρισκόμαστε θα πρέπει να γίνει αποτίμηση της σημερινής κατάστασης των έργων, το ποσοστό της προόδου τους αλλά και της συνολικής απορρόφησης των κονδυλίων για να γίνει η παραδοχή των έργων που θα τα καταφέρουν ή όχι.
Όλο αυτό το διάστημα που απομένει για την ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ (περίπου 10 μήνες και άντε το πολύ ένα τρίμηνη ανοχής ακόμα) θα πρέπει να γίνει αγώνας δρόμου για να μην χαθεί ούτε ευρώ και να μην εξελιχθούν τα σημερινά υπό κατασκευή έργα σε βάρος των επόμενων που έρχονται.
Να θυμίσουμε πως στο νέο ΕΣΠΑ είναι ενταγμένα τα έργα για τη 4η γραμμή του Μετρό, τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που ολοκληρώνουν τον ΠΑΘΕΠ, μεγάλα οδικά έργα που συμπληρώνουν τα σημερινά έργα των αυτοκινητόδρομων αλλά και πολλά διάσπαρτα έργα ανάπτυξης σε όλη τη χώρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου