Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 23 Μαρτίου 2015

Αυτοκινητόδρομοι: Πάμε για ρήξη Υπουργείου-Παραχωρησιούχων;

κείμενο από το ypodomes.com
Σε αχαρτογράφητα νερά περνάμε πλέον και στο πεδίο των αυτοκινητόδρομων. Την χρονική στιγμή που τα 4+1 έργα είναι στην πιο κρίσιμη φάση τους, δηλαδή την ωρίμανση της κατασκευής τους, έρχεται η πρόθεση του Υπουργού ΟΙΚΥΝΑΤ Γιώργου Σταθάκη, για αναθεώρηση των συμβάσεων. Μιλάμε για τα έργα σε Ολυμπία Οδό, Ιόνια Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, Κεντρική Οδό Ε65 και Αυτοκινητόδρομο Μορέα.

Όπως αναφέρει το δελτίο τύπου που εξέδωσε χθες το απόγευμα το Υπουργείο, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής με θέμα την Εγνατία Οδό, ο Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γιώργος Σταθάκης επεσήμανε τα εξής:

Για τους Οδικούς Άξονες με Συμβάσεις Παραχώρησης. Το πρώτο πρόβλημα είναι το κόστος των έργων, το οποίο θα μπορούσε να είναι χαμηλότερο εάν άλλαζε ο τρόπος προσδιορισμού των τιμών. Το δεύτερο πρόβλημα είναι η ποιότητα των συμβάσεων και το αν διασφαλίζεται η ισότιμη αντιμετώπιση του δημόσιου συμφέροντος και των συμφερόντων των ιδιωτών.

Όπως ανέφερε ο Υπουργός, «Πρόθεσή μας, είναι στο μέτρο του δυνατού και αυτό το υπογραμμίζω και είναι δέσμευση της κυβέρνησης, να μελετήσουμε τις συμβάσεις με πρόθεση να τις αναθεωρήσουμε, προκειμένου να φέρουν αυτή την ισορροπία που δεν είχαν την εποχή που έγιναν, γιατί περισσότερες από αυτές - επαναλαμβάνω - έχουν γίνει στο παρελθόν και αναθεώρησή τους έγινε προ διετίας».

Για τα διόδια. Τα προβλήματα με τα διόδια αφορούν πρώτον τη συχνότητα και το ύψος τους καθώς είχαν φτιαχτεί με βάση τις προδιαγραφές της ελληνικής οικονομίας πριν το 2009, μια δομή που πλέον είναι εκτός τόπου και χρόνου. Αυτή η πολιτική είναι χωρίς νόημα, διότι ούτε τα έργα γίνονται αποδοτικά, για τον απλούστατο λόγο όσο αυξάνεις τα διόδια τόσο μειώνεις τους κυκλοφοριακούς φόρτους που έχει ο δρόμος υπό συνθήκες μιας πολύ σκληρής οικονομικής πραγματικότητας.

Έχουμε δεσμευτεί, ότι θα αναθεωρήσουμε την πολιτική των διοδίων με πλήρως αναλογική χιλιομετροχρέωση για το σύνολο των δρόμων, με τη θέσπιση ηλεκτρονικών  διοδίων και με γνώμονα την κοινωνική μέριμνα ιδιαίτερα για ανθρώπους που χρησιμοποιούν τους δρόμους και έχουν κοινωνικά κριτήρια πολύ ισχυρά.

Για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού:  Είμαστε επιφυλακτικοί, θα δούμε και θα κάνουμε τη συζήτηση, το ΤΑΙΠΕΔδεν έχει ακόμη προκηρύξει τον Διαγωνισμό, που ήταν να γίνει εντός του πρώτου τριμήνου. Η πολιτική ηγεσία θα εξετάσει όλα τα περιθώρια και τις δυνατότητες που έχουμε για να βρούμε άλλη λύση ή μια λύση την οποία θεωρούμε συμβατή με τις δικές μας προτεραιότητες".

ΚΑΙ ΤΩΡΑ;
Είναι σαφές ότι στο επόμενο διάστημα θα καλεστούν οι παραχωρησιούχοι και θα ζητηθεί να συναινέσουν σε τροποποίηση των συμβάσεων. Το ερώτημα που τίθεται είναι διπλό: α) αν η σημερινή χρονική περίοδος είναι η κατάλληλη, καθώς τα έργα είναι στην πιο κρίσιμη, κατασκευαστικά, φάση τους και β) αν (που είναι και το πιο πιθανό) οι παραχωρησιούχοι δεν συμφωνήσουν σε δεύτερη τροποποίηση των συμβάσεων (μετά από εκείνη του 2013).

Αυτό που θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαιτέρως από την Κυβέρνηση είναι πως λόγω της κατάστασης των οδικών αξόνων που βρίσκονται υπό κατασκευή και μάλιστα με πολύ αυστηρές προθεσμίες, κινδυνεύουν ερχόμενοι σε μία κόντρα με τους παραχωρησιούχους να καταφέρουν να "παγώσουν" εκ νέου τα έργα. Μην ξεχνάμε επίσης πως ηγετική θέση στις νέες συμβάσεις έχουν οι Τράπεζες.

Αυτό είναι ένα σαφώς καταστροφικό σενάριο για όλους και πρώτιστα για τη χώρα που περιμένει αυτούς τους άξονες εδώ και δεκαετίες. Η βάση της ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια έχει στηριχθεί στην ολοκλήρωση των οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων.

Εξίσου ριψοκίνδυνο είναι να βρεθεί το Υπουργείο με σειρά από οικονομικές απαιτήσεις λόγω παγώματος καθώς το πρόσφατο παρελθόν έδειξε ότι και η παραμικρή χρονική απόκλιση φέρνει απαιτήσεις για αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Μην ξεχνάμε πως οι χρονικές καθυστερήσεις στα δημόσια έργα όταν δεν έχει την αποκλειστική ευθύνη ο ανάδοχος δημιουργούν οικονομικές απαιτήσεις. Πάντως ο κος Σταθάκης για τους άξονες είπε και τόνισε "στο μέτρο του δυνατού" αντιλαμβανόμενος τη δυσκολία ενός τέτοιου εγχειρήματος.

Κανείς δεν διαφωνεί πως τα διόδια που πληρώνουμε αυτή τη στιγμή είνα εξωπραγματικά για τα σημερινά οικονομικά δεδομένα της χώρας. Όμως όταν έχουμε να κάνουμε με 5 έργα που κοστίζουν πάνω από 6 δισ ευρώ καλό θα ήταν να έχουμε κατά νου ότι το κατάλληλο timing για νέες αλλαγές, ίσως, όταν ολοκληρωθούν και λειτουργήσουν πλήρως τα έργα για να γίνει πραγματική αποτίμηση της συμπεριφοράς των οδηγών και των στοιχείων της κανονκής περιόδου λειτουργίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα