Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη, 4 Μαρτίου 2015

Το Πάτρα-Πύργος ανοίγει κουβέντα: Μεγάλα ενιαία έργα ή σαλαμοποιημένα;

κείμενο από το ypodomes.com
H σκέψη να σπάσει σε πολλά κομμάτια στο τμήμα Πάτρα-Πύργος είναι υπαρκτή. Άλλωστε το θέμα είχε θέσει και ο ΣΑΤΕ αμέσως μετά την ανακοίνωση της μίας εργολαβίας πέρυσι τέτοια εποχή.

Αυτό προκύπτει από την πληροφόρηση του ypodomes.com από το Υπουργείο Υποδομών που όμως συμπληρώνει πως "σκέψεις, δεν σημαίνει ότι γίνονται και πράξεις, σε πολλά έργα σκεφτόμαστε πολλές φορές αλλαγές αυτό δε σημαίνει ότι πραγματοποιούνται κιόλας".

Το θέμα της οπτικής στα μεγάλα έργα και τις υποδομές ή των έργων που σαλαμοποιούνται σε μικρότερα τμήματα είναι ένα επίκαιρο θέμα. Απο τη μία οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες αναφέρουν πω τα έργα είναι όλο και πιο λίγα στη χώρα και αυτό τις προτρέπει στο να χτυπούν έργα του εξωτερικού.

Από την άλλη οι μικρότερες εταιρείες ζητούν να μπορούν να συμμετέχουν σε μεγάλους διαγωνισμούς έργων ενεργά και όχι ως υπεργολάβοι για να διευκολυνθούν όλοι.

Με αφορμή τα παραπάνω ανοίγει ένα μεγάλο θέμα. Εκείνο της επιλογής δημοπράτησης έργων με μεγάλο κόστος, συντμημένο ή σε ένα κομμάτι; Το ίδιο θέμα παρουσιάζεται στη μοναδική εργολαβία που έχει αναγγελθεί από τον πρώην Υπουργό Υποδομών κο Χρυσοχοϊδη για τη Γραμμή 4 του Μετρό.

Ένα από τα ερωτήματα είναι τι συμβαίνει αν μείνει ένα έργο με μεγάλο κόστος σε μία ενιαία δημοπράτηση; Η απάντηση είναι πως θα μπορέσουν να το χτυπήσουν μόνο οι μεγάλοι κατασκευαστικοί εγχώριοι όμιλοι (καθώς από το εξωτερικό δεν υπάρχουν πλέον συμμετοχές). Άρα οι μικρότεροι θα μπορέσουν μόνο υπεργολαβικά να πάρουν κομμάτι της πίτας. Σε αυτή την περίπτωση βλέπουμε μεγάλα έργα όπως σιδηροδρομικά όπου συνασπίζονται ακόμα και οι μεγάλοι όμιλοι.

Από την άλλη τι συμβαίνει αν ένα μεγάλο έργο σαλαμοποιηθει σε πολλά τμήματα; θα συμμετέχουν και μεγάλες και μεσαίες εταιρείες ανοίγοντας την παλέτα αλλά δημιουργώντας άλλα προβλήματα.Το παράδειγμα το έχουμε στο Άκτιο-Αμβρακία όπου ένα έργο 48χλμ έσπασε στα 4. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει ένα ατελείωτο γαϊτανάκι προβλημάτων και 5 χρόνια μετά το έργο να μένει ημιτελές (ενώ ο αρχικός χρόνος ολοκλήρωσης ήταν 3 χρόνια). Οι προοπτικές του συγκεκριμένου έργου μιλούν για συνολική ολοκλήρωση σε 2 χρόνια και αν..

Τελικά το θέμα της οπτικής αλλά και των επιχειρημάτων είναι αέναο. Πρόκειται σαφώς για μία πολιτική στάση στο πως διαχειριζόμαστε πλέον τα έργα μας, πόσο θέλουμε να ολοκληρώνονται στην ώρα τους, να μην ξεφεύγουν στο κόστος, να υπάρχουν καλές εκπτώσεις και να δίνει "ψωμί" σε περισσότερους.

Αυτό είναι κάτι που το Υπουργείο Υποδομών μαζί με τους φορείς του κλάδου, αλλά και την τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί να ρυθμίσει με βάση την αποδοτικότητα των έργων, καθώς αποδοτικά έργα ίσον αποδοτικοί φορείς υλοποίησης.

Η εύρεση λοιπόν μιας φόρμουλας που να ικανοποιεί όλους μάλλον είναι ουτοπία, αλλά η έυρεση μιας φόρμουλας που να δίνει τη δυνατότητα να γίνουν καλύτερα τα έργα (σε χρόνο και χρήμα) είναι ένα στόχος πολύ δυνατός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα