Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2015

Πάτρα, η 3η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, αποκλεισμένη οδικά και σιδηροδρομικά

κείμενο από το ypodomes.com
Η περίπτωση της Πάτρας είναι σίγουρα μοναδική στην ιστορία των έργων. Εδώ και 30 χρόνια, από τότε που ξεκίνησαν τα πρώτα έργα εκσυγχρονισμού του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου δεν υπάρχει αντίστοιχη περίπτωση πόλης, αποκλεισμένης και από τα 2 μέσα.

Το πιο αξιοσημείωτο είναι πως η πόλη παραμένει αποκλεισμένη οδικά και σιδηροδρομικά τόσο προς Αθήνα με τα έργα να μην λένε να τελειώσουν εδώ και σχεδόν 8 χρόνια αλλά και στα δυτικά της προς Ηλεία και Μεσσηνία καθώς τα έργα αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου μέχρι την Τσακώνα αφαιρέθηκαν από την παραχώρηση της Ολυμπίας το 2013 ενώ τα σιδηροδρομικά έργα μέχρι Πύργο, Κυπαρισσία και Καλαμάτα είναι σε φάση μελετών. Μιλάμε δηλαδή για τον απόλυτο αποκλεισμό πόλης.

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ
Σιδηροδρομικά η πόλη παραμένει αποκλεισμένη σχεδόν για 10 χρόνια μιας και τα έργα εκσυγχρονισμού της γραμμής Κιάτο-Πάτρα ξεκίνησαν το 2006. Σε όλα αυτά τα χρόνια τις ανάγκες μετακίνησης καλύπτουν από και προς το Κιάτο λεωφορεία. Η ...λύση της πολιορκίας δεν αναμένεται να γίνει πολύ σύντομα. Τα έργα από το Κιάτο μέχρι τον Ψαθόπυργο δεν θα ολοκληρωθούν πριν το τέλος του 2017 οδηγώντας την πόλη σε μία ακόμα διετή παράταση.

Ακόμα και τότε όμως η Πάτρα θα χρειαστεί να περιμένει τουλάχιστον 3 χρόνια ακόμα για την έλευση του σύγχρονου τρένου με διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση. Τα έργα στο τμήμα Ρίο-Λιμάνι Πάτρας είναι ακόμα άγνωστο πότε και αν μπορέσουν να ξεκινήσουν.

Το καλό σενάριο θα είναι σε ένα έτος από σήμερα να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες, να τρέξει γρήγορα η δημοπράτηση και τα έργα να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2020. Σε αυτό το σενάριο που δύσκολα θα το δούμε να πραγματοποιείται αντιδρά ο Δήμος Πάτρας που ζητά είτε την πλήρη υπογειοποίηση της γραμμής μέσα στην πόλη είτε την περιμετρική διέλευση του τρένου και όχι μέσα από την πόλη, λογική που σε καμιά πόλη της Ευρώπης με το μέγεθος της Πάτρας δεν συναντάμε.

Την υπογειοποίηση έχει αποκλείσει και ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ αλλά και το ίδιο το Υπουργείο Υποδομών αφού το κόστος ανέρχεται σε 700εκ.ευρώ, ποσό μυθικό για τα σημερινά δεδομένα. Στο κακό σενάριο ο Δήμος θα μπλοκάρει κάθε προσπάθεια της ΕΡΓΟΣΕ να ολοκληρώσει τα έργα μέχρι το νέο Λιμάνι και το έργο θα παραμείνει όνειρο με τη διπλή γραμμή να σταματά στο Ρίο μέχρι νεωτέρας.

ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ
Από το 2009 η Πάτρα έχει χάσει την απευθείας σύνδεση της με τον αυτοκινητόδρομο του ΠΑΘΕ λόγω των έργων μετατροπής του τμήματος Κόρινθος-Πάτρα σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με 2 λωρίδες  ανά κατεύθυνση. Για να διανύσει κάποιος την απόσταση των 120χλμ χρειάζεται γερά νεύρα, πολύ υπομονή, αυξημένη προσοχή και περίπου 2 ώρες πολύ κουραστικής οδήγησης.

Σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο τον Μάρτιο του 2017 θα έχουμε για πρώτη φορά τη "λειτουργική Ολυμπία", που θα επιτρέπει την απευθείας οδική σύνδεση της Πάτρας με την Αθήνα και το υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητόδρομων. Σε αυτό το "λειτουργικό δρόμο" δεν θα συμπεριλαμβάνονται κάποια λίγα τμήματα (που έχουν να κάνουν κυρίως με την σιδηροδρομική εμπλοκή στα έργα) και τα οποία θα αποδοθούν στην κυκλοφορία αργότερα.

ΥΠΟΜΟΝΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2017 ΓΙΑ ΑΘΗΝΑ
Με αυτά τα δεδομένα η 3η μεγαλύτερη πόλη στην Ελλάδα θα είναι αναγκασμένη για τουλάχιστον 1,5-2 χρόνια να παραμένει οδικά και σιδηροδρομικά αποκλεισμένη και έχοντας καταγράψει μεγάλες ζημιές λόγω αυτού του ιδιότυπου αποκλεισμού. Την εικόνα κάνει χειρότερη η καθυστέρηση στα λιμενικά έργα Γ`φάση του νέου λιμανιού που ειδικά τους τελευταίους μήνες έχουν κολλήσει.

Το ...όνειρο της πόλης θα πάρει σάρκα και οστά όταν με τρένο ή αυτοκίνητο θα χρειάζεται μόνο 2 ώρες για να φτάσει κανείς στην πρωτεύουσα ενώ με μία αλλαγή τρένου η Πάτρα θα συνδεθεί και με το ..Αεροδρομίο Ελ.Βενιζέλος.

ΑΡΓΟΥΝ ΤΑ ΔΥΤΙΚΑ ΕΡΓΑ
Όσον αφορά τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα προς Πύργο και Καλαμάτα αυτά δεν προβλέπεται να ξεκινήσουν πριν το 2017 ενώ η ολοκλήρωση τους αποτελεί άγνωστο σημείο με τους πιο αισιόδοξους να μιλούν για το 2022. Σε αυτό τον χρονικό ορίζοντα δεν περιλαμβάνεται το μπλοκαρισμένο περιβαλλοντικά οδικό τμήμα Πύργος-Καλό Νερό. Στα σιδηροδρομικά η ολοκλήρωση είναι άγνωστη και ίσως να είναι ακόμα πιο μελλοντικά μιας και βρίσκονται σε επίπεδο μελέτης και ουδείς γνωρίζει αν το έργο καταφέρει να προλάβει να πάρει χρηματοδότηση και να υλοποιηθεί. Τελος αξίζει να αναφέρουμε πως πλέον εκτός από την υπεραστική γραμμή η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ξεκινά τη διαδικασία χρηματοδότησης της προαστιακής γραμμής από την Πάτρα μέχρι την Κάτω Αχαγιά, έργο που επίσης δεν αναμένεται νωρίτερα από το 2020-2022.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα