Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2015

Εννιά χρόνια χωρίς δημοπράτηση νέων έργων Μετρό η Αθήνα

κείμενο από το ypodomes.com
Ήταν στις 6 Ιουνίου 2006 όταν δημοπρατήθηκε για πρώτη φορά η επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας από το σταθμό ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ προς το κέντρο του Πειραιά. Εκείνη η πρώτη δημοπράτηση ακυρώθηκε 2 χρόνια αργότερα και επαναδημοπρατήθηκε στα τέλη του 2008 έχοντας όμως χάσει ένα σταθμό, στην ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ επί της Γρ.Λαμπράκη.

9,5 χρόνια από εκείνη την πρώτη δημοπράτηση της επέκτασης προς Πειραιά δεν έχει υπάρξει άλλη δημοπράτηση για το Μετρό της Αθήνας. Σε αυτό το αρνητικό αποτέλεσμα συνετέλεσαν πολλά γεγονότα.

Το πρώτο ήταν η διπλή δημοπράτηση της επέκτασης προς Πειραιά. Συμβολή είχε και η εμπλοκή των επεκτάσεων γ`γενιάς προς Ανθούπολη, Ελληνικό και Αγία Μαρίνα που καθυστέρησαν 3 χρόνια λόγω Siemens.

Πάνω από όλα όμως συνέβαλε η κρίση που από το 2009 και μετά «πάγωσε» κάθε προσπάθεια να εξεταστεί η κατασκευή νέων έργων στο Μετρό της Αθήνας.

Γεγονός όμως σήμερα είναι πως η Αθήνα επί 9 συναπτά έτη δεν έχει καταφέρει να δημοπρατήσει ούτε μισό χιλιόμετρο νέου Μετρό. Από την πλευρά της η Αττικό Μετρό λέει εδώ και 2 χρόνια πως είναι έτοιμη να ξεκινήσει η διαδικασία δημοπράτησης για τη νέα γραμμή 4.

Οι Υπουργοί Υποδομών ξεκινώντας από τον Σουφλιά και φτάνοντας μέχρι και τον νυν Υπουργό κο Σπίρτζη, όλοι έχουν κινηθεί θετικά προς την κατεύθυνση δημοπράτησης της νέας γραμμής.

Τι συμβαίνει όμως και δεν φτάνουμε ποτέ στο αποτέλεσμα; Γιατί δεν έχουμε καταφέρει να ξεκινήσουμε τη διαδικασία προεπιλογής; Σε αυτό συνετέλεσε η ασταθής πολιτική και οικονομική κατάσταση της χώρας εδώ και 5 χρόνια. Μία χώρα που κινείται αδιάκοπα για 5 χρόνια μεταξύ χρεοκοπίας και οικονομικού στραγγαλισμού θα ήταν παράδοξο να κινήσει διαγωνιστικές διαδικασίες για ένα έργο προϋπολογισμού 1,2δις ευρώ.

Πριν από λίγες μέρες ο Χρήστος Σπίρτζης εξήγγειλ τη δημοπράτηση για το ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΓΟΥΔΗ σε πρώτη φάση και μελλοντικά της γραμμής 4 αλλά και της υπογειοποίησης του τμήματος της γραμμής 1 Φάληρο-Πειραιά. Δεν αναφέρθηκε όμως ούτε σε χρονοδιαγράμματα, ούτε σε λεπτομέρειες. Άρα μπορεί να συμπεράνει κανείς, ότι δεν είναι και η πρώτη προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών. Είναι στα σχέδια αλλά με τη σειρά που του αναλογεί και δεδομένων των καταστάσεων.

Από την άλλη είναι γνωστό πως χρηματοδοτικά το έργο έχει καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους αλλά όχι όλο. Αυτό αναμένεται να γίνει με το «κλείδωμα» των έργων του νέου ΕΣΠΑ (ή ΣΕΣ αν προτιμάτε) 2014-2020 και την επιβεβαιωμένη συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων με ποσοστό που πλέον φτάνει το 75% του έργου δηλαδή γύρω στα 950εκ.ευρώ από τα συνολικά 1,3 δις ευρώ του κόστους του έργου. Ούτως ή άλλως ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα με 12,9χλμ μήκος και 14 σταθμούς δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέσα σε ένα ΕΣΠΑ καθώς η ολοκλήρωση του απαιτεί περίπου 7-8 χρόνια από τη στιγμή που θα υπογραφεί η σύμβαση χωρίς να έχει υπολογιστεί η καθυστέρηση από εξωτερικούς παράγοντες όπως τα αρχαιολογικά ευρήματα, το έδαφος, οι απαλλοτριώσεις (σε αυτό η Α.Μ έχει κάνει πολύ προσεκτικές κινήσεις τα τελευταία χρόνια ) κ.α

Επίσης ακόμα και αν υποθετικά αύριο ξεκινούσε ο διαγωνισμούς θα απαιτούνταν περίπου 1-2 χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί έχοντας περάσει από ενστάσεις διαγωνιζομένων, πολύμηνες αναλύσεις των τεχνικών φακέλων των υποψηφίων, το Ελεγκτικό Συνέδριο, τη Βουλή των Ελλήνων για να φτάσουμε στην πολυπόθητη υπογραφή που θα σήμαινε και την εκκίνηση των εργασιών.

Συμπερασματικά, το Μετρό της Αθήνας χάνει χρόνο. Και χάνει πολύτιμο χρόνο όπως και στο παρελθόν. Έχουμε ένα έξοχο παράδειγμα πως η οικονομική κρίση περνά στο επίπεδο και της κοινωνικής κρίσης. Όσο αφήνουμε την πόλη να μεγαλώνει και το Μετρό να παραμένει στα ίδια επίπεδα χάνουμε και την ευκαιρία να καλυτερεύσουμε τις συνθήκες μετακίνησης μέσα στα σπλάχνα της πόλης και να δώσουμε τόπο στα αυτοκίνητα και (ναι γιατί όχι) στα λεωφορεία ως λύση μετακίνησης.

Ο χρόνος κυλά ενάντια στην προσπάθεια, η Αθήνα να αποκτήσει ένα εξελιγμένο για το μέγεθος της σύστημα Μετρό που θα καλύπτει τις περισσότερες περιοχές του Μητροπολιτικού Συγκροτήματος και με υποβοηθήματα το Τραμ, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και τον στόλο από λεωφορεία και τρόλεϊ να καλύπτει όλη την πόλη.

Η ανάγκη να βάλουμε και πάλι την υπόθεση ανάπτυξης του Μετρό στην Αθήνα είναι πιο επίκαιρη και επιτακτική από ποτέ. Θα το αντιληφθούμε εγκαίρως ή θα αφήσουμε και πάλι τον χρόνο να κυλήσει εναντίον μας;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα