Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη, 10 Ιανουαρίου 2017

Αγωνία στον κατασκευαστικό κόσμο για το άνυδρο 2017

κείμενο από το ypodomes.com
Πολύ δύσκολη αναμένεται η νέα χρονιά για τον τεχνικό και κατασκευαστικό κλάδο της χώρας. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς το σχεδόν άνυδρο 2016, θα αντικατασταθεί με ένα τελείως άνυδρο 2017. Ο λόγος είναι απλός. Οι λίγες δημοπρατήσεις που είδαμε την χρονιά που πέρασε θα δώσουν λίγα νέα έργα φέτος.
Αυτό σημαίνει ότι τα λίγα νέα έργα που θα ξεκινήσουν φέτος δεν θα μπορέσουν σε καμία περίπτωση να ισορροπήσουν την κατασκευαστική αγορά γιατί πληθώρα καθυστερημένων έργων του ΕΣΠΑ 2007-2013 ολοκληρώνονται μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2017.
Το 2016, ένας από τους βασικούς λόγους των ελάχιστων δημοπρατήσεων ήταν η δέσμευση του μεγαλύτερου τμήματος του ΠΔΕ για την κάλυψη των έργων ΕΣΠΑ δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή συμμετοχή έληξε στις 31.12.2015. Αυτό με τη σειρά του λειτούργησε σχεδόν απαγορευτικά σε νέες δημοπρατήσεις με χρηματοδότηση από το Νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.
Αν είχαμε μαζεμένες δημοπρατήσεις το 2016 θα είχαμε και μαζεμένα αιτήματα των αναδόχων για την προκαταβολή του 10% που προβλέπεται στα έργα με κοινοτική χρηματοδότηση.
Επίσης ένας δεύτερος λόγος που συνετέλεσε στις λίγες δημοπρατήσεις τις περυσινής χρονιάς είναι ο νέος Νόμος για τις Δημόσιες Συμβάσεις. Από την κατάθεση του τον Αύγουστο του 2016 και μετά, φρενάρισε σχεδόν εξολοκλήρου τις προγραμματισμένες δημοπρατήσεις καθώς θα έπρεπε σε πρώτη φάση να ενσωματώσουν τις διατάξεις του νέου Νόμου αλλά το σημαντικότερο είναι πως υπάρχει έλλειψη εγκεκριμένου προτύπου διακηρύξεων. Δεν είναι τυχαίο πως σύμφωνα με τον πίνακα του ΣΑΤΕ μόλις 30 έργα άνω του 1 εκ.ευρώ δημοπρατήθηκαν από την 1η Σεπτεμβρίου μέχρι την 31η Δεκεμβρίου.
Αυτός ο συνδυασμός λειτούργησε ως μία ανασχετήριος δύναμη στην παραγωγή δημόσιων έργων το 2016. Για τη νέα χρονιά τα πράγματα προβλέπονται ακόμα πιο δύσκολα γιατί ακόμα και αν από αύριο βγουν μαζεμένες δημοπρατήσεις τα έργα αυτά θα ξεκινήσουν το 2018. Η ανάλυση είναι απλή: όταν προκηρύσσεται ένα έργο, απαιτούνται περίπου 50 μέρες για να δημοπρατηθεί (περίπου 2 μήνες). Αυτό μας οδηγεί στον Μάρτιο-Απρίλιο. Εφόσον στη δημοπράτηση δεν υπάρξουν προβλήματα (άγονοι διαγωνισμοί, ενστάσεις, προσφυγές κ.α.) θα χρειαστούν κάποιοι μήνες για τον έλεγχο των φακέλων, την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και κατόπιν την υπογραφή της σύμβασης. Σήμερα οι δημοπρατήσεις στη χώρα διαρκούν κατά μέσο όρο 6-12 μήνες με εξαιρέσεις τόσο στο πάνω όσο και στο κάτω άκρο.
Στο χώρο των μεγάλων έργων φέτος, που οι αυτοκινητόδρομοι ολοκληρώνονται, η αντικατάσταση τους δεν φαίνεται να γίνεται, καθώς από τις πολύ λίγες περυσινές μεγάλες δημοπρατήσεις (μιλάμε για τις 3 εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος, το Ψαθόπυργος-Ρίο που θα υπογραφεί τις επόμενες μέρες, το νότιο τμήμα του Ε65 Λαμία-Ξυνιάδα και την Ανάπλαση Φαληρικού Όρμου) δεν θα απορροφηθεί πάνω από το 30% των εργαζόμενων που απασχολήθηκαν στα έργα των αυτοκινητόδρομων.
Ακόμα όμως και τα μεγάλα έργα βγήκαν πέρυσι ή που περιμένουμε φέτος να βγουν στον αέρα όπως όλα δείχνουν είτε θα ξεκινήσουν το 2018 είτε το 2019, δηλαδή ακόμα μακρύτερα από όσο υπολογίζουν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι. Με την προϋπόθεση ότι μέχρι το καλοκαίρι θα έχουμε δημοπρατήσεις των παρακάτω έργων, πιθανότητα να ξεκινήσουν το 2018 έχουν το Αεροδρόμιο στο Καστέλι, οι 5 εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος, εφόσον χρηματοδοτηθεί το βόρειο τμήμα του Ε65 Τρίκαλα-Εγνατία, έργο-σκούπα Αμβρακία Οδού, 4 νέα σιδηροδρομικά έργα (Κιατο-Ροδοδάφνη, Λάρισα-Βόλος, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Β`φάση Σταθμού Αθήνας) κ.α.
Για το 2019 έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να ξεκινήσουν η Γραμμή 4 και ο ΒΟΑΚ (αν δημοπρατηθούν μέχρι το καλοκαίρι), η Υποθαλάσσια Σαλαμίνας και άλλα 3 μεγάλα σιδηροδρομικά έργα (Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος, Ρίο-Πάτρα, Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας).
Η χρονιά αναμένεται να είναι για γερά «στομάχια» για τους εργαζόμενους στον τεχνικό κλάδο καθώς είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα πρέπει μετά το τέλος των έργων ΕΣΠΑ είτε να πάρουν «μεταγραφή» στις εταιρείες που θα τοποθετηθούν στα νέα έργα, είτε να περάσουν από τον θάλαμο αναμονής μέχρι να ξεπηδήσουν project που θα μπορέσουν να συνεχίσουν την επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
Η δυσκολότερη χρονιά σύμφωνα με σχεδόν σύσσωμο τον κατασκευαστικό και τεχνικό κλάδο έχει ξεκινήσει. Αν τελικά στεφθεί ως τέτοια θα το δούμε στη συνέχεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα