Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019

Μονόδρομος οι συγκοινωνιακές υποδομές για να γίνει η Ελλάδα «κόμβος» της Ευρώπης

κείμενο από το ypodomes.com
Μία μεγάλη κουβέντα που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια είναι η μετατροπή της Ελλάδας σε συγκοινωνιακό κόμβο μεταξύ Ευρώπης-Ασίας και Αφρικής. Σε αυτό συνέβαλαν δύο σημαντικά γεγονότα την δεκαετία που ολοκληρώνεται σε περίπου 2,5 μήνες.
Το πρώτο ήταν η παρουσία της Κινεζικής COSCO που είδε τις δυνατότητες του λιμανιού του Πειραιά και εκτόξευσε την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων φέρνοντας το «μεγάλο λιμάνι» στην πρώτη πεντάδα της Ευρώπης. Το δεύτερο ήταν η ολοκλήρωση του δικτύου αυτοκινητόδρομων της χώρας. Με οδηγό την Εγνατία Οδό αλλά και τον ΠΑΘΕ η Ελλάδα απέκτησε ένα σημαντικά αναβαθμισμένο και ικανό οδικό δίκτυο που μπορεί να υποστηρίξει την διακίνηση αγαθών σε συνεργασία με λιμάνια και αεροδρόμια.
Στα πρόσφατα κατορθώματα της χώρας είναι η ολοκλήρωση της διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη ενώ έπεται σε λίγο και η ολοκλήρωση της γραμμής μέχρι τα βόρεια σύνορά μας στην Ειδομένη. Σημαντική επενδυτική κίνηση ήταν και η περυσινή πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού του ΟΛΘ Α.Ε.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι και οι γύρω χώρες κάνουν αντίστοιχες κινήσεις αναβάθμισης των συγκοινωνιακών τους υποδομών, όπως για παράδειγμα το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης η συνέχεια σε επενδύσεις συγκοινωνιακών έργων αποτελεί μονόδρομο για την Ελλάδα στο «ράλλυ» της διατήρησης και αύξησης της γεωπολιτικής σημασίας της χώρας στον εμπορικό χάρτη του κόσμου.

ΟΙ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ

Πριν από μερικές ημέρες αναφέρθηκε από τον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, η σιδηροδρομική σύνδεση των βόρειων λιμανιών της χώρας, δηλαδή Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης για την ταχύτερη ανάπτυξη και ικανότητα τους να διακινούν αγαθά και μέσω του σιδηρόδρομου.
Η επιπλέον σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Burgas (το λεγόμενο Sea2Sea) είναι επίσης μία από τις συγκοινωνιακές υποδομές που μας απασχολεί ως χώρα και είναι μπορεί να αποτελέσει χώρο για επενδυτικές κινήσεις για το χώρο των logistics.
Το επίκεντρο είναι στο σιδηρόδρομο και σε έργα μικρότερου βεληνεκούς αλλά μεγάλης σημασίας. Για παράδειγμα η μέσω γέφυρας σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το δίκτυο θα είναι μία σημαντική επένδυση. Η επέκταση του σιδηρόδρομου μέχρι το Λαύριο μπορεί να ανοίξει την πόρτα στην εμπορική και επιβατική ανάπτυξη ενός λιμένα με έτοιμες υποδομές και να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το λιμάνι του Πειραιά. Η σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας που θα ζωντανέψει και πάλι τη ΒΙΠΕ της περιοχής, η σύνδεση με το λιμάνι του Βόλου κ.α.
Στο χώρο των αυτοκινητόδρομων, ο άξονας Ελευσίνα-Υλίκη (ίσως και σιδηροδρομικά) αφού λύσει θέματα πιθανής εμπλοκής με τη λειτουργία άλλων οδικών αξόνων όπως η Νέα Οδός και η Αττική Οδός, μπορεί να λειτουργήσει ως ένας νέος διάδρομος για την διακίνηση εμπορευμάτων και συντόμευση κατά πολύ της σύνδεσης της Στερεάς Ελλάδας με την Πελοπόννησο.
Το βόρειο τμήμα του Ε65, από τα Τρίκαλα μέχρι τα Γρεβενά και η σύνδεση με την Εγνατία Οδό, δημιουργεί ακόμα ένα κάθετο άξονα νότου-βορρά που φτάνει μέσω του δεύτερου άξονα Σιάτιστα-Καστοριά-Κρυσταλλοπηγή στα σύνορα της χώρας. Ο άξονας αυτός, από τη Λαμία μέχρι τα σύνορα, ουσιαστικά δίνει στην Ελλάδα ένα μεγάλο όπλο για τη μεταφορά αγαθών από το Θεσσαλικό κάμπο και μία εναλλακτική διαδρομή αντί της Ιόνιας Οδού και του Αυτ.Αιγαίου. Βέβαια δεν ξεχνάμε και τον άξονα Πάτρας-Πύργου που συνδέει την εύφορη πεδιάδα της Ηλείας με το υπόλοιπο δίκτυο και τα λιμάνια Πάτρας και Πειραιά και της δίνει γρήγορη πρόσβαση στις αγορές.
Εδώ επίσης έχουμε σημαντικές μικρές προσθήκες με μεγάλη αξία όπως η ολοκλήρωση της Αμβρακίας Οδού, η σύνδεση με το λιμάνι του Αστακού που μπορεί να μεταμορφώσει ολόκληρη τη δυναμική της Αιτωλοακαρνανίας, η επέκτασης της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά κ.α.
Στις συγκοινωνιακές πύλες, η περαιτέρω ανάπτυξη των σημαντικών λιμανιών είναι μεγάλης σημασίας για τη χώρα και την εδραίωση της ως προορισμός από Ασία και Ανατολική Αφρική. Εδώ ίσως χωράει κουβέντα για την ανάπτυξη του λιμανιού της Καλαμάτας που διαθέτει δίπλα της αεροδρόμιο και είναι συνδεδεμένη με αυτοκινητόδρομο.
Μεγάλης σπουδαιότητας όμως είναι και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου που μπορεί να γίνει ένα μεγάλο εμπορευματικό hub και μην ξεχνάμε ότι operator σε αυτό είναι ο μεγάλος Ινδικός Όμιλος GMR. Η αχανής χώρα αποτελεί για την Ελλάδα μία πρόκληση για την προσέλκυση επενδύσεων και εμπορικών συνεργασιών και το Καστέλι ίσως να αποτελέσει μία πρώτη χρυσή ευκαιρία.
Σε γενικό επίπεδο οι συγκοινωνιακές υποδομές παραμένουν ένα από τα ισχυρότερα όπλα για την Ελλάδα στην παγκοσμιοποιημένη αγορά και η ταχύτερη υλοποίηση τους είναι φανερό ότι μόνο κέρδη μπορεί να φέρει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα