Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 27 Ιουνίου 2023

Η νέα κυβέρνηση και οι 5 κρίσιμες προτεραιότητες για τα μεγάλα έργα της χώρας

 κείμενο από το ypodomes.com

Μια νέα τετραετία ξεκινά για τον κατασκευαστικό κλάδο της χώρας και η νέα κυβέρνηση όπως προέκυψε από τις εκλογές της 25ης Ιουνίου θα έχει μπόλικη δουλειά μπροστά της μέχρι το 2027.

Η αλήθεια είναι ότι αναφορικά με τα έργα στα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (τουλάχιστον όπως ηταν δομημένα μέχρι και εχθές) δεν έχουν να διαχειριστούν κάποια "καυτή πατάτα".

Λίγο-πολύ τα πράγματα έχουν μπει στη θέση τους και αυτό που έχει περισσότερο ανάγκη η νέα κυβέρνηση είναι η διαχειριστική επιτυχία των όσων πραγματοποιήθηκαν την τετραετία 2019-2023. Για να είμαστε πιο σαφείς:

Το ΕΣΠΑ 2014-2020 ολοκληρώνεται φέτος χωρίς όπως φαίνεται να έχουν χαθεί κονδύλια, αντίθετα υπάρχουν πολλά έργα που θα χρειαστεί να λειτουργήσουν ως "γέφυρες" και να συνεχίσουν στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 το οποίο επίσης ξεκινά φέτος με πάνω από 21 δισ. ευρώ.

Τα έργα με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης προχωρούν και πλέον είμαστε σε ένα ώριμο στάδιο καθώς κάποια έχουν υπογραφεί ενώ αρκετά βρίσκονται σε ώριμη διαγωνιστική φάση. Αυτό που έχουμε δει ως νέο τα τελευταία δύο-τρία χρόνια είναι πως έχει ζωντανέψει μετά από πολλά χρόνια το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το βλέπουμε να είναι παρών σε έργα όπως το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό.

Η κρισιμότητα της διαχείρισης - Οι πέντε μεγάλες προτεραιότητες

Μπορεί να υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες στα παραγωγικά υπουργεία της χώρας, υπάρχει όμως έντονη ανάγκη για διαχείρισης όλης αυτής της πληθώρας των έργων για να μην εκτροχιαστούν. Σε αυτό οι νέοι υπουργοί θα κληθούν να δώσουν μεγάλη προσοχή στις παρακάτω πέντε μεγάλες προτεραιότητες:

-Να συνεχιστεί το κλίμα έλλειψης προσφυγών που κάνει ζημιά και στην αγορά και στην Πολιτεία. Από τη μια με τις προσφυγές καθυστερούν ή πολλές φορές αναβάλλονται διαγωνισμοί με αποτέλεσμα να πηγαίνει πίσω ένα έργο και μαζί η χρηματοδότηση του από τα ευρωπαϊκά κυρίως ταμεία (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης κ.α.).

-Να υπάρχει ομαλή πορεία στην απορρόφηση των κονδυλίων. Σε αυτό τα τελευταία χρόνια τα υπουργεία αλλά και ΔΕΚΟ αυτών, έχουν προσανατολιστεί στην πρόσληψη συμβούλων που συνδράμουν στην δύσκολη αυτή αποστολή των στελεχών των υπουργείων. Όσο πιο ομαλή είναι η απορρόφηση, τόσο πιο γρήγορα ένα υπό κατασκευή έργο ωριμάζει και βαδίζει στην ολοκλήρωση τους χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να προχωρά η διαχείριση των έργων αποτελεσματικά και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Εδώ θα πρέπει να προστεθεί και ο παράγοντας της ορθής τιμολόγησης μετά την ενεργειακή κρίση και την ραγδαία αύξηση υλικών και πρώτων υλών.

-Να βρεθεί φόρμουλα πριν βρεθεί η χώρα με το δεδομένο της έλλειψης δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασιας στον κατασκευαστικό χώρο. Θα πρέπει η κυβέρνηση να επεξεργαστεί και να φέρει γρήγορα ένα σχέδιο για την πλήρωση των ελλειπουσών θέσεων εργασίας για να μην μπλοκάρουν τα εν εξελίξει και τα υπό δημοπράτηση έργα. Ως φαίνεται μιλάμε για την "εισαγωγή" εργατών καθώς από την εγχώρια αγορά δεν δείχνει να υπάρχει διαθέσιμο επιπλέον προσωπικό. Το υπουργείο ΥΠΟΜΕ είχε υπολογίσει προεκλογικά την έλλειψη αυτή σε περίπου 200.000 άτομα, αριθμός συγκλονιστικός που μπορεί να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στην εκτέλεση των έργων.

-Να υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση των εταιρειών του κατασκευαστικού κλάδου από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, δηλαδή τις τράπεζες. Σήμερα υπάρχουν πολλά παράπονα για τις πιστωτικές γραμμές, την έκδοση εγγυητικών κ.α. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι μεγαλώνοντας η πίτα των κατασκευών δημιουργείται όπως είναι λογικό μεγαλύτερη ανάγκη χρηματοδότησης. Επίσης θα πρέπει να γίνει κατανοητό πως οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν λειτουργούν μόνο για έργα του υπουργείου Υποδομών αλλά για το σύνολο των κατασκευών, δημόσιων και ιδιωτικών, άρα δεν μιλάμε για ένα θέμα που αφορά μόνο τον κλάδο των μεγάλων έργων αλλά για την δυνατότητα οι εγχώριες εταιρείες να μπορέσουν να αναπτυχθούν με υγιή και βιώσιμο τρόπο.

-Να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη το θέμα των χρονοδιαγραμμάτων των έργων. Στην εποχή που διανύουμε είναι πολύ κρίσιμο τα έργα να ολοκληρώνονται στην ώρα τους, ούτως ώστε οι εταιρείες να μετακινούν τους εργαζόμενους αλλά και τα μηχανήματα, στο επόμενο εν εξελίξει έργο. Ίσως να είναι σημαντικό να δοθούν επιπλέον κίνητρα -πέρα από το πριμ έγκαιρης παράδοσης- για έργα που αποπερατώνονται πριν από το χρονοδιάγραμμα του.

Τα έργα που έρχονται

Μπορεί να μιλάμε σήμερα για ένα θηριώδες ανεκτέλεστο στον κατασκευαστικό κλάδο, θα πρέπει όμως να έχουμε κατά νου, ότι δεν είμαστε στην κορύφωση του. Το 2024 με την έναρξη ακόμα περισσότερων έργων (πάνω από 15 έργα ΣΔΙΤ ύψους 3 δισ. ευρώ, του ΒΟΑΚ, της επέκτασης του Μετρό στο Ίλιον, έργα του υπ.Αγροτικής Ανάπτυξης, του Ταμείου Ανάκαμψης, τα έργα του Ελληνικού κ.α.), υπολογίζεται από στελέχη του χώρου των κατασκευών ότι θα έχουμε σε εξέλιξη έργα προϋπολογισμού άνω των 20 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται η κατασκευή ιδιωτικών έργων που έχει πάρει μπρος για τα καλά.

Οι προκλήσεις του κλάδου των κατασκευών είναι μπροστά μας καθώς βιώνει μετά από την γεωμετρική κάθοδο της περασμένης δεκαετίας που τον αποψίλωσε μια βίαιη αύξηση που είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί, όσο ικανή και αν είναι η ελληνική κατασκευαστική κοινότητα. Σε αυτό το κλίμα τα παραγωγικά υπουργεία της χώρας θα έχουν πολύ σημαντικό ρόλο να παίξουν, δηλαδή στην διευκόλυνση του κατασκευαστικού κλάδου που παραδοσιακά αποτελούσε και αποτελεί ένα πυλώνα της ελληνικής οικονομίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα