Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 28 Ιουνίου 2023

Υπουργείο Υποδομών: Η βαριά ατζέντα Σταϊκούρα - Τα έργα, οι διαγωνισμοί, τα θέματα στις Μεταφορές

 κείμενο από το ypodomes.com

Ένα γιγαντιαίο χαρτοφυλάκιο αναλαμβάνει από σήμερα ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας αλλά και οι νέοι υφυπουργοί Υποδομών, Νίκος Ταχιάος και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, κληρονομιά από την προηγούμενη διοίκηση Καραμανλή-Καραγιάννη.

Η μεγάλη ανάπτυξη στον χώρο των κατασκευών όπως καταγράφηκε την τελευταία τριετία αποτελεί ένα από τα πολύ δυνατά όπλα στην φαρέτρα της κυβέρνησης, ωστόσο η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα βρει μπροστά της πλήθος έργων στις υποδομές και σημαντικές προκλήσεις στις μεταφορές.

Το φάσμα των έργων - Ποια ολοκληρώνονται ποια τρέχουν

Σήμερα στο υπουργείο Υποδομών εκτελούνται πολλά μεγάλα έργα, κάποια εκ των οποίων έχουν πάρει τον δρόμο της ολοκλήρωσης. Το σημαντικότερα από αυτά είναι φυσικά η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης. Εδώ ο κ.Σταϊκούρας θα πρέπει να τρέξει με την Ελληνικό Μετρό την ολοκλήρωση των εργασιών προκειμένου να λειτουργήσει η βασική γραμμή του Μετρό τους πρώτους μήνες του 2024 και εντός του 2024 η επέκταση προς Καλαμαριά. Βασική προϋπόθεση είναι μέσα στο καλοκαίρι ή το αργότερο αρχές Φθινοπώρου να υπογραφεί η σύμβαση για τη λειτουργία και συντήρηση του δικτύου με το σχήμα ATM-EGIS PROJECTS.

Νωρίτερα, φέτος προς το τέλος του έτους θα κοπεί η πρώτη "κορδέλα" με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου της Αμβρακίας Οδού (Άκτιο-Αμβρακία), έργο που εκτελεί η Μυτιληναίος. Κοινό σημείο στα δύο έργα (Μετρό-Αμβρακία) είναι πως λόγω της λήξης του ΕΣΠΑ 2014-2020, θα πρέπει να τελειώσει μέχρι 31.12.23 η κατασκευή τους.

Μέχρι το τέλος του έτους φαίνεται ότι προετοιμάζεται η παράδοση του τμήματος Τρίκαλα-Καλαμπάκα στο βόρειο τμήμα του Ε65 ενώ συνεχίζεται η κατασκευή του νότιου τμήματος Λαμία-Ξυνιάδα που όμως και αυτό φαίνεται ότι οδεύει πλέον προς την ολοκλήρωση.

Φέτος ξεκινήσαν αντίστοιχα πολύ μεγάλα έργα όπως το Πάτρα-Πύργος, το flyover στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη, το οδικό έργο Καλαμάτα-Μεθώνη, η παράκαμψη Χαλκίδας και το Μπράλος-Άμφισσα.

Σε κατασκευαστική φάση είναι φυσικά το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, αρκετά σιδηροδρομικά έργα (ηλεκτροκίνηση Κιάτο-Αίγιο, ολοκλήρωση και λειτουργία με ηλεκτροκίνηση Αίγιο-Ρίο, Β`φάση σταθμού Αθήνας, ηλεκτροκίνηση γραμμών Λάρισα-Βόλος, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα, Σήραγγα Σεπολίων), έργα σε περιφερειακά αεροδρόμια (Νάξος, Πάρος, Χίος), τα αντιπλημμυρικά Νέας Μάκρης, Λουτρακίου κ.α.

Οι διαγωνισμοί που τρέχουν

Ο νέος υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας θα συναντήσει όμως και μεγάλο όγκο υπό δημοπράτηση έργων. Κορυφαία είναι το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο-Χερσόνησος, η επέκταση του Μετρό στο Ίλιον (Ελληνικό Μετρό), τα έξι σιδηροδρομικά με ανταγωνιστικό διάλογο της ΕΡΓΟΣΕ (Επεκτάσεις Προαστιακού προς Ραφήνα και Λαύριο, Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης, νέα γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη, νέα γραμμή Ρίο-Πάτρα, αναβάθμιση γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο) και τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνα-Πέραμα, τα οδικά έργα Ιωάννινα-Κακαβιά, Μακρακώμη-Τυμφρηστός, Θεσσαλονίκη-Έδεσσα (ΣΔΙΤ), Δράμα-Αμφίπολη (ΣΔΙΤ).

Επίσης είναι τα πολλά άλλα έργα-ΣΔΙΤ των οποίων οι διαγωνισμοί είναι σε εξέλιξη όπως το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην Πειραιώς, τα Δικαστικά Μέγαρα σε Βόρεια Ελλάδα, Κεντρική Ελλάδα, Κρήτη (ΚΤΥΠ), το διπλό έργο για τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας (ΚΤΥΠ), τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία (ΚΤΥΠ), τα 5 αστυνομικά μέγαρα (ΚΤΥΠ), τα Φράγματα Τσικνιά στη Λέσβο, Ταυρωνίτη, Ενιπέα, Μπραμιανού, η ύδρευση Κέρκυρας , ύδρευση Πρέβεζας-Λευκάδας, τα εγγειοβελτιωτικά έργα Αμβρακίας κ.α

Δεν πρέπει να ξεχνάμε και το θηριώδες έργο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού καθώς έχει ήδη κατατεθεί Πρότυπη Πρόταση απο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ.

Τα μεγάλα θέματα του Μεταφορών

Ο χρόνος όμως είναι σημαντικός και για τα μεγάλα θέματα των Μεταφορών. Ο κ.Σταϊκούρας θα έχει ως πρώτο θέμα τον υπό εξέλιξη διαγωνισμό για την προμήθεια των 650 αστικών λεωφορείων σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Στους 4 επιμέρους διαγωνισμούς υπάρχουν ανάδοχοι αλλά δεν έχουν κλείσει οι διαγωνισμοί. Η προμήθεια θεωρείται κρίσιμη για την ανανέωση των στόλων στις δυο μεγάλες πόλεις που σήμερα λειτουργούν με το δεκανίκι των ΚΤΕΛ και συμβάσεων leasing.

Επίσης σημαντικά είναι τα θέματα της ολοκλήρωσης των σιδηροδρομικών συστημάτων για την λειτουργία των σιδηροδρομικών γραμμών του δικτύου της χώρας αλλά και το ποια θα είναι η νέα μέρα της λειτουργίας του σιδηρόδρομου. Στα μεγάλα θέματα είναι και ο εκσυχγρονισμός των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λάρισα, η προμήθεια νέων τρένων, η σχέση με την Hellenic Train κ.α.

Στις σιδηροδρομικές μεταφορές μεγάλης σπουδαιότητας είναι ο ώριμος διαγωνισμός για το Θριάσιο ΙΙ στο οποίο ανάδοχο είναι το σχήμα Hellenic Train-Damco, η λειτουργία του Θριάσιο Ι, η έναρξη διαγωνισμού για το logistics park στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη κ.α.

Μεγάλο θέμα αποτελεί για το υπουργείο και η έναρξη ενός έργου με ιστορία 25 ετών για τον νέο κεντρικό σταθμό των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η περιβαλλοντική μελέτη του έργου και ο διαγωνισμός παραχώρησης δείχνει να είναι προ των πυλών.

Παράλληλα τρέχουν τα θέματα για την μεταφορά των διμεταφορέων από τον Βοτανικό στη Φυλή, την επέκταση του αεροδρομίου της Αθήνας κ.α.

Τέλος γυρνώντας στις αστικές συγκοινωνίες, η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα πρέπει να δώσει βάση στις σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας, καθώς υπάρχει ανάγκη για εκσυγχρονισμό και αύξηση του τροχαίου υλικού. Ήδη η ΣΤΑΣΥ τρέχει το έργο για την ανακαίνιση 14 παλιών συρμών της γραμμής 1 (πρώην Ηλεκτρικός), η Ελληνικό Μετρό προετοιμάζει διαγωνισμό για την προμήθεια 8+7 συρμών για την προσθήκη τους στον στόλο.

Η κίνηση στο Μετρό ολοένα αυξάνει με αποτέλεσμα να υπάρχουν συχνά φαινόμενα κορεσμού, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής ενώ η επέκταση προς Πειραιά "γέμισε" έτι περαιτέρω τις αποβάθρες των σταθμών, ιδιαίτερα της γραμμής 3 που ενώνει το κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά, με το κέντρο της Αθήνας, τα Μεσόγεια και το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα