Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 19 Μαρτίου 2024

Τα 5+2 μεγάλα έργα για την Θράκη - Τι υλοποιείται σε Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή και Ξάνθη

 κείμενο από το ypodomes.com

Συνήθως όταν μιλάμε για έργα υποδομής στο νου μας έρχεται η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη και σίγουρα το μυαλό μας δεν πάει ιδιαίτερα στην Περιφέρεια. Σήμερα στο ypodomes.com όμως θα ασχοληθούμε με μια περιοχή στην οποία τα έργα που γίνονται τα τελευταία χρόνια δείχνουν μια κινητικότητα και προοπτικές ανάπτυξης, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν πολλά περισσότερα που μπορεί να γίνουν.

Από τον πόλεμο της Ουκρανίας και μετά η περιοχή της Θράκης και ιδιαίτερα του Έβρου έχει αποτελέσει πεδίο συζητήσεων για πως η περιοχή μπορεί να εξελιχθεί σε ένα κόμβο για την σύνδεση της Μαύρης Θάλασσας με το Αιγαίο.

Εδώ και μια δεκαετία γίνεται για παράδειγμα η κουβέντα για το περίφημο Sea2Sea, το σχέδιο που θα ενώσει σιδηροδρομικά την Ελλάδα με την Βουλγαρία, ενώ και το λιμάνι της πόλης θεωρείται πως μπορεί να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στην διακίνηση εμπορευμάτων αλλά και ως ενεργειακός κόμβος.

Έργα όμως δεν σχεδιάζονται ή υλοποιούνται στην περιοχή του Έβρου αλλά και στην περιοχή της Κομοτηνής και της Ξάνθης. Σήμερα στο ypodomes.com ξεχωρίσαμε 5+2 έργα τα οποία υλοποιούνται ή θα υλοποιηθούν στην Θράκη και αποτελούν τα μεγάλα project αυτής της περιοχής της χώρας.

Θα δούμε τα έργα για το Εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή, την ολοκλήρωση του Περιφερειακού Αλεξανδρούπολης, το FSRU στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το νέο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής, τα έργα σύνδεσης φυσικού αερίου σε Αλεξανδρούπολη-Κομοτηνή και τρία έργα που θα δει στο μέλλον η περιοχή και αφορά τις σιδηροδρομικές γραμμές Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο και Καβάλα-Ξάνθη και τις νέες φοιτητικές εστίες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Εργοστάσιο Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής

Η Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής, εταιρεία στην οποία συμμετέχουν από κοινού, με ποσοστό 50% η καθεμία, η Motor Oil Renewable Energy (MORE) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανέθεσε την κατασκευή του Σταθμού στην ΤΕΡΝΑ A.E., η οποία με τη σειρά της υπέγραψε σύμβαση προμήθειας με τη Siemens για το βασικό εξοπλισμό της μονάδας παραγωγής δυναμικότητας 877 ΜW με καύσιμο το φυσικό αέριο.

Το συνολικό κόστος της επένδυσης εκτιμάται στα 375 εκατ. ευρώ και τα έργα ξεκίνησαν το 2022. Η μονάδα βρίσκεται στην ΒΙΠΕ Κομοτηνής και ο βασικός εξοπλισμός προέρχεται από την Siemens και εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί εντός του έτους.

Η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ– Motor Oil θα διασυνδεθεί με το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο ΚΥΤ Νέας Σάντας, Κιλκίς, σημείο κατάληξης της δεύτερης διασυνδετικής γραμμής μεταφοράς 400 KV με τη Βουλγαρία.

Ο υπερσύγχρονος σταθμός έχεις στρατηγική σημασία δεδομένου ότι έρχεται να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες για ηλεκτρική ενέργεια στη χώρα μας, οι οποίες θα δημιουργηθούν εξαιτίας της σταδιακής απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής. Αποτελεί δε έργο πνοής για την ανάπτυξη της περιοχής αλλά και για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

Ολοκλήρωση Περιφερειακού Αλεξανδρούπολης

Η περιφερειακή οδός Αλεξανδρούπολης χωροθετείται στα όρια του Γενικού Πολεοδοµικού Σχεδίου (ΓΠΣ) Αλεξανδρούπολης και αποβλέπει στη διοχέτευση της διερχόµενης κυκλοφορίας από και προς το λιµάνι Αλεξανδρούπολης, το αεροδρόµιο “∆ηµόκριτος”, την Κοµοτηνή, την Εγνατία οδό, χωρίς κυκλοφοριακή επιβάρυνση του αστικού ιστού της πόλης.

Η Ανατολική Περιφερειακή οδός κατασκευάζεται επί της χάραξης της προβλεπόµενης από το Σχέδιο Πόλης Περιµετρικής Οδού Αλεξανδρούπολης (τµήµα της οποίας είναι ήδη διανοιγµένο) και διατρέχει το βόρειο και ανατολικό όριο του Σχεδίου Πόλης.

Το προβλεπόµενο εύρος για την περιµετρική οδό από το Σχέδιο Πόλης είναι 26 m στο µεγαλύτερο µήκος εκτός από κάποιες θέσεις που περιορίζεται στα 20 m. Στον χώρο του λιµένα (µετά την Χ.Θ 3+542,17), η χάραξη της συνδετήριας οδού έχει καθοριστεί στα πλαίσια των έργων του λιµένα Αλεξανδρούπολης”.

Τα έργα ξεκίνησαν το 2022 (η σύμβαση υπεγράφη στα τέλη του 2021) και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν εντός του 2024. Ανάδοχος της εργολαβίας είναι η ΤΕΚΑΛ και Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

FSRU Αλεξανδρούπολης

Ένα μεγάλο ενεργειακό έργο στην περιοχή της Θράκης, είναι το FSRU στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Με το έργο η Αλεξανδρούπολη μετατρέπεται σε ενεργειακός κόμβος, κάτι που προκύπτει και από το γεγονός ότι έχει ήδη δεσμευθεί σε μακροχρόνια βάση το 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από 13 διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, μεταξύ των οποίων και ελληνικών, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για το υπόλοιπο της δυναμικότητας από νέες εταιρείες.

Το έργο υλοποιεί η Gastrade. έχει ολοκληρωθεί ήδη η σύνδεση του FSRU με το εθνικό σύστημα μεταφοράς αερίου, ενώ θα ακολουθήσουν οι τελευταίες και τελικές δοκιμές για να μπορέσει να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις 30 Απριλίου.

Το ελληνικό σύστημα θα τροφοδοτείται ετησίως με περίπου 45.000 MWh φυσικού αερίου που αντιστοιχεί σε 1,5 bcm το χρόνο ή με το 27% της συνολικής ετήσιας δυναμικότητας αεριοποίησης του σταθμού.

Νέο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής

Το νέο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής θα αντικαταστήσει το Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής "Σισμανόγλειο" που ιδρύθηκε το 1937. Το κόστος του κτιρίου κυμαίνεται πάνω από 100 εκατ. ευρώ και θα αποτελείται συνολικά από 180 κλίνες, 15 εκ των οποίων θα αφορούν σε σταθμούς αιμοκάθαρσης. Το κτίριο του νοσοκομείου θα περιβάλλεται από μία πυκνή δασώδη περιοχή με 1.200 δέντρα και θεραπευτικούς κήπους που θα είναι προσβάσιμη.

Η κατασκευή του νοσοκομείου Κομοτηνής αποτελεί τμήμα του έργου κατασκευής τριών νοσοκομείων σε Κομοτηνή, Θεσσαλονίκη και Σπάρτη με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (βάσει της προγραμματικής σύμβασης που έχει γίνει με το υπουργείο Υγείας). Το συνολικό κόστος φτάνει τα 442 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος του έργου είναι η ΑΒΑΞ.

Το ξύλο θα είναι το κυρίαρχο δομικό στοιχείο, ακολουθώντας τεχνικές κατασκευής που είναι περισσότερο διαδεδομένες σε Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Η λογική της κατασκευής με timber frame θα μοιάζει κάπως με εκείνη της μεταλλικής κατασκευής.

Επέκταση δικτύου φυσικού αερίου

Ακόμα ένα σημαντικό ενεργειακό έργο στην περιοχή της Θράκης είναι η διπλή εργολαβία που επεκτείνει το δίκτυο φυσικού αερίου στις τρεις μεγάλες πόλεις της Αλεξανδρούπολης, της Κομοτηνής και της Ξάνθης από την ΔΕΔΑ.

Η πρώτη εργολαβία αφορά την επέκταση του φυσικού αερίου σε Αλεξανδρούπολη-Κομοτηνή. Ανάδοχος είναι η ΑΒΑΞ και τα έργα είναι σε τελική φάση. Η δεύτερη εργολαβία αφορά την επέκταση του φυσικού αερίου σε Ξάνθη (αλλά και Δράμα) με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ. Τα δύο έργα έχουν προϋπολογισμό περίπου 40 εκατ. ευρώ.

Με τα έργα οι μεγάλες πόλεις της Θράκης θα έχουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο έχοντας πλέον μεγαλύτερες επιλογής στην τροφοδότηση οικιών, επιχειρήσεων και βιομηχανιών.

Τα +3 έργα

Εκτός από τα έργα που ήδη βρίσκονται σε φάση υλοποίησης, η περιοχή έχει να περιμένει ακόμα τρία έργα στο μέλλον. Πρόκειται για δύο σιδηροδρομικά αλλά και κτιριακά έργα. Δηλαδή τις γραμμές Καβάλα-Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο αλλά και τις φοιτητικές εστίες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Οι σιδηροδρομικές γραμμές

Βάσει του πλάνου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών πρόκειται να υλοποιηθούν δύο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα. Το πρώτο είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή Καβάλα-Ξάνθη μήκους 37 χιλιομέτρων. Το έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το CEF II. H έναρξη της δημοπράτησης του έργου πιθανότατα θα γίνει φέτος και έχει κόστος με ΦΠΑ 218,98 εκατ. ευρώ.

Το δεύτερο έργο είναι η αναβάθμιση της μονής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση. Υπάρχει διαγωνισμός σε εξέλιξη από το 2022 και αναμένουμε την συνέχεια του. Αναθέτουσα Αρχή και στα δύο έργα είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

Οι φοιτητικές εστίες

Τέλος έχουμε και το έργο για τις φοιτητικές εστίες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Ο διαγωνισμός έχει ξεκινήσει από το 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί φέτος. Το Πανεπιστήμιο Θράκης “απλώνεται” σε 4 πόλεις και αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται να δημιουργηθούν ταυτόχρονα υποδομές σε διαφορετικές περιοχές. Δηλαδή στην Αλεξανδρούπολη 4 κτίρια φοιτητικών εστιών, στην Κομοτηνή 2 κτίρια φοιτητικών εστιών.

Επίσης περιλαμβάνεται η κατασκευή μιας νέας Κεντρικής Βιβλιοθήκης/Αναγνωστήριο– Πολύ λειτουργική Εγκατάσταση εκδηλώσεων (1 κεντρικό κτίριο που θα συστεγάζει τη βιβλιοθήκη, αναγνωστήριο και διάφορους χώρους εκδηλώσεων, 6.000 τ.μ., 17.000 τ.μ. συνολικό εμβαδόν χώρων). Στην Ξάνθη προβλέπεται η ανέγερση για ένα Ερευνητικό Κέντρο Αριστείας (1 κεντρικό κτίριο με εργαστήρια και ερευνητικά κέντρα 10.000 τ.μ., και 5.000 τ.μ. υπαίθριοι χώροι).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα