Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 19 Μαρτίου 2024

Συνεχίζεται η αποκλιμάκωση στις εκπτώσεις για τα δημόσια έργα - Ποιες είναι οι τάσεις στους διαγωνισμούς

 κειμενο από το ypodomes.com

Σε περαιτέρω πτώση οδηγήθηκαν οι εκπτώσεις στα δημόσια έργα το 2023. Σύμφωνα με στοιχεία από τον ΣΑΤΕ κατά το προηγούμενο έτος η μέση έκπτωση στους διαγωνισμούς έργων έφτασε το 23,11%. Είναι το μικρότερο ποσοστό εδώ και αρκετά χρόνια στον χώρο των κατασκευών καθώς αν γυρίσουμε πίσω τον χρόνο θα δούμε πως υπάρχει μεγάλη αποκλιμάκωση.

Από το παραπάνω ποσοστό έχουμε μια περαιτέρω ανάλυση καθώς στα έργα με προϋπολογισμό 1-2 εκατ. ευρώ η μέση έκπτωση έφτασε το 27,63% και στα έργα με προϋπολογισμό άνω των 2 εκατ. ευρώ η μέση έκπτωση έφτασε το 18,59%.

Αυτή η σημαντική πτώση παρατηρείται για έκτη συνεχόμενη χρονιά καθώς το 2017 ο μέσος όρος ήταν 58,35% καθώς βρισκόμασταν στα χρόνια των πολύ μεγάλων εκπτώσεων. Το 2018 σε σύνολο 335 έργων η μέση έκπτωση μειώθηκε σε 57,35%, το 2019 σε σύνολο 317 έργων η μέση έκπτωση έφτασε το 52,35% για να φτάσουμε το 2022 σε σύνολο 285 έργων στο 30,25% και το 2023 σε σύνολο 376 έργων στο 23,11%.

Η αποκλιμάκωση των ποσοστών των εκπτώσεων όπως αναφέρει στέλεχος του κατασκευαστικού κλάδου στο ypodomes.com είναι πολυπαραγοντικό. Από την μιά έχουμε μεγαλύτερο αντικείμενο για τις τεχνικές εταιρείες, όπως άλλωστε αυτό καταγράφεται και στα οικονομικά τους αποτελέσματα αλλά και στα ανεκτέλεστα έργων.

Αυτό σημαίνει πως οι εταιρείες δεν κατεβαίνουν με πολύ μεγάλες εκπτώσεις καθώς μπορούν να επιλέξουν σε ποια έργα θέλουν να ασχοληθούν, άρα και να κατεβάσουν προσφορά ή αντίστοιχα να απορρίψουν και να μην "κατέβουν". Αυτό έχει καταγραψεί έντονα τα τελευταία χρόνια όπου ο ανταγωνισμός ποικίλλει στα δημόσια έργα και τους δίνει την ευκαίρια για μικρότερες εκπτώσεις και μεγαλύτερη κερδοφορία.

Επίσης υπάρχουν και άλλοι εξωγενείς παράγοντες που έχουν επηρεάσει τις εκπτώσεις όπως οι τιμολογήσεις των έργων, η πανδημία του covid-19, η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία που επηρέασαν πολύ τις τιμές των πρώτων υλών, των προμηθειών και τους κόστους ενέργειας και μεταφοράς.

Αυτοί οι παράγοντες όπως σημειώνει η ίδια πηγή συνετέλεσαν στην επιλογή πολλών τεχνικών εταιρειών να μειώσουν σημαντικά την προσφερόμενη έκπτωση στα έργα και να μην ρισκάρουν μεγάλες εκπτώσεις που θα είχε επίπτωση και στις προμήθειες υλικών κατά την υλοποίηση ενός έργου.

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε και εκπτώσεις που έχουν πιο ακραία χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα στο έργο "Βελτίωση της οδικής ασφάλειας Αμαρουσίου" 'υψους 2,74 εκατ. ευρώ που διεξήχθη πέρυσι τον Απρίλιο από τον Δήμο Αμαρουσίου η έκπτωση που δόθηκε ήταν 51,25%. Αντίστροφο παράδειγμα έχουμε από την Λάρισα όπου το έργο "αναβάθμιση- ενίσχυση αγωγών μεταφοράς νερού της ΔΕΥΑΛ" ποσού 4,04 εκατ. ευρώ, δόθηκε έκπτωση 7%.

Σε έργα με μεγαλύτερο προϋπολογισμό έχουμε επίσης παραδείγματα όπως στο οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά ύψους 386 εκατ. ευρώ στον οποίο δόθηκε έκπτωση 17,5%, ενώ αντίστοιχα στο έργο για το Φράγμα Κελεφίνας ύψους 31,5 εκατ. ευρώ η προσφορά που δόθηκε έφτασε το 21,29.

Αυτό που παρατηρείται ότι έχουμε περάσει σε μια περίοδο όπου οι πολύ μεγάλες εκπτώσεις και ειδικά άνω του 50% είναι πλεόν πιο σπάνιες και οι εκπτώσεις που συνήθως δίνονται είναι πιο αυξημένες στα έργα 1-2 εκατ. ευρώ και πιο "σφιχτές" στα έργα με πιο μεγάλο προϋπολογισμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα