Μια στιγμή συγκίνησης και μια στιγμή υπερηφάνειας. Πολλές φορές τόσο διαρκούν αυτά τα συναισθήματα στα δυνατά γεγονότα στη ζωή μας. Είναι η δεύτερη φορά στη ζωή μου (αλλά και σε πολλούς άλλους Έλληνες) μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες που αυτά τα δύο κορυφαία συναισθήματα διαρκούν συνεχώς. Μια αναβλύζουσα αέρινη αίσθηση.
Σήμερα 20 Ιουνίου 2009 είναι η μεγαλύτερη μέρα για τον Ελληνικό και Παγκόσμιο Πολιτισμό. Μετά από 33 χρόνια αναζήτησης, διαφωνίας, αποτυχίας, εύρεσης, σχεδιασμού, κατασκευής, δημιουργικής ανησυχίας ήρθε η ώρα να καμαρώσει η Ελλάδα και μαζί όλος ο Κόσμος (πολιτισμένος ή μη) το ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ.
Το γράφω με κεφαλαία γιατί μόνο έτσι μπορεί να προσδιορισθεί μέσω του γραπτού λόγου. Τόσα χρόνια μάθαινα συνεχώς για την πρόοδο αλλά για κάποιο λόγο πάντα μου φαινόταν μακρινή η σημερινή μέρα. Την τελευταία εβδομάδα όμως η ομοβροντία δημοσιευμάτων και ρεπορτάζ από τα ΜΜΕ ανέδειξε την σημαντικότητα και την ιδιαίτερη όχι μόνο Ελληνική αλλά Οικουμενική σπουδαιότητα του Μουσείου αυτού.
Είναι το Νέο Ελληνικό θαύμα μια αποθέωση του Αρχαιοελληνικού πνεύματος και μια κατάθεση ιστορίας προς τον υπόλοιπο κόσμο.
Ίσως πολλοί σκέφτονται: μα τόση πολύ φασαρία για ένα Μουσείο; τόσα και τόσα σημαντικά Μουσεία δεν έχουμε; Δεν πρόκειται για ένα απλό Μουσείο, είναι το σημαντικότερο όλων των Ελληνικών Μουσείων, ο πρεσβευτής της Ελλάδας για την ιστορική κληρονομιά του Ελληνικού πνεύματος και της Ελληνικής τέχνης. Είναι μια δήλωση υπερηφάνειας και παρακαταθήκης για το μέλλον αλλά και μια παραίνεση στις νέες γενιές Ελλήνων να λάμψουν και να μεγαλουργήσουν όπως αυτοί οι πρόγονοι που σήμερα αποθεώνονται από όλο τον κόσμο. Είναι το Μουσείο που στεγάζει τις αρχαιότητες της δημοκρατίας που έδωσε τα φώτα της σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως η Ακρόπολη είναι η κορυφαία στιγμή της Αρχαίας Ελλάδας.
Δηλώνω κ εγώ λοιπόν Εθνικά υπερήφανος για την κληρονομιά των προγόνων μας που προσεκτικά τοποθετήθηκε μέσα στο Μουσείο και από σήμερα ανοίγει τις πύλες του στον Κόσμο.
Έχουν ακουστεί διάφορα σχόλια θετικά και αρνητικά για την εξωτερική εμφάνιση του Μουσείου αλλά νομίζω όλα αυτά είναι δευτερεύουσας σημασίας καθώς το εσωτερικό είναι αυτό που μετράει.
Είναι αυτό το κτίριο που θα γίνει η σημαία το επόμενο διάστημα προκειμένου να γυρίσουν πίσω τα Μάρμαρα του Παρθενώνα (και οχι Ελγίνεια Μάρμαρα) που κλάπηκαν 200 χρόνια πριν. Να επιστρέψουν στον τόπο για τον οποίο φτιάχτηκαν...
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Η ιστορία της ανέγερσης του ΝΕΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ μας γυρίζει πίσω 33 χρόνια στο 1976 όταν ο τότε πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής οραματίστηκε ένα σύγχρονο Μουσείο στην Ακρόπολη για να αναδείξει τα θαύματα του Ελληνικού Πολιτισμού. Διεξήχθη αρχιτεκτονικός διαγωνισμός την ίδια χρονιά όπως κ το 1979 χωρίς όμως να υπάρξει συνέχεια.
Τη σκυτάλη αναλαμβάνει έκτοτε η Μελίνα Μερκούρη η οποία ευθαρσώς ζητά χωρίς περιστροφές την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο. Προκειμένου να γίνει πιο δυνατό το αίτημα διεξάγεται νέος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός το 1989 ο οποίος δεν κατέληξε πουθενά..
Όλα έδειχνα μια τρανή αποτυχία καθώς μια εσωστρεφής διαμάχη μεταξύ επιστημόνων, αρχαιολόγων αλλά και πολιτικών παρακώλυαν την συνέχιση του οράματος αυτού. Με την ανάληψη (το 1996) των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 το ενδιαφέρον επανήλθε και μάλιστα δριμύτερο. Ήταν η καλύτερη ευκαιρία ανάδειξης του Μουσείου. Το 2000 νέος διαγωνισμός, ο τέταρτος και οριστικός ανέδειξε ως καλύτερο το σχέδιο του Ελβετού Μπερνάρ Τσουμι, ενός από τους κορυφαίους αρχιτέκτονες του κόσμου και του συνεργάτη του Μιχάλη Φωτιάδη. Αν και είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2004 με τους Ολυμπιακούς οι ανασκαφές και οι (συνεχόμενες) διαμάχες δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση του. Το μεγάλο βήμα όμως είχε γίνει και πλέον τίποτα δεν σταματούσε την ολοκλήρωση του.
Τον Νοέμβριο του 2004 ξεκινά η κατασκευή του έργου και με κόστος 130εκ€ ολοκληρώνεται σε 3 χρόνια η κατασκευαστική περίοδός. Τη σημαντικότερη δουλειά έκθεσης πολύτιμων και ανυπολόγιστης αξίας εκθεμάτων συνέχισε το Υπουργείο Πολιτισμού. Αρχίζει να τραβά την προσοχή του πλανήτη όταν μεγάλα εκθέματα αρχίζουν να μεταφέρονται το Φθινόπωρο του 2008 μέσα στο Μουσείο. Ολοκληρώνεται τον Μάιο του 2009 και στις 20 Ιουνίου 2009 ανοίγει τις πύλες του στου πολίτες του Κόσμου.
ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Πρόεδρος του ΔΣ του ΝΕΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ είναι ο Δημήτριος Παντερμαλής που έχει την τιμή να είναι ο πρώτος Έλληνας που θα διευθύνει το καλύτερο και ίσως σημαντικότερο Μουσείο (του είδους του) της Ευρώπης και -γιατί όχι- του Κόσμου.
Το Μουσείο βρίσκεται ακριβώς στα πόδια της Ακρόπολης και του Παρθενώνα σε απόσταση μόλις 300μ και η πρόσβαση είναι πανεύκολη με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Εκτός από τις δεκάδες λεωφορειακές γραμμές υπάρχει και σε απόσταση αναπνοής η στάση του Μετρό Ακρόπολη της Γραμμής 2.
Το Μουσείο έχει 21.000τμ και άλλα 14.000τμ εκθεσιακού χώρου. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια κτίσματα στο κέντρο της Αθήνας. 4.000 εκθέματα θα απολαμβάνει ο επισκέπτης και ελπίζουμε σύντομα τα κλεμμένα Μάρμαρα του Παρθενώνα.
Μέχρι το τέλος του έτους το εισιτήριο θα κοστίζει μόλις 1 € και το 2010 5€. Έτσι θα μπορεί όλος ο κόσμος ακόμα και ολόκληρες οικογένειες θα μπορούν οικονομικά θα δουν τις ομορφιές του Μουσείου αυτού.
Δεν πρόκειται να μιλήσω για το εσωτερικό του Μουσείου. Πλέον μπορείτε όλοι να το χαρείτε και να το επισκεφθείτε αποκτώντας μόνοι σας τις δικές σας εντυπώσεις. Δεν νομίζω άλλωστε ότι μερικές αράδες είναι ικανές να περιγράψουν το εσωτερικό αυτού του Μουσείου...
Η ηλεκτρονική διεύθυνση του ΝΕΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ είναι
www.theacropolismuseum.gr
5 σχόλια:
Θα διαφωνούσα σε βάθος με το τίτλο σου ως το σύγχρονο θαύμα. Δεν είναι ένα κτίριο που εμφανίστηκε από το πουθενά, αλλά ενα μουσείο που πολλοι το οραματίστηκαν, αρκετοί δούλεψαν για το σχεδιασμό και την κατασκευή του, μερικοί προσπάθησαν να εμποδίσουν την κατασκευή του και το οποίο μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων γίνεται πραγματικότητα.
Θα έλεγα δηλαδή ότι όχι απλώς δεν είναι θαύμα, αλλά και εκείνο ακολούθησε όλα τη διαδικασία που ακολουθούν τα μεγάλα έργα στην Ελλάδα από τη σύλληψη, του άγονους διαγωνισμούς, τις δικαστικές διαμάχες κλπ.
Η διαπίστωσή μου είναι ότι πρόκειται για ένα μουσείο που έρχεται να φιλοξενήσει ίσως την κορυφαία συλλογή του κλασσικού αθηναϊκού πολιτισμού, τα εκθέματα της Ακρόπολης. Και το ίδιο το κτίριο κατορθώνει να βάλει το σημάδι του στη νέα Αθήνα του τσίμέντου και της υποβάθμισης.
Με αυτό το σκεπτικό, είναι ίσως από τα κορυφαία δημιουργήματα της σύγχρονης Ελλάδας, ένα δείγμα ότι μπορούμε κι εμείς να δημιουργήσουμε υψηλή αρχιτεκτονική.
Και προς θεού, ας μην είναι ένα θαύμα, ας μην είναι κατι που έγινε μια φορά και τέλειωσε. Ας είναι η αφετηρία για να δείξουμε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε μια νέα Αθήνα, όμορφη και σπουδαία.
Όπως τα έργα των Ολυμπιακών Αγώνων μας έδωσαν την ώθηση να σκεφτούμε με άλλο μάτι τις μεταφορές, ας είναι αυτό το μουσείο η αφετηρία για μια νέα αφετηρία στη σχέση μας με την πόλη.
Εκτορας
Symfwnw apolyta me ton Ektora kai rwtw se ti stadio vrisketai h katedafish tou FIX opou tha stegatei to allo megalo mouseio twn Athhnwn?
ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΔΕΝ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΑΙΣΘΗΤΙΚΑ ΚΑΘΟΛΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ...
Πολύ λίγα πράγματα στην Αθήνα μοιάζουν με την Ακρόπολη. Η ερώτηση είναι αν θέλουμε η πόλη μας να είναι ασορτί ή προτιμούμε να δημιουργήσουμε μνημεία. Και τουλάχιστον αυτό το μουσείο αυτό προσπαθεί να κανει. Με το εσωτερικό του προσπαθεί να εξυμνήσει τον Αθηναϊκό πολιτισμό και με το εξωτερικό του να δημιουργήσει ένα νέο ορόσημο.
Το ΦΙΞ είναι διατηρητέο και δεν θα γκρεμιστεί. Αλλα με σταθερό το κέλυφός του, ζητούμενο είναι να επαναπροσδιοριστεί το εσωτερικό του και να αποκτήσει μια νέα σχέση με την πόλη.
Εκτορας
ΥΠΕΡΟΧΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ.ΑΛΛΑ ΗΤΑΝ ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ 33 ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ?ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΣΩΝ ΣΠΟΥΔΑΙΩΝ ΕΡΓΩΝ,ΑΛΛΑ ΝΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΓΕΡΙΚΟΥ ΣΑΛΙΓΚΑΡΙΟΥ?ΤΕΛΟΣ ΠΑΝΤΩΝ,ΤΕΛΟΣ ΚΑΛΟ,ΟΛΑ ΚΑΛΑ.
Δημοσίευση σχολίου