Υποδομές στην Ελλάδα

Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2009

Βερολίνο και ΜΣΤ. Μια ιστορία διπλής όψης


Μόλις επέστρεψα από Βερολίνο και θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας τις εντυπώσεις μου. Καταρχάς πρόκειται για την πλέον αναπτυσσόμενη πόλη της Ευρώπης. Παντού γερανοί. Έχουν 2 αεροδρόμιο το Tegel και το Schonefeld. Εξυπηρετούν εξίσου την πόλη χωρίς να έχουν όμως τη λάμψη αντιστοίχων αεροδρομίων μεγαλουπόλεων όπως το Βερολίνο, αντίθετα μοιάζουν με επαρχιακά αεροδρόμιο. Όμως σε εξέλιξη είναι η κατασκευή του νέου τους αεροδρομίου το ΒΒΙ. Πρόκειται να γίνει το σημείο αναφοράς για την πόλη και ίσως το καλύτερο στην Ευρώπη.
Η πόλη είναι κυριολεκτικά τεράστια. Έχει σε αναλογία τουλάχιστον 3 φορές το μέγεθος της Αθήνας. Μου έδωσε την εντύπωση της πόλης που θέλει να γίνει Νέα Υόρκη. Όλα μεγάλα σε μέγεθος. Τα νέα τεράστια κτίρια και ουρανοξύστες μάλλον μου φάνηκαν κακόγουστοι. Αρνητική εντύπωση μου έδωσαν και οι κάτοικοι καθώς ήταν αγενείς και καθόλου χαμογελαστοί.
Οι δρόμοι μεγάλοι με μεγάλες λωρίδες πράσινου στο μέσο και η κλασσική Γερμανική πρόβλεψη για τα πάντα. Αυτοκίνητα, ποδήλατα, ΜΜΜ, Άνθρωποι σε αρμονική συνύπαρξη. Κίνηση μηδέν σε σχέση με την Αθήνα.
ΜΕΣΑ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΤΡΟΧΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Το Βερολίνο όπως και όλες οι μεγάλες Γερμανικές πόλεις διαθέτουν Μετρό (U-Bahn) και Προαστιακό Σιδηρόδρομο (S-Bahn). Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα στον κόσμο. Υπάρχει εκτεταμένο δίκτυο τραμ στην ανατολική πλευρά της πόλης καθώς το Δυτικό Βερολίνο ξήλωσε το δικό της δίκτυο κατά τη διάρκεια της διχοτόμησης της πόλης. Όπως όλα τα μεγάλα δίκτυα Μετρό της Ευρώπης διαθέτουν πιο πλατιά τρένα από αυτά της Αθήνας ενώ η μετεπιβίβαση σε αρκετά σημεία δεν είναι καθόλου καλά συνδυασμένη. Υπάρχουν περιπτώσεις που χρειάζεται έως και 8 λεπτά περπάτημα στον υποτιθέμενο σταθμό ανταπόκρισης. Επίσης το μεγαλύτερο μέρος του Προαστιακού είναι σε γέφυρα λόγω της διχοτόμησης και πάλι. Οι σταθμοί είναι σχετικά βρώμικοι και απεριποίητοι. Σε βραδινή μας βόλτα άλλες γραμμές έκλειναν πολύ νωρίτερα από το. επίσημο με αποτέλεσμα να χρειάζεται να πάρεις ταξί που είναι πολύ ακριβό.
Πρόκειται για ένα πραγματικά τεράστιο δίκτυο μεταφοράς άλλα χρίζει τροποποιήσεων καθώς είναι από πολύ παλιές κατασκευές που εξυπηρετούσαν άλλες ανάγκες. Το κόστος μετακίνησης είναι το διπλάσιο με το απλό εισιτήριο στα 2ευρώ κ το ημερήσιο στα 6 ευρώ.. Δεν μπορεί φυσικά να γίνει καμία σύγκριση με το αντίστοιχο δίκτυο της Αθήνας καθώς τα μεγέθη είναι εντελώς ανόμοια. Το δίκτυο του Βερολινέζικου Μετρό προγραμματίζει να μεγαλώσει και άλλο.
Ακόμα τα λεωφορεία της πόλης είναι νέας τεχνολογίας, διώροφα κ άνετα. Το κυρίαρχο χρώμα των μέσων είναι το κίτρινο.
Γενικότερα μπορούμε να πούμε πως παρότι πρόκειται για ένα τεράστιο δίκτυο δεν είναι και το καλύτερο της Ευρώπης. Νομίζω πως Λονδίνο, Παρίσι, Μόσχα και Μαδρίτη πλέον ξεπερνούν σε ποιότητα και λειτουργικότητα το δίκτυο ΜΣΤ του Βερολίνου που ακόμα πασχίζει να αποκτήσει την αίγλη του παρελθόντος. Πότε; Στο μέλλον...

4 σχόλια:

Μετρόφιλος είπε...

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όταν κατασκευάστηκε αυτό το δίκτυο το Βερολίνο ήταν πρωτεύουσα μιας μεγάλης δύναμης. Αν σουμάρουμε μετρό και προαστιακό ξεπερνάει τα 500 χιλιόμετρα γρήγορων μέσων σταθερής τροχιάς. Κανονικά δε μου αρέσει να αθροίζω τα χιλιόμετρα διαφορετικών μέσων, όμως ο προαστιακός του Βερολίνου ουσιαστικά δεν διαφέρει από το μετρό, αφού είναι ανεξάρτητος από το δίκτυο του εθνικού σιδηροδρόμου και τροφοδοτείται από τρίτη σιδηροτροχιά. Βεβαίως το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου του είναι επιφανειακό. Παρόλα αυτά οι Βερολινέζοι δεν φρικάρουν και δεν ζητούν επίμονα την υπογειοποίησή του, όπως οι δικοί μας. Φαίνεται ότι πάσχουν όλοι από βαρηκοΐα και δεν τους ενοχλεί ο θόρυβος!!!
Άλλωστε πρόκειται για αραιοκατοικημένη πόλη, γι’ αυτό και δεν μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για την Αθήνα. Η Αθήνα έχει περισσότερα κοινά με τη Μαδρίτη, η οποία βασίζεται σε πλήρως υπόγειο μετρό και λεωφορεία για τις συγκοινωνίες της. Ακόμα και ο προαστιακός της είναι υπόγειος εκεί όπου περνάει μέσα από την πόλη. Μάλιστα πρόσφατα κατασκεύασαν μια παράκαμψη που φτάνει στην κεντρικότερη πλατεία της πόλης (σαν να λέγαμε ότι θα ξεκίναγε μια γραμμή του προαστιακού από το σταθμό Λαρίσης, θα έφτανε στην Πλατεία Συντάγματος και μετά θα ενωνόταν πάλι με τη γραμμή του ΟΣΕ στον Ταύρο).

Ανώνυμος είπε...

Δεν είχε γραφτεί τυχαία το
"First we take Manhattan, then we take Berlin".
prevezanos

Ανώνυμος είπε...

Πάντως ίσως το δίκτυο MΣΤ του Βερολίνου είναι το τελευταίο σημείο του Βερολίνου που καταλαβαίνεις τη διχοτόμηση!!!

Οι περισσότεροι σταθμοί του U-Bahn είναι συγκεντρωμένοι στο Δυτικό Βερολίνο. Το μεγαλύτερο κομμάτι του δικτύου είχε κατασκευαστεί πριν τη διχοτόμηση. Μάλιστα τα πρώτα χρόνια όλες οι γραμμές λειτουργούσαν κανονικά. Από το σημείο όμως που επιβλήθηκε απαγόρευση εξόδου από το Ανατολικό Βερολίνο τότε κάποιες γραμμές κόπηκαν στα δυο ενώ σε κάποιες άλλες που συνέδεαν κομμάτια του Δυτικού Βερολίνου μέσω όμως του Ανατολικού συνέχισαν να λειτουργούν χωρίς όμως στάσεις στο Ανατολικό Βερολίνο (εκτός μίας), οι οποίες ήταν κλειστές από το στρατό. Για αυτό βέβαια η Δύση πλήρωνε τα αντίστοιχα τέλη διέλευσης!!! Την ίδια στιγμή κατασκευάστηκαν νέες γραμμές ώστε να παρακάμπτει το Ανατολικό Βερολίνο με αποτέλεσμα το δίκτυο να πυκνώσει στο Δυτικό και να μείνει στάσιμο στο Ανατολικό.

Το ακριβώς ανάποδο έγινε στο S-Bahn. Επειδή το πάνω χέρι το είχε η Ανατολική Γερμανία στο S-Bahn μετά την κατασκευή του τείχους οι δυτικοί έκαναν μπουκοτάζ με αποτέλεσμα το δίκτυο να κλείσει σχεδόν ολόκληρο από το 1980 - 1984 οπότε άνοιξε ένα τμήμα του αφού πέρασε ο έλεγχος του δικτύου εντός Δύσης στους Δυτικούς. Και εδώ είχαμε το φαινόμενο τρένα της μιας πλευράς να διέρχονται χωρίς στάση από τμήμα της άλλης. Την ίδια περίοδο στο Ανατολικό Βερολίνο το δίκτυο επεκτεινόταν συνεχώς και αποτέλεσε τον κορμό του δικτύου μεταφορών!!!
Μετά την πτώση του τείχους η σύνδεση των 2 διαφορετικών δικτύων S-bahn καθυστέρησε πολύ λόγω τεχνικών δυσκολιών. Μάλιστα μέχρι το 1994 το δίκτυο λειτουργούσε όπως και πριν το 1989-90!!. Ενδεικτικά ότι η κυκλική διαδρομή του S-bahn μόλις το 2002 κατάφερα να λειτουργήσει ξανά ολόκληρη ενώ σημαντικό σημείο για την επανένωση του S-Bahn ήταν και η κατασκευή του νέου HauptBahnHof σε σημείο πάνω στην "νεκρή" ζώνη!!

Ανώνυμος είπε...

Εκτός του Shonefeld και του Tegel υπάρχει και το Tempel!

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα