Μόλις επέστρεψα από Βερολίνο και θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας τις εντυπώσεις μου. Καταρχάς πρόκειται για την πλέον αναπτυσσόμενη πόλη της Ευρώπης. Παντού γερανοί. Έχουν 2 αεροδρόμιο το Tegel και το Schonefeld. Εξυπηρετούν εξίσου την πόλη χωρίς να έχουν όμως τη λάμψη αντιστοίχων αεροδρομίων μεγαλουπόλεων όπως το Βερολίνο, αντίθετα μοιάζουν με επαρχιακά αεροδρόμιο. Όμως σε εξέλιξη είναι η κατασκευή του νέου τους αεροδρομίου το ΒΒΙ. Πρόκειται να γίνει το σημείο αναφοράς για την πόλη και ίσως το καλύτερο στην Ευρώπη.
Η πόλη είναι κυριολεκτικά τεράστια. Έχει σε αναλογία τουλάχιστον 3 φορές το μέγεθος της Αθήνας. Μου έδωσε την εντύπωση της πόλης που θέλει να γίνει Νέα Υόρκη. Όλα μεγάλα σε μέγεθος. Τα νέα τεράστια κτίρια και ουρανοξύστες μάλλον μου φάνηκαν κακόγουστοι. Αρνητική εντύπωση μου έδωσαν και οι κάτοικοι καθώς ήταν αγενείς και καθόλου χαμογελαστοί.
Οι δρόμοι μεγάλοι με μεγάλες λωρίδες πράσινου στο μέσο και η κλασσική Γερμανική πρόβλεψη για τα πάντα. Αυτοκίνητα, ποδήλατα, ΜΜΜ, Άνθρωποι σε αρμονική συνύπαρξη. Κίνηση μηδέν σε σχέση με την Αθήνα.
ΜΕΣΑ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΤΡΟΧΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Το Βερολίνο όπως και όλες οι μεγάλες Γερμανικές πόλεις διαθέτουν Μετρό (U-Bahn) και Προαστιακό Σιδηρόδρομο (S-Bahn). Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα στον κόσμο. Υπάρχει εκτεταμένο δίκτυο τραμ στην ανατολική πλευρά της πόλης καθώς το Δυτικό Βερολίνο ξήλωσε το δικό της δίκτυο κατά τη διάρκεια της διχοτόμησης της πόλης. Όπως όλα τα μεγάλα δίκτυα Μετρό της Ευρώπης διαθέτουν πιο πλατιά τρένα από αυτά της Αθήνας ενώ η μετεπιβίβαση σε αρκετά σημεία δεν είναι καθόλου καλά συνδυασμένη. Υπάρχουν περιπτώσεις που χρειάζεται έως και 8 λεπτά περπάτημα στον υποτιθέμενο σταθμό ανταπόκρισης. Επίσης το μεγαλύτερο μέρος του Προαστιακού είναι σε γέφυρα λόγω της διχοτόμησης και πάλι. Οι σταθμοί είναι σχετικά βρώμικοι και απεριποίητοι. Σε βραδινή μας βόλτα άλλες γραμμές έκλειναν πολύ νωρίτερα από το. επίσημο με αποτέλεσμα να χρειάζεται να πάρεις ταξί που είναι πολύ ακριβό.
Πρόκειται για ένα πραγματικά τεράστιο δίκτυο μεταφοράς άλλα χρίζει τροποποιήσεων καθώς είναι από πολύ παλιές κατασκευές που εξυπηρετούσαν άλλες ανάγκες. Το κόστος μετακίνησης είναι το διπλάσιο με το απλό εισιτήριο στα 2ευρώ κ το ημερήσιο στα 6 ευρώ.. Δεν μπορεί φυσικά να γίνει καμία σύγκριση με το αντίστοιχο δίκτυο της Αθήνας καθώς τα μεγέθη είναι εντελώς ανόμοια. Το δίκτυο του Βερολινέζικου Μετρό προγραμματίζει να μεγαλώσει και άλλο.
Ακόμα τα λεωφορεία της πόλης είναι νέας τεχνολογίας, διώροφα κ άνετα. Το κυρίαρχο χρώμα των μέσων είναι το κίτρινο.
Γενικότερα μπορούμε να πούμε πως παρότι πρόκειται για ένα τεράστιο δίκτυο δεν είναι και το καλύτερο της Ευρώπης. Νομίζω πως Λονδίνο, Παρίσι, Μόσχα και Μαδρίτη πλέον ξεπερνούν σε ποιότητα και λειτουργικότητα το δίκτυο ΜΣΤ του Βερολίνου που ακόμα πασχίζει να αποκτήσει την αίγλη του παρελθόντος. Πότε; Στο μέλλον...
4 σχόλια:
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όταν κατασκευάστηκε αυτό το δίκτυο το Βερολίνο ήταν πρωτεύουσα μιας μεγάλης δύναμης. Αν σουμάρουμε μετρό και προαστιακό ξεπερνάει τα 500 χιλιόμετρα γρήγορων μέσων σταθερής τροχιάς. Κανονικά δε μου αρέσει να αθροίζω τα χιλιόμετρα διαφορετικών μέσων, όμως ο προαστιακός του Βερολίνου ουσιαστικά δεν διαφέρει από το μετρό, αφού είναι ανεξάρτητος από το δίκτυο του εθνικού σιδηροδρόμου και τροφοδοτείται από τρίτη σιδηροτροχιά. Βεβαίως το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου του είναι επιφανειακό. Παρόλα αυτά οι Βερολινέζοι δεν φρικάρουν και δεν ζητούν επίμονα την υπογειοποίησή του, όπως οι δικοί μας. Φαίνεται ότι πάσχουν όλοι από βαρηκοΐα και δεν τους ενοχλεί ο θόρυβος!!!
Άλλωστε πρόκειται για αραιοκατοικημένη πόλη, γι’ αυτό και δεν μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για την Αθήνα. Η Αθήνα έχει περισσότερα κοινά με τη Μαδρίτη, η οποία βασίζεται σε πλήρως υπόγειο μετρό και λεωφορεία για τις συγκοινωνίες της. Ακόμα και ο προαστιακός της είναι υπόγειος εκεί όπου περνάει μέσα από την πόλη. Μάλιστα πρόσφατα κατασκεύασαν μια παράκαμψη που φτάνει στην κεντρικότερη πλατεία της πόλης (σαν να λέγαμε ότι θα ξεκίναγε μια γραμμή του προαστιακού από το σταθμό Λαρίσης, θα έφτανε στην Πλατεία Συντάγματος και μετά θα ενωνόταν πάλι με τη γραμμή του ΟΣΕ στον Ταύρο).
Δεν είχε γραφτεί τυχαία το
"First we take Manhattan, then we take Berlin".
prevezanos
Πάντως ίσως το δίκτυο MΣΤ του Βερολίνου είναι το τελευταίο σημείο του Βερολίνου που καταλαβαίνεις τη διχοτόμηση!!!
Οι περισσότεροι σταθμοί του U-Bahn είναι συγκεντρωμένοι στο Δυτικό Βερολίνο. Το μεγαλύτερο κομμάτι του δικτύου είχε κατασκευαστεί πριν τη διχοτόμηση. Μάλιστα τα πρώτα χρόνια όλες οι γραμμές λειτουργούσαν κανονικά. Από το σημείο όμως που επιβλήθηκε απαγόρευση εξόδου από το Ανατολικό Βερολίνο τότε κάποιες γραμμές κόπηκαν στα δυο ενώ σε κάποιες άλλες που συνέδεαν κομμάτια του Δυτικού Βερολίνου μέσω όμως του Ανατολικού συνέχισαν να λειτουργούν χωρίς όμως στάσεις στο Ανατολικό Βερολίνο (εκτός μίας), οι οποίες ήταν κλειστές από το στρατό. Για αυτό βέβαια η Δύση πλήρωνε τα αντίστοιχα τέλη διέλευσης!!! Την ίδια στιγμή κατασκευάστηκαν νέες γραμμές ώστε να παρακάμπτει το Ανατολικό Βερολίνο με αποτέλεσμα το δίκτυο να πυκνώσει στο Δυτικό και να μείνει στάσιμο στο Ανατολικό.
Το ακριβώς ανάποδο έγινε στο S-Bahn. Επειδή το πάνω χέρι το είχε η Ανατολική Γερμανία στο S-Bahn μετά την κατασκευή του τείχους οι δυτικοί έκαναν μπουκοτάζ με αποτέλεσμα το δίκτυο να κλείσει σχεδόν ολόκληρο από το 1980 - 1984 οπότε άνοιξε ένα τμήμα του αφού πέρασε ο έλεγχος του δικτύου εντός Δύσης στους Δυτικούς. Και εδώ είχαμε το φαινόμενο τρένα της μιας πλευράς να διέρχονται χωρίς στάση από τμήμα της άλλης. Την ίδια περίοδο στο Ανατολικό Βερολίνο το δίκτυο επεκτεινόταν συνεχώς και αποτέλεσε τον κορμό του δικτύου μεταφορών!!!
Μετά την πτώση του τείχους η σύνδεση των 2 διαφορετικών δικτύων S-bahn καθυστέρησε πολύ λόγω τεχνικών δυσκολιών. Μάλιστα μέχρι το 1994 το δίκτυο λειτουργούσε όπως και πριν το 1989-90!!. Ενδεικτικά ότι η κυκλική διαδρομή του S-bahn μόλις το 2002 κατάφερα να λειτουργήσει ξανά ολόκληρη ενώ σημαντικό σημείο για την επανένωση του S-Bahn ήταν και η κατασκευή του νέου HauptBahnHof σε σημείο πάνω στην "νεκρή" ζώνη!!
Εκτός του Shonefeld και του Tegel υπάρχει και το Tempel!
Δημοσίευση σχολίου