Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2010

Εγνατία Οδός: Δρόμος πρότυπο για τη Βόρεια Ελλάδα


Πριν από λίγες μέρες αποφάσισα να κάνω ένα ταξίδι στη Βόρεια Ελλάδα για ένα εξαήμερο. Η Κοζάνη ορίστηκε ως το "κέντρο" των μετακινήσεων και ξεκινήσαμε. Στο δρόμο μετά τη Λάρισα ήρθε η "πίκρα" της παράκαμψης λόγω των Τεμπών αλλά στην πραγματικότητα ήταν μια εναλλακτική και πιο σύντομη διαδρομή προς Κοζάνη. Με πολύ κίνηση αλλά και αρκετά καλή σήμανση φτάσαμε στον τελικό μας προορισμό.
Την δεύτερη μέρα του ταξιδιού αποφασίσαμε να κάνουμε τη διαδρομή Κοζάνη-Γιάννενα- Μέτσοβο. Η διαδρομή μέσω Εγνατίας ήταν φανταστική εν μέσω των ορεινών όγκων κυρίως της Πίνδου. Τα τεχνικά έργα που χρειάστηκαν για την ολοκλήρωση του δρόμου είναι ορατά από το ύψος του δρόμου που πολλές φορές ήταν εκατοντάδες μέτρα. Οι σήραγγες και οι κοιλαδογέφυρες διαδέχονταν η μία την άλλη και χρειάστηκε μόλις 1 μία και 30 λεπτά γρήγορης και ασφαλούς οδήγησης. Στην επιστροφή και μόλις 20 λεπτά από τα Γιάννενα το Μέτσοβο αναμένεται όπως και όλη η Ήπειρος να ευεργετηθεί από το δρόμο που βγάζει από την απομόνωση όλη την περιοχή. Εδώ βρίσκεται και η μεγαλύτερη σήραγγα της Εγνατίας αλλά και όλης της Ελλάδας (σήραγγα Δρίσκου 4,6χλμ). Το μόνο τμήμα που χρειάζεται ολοκλήρωση είναι κάποια ελάχιστα χιλιόμετρα που όμως δεν εμποδίζουν την διαμπερή κυκλοφορία των αυτοκινήτων.
Η τρίτη μέρα είχε τη διαδρομή Φλώρινα - Πρέσπες. Μέσω ενός κάθετου άξονα (όχι επίσημος κάθετος) ο χρόνος ήταν πολύ καλός και σε μόλις 45 λεπτά ήμασταν εκεί. Ακόμα και ο επαρχιακός δρόμος προς τις Πρέσπες ήταν ανεκτός και σε καμία περίπτωση επικίνδυνος.
Η τέταρτη μέρα ήταν προς Καστοριά όπου μέσω του κάθετου άξονα της Εγνατίας που καταλήγει στα σύνορα (Κρυσταλλοπηγή) φτάσαμε σε 40 λεπτά και ενώ λείπει ένα τμήμα λίγων χιλιομέτρων. Εδώ να σημειώσω πως ο αυτοκινητόδρομος σε αυτό τον άξονα έχει εξαιρετική ποιότητα οδοστρώματος αλλά και στο σύνολο του ένας αυτοκινητόδρομος που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς.
Η πέμπτη και έκτη μέρα είχε διαδρομές προς Βέροια και Θεσσαλονίκη που σε χρόνο 30 λεπτών και 80 λεπτών αντίστοιχα φτάσαμε στους προορισμούς μας και το τμήμα Κοζάνη- Βέροια να είναι εντυπωσιακό στη διέλευση του από το Όρος Βέρμιο. Περισσότερες από 15 συνεχόμενες σήραγγες με κάποιες από αυτές να είναι με μήκος χιλιομέτρων.
Σήμερα με την Εγνατία ολοκληρωμένη, το δυτικό τμήμα που γυρίσαμε ολόκληρο μπορώ να πω πως το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων αλλά και εθνικών οδών είναι εξαιρετικό και οι αποστάσεις έχουν εκμηδενιστεί κάνοντας πραγματικότητα την υπόσχεση πολλών κυβερνήσεων γα ισχυρή ανάπτυξη. Όντως οι δρόμοι αυτοί είναι υποδειγματικοί και λίγο "ζήλεψα" άλλα και χάρηκα μαζί για αυτό το αποτέλεσμα.
Φυσικά ας μη μιλήσω για την επιστροφή από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα όπου ο πινακίδες σε μπερδεύουν να βγεις δεκάδες χιλιόμετρα πριν τα Τέμπη αλλά και την παραλιακή παράκαμψη που παρότι θεωρείται πιο εύκολη μας στοίχισε περίπου 2 έξτρα ώρες προσεκτικής και αργής οδήγησης λόγω των επαρχιακών οδών που αναγκαστικά ακολουθήσαμε.
Μπράβο για το αποτέλεσμα αυτό και εύχομαι σύντομα να κάνω και το ανατολικό τμήμα Θεσσαλονίκη- Κήποι Έβρου για να διαπιστώσω το ίδιο. Πως οι αυτοκινητόδρομοι αυτοί θα φέρουν τα μέγιστα θετικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη των περιοχών αυτών. Υπομονή για τις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας που τώρα κατασκευάζονται οι αυτοκινητόδρομοι και θα δούμε να ολοκληρώνονται σε 2-4 χρόνια. Ειδικά η Ιόνια Οδός θεωρώ ότι είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα για την πολυπόθητη ανάπτυξη στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου για την σύνδεση της με το υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας.

8 σχόλια:

Λάζαρος Κ. είπε...

Πολύ ωραίο και αισιόδοξο το άρθρο σας σήμερα. Νομίζω ότι μέσα στη μιζέρια των ημερών χρειαζόμαστε τονωτικές ενέσεις ηθικού.
Πιστεύω ότι δε θα αργήσει η μέρα που οι αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας θα ολοκληρωθούν. Όταν γίνει αυτό, υπάρχει ένα ακόμη μεγάλο στοίχημα: η βελτίωση του επαρχιακού δικτύου. Σίγουρα αυτός είναι ένας στόχος μακροπρόθεσμος, αλλά επιτέλους ας δείξουμε λίγη πίστη στους εαυτούς και τη χώρα μας.

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με το σχόλιο του κου Καραγιάννη. Το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι η Ιονία Οδός και μακάρι σύντομα να ολοκληρωθεί, μαζί με το Πάτρα-Κόρινθο που ειναι ο πιο επιβαρυμενος δρομος της Ελλαδας (δεν ξερω αν με το ανοιγμα της Εγνατιας, εχει περιοριστει δραματικα η κινηση φορτηγων, τα οποια κατεβαιναν αναγκαστικα στην Πατρα προ Εγνατιας).

Ανώνυμος είπε...

Ακόμα η Β.Ελλάδα δεν έχει αντιληφθεί το αναπτυξιακό κέρδος από το έργο της Εγνατίας. Θα χρειαστούν λίγα χρόνια ακόμα για να καταλάβουν την σημασία του τεράστιου αυτού έργου.

Άντε να μπουν και τα διόδια για να υπάρξει και το οικονομικό κέρδος για την ελληνική οικονομία από τη διαμπερή κυκλοφορία των διεθνών μεταφορών. Χιλιάδες νταλίκες από την Ευρώπη χρησιμοποιούν σήμερα την Εγνατία με προορισμό την Τουρκία ή την Βουλγαρία.

Τέλος οι πινακίδες από Θεσσαλονίκη για Αθήνα δεν σε μπερδεύουν. Η κύρια και η πλέον ασφαλή παράκαμψη των Τεμπών ξεκινάει από την Κατερίνη μέσω Ελασσόνας. Τουλάχιστον εδώ μιλάμε για εθνική οδό ακόμα και αν έχει άσχημα χαρακτηριστικά...

Η "παραλιακή" παράκαμψη είναι δευτερεύουσα καθώς επιτρέπεται η διέλευση μόνο από Ι.Χ. και ο δρόμος είναι πολύ στενός (ως επαρχιακός). Μπορεί τα km να είναι λιγότερα αλλά το χρονικό κέρδος ελάχιστο...

Ανώνυμος είπε...

Αναφερόμουν στα Ι.Χ. για την Κατερίνη. Τα φορτηγά θα πρέπει αναγκαστικά να κινηθούν μέσω Εγνατίας από το Κλειδί προς την Κοζάνη και από εκεί για Ελασσόνα...

Ανώνυμος είπε...

Έχουν σκοπό να χρησιμοποιήσουν αντιολισθητικό ασφαλτοτάπητα σε όλο το μήκος της Εγνατίας, την λεγόμενη μαύρη άσφαλτο; Μέχρι τώρα δεν είναι όλα τα τμήματα της Εγνατίας αντιολισθητικά, μπορεί να κάνω λάθος όμως.

Ανώνυμος είπε...

Λογικά κάποια στιγμή θα στρωθεί αντιολισθητικός τάπητας σε όλο το μήκος της Εγνατίας. Για να στρωθεί ο αντιολισθητικός τάπητας θα πρέπει πρώτα για 1-2 χρόνια ο δρόμος να πατηθεί για να "κάτσει" το έδαφος.

Αν παρατηρήσεις αντιολισθητικός τάπητας έχει στρωθεί σε τμήματα της Εγνατίας που έχουν παραδοθεί εδώ και κάποια χρόνια σε μεταγενέστερο χρόνο.

Ανώνυμος είπε...

Ke Karagiannh,

Pragmati megalo to ergo kai bgazei thn Boreio Ellada apo thn apomonwsh, eidika thn omorfh Hpeiro.

H Ionia odos to epomeno megalo oneiro kai den mporw para na skefthw ton se eme monon sympathh ypourgo ths kybernhsews ths ND tok Ko Souflia pou me titania ypomonh dromologhse tous dromous anaptykshs, kai emeis ws ellhnes aderfofades ton vrizame...

Kalo to etos dia olous,

Anastashs Tsirigkidhs

τρενομανής είπε...

Το μεγάλο πρόβλημα της Εγνατίας είναι η έλλειψη πάρκινκ εκατέρωθεν του δρόμου. Αν πάθει κανείς "λάστιχο" κινδυνεύει με διαμελισμό από τα διερχόμενα οχήματα. Η Εγνατία σίγουρα αποτελεί μεγάλο έργο ανάπτυξης για την Βόρεια Ελλάδα και αυτό δε θα αργήσει να φανεί. Όμως θα έπρεπε παράλληλα με την οδική Εγνατία να έχει ολοκληρωθεί και η αντίστοιχη σιδηροδρομική, της οποίας τα έργα έχουν ξεκινήσει εδώ και 80 χρόνια, παρέμειναν ημιτελή και σήμερα δεν υπάρχει η παραμικρή αχτίδα φωτός! Έχω κατ' επανάληψη τονίσει ότι πρέπει να ρυθμιστεί νομοθετικά ότι "δεν είναι δυνατόν να υπάρχει ή να κατασκευαστεί εθνικό οδικό δίκτυο "κλειστού τύπου" χωρίς να υπάρχει ή να κατασκευαστεί παράλληλα και σύγχρονο σιδ/κο δίκτυο με σύγχρονη τηλεδιοίκηση/σηματοδότηση μονής τουλάχιστον γραμμής". Αν είχαν ολοκληρωθεί τα έργα του σιδ/κου άξονα Καλαμπάκα - Κοζάνη - Βέροια και Θεσσαλονίκη - Αγγίστα που έμειναν ημιτελή από τη τη δεκαετία του 30' αυτή τη στιγμή θα μιλούσαμε για άλλο επίπεδο ανάπτυξης...

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα