Πριν από λίγες μέρες αποφάσισα να κάνω ένα ταξίδι στη Βόρεια Ελλάδα για ένα εξαήμερο. Η Κοζάνη ορίστηκε ως το "κέντρο" των μετακινήσεων και ξεκινήσαμε. Στο δρόμο μετά τη Λάρισα ήρθε η "πίκρα" της παράκαμψης λόγω των Τεμπών αλλά στην πραγματικότητα ήταν μια εναλλακτική και πιο σύντομη διαδρομή προς Κοζάνη. Με πολύ κίνηση αλλά και αρκετά καλή σήμανση φτάσαμε στον τελικό μας προορισμό.
Την δεύτερη μέρα του ταξιδιού αποφασίσαμε να κάνουμε τη διαδρομή Κοζάνη-Γιάννενα- Μέτσοβο. Η διαδρομή μέσω Εγνατίας ήταν φανταστική εν μέσω των ορεινών όγκων κυρίως της Πίνδου. Τα τεχνικά έργα που χρειάστηκαν για την ολοκλήρωση του δρόμου είναι ορατά από το ύψος του δρόμου που πολλές φορές ήταν εκατοντάδες μέτρα. Οι σήραγγες και οι κοιλαδογέφυρες διαδέχονταν η μία την άλλη και χρειάστηκε μόλις 1 μία και 30 λεπτά γρήγορης και ασφαλούς οδήγησης. Στην επιστροφή και μόλις 20 λεπτά από τα Γιάννενα το Μέτσοβο αναμένεται όπως και όλη η Ήπειρος να ευεργετηθεί από το δρόμο που βγάζει από την απομόνωση όλη την περιοχή. Εδώ βρίσκεται και η μεγαλύτερη σήραγγα της Εγνατίας αλλά και όλης της Ελλάδας (σήραγγα Δρίσκου 4,6χλμ). Το μόνο τμήμα που χρειάζεται ολοκλήρωση είναι κάποια ελάχιστα χιλιόμετρα που όμως δεν εμποδίζουν την διαμπερή κυκλοφορία των αυτοκινήτων.
Η τρίτη μέρα είχε τη διαδρομή Φλώρινα - Πρέσπες. Μέσω ενός κάθετου άξονα (όχι επίσημος κάθετος) ο χρόνος ήταν πολύ καλός και σε μόλις 45 λεπτά ήμασταν εκεί. Ακόμα και ο επαρχιακός δρόμος προς τις Πρέσπες ήταν ανεκτός και σε καμία περίπτωση επικίνδυνος.
Η τέταρτη μέρα ήταν προς Καστοριά όπου μέσω του κάθετου άξονα της Εγνατίας που καταλήγει στα σύνορα (Κρυσταλλοπηγή) φτάσαμε σε 40 λεπτά και ενώ λείπει ένα τμήμα λίγων χιλιομέτρων. Εδώ να σημειώσω πως ο αυτοκινητόδρομος σε αυτό τον άξονα έχει εξαιρετική ποιότητα οδοστρώματος αλλά και στο σύνολο του ένας αυτοκινητόδρομος που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς.
Η πέμπτη και έκτη μέρα είχε διαδρομές προς Βέροια και Θεσσαλονίκη που σε χρόνο 30 λεπτών και 80 λεπτών αντίστοιχα φτάσαμε στους προορισμούς μας και το τμήμα Κοζάνη- Βέροια να είναι εντυπωσιακό στη διέλευση του από το Όρος Βέρμιο. Περισσότερες από 15 συνεχόμενες σήραγγες με κάποιες από αυτές να είναι με μήκος χιλιομέτρων.
Σήμερα με την Εγνατία ολοκληρωμένη, το δυτικό τμήμα που γυρίσαμε ολόκληρο μπορώ να πω πως το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων αλλά και εθνικών οδών είναι εξαιρετικό και οι αποστάσεις έχουν εκμηδενιστεί κάνοντας πραγματικότητα την υπόσχεση πολλών κυβερνήσεων γα ισχυρή ανάπτυξη. Όντως οι δρόμοι αυτοί είναι υποδειγματικοί και λίγο "ζήλεψα" άλλα και χάρηκα μαζί για αυτό το αποτέλεσμα.
Φυσικά ας μη μιλήσω για την επιστροφή από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα όπου ο πινακίδες σε μπερδεύουν να βγεις δεκάδες χιλιόμετρα πριν τα Τέμπη αλλά και την παραλιακή παράκαμψη που παρότι θεωρείται πιο εύκολη μας στοίχισε περίπου 2 έξτρα ώρες προσεκτικής και αργής οδήγησης λόγω των επαρχιακών οδών που αναγκαστικά ακολουθήσαμε.
Μπράβο για το αποτέλεσμα αυτό και εύχομαι σύντομα να κάνω και το ανατολικό τμήμα Θεσσαλονίκη- Κήποι Έβρου για να διαπιστώσω το ίδιο. Πως οι αυτοκινητόδρομοι αυτοί θα φέρουν τα μέγιστα θετικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη των περιοχών αυτών. Υπομονή για τις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας που τώρα κατασκευάζονται οι αυτοκινητόδρομοι και θα δούμε να ολοκληρώνονται σε 2-4 χρόνια. Ειδικά η Ιόνια Οδός θεωρώ ότι είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα για την πολυπόθητη ανάπτυξη στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου για την σύνδεση της με το υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας.
8 σχόλια:
Πολύ ωραίο και αισιόδοξο το άρθρο σας σήμερα. Νομίζω ότι μέσα στη μιζέρια των ημερών χρειαζόμαστε τονωτικές ενέσεις ηθικού.
Πιστεύω ότι δε θα αργήσει η μέρα που οι αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας θα ολοκληρωθούν. Όταν γίνει αυτό, υπάρχει ένα ακόμη μεγάλο στοίχημα: η βελτίωση του επαρχιακού δικτύου. Σίγουρα αυτός είναι ένας στόχος μακροπρόθεσμος, αλλά επιτέλους ας δείξουμε λίγη πίστη στους εαυτούς και τη χώρα μας.
Συμφωνώ με το σχόλιο του κου Καραγιάννη. Το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι η Ιονία Οδός και μακάρι σύντομα να ολοκληρωθεί, μαζί με το Πάτρα-Κόρινθο που ειναι ο πιο επιβαρυμενος δρομος της Ελλαδας (δεν ξερω αν με το ανοιγμα της Εγνατιας, εχει περιοριστει δραματικα η κινηση φορτηγων, τα οποια κατεβαιναν αναγκαστικα στην Πατρα προ Εγνατιας).
Ακόμα η Β.Ελλάδα δεν έχει αντιληφθεί το αναπτυξιακό κέρδος από το έργο της Εγνατίας. Θα χρειαστούν λίγα χρόνια ακόμα για να καταλάβουν την σημασία του τεράστιου αυτού έργου.
Άντε να μπουν και τα διόδια για να υπάρξει και το οικονομικό κέρδος για την ελληνική οικονομία από τη διαμπερή κυκλοφορία των διεθνών μεταφορών. Χιλιάδες νταλίκες από την Ευρώπη χρησιμοποιούν σήμερα την Εγνατία με προορισμό την Τουρκία ή την Βουλγαρία.
Τέλος οι πινακίδες από Θεσσαλονίκη για Αθήνα δεν σε μπερδεύουν. Η κύρια και η πλέον ασφαλή παράκαμψη των Τεμπών ξεκινάει από την Κατερίνη μέσω Ελασσόνας. Τουλάχιστον εδώ μιλάμε για εθνική οδό ακόμα και αν έχει άσχημα χαρακτηριστικά...
Η "παραλιακή" παράκαμψη είναι δευτερεύουσα καθώς επιτρέπεται η διέλευση μόνο από Ι.Χ. και ο δρόμος είναι πολύ στενός (ως επαρχιακός). Μπορεί τα km να είναι λιγότερα αλλά το χρονικό κέρδος ελάχιστο...
Αναφερόμουν στα Ι.Χ. για την Κατερίνη. Τα φορτηγά θα πρέπει αναγκαστικά να κινηθούν μέσω Εγνατίας από το Κλειδί προς την Κοζάνη και από εκεί για Ελασσόνα...
Έχουν σκοπό να χρησιμοποιήσουν αντιολισθητικό ασφαλτοτάπητα σε όλο το μήκος της Εγνατίας, την λεγόμενη μαύρη άσφαλτο; Μέχρι τώρα δεν είναι όλα τα τμήματα της Εγνατίας αντιολισθητικά, μπορεί να κάνω λάθος όμως.
Λογικά κάποια στιγμή θα στρωθεί αντιολισθητικός τάπητας σε όλο το μήκος της Εγνατίας. Για να στρωθεί ο αντιολισθητικός τάπητας θα πρέπει πρώτα για 1-2 χρόνια ο δρόμος να πατηθεί για να "κάτσει" το έδαφος.
Αν παρατηρήσεις αντιολισθητικός τάπητας έχει στρωθεί σε τμήματα της Εγνατίας που έχουν παραδοθεί εδώ και κάποια χρόνια σε μεταγενέστερο χρόνο.
Ke Karagiannh,
Pragmati megalo to ergo kai bgazei thn Boreio Ellada apo thn apomonwsh, eidika thn omorfh Hpeiro.
H Ionia odos to epomeno megalo oneiro kai den mporw para na skefthw ton se eme monon sympathh ypourgo ths kybernhsews ths ND tok Ko Souflia pou me titania ypomonh dromologhse tous dromous anaptykshs, kai emeis ws ellhnes aderfofades ton vrizame...
Kalo to etos dia olous,
Anastashs Tsirigkidhs
Το μεγάλο πρόβλημα της Εγνατίας είναι η έλλειψη πάρκινκ εκατέρωθεν του δρόμου. Αν πάθει κανείς "λάστιχο" κινδυνεύει με διαμελισμό από τα διερχόμενα οχήματα. Η Εγνατία σίγουρα αποτελεί μεγάλο έργο ανάπτυξης για την Βόρεια Ελλάδα και αυτό δε θα αργήσει να φανεί. Όμως θα έπρεπε παράλληλα με την οδική Εγνατία να έχει ολοκληρωθεί και η αντίστοιχη σιδηροδρομική, της οποίας τα έργα έχουν ξεκινήσει εδώ και 80 χρόνια, παρέμειναν ημιτελή και σήμερα δεν υπάρχει η παραμικρή αχτίδα φωτός! Έχω κατ' επανάληψη τονίσει ότι πρέπει να ρυθμιστεί νομοθετικά ότι "δεν είναι δυνατόν να υπάρχει ή να κατασκευαστεί εθνικό οδικό δίκτυο "κλειστού τύπου" χωρίς να υπάρχει ή να κατασκευαστεί παράλληλα και σύγχρονο σιδ/κο δίκτυο με σύγχρονη τηλεδιοίκηση/σηματοδότηση μονής τουλάχιστον γραμμής". Αν είχαν ολοκληρωθεί τα έργα του σιδ/κου άξονα Καλαμπάκα - Κοζάνη - Βέροια και Θεσσαλονίκη - Αγγίστα που έμειναν ημιτελή από τη τη δεκαετία του 30' αυτή τη στιγμή θα μιλούσαμε για άλλο επίπεδο ανάπτυξης...
Δημοσίευση σχολίου