Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011

H ΘΕΣΗ ΜΟΥ: Η ανάπτυξη Μετρό μένει πίσω

κείμενο από το ypodomes.com
Καθώς η κουβέντα για τις συγκοινωνίες φουντώνει όλο και πιο πολύ, πίσω μένει η ανάπτυξη του Μετρό στην Αθήνα. Το μέσο κλείνει σε λίγες μέρες 11 χρόνια παρουσίας στην πόλη και μαζί με τον ΗΣΑΠ έχουν αποδειχθεί ότι είναι οι συγκοινωνιακοί καταλύτες του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης.

Σε απόλυτα νούμερα το δίκτυο των 3 γραμμών είναι πολύ μικρό για να καλύψει τις ανάγκες του λεκανοπεδίου και ενώ ξεκίνησε με μεγαλύτερες προοπτικές εντέλει όσο περνούν τα χρόνια τόσο οι επεκτάσεις γίνονται με αργούς ρυθμούς. Σε ένα χρόνο από τώρα κλείνουμε 20 χρόνια από την εκκίνηση των πρώτων εργασιών Μετρό και από τότε η ανάπτυξη είναι μάλλον μέτρια.

Αν υποθέσουμε ότι μέσα στο 2011 θα παραδοθούν οι υπόλοιπες επεκτάσεις που βρίσκονται ακόμα παγιδευμένες στο πρόβλημα με τα ηλεκτρομηχανολογικά τότε θα δούμε ότι στα 20 πρώτα χρόνια μπήκαν σε λειτουργία δύο γραμμές που η μία έχει μήκος 17χλμ και 20 σταθμούς και η άλλη έχει μήκος 42χλμ (μαζί με το δίκτυο του Προαστιακού) και 21 σταθμούς. Συνολικά 59χλμ δίκτυο και 41 σταθμούς.

Αν το δούμε ιστορικά τα νούμερα αυτά δεν είναι μικρά. 41 σταθμοί σε 20 χρόνια δεν είναι λίγοι σε μια προβληματική πόλη με κορεσμένους δρόμους και αρχαία παντού. Το ζήτημα είναι ότι οι δεκαετίες αργοποριών και απραξίας δημιουργούν την αίσθηση του «δεν είναι αρκετό». Τα 5 εκατομμύρια που υπάρχουν σε αυτή την πόλη κάνουν το όλο εγχείρημα να μικραίνει παρότι δεν είναι μικρό.

Το απογοητευτικό είναι ότι με την πάροδο του χρόνου δεν βλέπουμε την ένταση των κατασκευών να συνεχίζεται αλλά αντιθέτως να μειώνεται συνεχώς. Για να καταλάβουμε όλοι περί τίνος πράγματος μιλάμε ας δώσουμε μερικά στοιχεία.

Το 1997 όταν κατασκευάζονταν οι πρώτοι σταθμοί το αντικείμενο ήταν 19 σταθμοί προς 4 κατευθύνσεις, το 2002 με την προετοιμασία της Ολυμπιάδας κατασκευάζονταν 8 σταθμοί (+4 κοινοί με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο) προς 4 κατευθύνσεις, το 2007 κατασκευάζονταν 10 σταθμοί προς 4 κατευθύνσεις.

Το 2012 αν υποθέσουμε ότι θα παραδοθούν οι υπόλοιπες επεκτάσεις αλλά θα ξεκινήσει αυτή του Πειραιά τότε συνολικά θα κατασκευάζονται 6 σταθμοί σε μία μόνο κατεύθυνση. Φυσικά κάποιος μπορεί να πει ότι ειδικά το βόρειο άκρο της γραμμής 3 ολοκληρώθηκε. Τα άλλα 3 όμως;

Στην καλύτερη περίπτωση αν τον επόμενο χρόνο ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την ανάπτυξη της Γραμμής 4 θα έχουμε ανάδοχο το 2013 και βλέπουμε. Άρα για τα επόμενα χρόνια οι σταθμοί που θα λειτουργούν στην Αθήνα θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα και προς το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε θα έχουμε λειτουργία των νέων επεκτάσεων και των νέων σταθμών. Ως γνωστόν η κατασκευή του Μετρό προϋποθέτει χρόνο και οι καθυστερήσεις στην Ελλάδα στα έργα Μετρό ήταν πάντα παρούσες.

Εδώ λοιπόν έρχεται το συμπέρασμα ότι η ανάπτυξη Μετρό στην Αθήνα έχει χάσει την φλόγα της και η αρχική ιδέα της γρήγορης ανάπτυξης των γραμμών και την κάλυψης των περισσότερων περιοχών πάει στον κάλαθο των αχρήστων.

Είναι αριθμητικά και μαθηματικά βέβαιο ότι τα επόμενα χρόνια το δίκτυο θα παραμείνει ως έχει και μετά το 2018 θα δούμε νέες γραμμές και νέους σταθμούς. Ως τότε η Αθήνα πρέπει να έχει οργανώσει τις συγκοινωνίες της και να σκέφτεται το μέλλον του Μετρό καθώς ο πληθυσμός θα συνεχίσει να αυξάνεται.

Η σημερινή κρίση όπως και να έχει κάποια στιγμή θα περάσει και η κληρονομιά που θα αφήσει θα είναι η μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Το κίνητρο όμως θα λείπει καθώς το σημερινό δίκτυο εξακολουθεί να είναι λειτουργικό αλλά όχι πρακτικό για πολλές περιοχές της Αθήνας και του Πειραιά.

Με την τάση της πόλης αυτής να αναπτύσσεται πιο πολύ κάθετα (σε ύψος δηλαδή) παρά οριζόντια (σε έκταση) την κάνει ιδανική για χρήση Μετρό. Το Μετρό του Λονδίνου με 11 τεράστιες γραμμές Μετρό μεταφέρει 3 εκατομμύρια επιβάτες την ημέρα δηλαδή περίπου 270.000 επιβάτες ανά γραμμή. Το Μετρό της Αθήνας με 3 γραμμές (εκ των οποίων οι 2 ατελείς) μεταφέρει περίπου 1.050.000 επιβάτες την ημέρα δηλαδή περίπου 350.000 επιβάτες ανά γραμμή. Και αυτό λόγω της πολύ σφιχτής δόμησης της.

Η κατάληξη του συλλογισμού μου είναι πως η χαλάρωση της ανάπτυξης Μετρό στην Αθήνα μόνο προβλήματα θα δημιουργήσει και ακόμα μεγαλύτερες ανάγκες. Οι κινήσεις συγχώνευσης είναι σωστές καθώς οι πολιτικές θα είναι κοινές. Που είναι όμως το όραμα της ανάπτυξης. Το έφαγε και αυτό η κρίση;

1 σχόλιο:

τρενομανής είπε...

Δύο μόνο σχόλια: 1. Ο ΗΣΑΠ κάποια στιγμή πρέπει να απορροφηθεί από την Αττικό Μετρό και να λειτουργεί με τα ίδια στάνταρτς. Από την μια ονομάζεται "γραμμή 1", από την άλλη όμως δείχνει ως ο "φτωχός συγγενής" του Μετρό. Ένας φορέας, ενιαίος, ίδιοι κανόνες, ίδια η ποιότητα υπηρεσιών (με εξαίρεση ίσως την ταχύτητα) θα έπρεπε να αποτελούν ήδη κεκτημένο για τον κάτοικο του λεκανοπεδίου. 2. Η γραμμή 1 (του ΗΣΑΠ δηλαδή) πρέπει να επεκταθεί τόσο προς βορά όσο και προς τα νότιο δυτικά. Προς βορά οφείλει να επεκταθεί τουλάχιστον έως τη Νέα Ερυθραία και προς τα νότιο δυτικά οφείλει να εξυπηρετήσει τα Ταμπούρια, το Κερατσίνι και το Πέραμα στο ίχνος της βιαίως καταργηθείσας σιδ/κης γραμμής του τρένου του Περάματος. Τα βήματα που έχουν να γίνουν είναι πολλά και το μέλλον όχι ευοίωνο...

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα