Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2011

Η ΘΕΣΗ ΜΟΥ: πότε θα τελειώσει ο φαύλος κύκλος της εξόντωσης των υποδομων;

κείμενο από το ypodomes.com
Μετά τη συμφωνία για τη διάσωση της χώρας ο πήχης για την επιστροφή των υποδομών στη χώρα έχει ανέβει. Δεκάδες μεγάλα μπλοκαρισμένα και άφαντα έργα υποτίθεται ότι πλέον θα αρχίσουν να παίρνουν σειρά και οι διαδικασίες θα γίνουν απλούστερες από δω και πέρα.

Άραγε πόσο έχουμε συνειδητοποιήσει την κατάσταση στην οποία έχει επέλθει ο τεχνικός κλάδος; Οι ίδιοι οι άνθρωποι που κρατούν τα ηνία στις μεγαλύτερες εταιρείες που έχουμε πόσο είναι διατεθειμένοι να πράξουν και αυτοί με την σειρά τους το καλύτερο που μπορούν;

Η ίδια η κοινωνία είναι έτοιμη να συμβιβαστεί και να αφήσει τον κλάδο των υποδομών να πάρει στις πλάτες του μια διαλυμένη οικονομία και ένα διαλυμένο τεχνικό ιστό και να του επιτρέψει να φέρει και πάλι αναπτυξιακούς ρυθμούς στην Ελλάδα;

Τα χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας είναι πραγματικά τα πέτρινα χρόνια για τις υποδομές και τα έργα. Έργα που καθυστερούν χρόνια από τα Υπουργεία, τις Περιφέρειες (τους πρώην Νομούς), τους Δήμους κλπ.

Όταν μετά από φοβερές καθυστερήσεις φτάνουμε στο σημείο το έργο να δημοπρατηθεί αρχίζει ο ανηλεής αγώνας μεταξύ των εταιρειών. Ο συγκεκριμένος επιχειρηματικός πόλεμος έχει φέρει μεγάλη ζημιά στην προσπάθεια για την ανάπτυξη σοβαρών υποδομών.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα γκρεμίσματος ενός πολύ μεγάλου έργου είναι η περίπτωση της επέκτασης του Μετρό της Αθήνας από τον Οκτώβριο του 2006 όπου η ατελείωτη κόντρα μεταξύ των εταιρειών προκάλεσε την ακύρωση του διαγωνισμού, την επαναπροκήρυξη και σήμερα είμαστε πάλι στο ίδιο σημείο με αποτέλεσμα το έργο να κινδυνεύει να μείνει ως έργο- φάντασμα με ανυπολόγιστες συνέπειες για την καθημερινή μετακίνηση τουλάχιστον 130.000 κατοίκων.

Μετά έχουμε την περίπτωση μπλοκαρίσματος έργων από ομάδες πολιτών και συνήθως περιβαλλοντικών οργανώσεων που σταματούν μεγάλα έργα όπως Αυτοκινητόδρομους, Σιδηροδρομικά και άλλες μεγάλες αναπτυξιακές υποδομές. Εδώ μία απλή σύσταση ομάδας πολιτών με τη βοήθεια ενός νομικού είναι αρκετή για να μπλοκάρει «το σύμπαν».

Περιπτώσεις δεκάδες με πιο χαρακτηριστική το μπλοκάρισμα 35 και πλέον χιλιομέτρων στον Αυτοκινητόδρομο Ε65 που ενώνει τη Λαμία με τη Δυτική Θεσσαλία και την Εγνατία Οδό, στο τμήμα από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία. Εδώ έχουμε πλήρες μπλοκάρισμα για περιβαλλοντικούς λόγους με άγνωστη συνέχεια καθώς πολλοί μιλούν για «κόψιμο» του τμήματος αυτού χωρίς να έχουμε άλλη χάραξη.

Άλλα προβλήματα είναι οι παράλογες αστοχίες των μελετών που στην περίπτωση των Αυτοκινητόδρομων ανέδειξαν την προχειρότητα με την οποία έγιναν, τις απίστευτες καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις που οδήγησαν στην εφαρμογή του λεγόμενου Ολυμπιακού Νόμου, τις τρομερές καθυστερήσεις από τις τεχνικές εταιρείες προκειμένου να αναβαθμίσουν το οικονομικό αντικείμενο των έργων, τις ενστάσεις της Αυτοδιοίκησης κλπ.

Το απροχώρητο της κατάστασης σήμερα στον κόσμο των υποδομών δείχνει και το μερίδιο ευθύνης που φέρουν όλοι οι συμμετέχοντες. Δεν είναι μόνο το κράτος ? λερναία ύδρα που αδυνατεί. Είναι το σύνολο των εμπλεκομένων που έχουν μπει σε ένα φαύλο κύκλο που δεν περικλείει κατασκευαστική δραστηριότητα αλλά καβγάδες, ενστάσεις, αποχωρήσεις, ακυρώσεις και ότι έχει σχέση με την ανάσχεση έργων.

Αν θέλουμε να μιλάμε λοιπόν για μια «Άνοιξη» τόσο των υποδομών όσο και του κατασκευαστικού κλάδου πρέπει να υπάρξει μια συμφωνία κυριών, ένα κοινωνικό συμβόλαιο μεταξύ των εμπλεκομένων ότι θα στηρίξουν αυτή την προσπάθεια, ότι θα είναι σύμμαχοι στην γενικότερη προσπάθεια και όχι μονίμως αντιμαχόμενοι και διαμαρτυρόμενοι.

Πρέπει να αντιληφθούμε ότι οι εποχές απαιτούν γενναίες κινήσεις και καλώς εννοούμενο πατριωτισμό. Η ατέρμονη δικαστική διαμάχη, οι προσφυγές, οι ενστάσεις, πρέπει σε αυτή την περίοδο να είναι σοφές και όχι κατά βούληση.

Το κράτος πρέπει επιτέλους να σοβαρευτεί και να δημοπρατεί έργα που είναι όντως έτοιμα και ώριμα, να φροντίζει για τον βραχνά των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ερευνών, να θωρακίζει το έργο έναντι των προσφυγών για οποιοδήποτε λόγο και κυρίως να έχει σωστή μελετητική στόχευση.

Οι οργανώσεις και ομάδες πολιτών πρέπει να έχουν κατά νου ότι σε εποχές σαν και αυτή που διανύουμε θα πρέπει να αναλογίζονται το βάρος της ευθύνης σε ένα μπλοκάρισμα έργου καθώς έχουμε πλέον τον ανθρώπινο παράγοντα της επιβίωσης να αντισταθμίσουμε.

Είμαστε άραγε έτοιμοι όλοι για να περάσουμε σε μία νέα εποχή ανάπτυξης χωρίς οι ίδιοι να βάζουμε τρικλοποδιές στους εαυτούς μας; Έχουμε πάρει τα μαθήματα μας όλα αυτά τα χρόνια για τον φαύλο κύκλο που δημιουργήσαμε με αποτέλεσμα να καταργείται κάθε σοβαρή προσπάθεια ανάπτυξης που θα έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη τύχη ενός ολόκληρου λαού;

Πριν την ώρα της δράσης είναι πάντα η ώρα της περίσκεψης. Ας σκεφτούμε όλοι λοιπόν, τι ακριβώς θέλουμε για την επόμενη μέρα, πόσο είμαστε πραγματικά διατεθειμένοι να αλλάξουμε και τότε όλα θα είναι πιο εύκολα, πιο απλά και με ένα στόχο: την ανάπτυξη και την καλυτέρευση της ζωής όλων.

Kαλές διακοπές σε όλους
Νίκος Καραγιάννης

1 σχόλιο:

τρενομανής είπε...

"Kαλές διακοπές σε όλους
Νίκος Καραγιάννης"
Αγαπητέ κε Καραγιάννη, δυστυχώς οι "διακοπές" είναι μόνο για τα έργα υποδομών. Καλό υπόλοιπο καλοκαιριού ευελπιστώντας ένα καλύτερο μέλλον για τις υποδομές της Πατρίδας μας...

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα