κείμενο από το ypodomes.com
Με δύο πρόσωπα κινείται το έργο του Μετρό για την κατασκευή της νέας γραμμής 4 τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης και με αρχικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2029. Οι Μετροπόντικες έχουν διανύσει σήμερα 4,5 χιλιόμετρα καθώς τα δύο ΤΒΜ έχουν διανοίξει 1,4χλμ στο Γαλάτσι και 3,1 χιλιόμετρα από την Κατεχάκη μέχρι λίγο πριν τον σταθμό Πανεπιστημιούπολη και προχωρούν ανεμπόδιστα.
Από την άλλη οι σταθμοί που έχουν παραδοθεί στο σχήμα AVAX-GHELLA-ALSTOM αυξήθηκαν μεν καθώς μόλις παραδόθηκαν οι σταθμοί στα Εξάρχεια και στου Ζωγράφου αλλά συνολικά βρίσκονται σαφώς πίσω χρονικά. Συνολικά οι καθυστερήσεις στην πρόοδο του έργου κυμαίνονται από 20-30 μήνες. Η γραμμή 4 ακολουθεί ουσιαστικά την μοίρα όλων των προηγούμενων έργων μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Ο βασικός λόγος των καθυστερήσεων παραμένει η απόδοση των χώρων από την εργολαβία των πρόδρομων εργασιών (που έχει αναλάβει τις μετακινήσεις δικτύων και τα αρχαιολογικά) και σε κάποιες περιπτώσεις ενστάσεις και προσφυγές (Ευαγγελισμός, Εξάρχεια).
Στην πρώτη περίπτωση οι καθυστερήσεις οφείλονται στο γεγονός πως οι πρόδρομες εργασίες ξεκίνησαν σχεδόν ταυτόχρονα με το έργο της βασικής γραμμής, αντί να έχει ξεκινήσει με χρονική διαφορά τουλάχιστον δύο έτη.
Το ανάδοχο σχήμα τρέχει με τον χρόνο με στόχο να μπορέσει να καλύψει όπου αυτό είναι εφικτό τις καθυστερήσεις αλλά σε έργα μετρό που κινούνται σε υπόγεια εδάφη είναι μια δύσκολη άσκηση και το τέλος του 2029 είναι ήδη σε απόσταση 4,5 ετών.
Οι Μετροπόντικες κινούνται με ταχύτητες περίπου 10-15 μέτρα κάθε μέρα και σύμφωνα με τον προγραμματισμό του αναδόχου ο πρώτος μετροπόντικας "Αθηνά" θα φτάσει στον Ευαγγελισμό στο τέλος του έτους ενώ ο δεύτερος "Νίκη" θα έχει καλύψει την απόσταση μέχρι το τέλος του 2026. Σήμερα η Αθηνά κινείται προς τον σταθμό Πανεπιστημιούπολη όπου προβλέπεται να φτάσει μέχρι το τέλος καλοκαιριού ενώ η Νίκη οδεύει προς Κυψέλη.
Εκεί που αναμένεται να γίνει και το πρώτο breakthrough είναι στον σταθμό Δικαστήρια, ενώ το ίδιο θα γίνει και στους σταθμούς Ακαδημίας και Κολωνάκι. Σε όλους τους υπόλοιπους σταθμούς ο Μετροπόντικας θα έχει περάσει πριν ολοκληρωθεί η διάνοιξη των σταθμών. Αρχικά είχε προβλεφθεί αυτό να γίνει σε 13 από τους 15 σταθμούς αλλά οι καθυστερήσεις περιόρισαν δραστικά τον αριθμό αυτό.
Στα εργοτάξια η κατασκευάστρια κοινοπραξία απασχολεί 120 εργαζόμενους σε τρεις βάρδιες, καταγράφοντας μηδενικά σοβαρά ατυχήματα. Οι εργασίες εκσκαφής γίνονται σε βάθος 32-35 μέτρων, απομακρύνοντας καθημερινά 1.500-2.000 κυβικά μέτρα χώματος.
Οι σταθμοί που ακόμα δεν έχουν παραληφθεί είναι ο Ευαγγελισμός, όπου υπάρχει η προσφυγή για το πάρκο Ριζάρη ενώ έχει προστεθεί και η αντίθεση του Δήμου Αθηναίων, η Πανεπιστημιούπολη όπου υπάρχει σε εξέλιξη αρχαιολογική έρευνα (έχει βρεθεί μια αρχαία οδός) και το Γουδή όπου υπάρχει ένας κεντρικός αγωγός της ΕΥΔΑΠ απόρροια μάλλον λανθασμένου σχεδιασμού κατά την χωροθέτηση των σταθμών.
Οι σταθμοί στους οποίους εκτελούνται εργασίες (ή έχουν πρόσφατα παραληφθεί) είναι: ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ, ΓΑΛΑΤΣΙ, ΕΛΙΚΩΝΟΣ, ΚΥΨΕΛΗ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ, ΕΞΑΡΧΕΙΑ, ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ, ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ, ΙΛΙΣΙΑ, ΖΩΓΡΑΦΟΥ. Αναλυτικά η σημερινή εικόνα ανά σταθμό είναι:
Σταθμός Άλσος Βεϊκου: Σε εξέλιξη η εκσκαφή
Σταθμός Γαλάτσι: Προχωρούν οι αντιστηρίξεις και η εκσκαφή
Σταθμός Ελικώνος: ΣΕ φάση της διαμόρφωσης και εργασίες γίνονται σε επίπεδα, ανάλογα με τις κλίσεις του εδάφους
Σταθμός Κυψέλη: Σε εξέλιξη εργασίες πασσάλωσης
Σταθμός Δικαστήρια: Έχει προχωρήσει ιδιαίτερα η εκσκαφή και εδώ θα γίνει το πρώτο breakthrough (δηλαδή είσοδος του μετροπόντικα στον υπό κατασκευή σταθμό)
Σταθμός Αλεξάνδρας: Σε εξέλιξη εκσκαφές και αντιστήριξη
Σταθμός Εξάρχεια: Μόλις παραλήφθηκε το 80% του εργοταξίου
Σταθμός Ακαδημίας: Προχωρά σε τρία μέτωπα το εργοτάξιο με πιο προχωρημένο το κεντρικό φρέαρ
Σταθμός Κολωνάκι: Έχει πλήρως διανοιχθεί ο σταθμός, είναι ο πιο προχωρημένος κατασκευαστικά
Σταθμός Καισαριανή: Σε εξέλιξη οι εκσκαφές
Σταθμός Ιλίσια: Σε εξέλιξη οι εκσκαφές και η αντιστήριξη
Σταθμός Ζωγράφου: Μόλις παραλήφθηκε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου