Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2007

Αθήνα-Μιλάνο Διαφορές Υποδομών

Με αφορμή ένα πρόσφατο ταξίδι μου στο Μιλάνο με την ευκαιρία μετακινήθηκα στην πόλη με τα ΜΜΜ και είδα πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα.
Η Αθήνα και το Μιλάνο αν και είναι 2 εντελώς διαφορετικά δομημένες πόλεις μοιάζουν αρκετά πληθυσμιακά (περίπου 4 εκατομμύρια κάτοικοι στη μητροπολιτική περιοχή).
Οι υποδομές που παρουσιάζουν οι 2 πόλεις έχουν αρκετές ομοιότητες αλλά και διαφορές.
Ας αρχίσουμε όμως να τα βλέπουμε:
Αεροδρόμια
Στην Αθήνα καταργήσαμε το αεροδρόμιο του Ελληνικού καθώς βρισκόταν μέσα στον αστικό ιστό και δημιουργήσαμε το Βενιζέλος στα 40χλμ. Στο Μιλάνο έχουν διατηρήσει το παλιό αεροδρόμιο (Linate) που βρίσκεται μέσα στην πόλη και έχουν δημιουργήσει στα 45χλμ το νέο (Malpensa). Το παλιό τους αεροδρόμιο είναι σε πολύ κακή κατάσταση και μάλλον πράξαμε σωστά που καταργήσαμε το δικό μας καθώς δείχνει πολύ άσχημη εικόνα. Όσον αφορά τα νέα αεροδρόμια το δικό τους είναι μεγαλύτερο με 4 υπόγεια που χρησιμοποιούνται ως πάρκινγκ και 3 επίπεδα. Η εικόνα είναι σαφώς χειρότερη από το δικό μας το οποίο είναι καθαρότερο ομορφότερο και πολύ πιο λειτουργικό. Επίσης η γενική εικόνα του αεροδρομίου εξωτερικά και πάλι είναι υπέρ μας καθώς το Malpensa εξωτερικά φαντάζει 'μπουκωμένο' από τα πολλά αυτοκίνητα. Επίσης το Malpensa έχει 2 αεροσταθμούς. Η μετακίνηση από το Malpensa γίνεται με τον Προαστιακό (ανά μισάωρο -κόστος 11€) ενώ το δικό μας με Μετρό και Προαστιακό (εναλλάξ ανά τέταρτο- κόστος 6€). Στο Malpensa επίσης υπάρχουν και πούλμαν (ιδιωτικά ανά 20`- κόστος 6€) ενώ εμείς δημόσια λεωφορεία (από διάφορες περιοχές - κόστος 3€). Το ταξί από Malpensa (κόστος 70€) ενώ από Βενιζέλο (κόστος 30€).
Συνολικά κατά την άποψη μου το Βενιζέλος είναι πολύ καλύτερο από το Malpensa του Milano.
Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Το Μιλάνο διαθέτει όπως και η Αθήνα Μετρό, Τραμ , Προαστιακό, Τρόλεϊ, Λεωφορεία. Εδώ όμως βρισκόμαστε στο θέμα του συνολικού δικτύου και κάλυψη της πόλης πολύ πίσω. Δεν υπάρχει δρόμος που να μην περνάει το Τραμ και μάλιστα εναρμονισμένα στην κίνηση με πολύ καλύτερες ταχύτητες, μεγαλύτερο δίκτυο Μετρό και Προαστιακού, μικρότερο όμως σε λεωφορεία και Τρόλεϊ (λογικό).
Αισθητικά βέβαια είναι πολύ άσχημα τα πράγματα στο Μιλάνο. Τα μέσα εξυπηρέτησης τα περισσότερα είναι σε αθλία κατάσταση (πολύ βρόμικα τα τρένα) πολλά από τα Τραμ είναι πανάρχαια και μη λειτουργικά (βρόμικα και θορυβώδεις) οι Σταθμοί Μετρό σε πανάθλια κατάσταση (βρόμικα, σε κακή κατάσταση, επαίτες, επικίνδυνα τις βραδινές ώρες χωρίς πρόσβαση σε ΑΜΕΑ-εκτός από μερικούς Σταθμούς). Η Αθήνα στον αντίποδα έχει καινούργιους και ανακαινισμένους Σταθμούς πολύ καθαρούς και με πρόσβαση σε άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ). Το Τραμ είναι καινούργιο και σε γενικές γραμμές λειτουργικό, ενώ ο Προαστιακός τους είναι δεκάδες φορές καλύτερο σε Σταθμούς, τρένα , εξυπηρέτηση και συχνότητα δρομολογίων.
Αναλυτικά:
Μετρό
Μιλάνο (74χλμ δίκτυο+13,5 χλμ υπό κατασκευή- 3 Γραμμές- 87 Σταθμοί+6 υπό κατασκευή)
Αθήνα: (55χλμ δίκτυο+17 χλμ υπό κατασκευή- 3 Γραμμές- 51 Σταθμοί+10 υπό κατασκευή).
Τραμ:
Μιλάνο (286χλμ δίκτυο- 21 Γραμμές)
Αθήνα: (26χλμ δίκτυο- 3 Γραμμές)
Προαστιακός:
Μιλάνο (338χλμ δίκτυο- 10 Γραμμές)
Αθήνα: (120χλμ δίκτυο- 3 Γραμμές- το 2010 281χλμ με 5 Γραμμές)
Όπως φαίνεται από τα παραπάνω τα ΜΜΜ στο Μιλάνο έχουν πολύ μεγαλύτερη κάλυψη από την Αθήνα. Στα επόμενα χρόνια βέβαια ο σχεδιασμός που υπάρχει θα μειώσει αρκετά τη διαφορά μεταξύ των 2 πόλεων αλλά και πάλι θα υπάρχει διαφορά.
H δική μου εκτίμηση είναι ότι σίγουρα σαν πόλη η Αθήνα έχει κάνει άλματα τα τελευταία χρόνια και τα επόμενα θα μειώσει ακόμα περισσότερο την απόσταση. Λόγω νεότητας όλα τα δικά μας μέσα είναι ανώτερα από εκείνα του Μιλάνου ενώ γίνεται και πολύ καλύτερη συντήρηση. Εκεί που η διαφορά είναι τεράστια είναι στο δίκτυο Τραμ καθώς το Μιλάνο έχει 12 φορές μεγαλύτερο δίκτυο από της Αθήνας.
Φίλοι Αθηναίοι νομίζω πως αν εξαιρέσουμε κάποιες λάθος κινήσεις η Αθήνα κινείται σωστά προς το μέλλον αλλά με περισσότερη πίεση από εμάς τους πολίτες αλλά και από επίσημους φορείς μπορούμε να βοηθήσουμε στην ολοένα και μεγαλύτερη ανάπτυξη κυρίως των μέσων σταθερής τροχιάς στην πόλη αλλά και προαστιακά.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Το Μιλάνο αν φημίζεται για κάτι, αυτό είναι για τη μόδα η οποία είναι ορατή όχι μόνο στις πασαρέλες αλλά και στο ντύσιμο των ανθρώπων στο δρόμο. Το σύστημα συγκοινωνιών του δεν θα το ζήλευα. Αυτό μάλιστα που γράφεις, ότι μας περνάει στο δίκτυο του τραμ, δεν είναι πλεονέκτημα. Και η Αθήνα έχει να αντιπαραθέσει πάνω από 200 χιλιόμετρα γραμμών τρόλει. Όσον αφορά την ταχύτητα δεν έχουν και μεγάλη διαφορά!

Σχόλιο από: Τάσος

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα