Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2007

Ελληνικός Σιδηρόδρομος: αγκομαχά αλλά επιμένει

Οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι (ο ΟΣΕ δηλαδή) είναι κατά πολύ πίσω από τους αντίστοιχους άλλων Ευρωπαϊκών Κρατών ακόμα και από χώρες όπως η Πολωνία ή η Ουγγαρία. Πάρα ταύτα την τελευταία δεκαετία έχουν γίνει άλματα.
Η Ελλάδα έφτιαξε σιδηρόδρομο επί εποχής Χαρίλαου Τρικούπη και έκτοτε δεν έγινε καμία πρόοδος τόσο στο δίκτυο όσο και στις υπόλοιπες υποδομές (κτήρια, επεκτάσεις, εκμοντερνισμός κλπ). Αποτέλεσμα ήταν να απαρχαιωθεί το δίκτυο και να ξεπέσει καθώς θεωρούνταν (όχι και άδικα) τριτοκοσμικό μέσο.
Μετά από 100 σχεδόν χρόνια ξεκίνησε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού συνολικά του δικτύου. Από το 1997 και μετά ξεκίνησε η μετατροπή της μονής γραμμής του διαδρόμου Πάτρα- Αθήνα - Θεσσαλονίκη -Εύζωνοι σε διπλή και ηλεκτροκινούμενη (όπως συμβαίνει εδώ και δεκαετίες στην υπόλοιπη Ευρώπη) και στο υπόλοιπο περιφερειακό δίκτυο εκμοντερνισμός του δικτύου και των υπηρεσιών. Αποτέλεσμα ήταν η είσοδος νέων συρμών μεγάλη μείωση των χρονοαποστάσεων και καλύτερες υπηρεσίες. Εκτός των άλλων προβλέφθηκε και ανάπτυξη Προαστιακού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (είναι όμως θέμα για άλλη ανάρτηση).
Τα τμήματα που απομένουν για την ολοκλήρωση της γραμμής είναι το τμήμα Πάτρα- Κιάτο , και Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός.
Η ολοκλήρωση τους προβλέπεται τμηματικά από το 2010 έως το 2013 με την συμπλήρωση και της ηλεκτροκίνησης που θα παρακάμψει τις ντιζελοκίνητες μηχανές, οι συρμοί θα μπορούν να κινηθούν με μεγάλες ταχύτητες (ακόμα και πάνω από 200χλμ/ώρα σε μερικά τμήματα) και θα επιφέρει μεγάλες μειώσεις στις χροναποστάσεις. Η απόσταση Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα καλύπτεται σε 3,5 ώρες μόνο ενώ Αθήνα -Πάτρα σε λιγότερο από 2 ώρες.
Έχοντας χρησιμοποιήσει το τρένο τα τελευταία χρόνια έχω τις καλύτερες εντυπώσεις και τα πιο ευχάριστα ταξίδια. Λόγω της προβλεπόμενης αύξησης της κίνησης έχουν παραγγελθεί συρμοί διώροφοι με σχεδόν διπλάσια χωρητικότητα επιβατών και φυσικά ηλεκτροκίνητα.
Αυτό δε σημαίνει ότι όλα είναι ωραία. Ένα από μαύρα σημεία είναι τα τεράστια ελλείμματα του ΟΣΕ που κάθε χρόνο διογκώνονται και η έλλειψη -και εδώ- μακροπρόθεσμου business plan το οποίο να καλύπτει περισσότερες περιοχές τις Ελλάδας και να εξυπηρετήσει εκτός από τις επιβατικές μεταφορές και τις εμπορικές που είναι και πολύ πιο επικερδής τομέας. Μην ξεχνάμε ότι λόγω της απελευθέρωσης των συγκοινωνιών δεν απέχουμε και πολύ από την είσοδο ξένων εταιρειών σε επικερδείς γραμμές.
Σε γενικές γραμμές πάντως νομίζω ότι ο τίτλος τα λέει όλα ο ΟΣΕ αγκομαχά (και πολύ μάλιστα) αλλά επιμένει (και καλά κάνει). Εμείς σαν πολίτες δεν έχουμε παρά να εμπιστευτούμε και λίγο το Σιδηρόδρομο και να αφήσουμε λίγο τα αυτοκίνητά μας και να ευχαριστηθούμε τις ομολογουμένως πολύ όμορφες περιοχές που περνάνε τα τρένα.

2 σχόλια:

acaliptos είπε...

Καλα κανει και επιμενει ο ΟΣΕ,αλλα οσοι δοκιμαζουν τον προαστιακο για τις μετακινησεις τους αγκομαχανε και αυτοι μαζι.
Ορθοστασια,στριμοξηδι,καθηστερησεις,
κλειδωμενες τουαλετες και μειωμενο ωραριο σε σχεση με το αεροδρομιο που
εξηπηρετει...

Ανώνυμος είπε...

Οταν αλλες χώρες εχουν high speed trains με ταχύτητες 300-330 km/h εμείς ετοιμάζουμε το 2013 intercities με 160 km/h. Γιατί δεν πήγαμε και εμείς στη νέα τεχνολογία στον άξονα Πάτρα-Θεσ/κη?

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα