Μιας και έχει αρχίσει να γίνεται κουβέντα για τις υποδομές στην περιφέρεια σήμερα θα ασχοληθώ με την σύγκριση της Κρήτης με την Κύπρο.
Είναι 2 μεγάλα νησιά (από τα μεγαλύτερα στη Μεσόγειο) και κατ` εξοχήν τουριστικά. Βέβαια η Κύπρος είναι αυτόνομο κράτος αλλά θεωρώ πως είναι μια σύγκριση στα ίδια μέτρα. Ο προσανατολισμός των 2 νησιών είναι παρόμοιος καθώς έχουν σημαντικά λιμάνια (Λεμεσός - Ηράκλειο) μεγάλα τουριστικά θέρετρα (Αγία Νάπα, Πάφος κλπ- Χανιά, Χερσόνησος κλπ) αγροτική και εμπορική ανάπτυξη.
Το κοινό τους σημείο είναι η έλλειψη Σιδηροδρόμου. Απορώ γιατί η Κύπρος δεν αποφάσισε να αναπτύξει Σιδηρόδρομο ενώ στην Κρήτη έχει γίνει κουβέντα αλλά μέχρι εκεί. Δεν έχει υπάρξει τίποτα παραπάνω.
Τα αεροδρόμια των νησιών δεν έχουν να παρουσιάσουν τίποτα σπουδαίο- εδώ βέβαια υπάρχει το μεγάλο θέμα με το διεθνές αεροδρόμιο της Λάρνακας καθώς το επίσημο στη Λευκωσία βρίσκεται κάτω από Τουρκική κατοχή-.
Όσον αφορά το οδικό δίκτυο εδώ υπάρχει τεράστια διαφορά. Η Κύπρος έχει ένα άρτιο σύστημα κλειστών Αυτοκινητόδρομων που συνδέουν όλες τις πόλεις με ασφάλεια. Επίσης και το δευτερεύον οδικό δίκτυο είναι εξίσου αξιόλογο και σχεδιασμένο με προσοχή. Αστικά έχει σχετικά καλούς δρόμους στις μεγάλες πόλεις της (κυρίως Λεμεσό και Λευκωσία).
Η Κρήτη μας δυστυχώς έχει ένα φρικτό οδικό δίκτυο. Ειδικά ο ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) εκτός μερικών σημείων κυρίως στις εισόδους των Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου είναι φονικός. Σε ένα ταξίδι μου από τη μία γωνιά της Κρήτης στην άλλη μέτρησα την ίδια μέρα τουλάχιστον 8 σοβαρά τροχαία. Ακόμα όμως και αυτά τα τμήματα δεν έχουν χαρακτηριστικά κλειστού Αυτοκινητόδρομου.
Δεν συζητάμε βέβαια για τους υπόλοιπους δρόμους αφού είναι στην κυριολεξία επαρχιακοί και συχνά με επικίνδυνη χάραξη.
Πρόσφατα διάβασα και για μελέτη του ΝΟΑΚ (Νότιος Άξονας) και σκέφτηκα ότι εδώ υπάρχει τέτοια έλλειψη στο βασικό άξονα και συζητούν για δεύτερο. Και αν γίνει θα έχει παρόμοιες προδιαγραφές; Το τουριστικό προϊόν που είναι τεράστιο και στα 2 νησιά έχει επίσης μεγάλες διαφορές.
Αν και η Κρήτη έχει χαλαρά καλύτερες παραλίες αλλά και ομορφότερα μέρη, αν πάς στην Πάφο πχ θα εντυπωσιαστείς από την δουλειά που έχει γίνει. Πεζοδρομήσεις καθαριότητα φροντισμένα κτίρια και γενικώς μια ομορφιά. Και εδώ είναι κλάσεις καλύτερη από αυτά που υπάρχουν στην Κρήτη. Δε φτάνει μόνο η φυσική ομορφιά του τοπίου πλέον για να αρέσει στον τουρίστα. Πρέπει να γίνουν πολύ μεγάλα βήματα για να πλησιάσει την Κύπρο.
Το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι χρειάζεται ένα συγκροτημένο σχέδιο ανάπτυξης στην Κρήτη που θα περιλαμβάνει Οδικό δίκτυο, Τουριστικές Υποδομές και κατά τη γνώμη μου Σιδηρόδρομο. Τα περιστασιακά και κατά τόπους έργα δεν αναδεικνύουν αυτό το πραγματικά όμορφο νησί. Όσο για την Κύπρο έχω να πω συγχαρητήρια γιατί αυτό που εγώ αντίκρισα ήταν πραγματικά εντυπωσιακό. Και ας μην έχει τις ομορφιές της Κρήτης.
ΣΥΡΙΖΑ: Παραιτήθηκε και ο Θάνος Μωραΐτης από διευθυντής της
Κοινοβουλευτικής Ομάδας
-
Την παραίτησή του από διευθυντής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ
ανακοινώνει με επιστολή του πρός τον Πρόεδρο της ΚΟ Νίκο Παππά, ο βουλευτής
Θάνος...
Πριν από 1 εβδομάδα
6 σχόλια:
Δε νομίζω ότι είναι τόσο σημαντικός ο σιδηρόδρομος στο νησί μας. Άλλωστε αυτό θα ήταν επιζήμιο για τα ΚΤΕΛ για τους φορτηγατζήδες κ.λ.π. Το ζήτημα του οδικού άξονα είναι το μείζον. Είναι αδιανόητο αυτό που βιώνουμε. Ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες. Συγκρίνοντας πάντως τα 2 νησιά, πρέπει να έχει κατά νου πως η Κρήτη δεν έχει το περιθώριο να καταρτά το δικό της προϋπολογισμό. Είναι η περιφέρεια που λαμβάνει τα λιγότερα κονδύλια από το κράτος, την ώρα που συνεισφέρει περισσότερο από κάθε άλλη στο ΑΕΠ.
Στην Κύπρο υπήρχε σιδηροδρομική γραμμή που συνέδεε Λευκωσία και Αμμόχωστο. Φαίνεται ότι υπήρχαν και κάποιες τοπικές βιομηχανικές συνδέσεις σε μεταλλεία ή κάτι τέτοιο. Δυστυχώς μεταπολεμικά, όταν η γραμμή έπρεπε να εκσυγχρονιστεί για να ανταγωνιστεί τα αναπτυσσόμενα οδικά μέσα, επιλέχτηκε απλώς να κλείσει. Στο railfaneurope.net υπάρχουν φωτογραφίες εγκαταστάσεων και τροχαίου υλικού. Συμφωνώ ότι απαιτείται δημιουργία αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο (και ταχείες οδοί από Χανιά - Καστέλι και Αγ. Νικόλαο - Σητεία, καθώς και ο ΝΟΑΚ ως ταχεία οδός με εγκάρσιες συνδέσεις με τον αυτοκινητόδρομο) Ο αυτοκινητόδρομος σε μεγάλα τμήματα μπορεί να ταυτίζεται με τον σημερινό ΒΟΑΚ σε άλλα, όχι π.χ. στο παραλιακό Γεωργιούπολη - Ρέθυμνο και Πέραμα - Γάζι μια εσωτερική χάραξη είναι προσφορότερη. Εννοείται, τέλος, ότι η Κρήτη έχοντας γραμμική ανάπτυξη (σε αντίθεση με την Κύπρο που έχει ανάπτυξη με πόλους σε διάταξη δικτύου) σηκώνει μέσο σταθερής τροχιάς, όχι για εμπορεύματα, αλλά για επιβάτες κάτι σαν μετρό ή προαστιακό απο Χανιά μέχρι Ηράκλειο, που στις περιοχές των πόλεων πρέπει να πλησιάζει τα κέντρα έστω υπόγεια.
Όντως στην Κύπρο υπήρχε σιδηρόδρομος («Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος»*) που καταργήθηκε το 1951.
Διαφωνώ με τον Clandestino ότι η Κρήτη δε χρειάζεται σιδηρόδρομο. Ίσως να θεωρείται πολυτέλεια, τη στιγμή που στην ηπειρωτική Ελλάδα ακόμα παλεύουμε να αναπτύξουμε τον βασικό άξονα (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη). Όμως εγώ δε θεωρώ πολυτέλεια τα μέσα μαζικής μεταφοράς και δη σταθερής τροχιάς, ακριβώς επειδή «αυτό θα ήταν επιζήμιο για τα ΚΤΕΛ για τους φορτηγατζήδες κ.λ.π.». Όχι γιατί έχω κανένα μίσος για τους κλάδους αυτούς, αλλά για τα πολλαπλά οφέλη που θα προκύψουν από την ανάληψη έργου (τόσο επιβατικού όσο και εμπορικού) από τον σιδηρόδρομο. Βέβαια δε βλέπω να προχωράει κάτι προς την κατεύθυνση αυτή – ένας σοβαρός λόγος είναι ότι ίσως δεν υπάρχει επαρκής εμπορευματική κίνηση στον άξονα ανατολής-δύσης του νησιού. Ελπίζω να βρεθούν πολιτικοί που να προωθήσουν σοβαρά την ιδέα του σιδηροδρόμου.
Επίσης θα ήθελα να δω και τραμ στο Ηράκλειο (κατά καιρούς έχουν αναφερθεί σχέδια).
* Βλ. σχετικά: Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος
Cyprus Government Railway
Ο Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος
«Έτοιμος να σφυρίξει ξανά»
Η Κυπρος είναι ανεξάρτητο κράτος και πολύ οργανωμένο και γενικά δε γίνεται να συγκριθεί με καμία Ελλάδα και Κρήτη σε θέμετα υποδομών.
Όλα είναι θέμα τιμήματος. Διαλέξαν το μοναχικό δρόμο της ανάπτυξης και αναπτυχθήκαν.. Εμείς διαλέξαμε τη μητέρα Ελλάδα και θα είμαστε έτσι όπως είμαστε για πάντα. Δεν αλλάζει η κατάσταση. Κάθε 10 χρόνια μας φτιάχνουν 30 χλμ δρόμο. Το 2070 θα έχουμε ένα πολύ καλό δρόμο και βέβαια με τα δεδομένα του τότε θα είμαστε πάλι πίσω σε σχεση με τους δρόμους που θα έχουν αλλες ευρωπαϊκες χώρες και ηπειρωτικές ελληνικές πόλεις.
Και καλά μας κάνουν απο τη στιγμή που ανεχόμαστε και σκοτωνόμαστε στους δρόμους για μια Ελλάδα και δεν αντιδράμε
δειτε και το blog http://cretanrail.wordpress.com/ οπου μπορείτε να δείτε τι προσπάθειες έχουν γίνει για τραίνο στην Κρήτη
είναι μεγάλη αλήθεια τα όσα προανέφερες.
εγώ από αθήνα είμαι- Γαλάτσι, ωστόσο, πρόσφατα έκανα την κίνηση να εργαστώ στην Λεμεσό και ειλικρινά έχω μείνει άναυδος.
άκουγα και διάβαζα ανα καιρούς ότι η Λεμεσός είναι Ευρωπαικό Ντουμπάι, αλλά όταν το δεις κιόλας είναι εξαιρετική πόλη. Υποδομές, δρόμοι, ΄κτίρια, Μαρίνα με πλωτά σπίτια, όλα στην εντέλεια. Η Λευκωσία επίσης μου αρέσει. Θυμίζει Αθήνα σε καλύτερη Βερσιόν...
Ελπίζω να ακολουθήσουμε ορισμένα βήματα καισ την ΕΛλάδα που είναι άκρως σημαντικά για επενδυτές και "Μόνιμους" τουρίστες
Δημοσίευση σχολίου