Υποδομές στην Ελλάδα

Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2007

Κρήτη-Κύπρος: Μια άνιση σύγκριση

Μιας και έχει αρχίσει να γίνεται κουβέντα για τις υποδομές στην περιφέρεια σήμερα θα ασχοληθώ με την σύγκριση της Κρήτης με την Κύπρο.
Είναι 2 μεγάλα νησιά (από τα μεγαλύτερα στη Μεσόγειο) και κατ` εξοχήν τουριστικά. Βέβαια η Κύπρος είναι αυτόνομο κράτος αλλά θεωρώ πως είναι μια σύγκριση στα ίδια μέτρα. Ο προσανατολισμός των 2 νησιών είναι παρόμοιος καθώς έχουν σημαντικά λιμάνια (Λεμεσός - Ηράκλειο) μεγάλα τουριστικά θέρετρα (Αγία Νάπα, Πάφος κλπ- Χανιά, Χερσόνησος κλπ) αγροτική και εμπορική ανάπτυξη.
Το κοινό τους σημείο είναι η έλλειψη Σιδηροδρόμου. Απορώ γιατί η Κύπρος δεν αποφάσισε να αναπτύξει Σιδηρόδρομο ενώ στην Κρήτη έχει γίνει κουβέντα αλλά μέχρι εκεί. Δεν έχει υπάρξει τίποτα παραπάνω.
Τα αεροδρόμια των νησιών δεν έχουν να παρουσιάσουν τίποτα σπουδαίο- εδώ βέβαια υπάρχει το μεγάλο θέμα με το διεθνές αεροδρόμιο της Λάρνακας καθώς το επίσημο στη Λευκωσία βρίσκεται κάτω από Τουρκική κατοχή-.
Όσον αφορά το οδικό δίκτυο εδώ υπάρχει τεράστια διαφορά. Η Κύπρος έχει ένα άρτιο σύστημα κλειστών Αυτοκινητόδρομων που συνδέουν όλες τις πόλεις με ασφάλεια. Επίσης και το δευτερεύον οδικό δίκτυο είναι εξίσου αξιόλογο και σχεδιασμένο με προσοχή. Αστικά έχει σχετικά καλούς δρόμους στις μεγάλες πόλεις της (κυρίως Λεμεσό και Λευκωσία).
Η Κρήτη μας δυστυχώς έχει ένα φρικτό οδικό δίκτυο. Ειδικά ο ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) εκτός μερικών σημείων κυρίως στις εισόδους των Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου είναι φονικός. Σε ένα ταξίδι μου από τη μία γωνιά της Κρήτης στην άλλη μέτρησα την ίδια μέρα τουλάχιστον 8 σοβαρά τροχαία. Ακόμα όμως και αυτά τα τμήματα δεν έχουν χαρακτηριστικά κλειστού Αυτοκινητόδρομου.
Δεν συζητάμε βέβαια για τους υπόλοιπους δρόμους αφού είναι στην κυριολεξία επαρχιακοί και συχνά με επικίνδυνη χάραξη.
Πρόσφατα διάβασα και για μελέτη του ΝΟΑΚ (Νότιος Άξονας) και σκέφτηκα ότι εδώ υπάρχει τέτοια έλλειψη στο βασικό άξονα και συζητούν για δεύτερο. Και αν γίνει θα έχει παρόμοιες προδιαγραφές; Το τουριστικό προϊόν που είναι τεράστιο και στα 2 νησιά έχει επίσης μεγάλες διαφορές.
Αν και η Κρήτη έχει χαλαρά καλύτερες παραλίες αλλά και ομορφότερα μέρη, αν πάς στην Πάφο πχ θα εντυπωσιαστείς από την δουλειά που έχει γίνει. Πεζοδρομήσεις καθαριότητα φροντισμένα κτίρια και γενικώς μια ομορφιά. Και εδώ είναι κλάσεις καλύτερη από αυτά που υπάρχουν στην Κρήτη. Δε φτάνει μόνο η φυσική ομορφιά του τοπίου πλέον για να αρέσει στον τουρίστα. Πρέπει να γίνουν πολύ μεγάλα βήματα για να πλησιάσει την Κύπρο.
Το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι χρειάζεται ένα συγκροτημένο σχέδιο ανάπτυξης στην Κρήτη που θα περιλαμβάνει Οδικό δίκτυο, Τουριστικές Υποδομές και κατά τη γνώμη μου Σιδηρόδρομο. Τα περιστασιακά και κατά τόπους έργα δεν αναδεικνύουν αυτό το πραγματικά όμορφο νησί. Όσο για την Κύπρο έχω να πω συγχαρητήρια γιατί αυτό που εγώ αντίκρισα ήταν πραγματικά εντυπωσιακό. Και ας μην έχει τις ομορφιές της Κρήτης.

6 σχόλια:

Clandestino είπε...

Δε νομίζω ότι είναι τόσο σημαντικός ο σιδηρόδρομος στο νησί μας. Άλλωστε αυτό θα ήταν επιζήμιο για τα ΚΤΕΛ για τους φορτηγατζήδες κ.λ.π. Το ζήτημα του οδικού άξονα είναι το μείζον. Είναι αδιανόητο αυτό που βιώνουμε. Ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες. Συγκρίνοντας πάντως τα 2 νησιά, πρέπει να έχει κατά νου πως η Κρήτη δεν έχει το περιθώριο να καταρτά το δικό της προϋπολογισμό. Είναι η περιφέρεια που λαμβάνει τα λιγότερα κονδύλια από το κράτος, την ώρα που συνεισφέρει περισσότερο από κάθε άλλη στο ΑΕΠ.

Ανώνυμος είπε...

Στην Κύπρο υπήρχε σιδηροδρομική γραμμή που συνέδεε Λευκωσία και Αμμόχωστο. Φαίνεται ότι υπήρχαν και κάποιες τοπικές βιομηχανικές συνδέσεις σε μεταλλεία ή κάτι τέτοιο. Δυστυχώς μεταπολεμικά, όταν η γραμμή έπρεπε να εκσυγχρονιστεί για να ανταγωνιστεί τα αναπτυσσόμενα οδικά μέσα, επιλέχτηκε απλώς να κλείσει. Στο railfaneurope.net υπάρχουν φωτογραφίες εγκαταστάσεων και τροχαίου υλικού. Συμφωνώ ότι απαιτείται δημιουργία αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο (και ταχείες οδοί από Χανιά - Καστέλι και Αγ. Νικόλαο - Σητεία, καθώς και ο ΝΟΑΚ ως ταχεία οδός με εγκάρσιες συνδέσεις με τον αυτοκινητόδρομο) Ο αυτοκινητόδρομος σε μεγάλα τμήματα μπορεί να ταυτίζεται με τον σημερινό ΒΟΑΚ σε άλλα, όχι π.χ. στο παραλιακό Γεωργιούπολη - Ρέθυμνο και Πέραμα - Γάζι μια εσωτερική χάραξη είναι προσφορότερη. Εννοείται, τέλος, ότι η Κρήτη έχοντας γραμμική ανάπτυξη (σε αντίθεση με την Κύπρο που έχει ανάπτυξη με πόλους σε διάταξη δικτύου) σηκώνει μέσο σταθερής τροχιάς, όχι για εμπορεύματα, αλλά για επιβάτες κάτι σαν μετρό ή προαστιακό απο Χανιά μέχρι Ηράκλειο, που στις περιοχές των πόλεων πρέπει να πλησιάζει τα κέντρα έστω υπόγεια.

Anastasios είπε...

Όντως στην Κύπρο υπήρχε σιδηρόδρομος («Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος»*) που καταργήθηκε το 1951.

Διαφωνώ με τον Clandestino ότι η Κρήτη δε χρειάζεται σιδηρόδρομο. Ίσως να θεωρείται πολυτέλεια, τη στιγμή που στην ηπειρωτική Ελλάδα ακόμα παλεύουμε να αναπτύξουμε τον βασικό άξονα (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη). Όμως εγώ δε θεωρώ πολυτέλεια τα μέσα μαζικής μεταφοράς και δη σταθερής τροχιάς, ακριβώς επειδή «αυτό θα ήταν επιζήμιο για τα ΚΤΕΛ για τους φορτηγατζήδες κ.λ.π.». Όχι γιατί έχω κανένα μίσος για τους κλάδους αυτούς, αλλά για τα πολλαπλά οφέλη που θα προκύψουν από την ανάληψη έργου (τόσο επιβατικού όσο και εμπορικού) από τον σιδηρόδρομο. Βέβαια δε βλέπω να προχωράει κάτι προς την κατεύθυνση αυτή – ένας σοβαρός λόγος είναι ότι ίσως δεν υπάρχει επαρκής εμπορευματική κίνηση στον άξονα ανατολής-δύσης του νησιού. Ελπίζω να βρεθούν πολιτικοί που να προωθήσουν σοβαρά την ιδέα του σιδηροδρόμου.

Επίσης θα ήθελα να δω και τραμ στο Ηράκλειο (κατά καιρούς έχουν αναφερθεί σχέδια).

* Βλ. σχετικά: Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος
Cyprus Government Railway
Ο Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος
«Έτοιμος να σφυρίξει ξανά»

Ανώνυμος είπε...

Η Κυπρος είναι ανεξάρτητο κράτος και πολύ οργανωμένο και γενικά δε γίνεται να συγκριθεί με καμία Ελλάδα και Κρήτη σε θέμετα υποδομών.
Όλα είναι θέμα τιμήματος. Διαλέξαν το μοναχικό δρόμο της ανάπτυξης και αναπτυχθήκαν.. Εμείς διαλέξαμε τη μητέρα Ελλάδα και θα είμαστε έτσι όπως είμαστε για πάντα. Δεν αλλάζει η κατάσταση. Κάθε 10 χρόνια μας φτιάχνουν 30 χλμ δρόμο. Το 2070 θα έχουμε ένα πολύ καλό δρόμο και βέβαια με τα δεδομένα του τότε θα είμαστε πάλι πίσω σε σχεση με τους δρόμους που θα έχουν αλλες ευρωπαϊκες χώρες και ηπειρωτικές ελληνικές πόλεις.

Και καλά μας κάνουν απο τη στιγμή που ανεχόμαστε και σκοτωνόμαστε στους δρόμους για μια Ελλάδα και δεν αντιδράμε

Ανώνυμος είπε...

δειτε και το blog http://cretanrail.wordpress.com/ οπου μπορείτε να δείτε τι προσπάθειες έχουν γίνει για τραίνο στην Κρήτη

Ανώνυμος είπε...

είναι μεγάλη αλήθεια τα όσα προανέφερες.
εγώ από αθήνα είμαι- Γαλάτσι, ωστόσο, πρόσφατα έκανα την κίνηση να εργαστώ στην Λεμεσό και ειλικρινά έχω μείνει άναυδος.
άκουγα και διάβαζα ανα καιρούς ότι η Λεμεσός είναι Ευρωπαικό Ντουμπάι, αλλά όταν το δεις κιόλας είναι εξαιρετική πόλη. Υποδομές, δρόμοι, ΄κτίρια, Μαρίνα με πλωτά σπίτια, όλα στην εντέλεια. Η Λευκωσία επίσης μου αρέσει. Θυμίζει Αθήνα σε καλύτερη Βερσιόν...
Ελπίζω να ακολουθήσουμε ορισμένα βήματα καισ την ΕΛλάδα που είναι άκρως σημαντικά για επενδυτές και "Μόνιμους" τουρίστες

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα