Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013

Το καρκίνωμα της κατασκευής, ξεκινάμε έργα αλλά δεν τα τελειώνουμε ποτέ

κείμενο από το ypodomes.com
Η φετινή χρονιά είναι πράγματι ένα έτος καμπής. Όχι μόνο γιατί φέτος θα καθοριστεί αν θα τελειώνουμε με την συνεχή πτώση και την ύφεση και θα θέσουμε βάσεις για την ανάπτυξη. Είναι και μία χρονιά που πρέπει να εφαρμοστούν οι αλλαγές που απαιτήθηκαν και να λειτουργήσουν σε ένα κράτος που είναι μεταξύ σφύρας και άκμονος.

Ένα από τα χρόνια προβλήματα στον χώρο της ελληνικής κατασκευής που μοιάζει με καρκίνωμα είναι η μόνιμη καθυστέρηση των έργων υποδομής. Σχεδόν στο σύνολο τους τα έργα στην κατασκευαστική περίοδο για τον ένα ή τον άλλο λόγο καθυστερούν και χρονίζουν.

Υπάρχουν έργα που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται από ένα ανάδοχο πέρασαν χρόνια χωρίς να έχει ολοκληρωθεί το έργο, ακολούθησε η έκπτωση του αναδόχου, επιλέχθηκε νέος ανάδοχος και η καθυστέρηση συνεχίστηκε γιατί και ο νέος ανάδοχος έχει προβλήματα!

Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το έργο στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Ορμένιο-Αρδάνιο που ξεκίνησε το 2002 και αντί να ολοκληρωθεί το 2005 βρισκόμαστε στο 2013 και το έργο δεν προβλέπεται να παραδοθεί εντός της χρονιάς καθώς ο νέος ανάδοχος έχει οικονομικά προβλήματα.

Τα χρόνια προβλήματα στα έργα παρατηρούνται αλλά δεν αντιμετωπίζονται. Αυτό επιφέρει μεγάλη οικονομική επιβάρυνση στο Ελληνικό Δημόσιο, αναστάτωση στην κοινωνία, αρνητική δημοσιότητα για το έργο αλλά και για την πολιτική που ασκείται. Ακόμα και η εταιρεία που το κατασκευάζει σταματά να έχει έσοδα όταν το έργο δεν προχωρά.

Πρόκειται ίσως για την σοβαρότερη παθογένεια της ελληνικής κατασκευαστικής κοινότητας που δεν έχει λυθεί μέχρι σήμερα. Τα χρονοδιαγράμματα στις δημοπρατήσεις είναι «λάστιχο» που τραβιέται ανάλογα με το πρόβλημα το οποίο παρουσιάζεται.

Αν μία αποφασιστική Κυβέρνηση θέσπιζε και εφάρμοζε αυστηρούς κανόνες στην εκτέλεση των Δημόσιων έργων, τότε θα υπήρχαν καλύτερα αποτελέσματα, πιο αποτελεσματικές προθεσμίες και καλύτερη εικόνα για την παραγωγή έργων στην χώρα μας.

Άλλο ένα μείον βρίσκεται στην απόδοση ευθυνών και την σχολαστική εκτέλεση τους. Εδώ και χρόνια βλέπουμε για έργα τα οποία εκτελούνται αλλά καθυστερούν. Τα αιτήματα των τεχνικών εταιρειών γίνονται δεκτά και η παράταση των προθεσμιών ολοκλήρωσης έργων είναι συνεχής.

Ποιος έχει κατηγορηθεί ή έχει αναλάβει την ευθύνη για αυτές τις καθυστερήσεις; Μάλλον κανείς και εδώ κρύβεται ένα μεγάλο εργοστάσιο παραγωγής συνεχόμενων παρατάσεων που συνήθως εγείρει οικονομικές απαιτήσεις των εταιρειών σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.

Εδώ θα πρέπει να πούμε πως σε μία τέτοια σχέση δεν φταίει η εταιρεία που ζητά, αλλά το κράτος που όντας τόσο διάτρητο αφήνει να συμβαίνει συνεχώς. Θα έπρεπε να υπάρχουν ποινές που να εφαρμόζονται,  για εκείνους που δεν φρόντισαν το έργο που πρόκειται να εκτελεστεί να μην έχει εμπόδια (συνήθως σε μελέτες, άδειες) δίνοντας το πάτημα στις εταιρείες να ζητήσουν έξτρα χρήμα και χρόνο, και ποινές στις εταιρείες όταν καθυστερούν συνεχώς στα έργα που αναλαμβάνουν και αυτό φανερώνει δόλο ή αδυναμία.

Θα πρέπει να αντιληφθούμε πως το πάρτι δεν μπορεί να συνεχιστεί επ` άπειρον, τη στιγμή που η μισή κοινωνία βρίσκεται στο φάσμα της φτώχειας και της ανεργίας. Η τάξη στα έργα είναι επιβεβλημένη και πρέπει να κάποια στιγμή να βλέπουμε τα έργα να ολοκληρώνονται.

Είμαστε στο σημείο που ξέρουμε να κάνουμε μελέτες, να δημοπρατούμε, να αναθέτουμε αλλά όταν φτάνουμε στην κατασκευή ξεχνάμε τι θα πει χρόνος και χρήμα. Και σήμερα δεν έχουμε την πολυτέλεια ούτε στο ένα, ούτε στο άλλο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα