Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013

Σοφή η επιλογή Υφυπουργού για το ΕΣΠΑ

κείμενο από το ypodomes.com
Η επιλογή της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού για τοποθέτηση Υφυπουργού που θα επιμεληθεί την ομαλή εκτέλεση του ΕΣΠΑ ήταν μία από τις πιο ορθές κινήσεις που έχουν γίνει εδώ και χρόνια.

Αν κάποιος πει πως είναι υπερβολή τα στοιχεία είναι αδιάψευστος μάρτυρας. Στα 4 Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης η χώρα μας δεν κατάφερε σε κανένα να απορροφήσει το 100% των πόρων που της δόθηκαν.  Το χειρότερο όμως είναι πως τα κονδύλια που τελικά εισέπραξε είτε ήρθαν με τεράστια χρονική καθυστέρηση, είτε πήγαν σε άσχετες πηγές από εκείνες που αρχικά είχε προγραμματιστεί να δοθούν.

Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα της διαχείρισης των «ΕΣΠΑ» είναι πως ενώ βρισκόμαστε στο τελευταίο έτος του προγράμματος (2007-2013) σαν χώρα θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε τον κανόνα Ν+2 και Ν+3  προκειμένου να εξασφαλίσουμε άλλα 3 χρόνια για να απορροφήσουμε τα κονδύλια που έπρεπε να έχουν  απορροφηθεί κανονικά μέχρι το τέλος του φετινού έτους.

Αυτό δημιουργεί και ένα φαύλο κύκλο στη λειτουργία του ΕΣΠΑ. Καθώς η χώρα μας θα πασχίζει να απορροφήσει χρήματα για το παρόν ΕΣΠΑ μέχρι το 2016, πρέπει ταυτόχρονα από το επόμενο έτος να ξεκινήσει όχι μόνο να εντάσσει νέα έργα αλλά να πραγματοποιεί και απορροφήσεις από το νέο ΕΣΠΑ.

Αυτό το πρόβλημα η χώρα μας το κληρονόμησε από το πρώτο ΚΠΣ και από τότε συμβαίνει το ίδιο λάθος ξανά και ξανά σε όλα τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα.  Κάθε ΚΠΣ (ή ΕΣΠΑ αν θέλετε) είναι αρκετά δις ευρώ προς τη χώρα μας.  Αυτά τα χρήματα έχουν ως κύριο σκοπό την σύγκλιση των χωρών της Ευρώπης σε οικονομικό επίπεδο και επίπεδο υποδομών.

Το μεγάλο πρόβλημα της χώρας μας στο να πάρει εγκαίρως τα χρήματα που της χαρίζονται και να τα διαθέσει σε έργα και δράσεις είναι καθαρά δομικό και αφορά την δημόσια διοίκηση που όπως αποδεικνύεται εδώ και 20 χρόνια είναι κατώτερη των περιστάσεων.

Όλα τα παραπάνω συντελούν ένα μεγάλο στόχο και μια λογική βάση για την απόφαση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά να τοποθετήσει ένα πολιτικό προϊστάμενο για να καλύψει αυτό το μεγάλο πρόβλημα.

Αυτό από μόνο του όμως δεν είναι πανάκεια. Όταν αναλυθεί η λειτουργία του συστήματος μελέτης-εντάξης-δημοπράτησης-πράξης και απορρόφησης των χρημάτων τότε θα φανούν οι αδύναμοι κρίκοι και θα πρέπει να αντικατασταθούν από ένα σύγχρονο σύστημα το οποίο θα πρέπει να είναι δίκαιο και αδιάβλητο όσον αφορά τις δομές του και από την άλλη εύκολο, γρήγορο και αποτελεσματικό όσον αφορά την εκτέλεση του.

Η μεγαλύτερη παθογένεια όλων των ΕΣΠΑ και ειδικά του τελευταίου δεν είναι η ένταξη δράσεων, αλλά η εκτέλεση τους και ειδικά η έγκαιρη εκτέλεση τους. Για να δώσουμε ένα παράδειγμα, ας πάρουμε το Κτηματολόγιο. Το μεγάλο αυτό έργο, βάση για ένα σύγχρονο κράτος ξεκίνησε εδώ και 15 χρόνια.

Έχει περάσει πάνω από 3 ΚΠΣ (ή ΕΣΠΑ) και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί αλλά ούτε και προβλέπεται εντός του τρέχοντος ΕΣΠΑ. Γιατί; Γιατί η παθογένεια που παρουσιάζει η Δημόσια Διοίκηση είναι τόσο έντονη που τελικά υπερκαλύπτει κάθε αναπτυξιακό σχέδιο.

Αυτός θα είναι και ο μεγαλύτερος στόχος του νέου Υφυπουργού ΑΝΥΠ, υπεύθυνου για το ΕΣΠΑ κου Κυριάκου Βιρβιδάκη. Να δημιουργήσει ένα ΕΣΠΑ που θα μπορεί επιτέλους να κινείται γρήγορα, αποτελεσματικά, φέρνοντας εις πέρας το σημαντικότερο ίσως πρόγραμμα για τη χώρα μας. Την επιστροφή στην ανάπτυξη.

1 σχόλιο:

Σκαντζόχοιρος είπε...

καλημερασας τη θα γίνει όλο στο θα κ θα,,έχουμε 2 χρόνια άνεργη, κ ακούμε συνέχεια το θα,έως πότε αυτό το θα,'έτυχε να δουλεύουμε στα τεχνικά έργα,,αλλά δεν είμαστε κ έπιπλα να μείνουμε στην αποθήκη μέχρι να ξεκινήσουν τα έργα,,άνθρωποι ήμαστε,χρωστάμε ενοίκια ρεύματα ,με τι,πόσο θα αντέξουμε ακόμη θα μας πετάξουν απτά σπίτια έξω,

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα