Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη, 16 Σεπτεμβρίου 2014

Σύγχρονη κατάρα η δημοπράτηση ανώριμων έργων

κείμενο από το ypodomes.com
Με πολύ προσοχή διαβάζω τα δημοσιεύματα των τελευταίων εβδομάδων σε σχέση με τα μεγάλα έργα υποδομής και μαζί με την εικόνα που σχηματίζω καθημερινά, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα πως υπάρχουν δύο τύποι έργων στη χώρα.

Αυτοί οι 2 τύποι έργων, επί της ουσίας είναι και η μόνιμη κατάρα στα μεγάλα έργα υποδομής εδώ και δεκαετίες. Από τη μία έχουμε τα μεγάλα έργα που έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα πριν φτάσουν να δημοπρατηθούν και τελικά κατασκευάζονται με μία σχετική ευρυθμία και πολύ κοντά στον αρχικό χρόνο δημοπράτησης τους. Αυτός είναι ο πρώτος τύπος έργων που ευτυχώς δεν μας απασχολεί.

Από την άλλη, έχουμε τα έργα που δημοπρατούνται «πάση θυσία». Είναι έργα με πολιτικό αντίκτυπο που συνήθως δημοπρατούνται έχοντας είτε ανώριμες είτε άστοχες μελέτες, χωρίς σωστή πρόβλεψη για τις απαλλοτριώσεις, για τα αρχαιολογικά και για τις παρακάμψεις δικτύων.  Αυτά τα έργα, συνήθως τελειώνουν αρκετά χρόνια αργότερα από το προβλεπόμενο, με αυξημένο κόστος με απαιτήσεις των αναδόχων και άλλα τέτοια ελληνικά.

Η κατάρα στα έργα είναι να δημοπρατούμε έργα σώνει και καλά, χωρίς την ανάλογη προετοιμασία. Είναι φιλοσοφία άλλης εποχής, που στο σημερινό γίγνεσθαι απλά είναι άτοπη. Τα παραδείγματα αυτά τα βλέπουμε σήμερα στην καθημερινότητα μας.

Τρανό παράδειγμα είναι τα έργα στους αυτοκινητόδρομους. Όταν δημοπρατήθηκαν, ενώ υπήρχε η γνώση για την χρονοβόρα διαδικασία στις απαλλοτριώσεις, η πρόβλεψη ήταν ότι σε 12 μήνες θα έχουν αποδοθεί όλοι οι χώροι. Σήμερα, 9 χρόνια μετά την προκήρυξη αυτών των έργων  υπάρχουν ακόμα ανοιχτά μέτωπα στις απαλλοτριώσεις. Να μην αναφερθούμε βέβαια στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου εκεί έχουν γίνει μελετητικές αστοχίες απαράδεκτες για το μέγεθος του έργου.

Αυτό, δείχνει και μία ανωριμότητα στον τρόπο διαχείρισης της παραγωγής έργων. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, πρέπει να δημοπρατούνται τα πιο ώριμα μελετητικά και προετοιμασμένα έργα. Η εμπειρία που έχει μαζευτεί όλα αυτά τα χρόνια μπορεί να δώσει στις επιφορτισμένες δημόσιες υπηρεσίες το όπλο για να ωθούν ένα έργο σε κατασκευή.

Τώρα που ξεκινά το νέο ΕΣΠΑ, προκειμένου να μην χάνονται υπερπολύτιμοι για τη χώρα πόροι πρέπει κάθε έργο που θα παίρνει την άγουσα για την υλοποίηση να δημοπρατείται έχοντας τα δικά του όπλα:
-Ολοκληρωμένες μελέτες
-Ρυθμισμένες απαλλοτριώσεις
-Γνώση των πιθανών αρχαιολογικών ευρημάτων
-Έτοιμες κυκλοφοριακές μελέτες (που εφαρμόζονται κατά τη διάρκεια του έργου)
-Συνεργασία από πριν με Περιφέρεια, Δήμους, εταιρείες δικτύων
-Αυστηρότερα χρονοδιαγράμματα


Στην Ελλάδα του 2014 τα παραπάνω προς το παρόν είναι ουτοπία. Αυτό δίνει το πεδίο στο να γίνονται ξεχειλωμένα έργα (από όλες τις απόψεις) με αβέβαιο χρονικό ορίζοντα.  Με τη σημερινή κατάσταση οι μόνιμοι κατηγορούμενοι είναι οι τεχνικές εταιρείες (κακώς κατά την άποψη μου).

Αν σου πει κάποιος ότι έναντι αμοιβής θέλω στις επόμενες 2 ώρες να μου καθαρίσεις το δρόμο μπροστά από το σπίτι μου αλλά, έχει παρκαρισμένα αυτοκίνητα, έχει πράγματα τοποθετημένα πάνω στο πεζοδρόμιο, δεν έχει αποκλείσει το τμήμα του δρόμου, τότε φταις εσύ που δεν μπορείς να το κάνεις ή μήπως εκείνος που σε φώναξε τώρα χωρίς να ξεπαρκάρει το αυτοκίνητο, να βγάλει τα πράγματα από το πεζοδρόμιο και να αποκλείσει για 2 ώρες το δρόμο;

Αυτή είναι η σύγχρονη κατάρα των έργων. Να δημοπρατούμε έργα χωρίς τη σωστή προετοιμασία, χωρίς τη σωστή κηδεμονία. Δε μιλάω για άλλα προβλήματα που προκύπτουν όπως ενστάσεις στο ΣτΕ, τις παράδοξες εκπτώσεις ή τις γνωστές κοκορομαχίες των υποψηφίων που υποδαυλίζουν και καθυστερούν ένα έργο και τη χρηματοδότηση του. Αυτό είναι άλλη πληγή που πρέπει να δούμε πως θα την επουλώσουμε.

Το Κράτος σαν κράτος πρέπει να εκσυγχρονίσει το μηχανισμό του, από την εμπειρία του να δημιουργήσει ένα πιο ασφαλές πεδίο στα έργα,  γιατί το ΕΣΠΑ και οι πόροι για τις Δημόσιες Επενδύσεις είναι πλέον πολύτιμες, άλλα τελικά δεν υπάρχει και λόγος κάτι που μπορεί να γίνει σωστά, εμείς να το κάνουμε στρεβλά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα