Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη, 23 Σεπτεμβρίου 2014

Στρατηγική επιλογή η Ανάπλαση Πανεπιστημίου, πρέπει να έχει και συνέχεια

κείμενο από το ypodomes.com
Με την Ανάπλαση Πανεπιστημίου και τη σχεδιαζόμενη επέκταση του Τραμ για πρώτη φορά προς τη Βόρεια Αθήνα και συγκεκριμένα στην Πατησίων έχουμε ένα επαναστατικό για την Αθήνα έργο. Η ανάπλαση Πανεπιστημίου, ακολουθώντας παραδείγματα άλλων Ευρωπαϊκών πόλεων, όπως το Παρίσι η Βιέννη, η Βαρκελώνη και άλλες πολλές, παίρνει μία στρατηγική απόφαση: Τέρμα το προβάδισμα στο αυτοκίνητο, προηγούνται οι πεζοί, το ποδήλατο και τα μέσα σταθερής τροχιάς.

Αυτή η τάση στην Ευρώπη όσο πάει μεγαλώνει ενώ την ίδια ώρα η  Αθήνα προσπαθεί αγκομαχώντας και πολεμώντας σε μία διαρκή έριδα μεταξύ εκείνων που επιμένουν στο ι.χ και εκείνων που λένε όχι άλλη κυριαρχία στο αυτοκίνητο.

Ένα από τα σοβαρά ερωτήματα που προκύπτουν από την Ανάπλαση Πανεπιστημίου δεν είναι τι θα γίνει με την κίνηση των οχημάτων. Είναι αν αυτή η ανάπλαση θα έχει συνέχεια. Τη στιγμή που στην καρδιά της πόλης κάνουμε μία στρατηγική επιλογή, τότε θα πρέπει και να την υποστηρίξουμε αλλά κυρίως να υπάρχει και το μετά. Έχω την αίσθηση ότι αυτή η ανάπλαση με όλα τα καλά που θα φέρει θα είναι ατελής.

Ένα δεύτερο εξίσου σοβαρό θέμα είναι πως αλλάζουμε μία καθημερινή συνήθεια πολλών γενεών. Η Αθήνα είναι κάτω από την πλήρη κυριαρχία των αυτοκινήτων εδώ και δεκαετίες και οι γενιές των τελευταίων 50 ετών έχουν μεγαλώσει με αυτή την κυριαρχία. Έτσι μία ανάπλαση-πεζοδρόμηση όπως αυτή που ξεκινά από το Σύνταγμα και καταλήγει στην Ομόνοια φαντάζει τρομακτική.

Έχουμε λοιπόν 2 σημαντικά σημεία στα οποία πρέπει να επενδυθεί χρόνος και χρήμα. Στο πρώτο ερώτημα πρέπει να δούμε πως αυτή η μεγάλη αλλαγή θα συνεχιστεί. Θα πρέπει να έχουμε μία μεγάλη παρέμβαση σε Λεωφόρο Συγγρού και Πατησίων με επέκταση ποδηλατοδρόμων, Τραμ και πεζοδρόμων; Νομίζω πως ναι.

Θα πρέπει να σχεδιαστεί γύρω από την ανάπλαση ένα μεγάλο δίκτυο κοινόχρηστων ποδηλάτων που θα κινούνται άνετα και θα μπορούν και με τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς  να εφαρμοστεί ένα μαζικό σύστημα συνδυαστικής (ή πολυτροπικής αν θέλετε) συγκοινωνίας; Νομίζω πως ναι.

Πως αλλάζουμε τη συνήθεια δεκαετιών; Δίνουμε κίνητρα για τη χρήση ποδηλάτων και μέσων μαζικής μεταφοράς; Πριμοδοτούμε ίσως τη χρήση ποδηλάτου αντί αυτοκινήτου με ένα ανταποδοτικό τέλος από το κράτος;

Ένα μεγάλο βήμα έγινε πριν από λίγες εβδομάδες από το Υπουργείο Υποδομών που σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ μείωσαν σημαντικά τις τιμές τόσο στα απλά εισιτήρια, όσο και στα πακέτα. Είναι ένα πρώτο αποφασιστικό βήμα στην επιλογή της Πολιτείας να πει, ελάτε να χρησιμοποιήσετε το δίκτυο μεταφορών που έχουμε, είναι σημαντικά φθηνότερο και γρηγορότερο από το ι.χ σας.

Είναι επίσης παρήγορο πως ο Δήμος Αθηναίων, ο μεγαλύτερος Δήμος της χώρας έχει πολύ προχωρημένες αντιλήψεις και έχει δώσει τη μάξιμουμ υποστήριξη του σε αυτό το πλάνο, καθώς γνωρίζει από την εφαρμογή του σε άλλες μεγαλουπόλεις ότι θα βοηθήσει την Αθήνα να βελτιώσει και όχι να υποβαθμίσει την εικόνα της .

Τα δισεκατομμύρια ευρώ που έχουμε επενδύσει ως χώρα στις μαζικές μεταφορές της Αθήνας, πρέπει να αποδώσουν, όχι γιατί το λέει κάποιος οικονομικός δείκτης αλλά γιατί είναι χρήματα που έχουν δοθεί από όλους μας και αυτά τα χρήματα πρέπει να πιάσουν τόπο.

Η Ανάπλαση Πανεπιστημίου θα αλλάξει την Αθήνα, είναι βέβαιο, προς το καλύτερο. Είναι στο δικό μας χέρι αν την κίνηση αυτή την αγκαλιάσουμε ή την διώξουμε. Αλλά κυρίως αυτό που θα φέρει είναι και ένα ντόμινο εξελίξεων στους δρόμους της πόλης που θα δώσουν ένα σαφές μήνυμα: ΤΕΡΜΑ ΣΤΗΝ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ, ΠΡΟΗΓΕΙΤΑΙ Ο ΠΕΖΟΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα