Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη, 9 Σεπτεμβρίου 2014

Θεσσαλονίκη: Η μεταμόρφωση της πόλης έχει ξεκινήσει από τα μεγάλα έργα υποδομής

κείμενο από το ypodomes.com
Με τα μάτια στραμμένα στη Θεσσαλονίκη λόγω της ετήσιας ΔΕΘ και των αντίστοιχων πολιτικών εξαγγελιών είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να δούμε τι συμβαίνει στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας.

Στην ουσία σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι σε μία φάση μετεξέλιξης. Περνά από το στάδιο της μεγάλης περιφερειακής πόλης της Ελλάδας και της Ευρώπης και γίνεται Μητρόπολη. Αυτή η μετεξέλιξη δεν είναι ανώδυνη και μικρή χρονική.

Θα χρειαστούν αρκετά χρόνια και μεγάλη υπομονή από τους κατοίκους για να αρχίσει να αποδίδει καρπούς αυτό που συμβαίνει στην πόλη και που πρόκειται να της αλλάξει φυσιογνωμία αλλά την πορεία της στο μέλλον.

Δεν είναι τα έργα εκείνα που θα την αλλάξουν, είναι οι άνθρωποι που μέσα από αυτά τα νέα έργα θα δουν μία νέα πόλη, φιλικότερη, ανεκτικότερη, ανώτερη, μια Μητρόπολη για όλους. Αν μπορούσα να φανταστώ τη Θεσσαλονίκη στα τέλη της δεκαετίας νομίζω ότι θα έβλεπα μία καλύτερη πόλη με περισσότερη ζωντάνια, και με νέο αέρα.

Το μεγαλύτερο σύμπλεγμα συγκοινωνιακών έργων στην Ελλάδα για αυτή τη δεκαετία εξελίσσεται στη Θεσσαλονίκη. Μία βασική γραμμή και ένας κλάδος με συνολικά 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 18 σταθμούς είναι σε πλήρη εξέλιξη αυτή τη στιγμή.

Δεν είμαστε κοντά στη λειτουργία αλλά έχουμε πολλά θετικά. Τα έργα της βασικής γραμμής έχουν ξεπεράσει τις «παιδικές ασθένειες» και κινούνται με θετικούς ρυθμούς. Τα έργα της επέκτασης δείχνουν να έχουν μια δική τους ανεξάρτητη και σταθερή πορεία.

Θα έλεγα πως με τη λειτουργία αυτών των πρώτων έργων Μετρό στην πόλη το 2018 θα γίνει μία μεγάλη επανάσταση κυκλοφοριακή στην πόλη, όπως αντίστοιχα έγινε στην Αθήνα το 2000, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ευρώπης με την εκκίνηση ενός συστήματος Μετρό.

Σε εξέλιξη έχουμε και τα έργα αναβάθμισης της Περιφερειακής στο δυτικό της τμήμα. Στις αρχές του 2016 όλη η Περιφερειακή θα μπορεί να διασχίζεται με άνεση σε περίπου 15 λεπτά. Θα ενώνει τα δύο άκρα της πόλης (στα δυτικά όχι τελείως) και θα φέρει πιο κοντά το Αεροδρόμιο και τη Χαλκιδική. Σημαντικό είναι και το οδικό έργο σύνδεσης του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ που ολοκληρώνεται τους επόμενους μήνες.

Σε εξέλιξη είναι τα έργα αναβάθμισης του διαδρόμου προσαπογειώσεων στο Αεροδρόμιο Μακεδονία και αν δεν έχουμε άλλες καθυστερήσεις σε 1,5 χρόνο θα λειτουργεί ενώ  μικρότερα έργα του Δήμου που περιλαμβάνουν μεγάλες αναπλάσεις στο κέντρο είναι σε φάση υλοποίησης. Αυτές θα είναι έτοιμες σε περίπου 2 χρόνια από σήμερα.

Η πόλη όμως έχει στα σκαριά και άλλα μεγάλα έργα που θα ξεδιπλώνονται τα επόμενα χρόνια. Θα αποκτήσει το  city train (ένα δίκτυο προαστιακού για τα δυτικά κυρίως προάστια), γραμμή τραμ, ίσως μία γραμμή τελεφερίκ από το κέντρο στο Σέιχ Σου. Υπάρχει και το πλάνο για την Εξωτερική Περιφερειακή, τη νέα Μαρίνα στο κέντρο της πόλης, την επέκταση του 6ου προβλήτα, τις νέες επεκτάσεις του Μετρό προς Ευκαρπία, Εύοσμο, Αεροδρόμιο.

Όλα αυτά δεν γίνονται σε μία μέρα, αλλά το σπουδαίο είναι ότι έχουμε ένα σαφές πλάνο. Η ασάφεια και η αερολογία παλαιότερων δεκαετιών έχει πλέον –ευτυχώς- παρέλθει για την πόλη και αν βάλουμε ένα πιο μακρύ χρονοδιάγραμμα, για το 2025 πιθανότατα, θα βλέπαμε όλα τα παραπάνω ολοκληρωμένα και τη Θεσσαλονίκη πλήρως μεταμορφωμένη.

Βέβαια, η ταλαιπωρία και η αστοχία στο βασικό έργο του Μετρό έχουν φέρει πολλές –δίκαιες- γκρίνιες για την πορεία της πόλης, όμως αυτή η έξτρα αναμονή τελικά θα φέρει και το πρώτο απτό αποτέλεσμα της αλλαγής της αιώνιας πόλης της Μακεδονίας.

Αξίζει λοιπόν τον κόπο να περιμένουμε; Φυσικά, θα έλεγα η Θεσσαλονίκη αρχίζει και «βλέπει» το μέλλον της, που είναι καλύτερο, φωτεινότερο και πιο αισιόδοξο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα