Υποδομές στην Ελλάδα

Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2008

ΟΣΕ:Το τρένο ξανασφύριξε στα Καλάβρυτα

O oδοντωτός Διακοφτο- Καλάβρυτα συγκαταλέγεται στις πιο όμορφες σιδηροδρομικές διαδρομές του κόσμου και με την πρόσφατη ανακάινιση της γραμμής θα προσελκύσει πολλούς να διανύσουν την όμορφη αυτή διαδρομή. Η αντικατάσταση της γραμμής ήταν εξαιρετικά δύσκολη και επίπονη, αφού στον πιο στενό οδοντωτό του κόσμου η πολυκαιρία και η διάβρωση είχε σχεδόν σβήσει από το χάρτη τις παλαιές διατάξεις των εφεδράνων, ενώ οι μεταλλικές ράγες μαζί με τους στρωτήρες, τους κοχλίες και τις σφήνες της σιδηροδρομικής γραμμής είχαν γίνει ένα σώμα μεταξύ τους και με το χώμα.
Για να συντηρηθούν και να ενισχυθούν οι δέκα γέφυρες - κομψοτεχνήματα, λιθόκτιστες με λαξευμένες πέτρες, οι οποίες βρίσκονται στα είκοσι δύο χιλιόμετρα της συνολικής διαδρομής, έγιναν χειρουργικού τύπου επεμβάσεις, αφού πρώτα οι γέφυρες ανυψώθηκαν με γερανούς μετρώντας με δέος το μεγάλο βάθος του φαραγγιού. Στις δυσκολίες του έργου προστέθηκαν οι συνέπειες της μεγάλης καταστροφής του 2007. Οι πυρκαγιές έπληξαν σημαντικά τμήματα της κατασκευής, αναστάτωσαν το χρονοδιάγραμμα και έθεσαν σε κίνδυνο το σύνολο του έργου.
Με λίγους μήνες καθυστέρηση τελικά ολοκληρώθηκε το έργο ανακαίνισης και αποκατάστασης του οδοντωτού και άρχισαν τα δρομολόγια στο πανέμορφο φαράγγι του Βουραϊκού, με νέο τροχαίο υλικό. Ο οδοντωτός, ηλικίας άνω των 100 ετών, της εποχής του Χαρίλαου Τρικούπη, στο σύνολό του έχει χαρακτηριστεί ιστορικό μνημείο από το υπουργείο Πολιτισμού. Η επαναλειτουργία του γραφικού δικτύου, έπειτα από ενάμιση περίπου χρόνο, που είχαν διακοπεί τα δρομολόγια λόγω των έργων, συμπίπτει αυτές στις ημέρες με την επέτειο της μεγάλης σφαγής των Καλαβρύτων από τους κατακτητές του 1943 αλλά και την έναρξη της χειμερινής τουριστικής περιόδου, δίνοντας έναυσμα για τουριστικές επισκέψεις στην περιοχή. Γι’ αυτό έχουν προγραμματιστεί πυκνά δρομολόγια τα Σαββατοκύριακα.
Η συγκεκριμένη διαδρομή συγκαταλέγεται στις 6 ομορφότερες παγκοσμίως (οι υπόλοιπες είναι η διαδρομή του Semmering στην Αυστρία, των Albula και Bernina στην Ελβετία, του Darjeeling των Ιμαλαΐων στην Ινδία, του Grand Canyon στην Αμερική και του Μάτσου Πίτσου στις Ανδεις του Περού), ενώ αποτελεί το στενότερο οδοντωτό στον κόσμο, με το πλάτος της γραμμής να φτάνει μόλις τα 75 εκατοστά. Διανύει 22,4 χιλιόμετρα διαδρομής και αναρριχάται σε υψόμετρο 720 μ. Το μοναδικής ομορφιάς δρομολόγιο διαρκεί περίπου μία ώρα, με τον οδοντωτό να ξεκινά από το Διακοφτό, να διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού και να καταλήγει στα Καλάβρυτα.
Στα σχέδια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. συγκαταλέγεται η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση της διαδρομής, δίνοντας έμφαση και στο τουριστικό εκτός από το αμιγώς συγκοινωνιακό μέρος. Ετσι, η εταιρία σχεδιάζει την ανάπτυξη συνεργασιών με τη Δημοτική Επιχείρηση Χιονοδρομικού Κέντρου, τοπικά καλύμματα και μονάδες εστίασης με στόχο τη δημιουργία ολοκληρωμένων τουριστικών πακέτων, την επιθετική προώθηση του οδοντωτού στην ελληνική αλλά και τη διεθνή αγορά και την προώθηση του μαθητικού, χιονοδρομικού, οικολογικού και θρησκευτικού τουρισμού.
Οι δυσκολίες υλοποίησης του έργου
Το έργο κρίθηκε πρωτοποριακό σε παγκόσμιο επίπεδο, λόγω των δυσκολιών και ιδιαιτεροτήτων που έπρεπε να αντιμετωπιστούν για την υλοποίησή του. Ειδικότερα, οι πέντε πιο χαρακτηριστικές δυσκολίες είναι οι εξής:
1 Για να ανυψωθούν και να συντηρηθούν οι λιθόκτιστες γέφυρες σε σημεία που δεν μπορούν να φτάσουν και να εγκατασταθούν σύγχρονα ανυψωτικά μηχανήματα χρησιμοποιήθηκαν «εφευρέσεις», όπως, για παράδειγμα, η σχεδίαση και χρήση μεταλλικού ικριώματος τύπου προβόλου με αντίβαρο από δεξαμενές νερού που αντλήθηκε από τον Bουραϊκό.
2 Tο πλάτος της γραμμής σε ορισμένα σημεία είναι τόσο στενό που δεν επέτρεπε την κάθοδο ούτε ενός ανθρώπου από το τρένο, πόσο μάλλον εκφόρτωση υλικών. Kατά συνέπεια, το τρένο σταματούσε σε σημεία που υπάρχει σχετικά μικρό άνοιγμα και σε σημαντική απόσταση από το σημείο εργασιών, υποχρεώνοντας σε μεταφορά υλικών και εξοπλισμού με τα χέρια.
3 Η μεταφορά προσωπικού και μικροεξοπλισμού ήταν εφικτή μόνο με την πλατφόρμα του τρένου, που περιορίζει τη μεταφορική ικανότητα ως τρεις τόνους, ενώ οι διαστάσεις του φορτίου δεν έπρεπε να υπερβαίνουν το πλάτος της μηχανής του τρένου, ώστε να διέρχεται με ασφάλεια από τις σήραγγες
4 Σε πολλά σημεία τα βάθρα και ακρόβαθρα ήταν αναγκαίο να ενισχυθούν με αγκύρια, ενώ έπρεπε να γίνουν τσιμεντενέσεις για να καλυφθούν τα κενά και διάκενα λόγω της διάβρωσης του φυσικού εδάφους.
5 Λόγω της διάβρωσης στην άκρη των ακροβάθρων οι στρωτήρες δεν εδράζονταν ορθά και σε κάθε περίπτωση έπρεπε να προστατευθούν τα ακρόβαθρα και τα εφέδρανα με ειδικά αρμοκάλυπτρα.
Οι αριθμοί
7,7 εκατομμύρια ευρώ κόστισε το έργο, με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση κατά 75% και εθνική συμμετοχή κατά 25%.
3,4 χιλιόμετρα είναι το μήκος της γραμμής όπου υπάρχει οδόντωση σε συνολικό μήκος δικτύου 22,4 χλμ.
10 μεταλλικές γέφυρες με λιθόκτιστα βάθρα και ακρόβαθρα ανακατασκευάστηκαν και αντικαταστάθηκε η βάση στήριξής τους.
8 χιλιόμετρα γραμμής ανακατασκευάστηκαν στην αμυντική στοά, η οποία προφυλάσσει τις αμαξοστοιχίες από πτώση βράχων.
720 μέτρων υψόμετρο αναρριχάται ο οδοντωτός στα 22,4 χιλιόμετρα της διαδρομής του, τα οποία διανύει σε μία ώρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα