Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2008

Ανασκόπηση 2008: Τα σημαντικότερα γεγονότα στις υποδομές

Το 2008 ήταν μια χρονιά που θα καθορίσει τα έργα τα επόμενα χρόνια. Δεν ήταν χρονιά παραδόσεων (για αυτό και δεν υπάρχει ανάρτηση με έργα παραδοτέα) σε έργα σταθερής τροχιάς ή δρόμους (αν εξαιρέσουμε κάποια τμήματα του Μαλλιακού και της Εγνατίας) ήταν όμως εκείνη η χρονιά που οι Εθνικοί δρόμοι παραχωρήθηκαν σε ιδιώτες προκείμενου να γίνουν Αυτοκινητόδρομοι και να γίνουν σύγχρονοι. Και αυτό σημαίνει ότι μπήκαν οι βάσεις για την αναβάθμιση τους.
Παρακάτω σας παραθέτω τα σημαντικότερα γεγονότα όπως τα αξιολόγησα για το 2008 χωρισμένα ανά κατηγορία.

ΟΔΙΚΑ ΕΡΓΑ
Η Ολύμπια Οδός, η Ιόνια Οδός, η Ανατολική Οδός Πελοπονήσσου, ο Κεντρικής Ελλάδας και ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ξεκίνησαν. Άρα μπορούμε να πούμε ότι για τα οδικά έργα ήταν μια χρονιά εκκίνησης. Παραφωνία αποτελεί η Υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης που βαδίζει προς ματαίωση.
Τα οδικά έργα που συνεχίζουν με εθνικά κονδύλια προχωρούν ικανοποιητικά και φέτος αφού παραδόθηκαν 2 σημαντικά τμήματα στον Μαλλιακό δημιουργώντας ένα πιο ασφαλές αυτοκινητόδρομο μέχρι την πόλη της Λαμίας ενώ εντός του ερχόμενου έτους θα παραδοθεί η παράκαμψη Λαμίας. Ένα χρόνο αργότερα θα ολοκληρωθεί όλο αυτό το τμήμα με την παράδοση του τελευταίου τμήματος Στυλίδα- Ράχες. Η Εγνατία με τις φετινές παραδόσεις σχεδόν ολοκληρώθηκε και απομένουν κάποια μικρά τμήματα που θα παραδοθούν τους επόμενους 12 μήνες. Στον ΒΟΑΚ δεν προχώρησε και ιδιαίτερα η αναβάθμιση του σε αυτοκινητόδρομο. Σε αναμονή είμαστε και για το εξαιρετικής σημασίας έργο της Εξωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Σε φάση μελέτης και επαναδημοπράτησης εισέρχονται και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού με νέα ονομασία (Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής) και πιθανότατα θα δημοπρατηθούν στα τέλη του επόμενου έτους ή αρχές του 2010.

ΜΕΤΡΟ
Για το Μετρό ήταν μια απογοητευτική χρονιά καθώς μέσα στο έτος αποκαλύφθηκαν τεράστιες καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα και κανένα έργο δεν προχώρησε όπως έπρεπε. Το Μετρό θα πρέπει να περιμένει τα τέλη του επόμενου έτους για να δει έστω και μια επέκταση, η επέκταση για Πειραιά κοντεύει να γίνει ανέκδοτο καθώς εκτός από το κόψιμο 700 μέτρων και 1 Σταθμού (Ευαγγελίστρια) δεν προχώρησε ο διαγωνισμός και επαναδημοπρατήθηκε στα τέλη Νοεμβρίου. Το κερασάκι είναι στη Γραμμή 1 του Ηλεκτρικού που θα περιμένουμε τουλάχιστον 1 έτος ακόμα για να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για τα έργα υπογειοποίησης για τον Πειραιά ενώ η επέκταση προς Εθνική Οδό είναι σε στάδιο μελετών ακόμα όπως και η νέα Γραμμή 4. Στα τέλη του επόμενου έτους επίσης θα ξεκινήσουν (;;;) τα έργα προσθήκης άλλων 2 σταθμών του Ηλεκτρικού (Ιλισός και Ψαλίδι).
Από την άλλη με ανάμεικτους ρυθμούς προχώρησε το Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς για ένα πεντάμηνο περίπου το έργο ταλανίστηκε από τα οικονομικά προβλήματα της εταιρείας κατασκευής του έργου. Τώρα πλέον τρέχει κανονικά με όλα τα εργοτάξια να είναι σε εξέλιξη, με τον πρώτο μετροπόντικα να ξεκινά από μέρα σε μέρα ενώ υπό μελέτη βρίσκονται οι επεκτάσεις προς Καλαμαριά και Σταυρούπολη.

ΤΡΑΜ
Για το Τραμ της Αθήνας ήταν μια ακόμα χρονιά αναμονής της επέκταση για Πειραιά καθώς ο διαγωνισμός φέτος ξελάσπωσε μετά από αρκετά χρόνια αλλά ο διαγωνισμός ακόμα να γίνει. Μέσα στο 2009 ελπίζουμε ότι θα ξεκινήσουν τα έργα και αν όλα πάνε καλά το 2011 θα ηχήσει και πάλι το Τραμ στον Πειραιά. Επίσης εξαγγέλθηκαν επεκτάσεις προς Χατζηκυριάκειο, Φρεατύδα, Καμίνια, Κερατσίνι και Πέραμα.
Καταπληκτικά όμως ήταν τα νέα για την περιφέρεια καθώς Πάτρα και Γιάννενα θα αποκτήσουν Τραμ μιας και δημοπρατήθηκε η μελέτη σκοπιμότητας ανοίγοντας την όρεξη και σε άλλες πόλεις να δημιουργήσουν το δικό τους δίκτυο Τραμ. Ο Βόλος θα είναι η επόμενη πόλη όπως φαίνεται που θα ακολουθήσει.

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ
Ο Προαστιακός έπεσε και αυτός θύμα των γνωστών εθνικών μας καθυστερήσεων και οι νέες γραμμές του προς Θήβα και Χαλκίδα δεν προβλέπεται να ξεκινούν πριν το τέλος του 2009. Για Ξυλόκαστρο θα χρειαστούν 2 χρόνια ακόμα (τέλη του 2010) και για το Λαύριο ο διαγωνισμός ακόμα δεν έχει γίνει. Εντός του 2009 αναμένεται να παραδοθεί ο αριστερός ημιδιάδρομος στο βασικό κορμό μέχρι το ΣΚΑ. Υπό κατασκευή είναι ο σταθμός Μεταμόρφωση και το νέο έτος αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή και του σταθμού Ταύρος. Εκκίνηση είχαμε και στον Προαστιακό Θεσσαλονίκης που ενώνει την πόλη με τη Λάρισα πάνω στη γραμμή του ΟΣΕ.

ΟΣΕ
Τα έργα του ΟΣΕ προχωρούν και αυτά χωρίς να υπάρχει κάποια νεότερη ενημέρωση όμως. Με τα τελευταία δεδομένα γνωρίζουμε ότι το τμήμα Τιθορέα- Λιανοκλάδι- Δομοκός θα παραδοθεί με νέα χάραξη και ηλεκτροκινούμενη στα τέλη του 2013. Συνεχίζονται και τα έργα από το Κιάτο μέχρι τη Ροδοδάφνη Αχαίας που προβλέπεται να είναι έτοιμο στα τέλη του 2011. Η μόνη παράδοση που είχαμε είναι η ηλεκτροκίνηση από τη Θεσσαλονίκη μέχρι το Δομοκό, ενώ δεν έχει παραδοθεί μέχρι τέλος του χρόνου όπως εξαγγέλθηκε η ηλεκτροκίνηση από το ΣΚΑ μέχρι την Τιθορέα. Δεν γνωρίζουμε πότε θα προχωρήσουν τα έργα μέχρι την πόλη της Πάτρας. Αρνητική εξέλιξη είχαμε στο Δυτικό Σιδηροδρομικό Άξονα που μάλλον δεν πρόκειται να προχωρήσει.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Το έργο της επέκτασης του αεροδιαδρόμου του Αεροδρομίου Μακεδονία προχωρούν και σε 2 χρόνια από σήμερα θα είναι έτοιμο. Στο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος ήδη γίνονται κουβέντες για επέκταση ή δημιουργία νέου Αεροσταθμού για την αντιμετώπιση της αυξημένης ζήτησης. Σε αυτή τη χρονιά ανακοινώθηκε και η δημιουργία του Νέου Διεθνούς Αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου και αναμένεται ο διαγωνισμός. Φέτος έγινε γνωστό ότι τα αεροδρόμια μας θα παραχωρηθούν και αυτά σε ιδιώτες προκειμένου να εκσυγχρονιστούν πράγμα το οποίο είναι καλό καθώς θα εξωραϊστούν και θα δημιουργηθούν και νέες θέσεις εργασίας.

ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Στην ενέργεια επίσης αναμένουμε την επόμενη χρονιά μεγάλες κινήσεις για την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών ενέργειας (αιολική, φωτοβολταική κλπ)καθώς η φετινή χρονιά δεν είχε κάτι σημαντικό.

ΛΟΙΠΑ ΕΡΓΑ
Ίσως το σημαντικότερο γεγονός του 2008 πέραν των παραχωρήσεων στους αυτοκινητόδρομους ήταν και το ξεκίνημα των έργων του γηπέδου του Παναθηναικού το οποίο γίνεται αρκετά σημαντικό καθώς πρόκειται να συντελεστεί διπλή ανάπλαση τόσο στη θέση του παλιού γηπέδου στην Αλεξάνδρας όσος και στην αναβάθμιση του Βοτανικού.
Σε αναμονή είμαστε και για το Πάρκο Ελληνικού, τα έργα για τους Μεσογειακούς Αγώνες, την Υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης, την ανάπλαση του παλιού Ιππόδρομου (με τη δημιουργία Λυρικής Σκηνής), η δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων στην Αθήνα και άλλα μικρά και μεγάλα έργα.
Άρα αυτό που συμπεραίνουμε για το 2008 είναι ότι πρόκειται για μια χρονιά στασιμότητας και αναμονής σε πολλά μέτωπα. Η αλήθεια είναι ότι περιμένουμε πολλά περισσότερα από αυτά που γίνονται καθώς η ανάγκη για υποδομές δεν σταματάει ποτέ και κυρίως σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που αναπτύσσεται.
Τις επόμενες μέρες θα ακολουθήσουν αναλυτικές αναρτήσεις με την ανασκόπηση του 2008 σε 3 μεγάλες κατηγορίες:
Έργα σε εξέλιξη, Έργα υπό μελέτη και Έργα υπό εξέταση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα