Η μια μετά την άλλη οι πόλεις της περιφέρειας αρχίζουν να ενδίδουν στην ανάπτυξη δικτύου Τραμ προκειμένου να βελτιώσουν τις αστικές τους συγκοινωνίες και να κάνουν το Τραμ σημείο αναφοράς της πόλης τους ακολουθώντας το παράδειγμα του Τραμ στην Αθήνα. Η πρώτη πόλη της Μακεδονίας που το τολμάει αυτό είναι η Καβάλα. Αν και η Καβάλα δεν έχει μεγάλο πληθυσμό ωστόσο η πολεοδομία της και η γεωγραφική της ταυτότητα έχουν δημιουργήσει ένα οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα. Έτσι μετά την Καλαμάτα, την Λάρισα, την Πάτρα, το Βόλο και τα Ιωάννινα η Καβάλα προχωρά στην προκήρυξη της εκπόνησης μελέτης σκοπιμότητας για την ανάπτυξη δικτύου Τραμ εντός της πόλης. Αν και ακούγεται κάπως ιδιαίτερο για μια πόλη στο μέγεθος της Καβάλας να διαθέτει Τραμ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι στην περίπτωση πόλεων κάτω των 200.000 κατοίκων τα Τραμ δεν είναι σαν αυτά της Αθήνας ή άλλων μεγαλουπόλεων της Ευρώπης. Τόσο ο τροχιόδρομος όσο και τα Τραμ τα ίδια θα είναι στενότερα και μικρότερα για να μπορούν να είναι πιο εμπορικά (φτηνότερη κατασκευή) αλλά και να συνδεθούν με το περιβάλλον των στενών δρόμων των πόλεων της περιφέρειας.
Η μελέτη όπως αυτή δόθηκε στη δημοσιότητα είναι αμοιβής 55.677 ευρώ και χωρίζεται σε δυο υπό -μελέτες, αυτές των συγκοινωνιακών έργων και της οικονομικής μελέτης.
Στην περίληψη της προκήρυξης δημοσιεύονται όλες οι σχετικές τυπικές λεπτομέρειες ανάμεσα στις οποίες και η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών, που είναι η 6η Απριλίου του 2009, καθώς επίσης και η υποχρέωση από την πλευρά του μελετητή που θα αναδειχθεί να την παραδώσει εντός επτά μηνών από την υπογραφή του σχετικού ιδιωτικού συμφωνητικού.
Η μελέτη αναμένεται να καθορίσει την οικονομική και τεχνική βιωσιμότητα του έργου και ανάλογα η διοίκηση του δήμου θα προχωρήσει στα επόμενα βήματα που απαιτούνται ώστε η Καβάλα να αποκτήσει τραμ ή θα πάψει να ενδιαφέρεται, αν οι μελετητές καταλήξουν σε στοιχεία που δεν ευνοούν τη χρήση του τραμ ως μέσο συγκοινωνίας.
Επίσης θα είναι και η μοναδική πόλη σε όλη τη Μακεδονία και τη Θράκη που θα έχει Τραμ πράγμα που συνεπάγεται με αυτοπροσδιορισμό της πόλης με το Τραμ προσελκύοντας τουρίστες.
Μέχρι σήμερα είναι η Πελοπόννησος με 2 πόλεις που ενδιαφέρονται για Τραμ Πάτρα, Καλαμάτα) η Θεσσαλία με Λάρισα, Βόλο η Ήπειρος με τα Γιάννενα και προστίθεται πλέον και η Μακεδονία με την Καβάλα στις πόλεις που προτίθενται να το αναπτύξουν.
Η επόμενη δεκαετία όπως έχω προαναφέρει θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια καθώς έχει ωριμάσει πλέον και η ιδέα αλλά και η χρήση ΣΔΙΤ ή παραχώρησης είναι πλέον διαδεδομένη σαν μοντέλο επένδυσης.
Το σίγουρο είναι ότι ο Δήμος Καβάλας δεν βλέπει μόνο εμπορικά το Τραμ αλλά και σαν ένα έργο που θα έχει επεκτάσεις κοινωνικές και πολιτιστικές αφού θα "δέσει" με την εικόνα της πόλης της Καβάλας που είναι από τις πολύ όμορφες πόλεις που έχουμε σήμερα.
Ο Δήμαρχος Καβάλας σωστά υπογράμμισε ότι σε ένα έργο δεν είναι μόνο το οικονομικό κόστος αλλά και την κοινωνική του επέκταση λέγοντας « Αν οι μελετητές μας υποδείξουν ότι δεν θα υπάρξει οικονομική βιωσιμότητα του έργου και ότι απαιτείται μεγάλη οικονομική στήριξη από την πλευρά του δήμου, είναι λογικό ότι θα εγκαταλείψουμε τη σκέψη αυτή. Όμως για τέτοια έργα που είναι στενά συνυφασμένα με την ποιότητα ζωής των δημοτών, το γενικό κοινωνικό όφελος που θα προκύψει και την προστασία του περιβάλλοντος, μια σύγχρονη δημοτική αρχή δεν πρέπει να υπολογίζει μόνο το οικονομικό κόστος. Άλλωστε στους μελετητές θα αναθέσουμε να μας υποδείξουν τρόπους και σενάρια βελτίωσης και επέκτασης των υφιστάμενων συγκοινωνιακών υποδομών και επομένως η μελέτη την οποία προκηρύσσουμε θα είναι σε κάθε περίπτωση χρήσιμη.
31 σχόλια:
Εδώ στην Ελλάδα για να πάρει μπροστά το μυαλό κάποιων χρειάζεται χρόνος. Στο μεταξύ, από την εισπνοή του καυσαερίου που εκλύουν τα χιλιάδες αυτοκίνητα που πήζουν τους δρόμους, το μυαλό δεν οξυγονώνεται αλλά δηλητηριάζεται! Παρ' όλα αυτά, έστω κι έτσι, κάλλιο αργά παρά ποτέ. Το σύγχρονο τραμ είναι φοβερό μέσο! Το καλύτερο όταν δουλεύει σωστά. Αυτό το "δουλεύει σωστά" στην Ελλάδα δεν το έχουμε δει ακόμη(!) αλλά εγώ που το έζησα στην Ευρώπη είναι στην κυριολεξία η Ρολς Ροϋς των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Γρήγορο, άνετο, ασφαλές. Φοράς και τ' ακουστικά του σιντί σου αν θες, ακούς την 9η του Μπετόβεν και πας στην ώρα σου όπου θες. Ποιό Μετρό και πράσινα άλογα...Τραμ ρε. Μόνο!
Να νοιώσεις ξανά άνθρωπος μέσα στην κόλαση της μεγαλούπολης...
Το τραμ είναι λεωφορείο με ράγες και καλώδια. Είναι περιττό έξοδο που εξυπηρετεί εργολάβους που εξειδικεύονται σε μικρά έργα. Ένα λεωφορείο με φυσικό αέριο κάνει καλύτερη δουλειά όταν υπάρχουν σωστοί λεωφορειοδρομοι. Η ανάπτυξη τραμ δεν λύνει το κυκλοφοριακό αφού καταλαμβάνει όσο χώρο και περισσότερο από ένα λεωφορείο. Και ρωτώ: Γιατί δεν κατασκευάζονται σωστοί λεωφορειοδρομοι, δύσκολα προσπελάσιμοι από ΙΧ και ταξί με κλάσμα του κόστους για το τραμ; Τα χρήματα που θα εξοικονμηθούν να διοχετευθούν στο μετρό, την πραγματική λύση στα κυκλοφοριακά προβλήματα. Όχι άλλο τραμ!
Οι Ευρωπαίοι δεν είναι ηλίθιοι και γι' αυτό βάζουν τραμ στις πόλεις τους καταργώντας λεωφορειακές γραμμές! Οι Ελληνες πρέπει να τους μιμηθούν αναγκαστικά μιας και από τον καιρό του Περικλέους πέρασαν 2.500 χρόνια και είναι καιρός ο πολιτισμός να ξανανθίσει σ' αυτόν τον τόπο. Η Αθήνα είχε 100 χλμ τραμ και κάποιοι αντι-Περικλείς τα ξήλωσαν και οι δρόμοι γέμισαν καυσαέριο, θόρυβο και βρώμα. Το κέντρο της πόλης προσφέρεται για πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους και τραμ. Οχι άλλα ΙΧ! Το τραμ είναι το οικονομικότερο μέσο από πλευράς κατανάλωσης ενέργειας και πολλαπλάσιας μεταφορικής ικανότητας από λεωφορεία και τρόλεϋ. Ακόμη, ένα όχημα τραμ με σωστή συντήρηση μπορεί να αντέξει έως και 30 χρόνια ή και περισσότερα, ενώ ένα -υποτίθεται- αντιρρυπαντικής τεχνολογίας λεωφορείο, στο δεύτερο χρόνο γίνεται τσιμινιέρα όση συντήρηση και να του κάνεις και στη δεκαετία θέλει πέταμα! Γιατί να πληρώνει ο φορολογούμενος τζάμπα λεφτά για λεωφορεία και τρύπες σε ένα σαθρό υπέδαφος; Το Μετρό το θέλουν οι εργολάβοι γιατί είναι πολλαπλάσια ακριβότερο του τραμ. Γιατί να γίνουν 10 χλμ Μετρό και όχι 100 τραμ να εξυπηρετηθεί όλη η πόλη; Ως χώρα έχουμε την πολυτέλεια να πετάμε τα λεφτά που δεν έχουμε σε πανάκριβα έργα και μπαχαλολεωφορεία; Την βέλτιση ποιότητα κύλησης την έχει το τραμ! Το βέλτιστο μέσο μαζικής μεταφοράς όλων των εποχών! Ας το εμπεδώσουν αυτό ορισμένοι...
Το έχω ξαναπεί και στο παρελθόν ότι αυτοί οι ανίκανοι πολιτικοί της δεκαετίας του 50 κατέστρεψαν τις πόλεις μας. Ξήλωσαν τα τραμ, γκρέμισαν νεοκλασικά για να φτιάξουν πολυκατοικίες κουτιά και έκαναν το Ι.Χ. καρκίνωμα για την υγειά και την ζωές μας... Η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη χρειάζονται ξανά το δίκτυο τραμ που είχαν και όσο και αν πειράξει κάποιους δεν με ενδιαφέρει. Το τραμ είναι ένα μέσο αξιόπιστο και φτηνό. Ας καταλάβουν κάτι "κύριοι" που το μισούν ότι σε αυτή τη χώρα αρκετά μεγάλο κακό έχουν κάνει αυτοί και οι ομοϊδεάτες τους στο παρελθόν. Όλες οι πρωτεύουσες των νομών, όλες οι μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, να αποκτήσουν τραμ. Καλά, μεγάλα οργανωμένα δίκτυα. Να καθαρίσει αυτός ο τόπος επιτέλους, να ομορφύνει η ζωή μας να προστατευθεί η υγεία μας!
Ευχαριστώ
Αλέξης Παπαζήσιμος
Έλεος! Με τα ίδια τρόλλεϋ είμαστε εδώ και πάνω από 30 χρόνια. Θυμάμαι πριν 20 χρόνια να ανεβαίνω τακτικά με τρόλλεϋ στον Ερυθρό Σταυρό ακούγοντας Henri Mancini από τα ηχεία του.... Να εξοβελιστούν τα ΙΧ από το κέντρο; Μακάρι. Αλλά γιατί να ξοδεύονται χρήματα για άχρηστες ράγες; ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΑΝΤΙΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ Ή ΚΑΙ ΤΡΟΛΛΕΫ ΜΕ ΣΩΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΔΡΟΜΟ. Τι εννοείτε όταν λέτε 100 χλμ τραμ να εξυπηρετηθεί η πόλη; Ήδη εξυπηρετείται από τα επίγεια μέσα μαζικής μεταφοράς με 300χλμ δρομολογίων. Αν δεν ξεκινήσουμε να φτιάχνουμε σωστά έργα πάντα μπακαλοχώρα θα είμαστε. Σε διάφορες μικρομεσαιες πόλεις της Ευρώπης ναι υπάρχει τραμ (και χώροι για την ανάπτυξή του) όταν οι αποστάσεις δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλες και οι ρυθμοι χαλαροί (πχ Μασσαλία, Αμβέρσα, Στοκχόλμη) ή σε μεγαλύτερες πόλεις ως συμπληρωματικό τοπικό μέσο (πχ Λονδίνο, Βερολίνο, Παρίσι) όπου η αναλογία μεταφορικού έργου μετρο/τραμ είναι 10/1. Φαντάζεστε να πρέπει να πάρετε το τράμ πχ από Πανεπιστημίου να πάτε Μενίδι σε 1 1/2 ώρα ενώ με μετρό και τρένο (στο μέλλον) θέλετε μισή; Για πόλεις με τον πληθυσμό της Αθήνας χρειάζεται πρώτα απ όλα μετρό (κι ας αναπτυχθεί τοπικά στις παρυφές της πόλης το τράμ αργότερα.
Μάνος Μανδαλάκης
Εχω προτείνει και από το Ενημερωτικό Δελτίο του ΤΕΕ ένα τρόπο πλήρους ένταξης του τραμ στο κέντρο της Αθήνας, την λεγόμενη ΕΟΜ. Εναλλακτική Οικολογική ΜΕτακίνηση. Που προβλέπει μονοδρόμηση όλων των μεγάλων λεωφόρων, κατάργηση λεωφορείων και τρόλευ, τουλάχιστον στο μικρό δακτύλιο. Μέσα ξεπερασμένα πια για τους λόγους που έχω επανειλημμένα εξηγήσει. Το τρόλεϋ δε, έχει εξαφανιστεί από παντού στην Ευρώπη ως δυσκίνητο και ιδιαίτερα ενεργοβόρο. Μας τα κουβάλησε η ΕΡΕ, καιρός να τα διώξουμε! Από Παλαιό Φάληρο στην Αθήνα, χρειαζόμουν με το άθλιο τρόλεϋ 1 ώρα! Με το τραμ μισή. Κι αν δοθεί "πράσινο κύμα", 20 λεπτά!
Τραμ λοιπόν στο 50% της επιφάνειας των λεωφόρων με ποδηλατόδρομους πλάϊ και ανισόπεδους κόμβους όπου χρειαστεί. Η Αθήνα χρειάζεται το τραμ για να ξεβρωμίσει. Το Μετρό δεν είναι λύση γιατί οι δρόμοι παραμένουν εσαεί γεμάτοι με ΙΧ και βρώμα. Η Νέα Υόρκη που έχει Μετρό είναι καθαρή πόλη; Εμείς τους Αμερικανούς πρέπει να μιμούμεθα μια ζωή ή τους Ευρωπαίους; Η Λυόν, η Μασσαλία, το Αμστερνταμ, η Πράγα, το Βερολίνο, η Βιέννη που έχουν πυκνό δίκτυο τραμ είναι μεσαίου μεγέθους πόλεις; Θα τρελαθούμε εντελώς! Τι θα πει εξάλλου τραμ στοις παρυφές της πόλης; Το τραμ είναι για το βαρύ αστικό ιστό! Εργο που γίνεται γρήγορα και οικονομικά. Εγώ θα έλεγα τα ΙΧ στις παρυφές της πόλης. Η πόλη ανήκει στους πολίτες και όχι σε μηχανοκίνητους εποχούμενους που δεν αφήνουν τίποτα όρθιο και καταλαμβάνουν ανερυθρίαστα και το κάθε τετραγωνικό εκατοστό επιφάνειας πεζοδρομίου. Η Αθήνα χρειάζεται περισσότερο από άλλες πόλεις το τραμ για να ελευθερωθεί επιτέλους πολύτιμος χώρος για τους πεζούς, ποδηλάτες και Αμέα. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος.
Μετρό: επέκταση Πειραιά και σύνδεση με το εκεί δίκτυο τραμ, γραμμή 4 και πάπαλα. Φτάνουν οι τρύπες!
Για τον κ. Σπύρο Γιακουμάκη το μόνο που μπορώ να υποθέσω είναι ότι είναι εργολάβος ειδικευμένος στην κατασκευή τραμ και περιμένει πώς και πώς να ανατεθούν καινούργιες κατασκευές για να λιγδώσει το αντεράκι του.
Το τραμ είναι άχρηστο μέσον. Προτιμώ 10 χιλιόμετρα μετρό παρά 100 τραμ. Αυτό που αποκρύπτει εσκεμμένα είναι ότι οι πόλεις που αναφέρει έχουν ΚΑΙ μετρό. Μάλιστα το Βερολίνο είναι μία από τις πόλεις που ζηλεύω: 146 χιλιόμετρα μετρό και 327 χιλιόμετρα προαστιακός, δηλαδή 473 χιλιόμετρα γρήγορων τρένων, με πληθυσμό περίπου σαν της Αθήνας. Η Πράγα έχει 60 χιλιόμετρα μετρό με πληθυσμό 1 εκατομμύριο και κάτι. Μέχρι η Αθήνα να φτάσει τα 150 χιλιόμετρα μετρό δεν θα τη θεωρώ σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη.
Δεν είναι όλα δίλημμα: αυτοκίνητο ή τραμ. Υπάρχουν και άλλα μεταφορικά μέσα. Γιατί θέλετε να τα εξοβελίσετε όλα πλην τραμ; Συμφωνώ με τον Τάσο και ίσως κάποιοι περιμένουν τα μικροέργα. Η σελίδα www.urbanrail.net διαφωτίζει πλήρως σχετικά με τα τραμ και επειδή έχει τύχει να βρεθώ στις περισσότερες (πλην Πράγας και Λυών)που αναφέρατε, το κυκλοφοριακό τους δεν το έλυσαν με τραμ. Το μέγεθος της Αθήνας και οι απαιτήσεις μιας πρωτεύουσας Ευρωπαϊκού κράτους (κυρίως οικονομικές) χρειάζονται μετρό και τραίνο (για μεγάλες αποστάσεις) και επίγεια μαζικά μέσα αξιόπιστα, σύγχρονα και με σεβασμό στον πολίτη (πχ δεν είναι δυνατο να μην υπάρχει πυκνό δίκτυο νυχτερινών λεωφορείων και να γινόμαστε έρμαια των ταξιτζήδων) γαι τις μικρότερες αποστάσεις και μικρές ώρες. Έχουμε φοβερά αργήσει για την προκήρυξη της επέκτασης προς Πειραιά και για τη γραμμή 4 ακόμα. Τίποτα δεν έχει πέσει στην αντίληψή μου για τις επεκτάσεις προς Πετρούπολη και Γλυφάδα. Είναι κρίμα που και αυτά τα ζωτικής σημασίας έργα γινονται αφορμή να πολιτικολογούμε χωρίς ουσία.
Ευχαριστώ
Μάνος Μανδαλάκης
Κατ' αρχάς κύριε Τάσο ή όπως αλλιώς σε λένε, είσαι επιεικώς απαράδεκτος! Διότι κρυβόμενος πίσω από την ανωνυμία σου υβρίζεις και συκοφαντείς. Ούτε εργολάβος είμαι, ούτε έχω σχέση με σχέδια ανάπτυξης του τραμ. Οι εργολάβοι θέλουν το Μετρό γιατί είναι πιο προσοδοφόρο γι' αυτούς. Είμαι ένας Ελληνας πολίτης, μηχανικός στο επάγγελμα, που διδάχθηκα στο Πολυτεχνείο συγκοινωνιακή τεχνική και μπορώ έτσι να έχω άποψη για συγκοινωνιακά ζητήματα. Επιπλέον, έζησα χρόνια στην Ευρώπη και δεν ένοιωσα ποτέ μου περιφερειακός βλάχος!
Εσείς αντίθετα που μισείτε το τραμ έχετε το λόγο σας. Κι ο λόγος αυτός είναι ένας και μοναδικός. Να μπορείτε να χρησιμοποιείτε το ΙΧ σας ακόμη και μέσα στις κρεβατοκάμαρες για ψύλλου πήδημα!
Τα τελευταία χρόνια κάνω μια προσπάθεια υπέρ του τραμ διότι κρίνω ότι αξίζει τον κόπο και το μέσο αυτό το αγαπώ από παιδί. Ακόμη, δεν αερολογώ όπως κάποιοι εδώ πέρα, ούτε χρησιμοποιώ χτυπήματα κάτω από τη ζώνη όπως κάποιοι άλλοι. Ούτε εμπαθής είμαι. Π.χ. υποστηρίζω την πρόταση Σουφλιά για τη γραμμή 4 του Μετρό. Κάντε λοιπόν κι εσείς δημιουργικές προτάσεις όπως εγώ για την Ε.Ο.Μ. κι αφήστε τις προσωπικές επιθέσεις κατά μέρος για να αναβαθμίσετετ έτσι το επίπεδό σας τουλάχιστον.
Τάσος είναι το πραγματικό μου όνομα και πάντα υπογράφω με αυτό στα σχόλια που κάνω για το κυκλοφοριακό. Μερικοί άλλοι χρησιμοποιούν πολλά ψευδώνυμα για να δίνουν την εντύπωση ότι είναι πολλοί με τις ίδιες ιδέες.
Το "μηχανικός του πολυτεχνείου" δε μου λέει τίποτα. Αυτοί είναι που άφησαν την Αθήνα χωρίς ουρανοξύστες, γιατί λέει τους υποστήριξε η χούντα, άρα είναι κατασκευάσματα της ακροδεξιάς. Οι ίδιοι αριστερίζοντες υποστηρίζουν και το τραμ γιατί λέει είναι ήπια μορφή συγκοινωνίας. Και ποιος τους είπε ότι χρειαζόμαστε ήπιες μορφές συγκοινωνίας; Η τάση στην Ευρώπη είναι προς την ανάπτυξη τρένων υψηλής ταχύτητας.
Όσο για το ΙΧ, το χρησιμοποιώ όσο λιγότερο γίνεται. Είναι μερικές χρήσεις όμως που δεν μπορούν να υποκατασταθούν από ΜΜΜ. Αν π.χ. πας στο σούπερ μάρκετ και γεμίσεις ένα καρότσι, πώς θα κουβαλήσεις τα πράγματα;
Δεν ξέρω τι κάνουν οι άλλοι με τα ψευδώνυμα, εγώ υπογράφω πάντα με το όνομά μου εδώ και πάνω από 4 χρόνια, υποστηρίζοντας το αυτονόητο. Την ποιότητα ζωής, που ειδικά στις πόλεις μας λείπει. Θα μπορούσα κάλλιστα κι εγώ ως Σπύρος σκέτο κι ούτε γάτα ούτε ζημιά. Δεν κρύβομαι όμως, όπως κάποιοι άλλοι. Αν ορισμένοι τώρα υποστηρίζουν παρόμοιες ιδέες με μένα, μπράβο τους, γιατί οι νουνεχείς σ' αυτή τη χώρα είναι ευτυχώς η πλειοψηφία. Αυτά που λες κύριε για ουρανοξύστες κλπ δεν αντέχουν κριτικής. Πρόσφατα άκουσα σε μία εκδήλωση τον καθόλου αριστερίζοντα και πολύ άξιο κοινοτικό επίτροπο Σταύρο Δήμα να κατακεραυνώνει τη χούντα, ειδικά για την τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή που προξένησε -μεταξύ άλλων δεινών- στην Ελλάδα. Κατέστρεψε για παράδειγμα το νεοκλασσικό αριστούργημα Βίλα Μαργαρίτα στους Αμπελοκήπους για να φτιαχτεί το έκτρωμα που λέγεται πύργος των Αθηνών. Τα ίδια έκανε και ο Σκυλίτσης στο Πειραιά. Ο Μπαλόπουλος που έκανε τις παραλίες του Σαρωνικού σκυλάδικα κλπ κλπ Ευτυχώς ο κ. Δήμας είναι κι αυτός ένας νουνεχής Ελληνας. Τα δε δίκτυα τραμ στην Ευρώπη κυρίως δεξιές κυβερνήσεις τα έφτιαξαν ή τα επανέφεραν. Γι' αυτό άσε καλύτερα τους αστείους διαχωρισμούς και ότι τάχα μόνο οι αριστεροί ή αριστερίζοντες υποστηρίζουν το τραμ. Αυτά τα λένε μονάχα κάποιοι τύποι που το μισούν για να βγάλουν τ' απωθημένα τους.
Οι ουρανοξύστες δεν είναι εκτρώματα. Είναι σύμβολα οικονομικής δύναμης. Κάθε πρωτεύουσα ανεπτυγμένης χώρας πρέπει να έχει μια περιοχή με ουρανοξύστες, π.χ. Defense στο Παρίσι ή Donaustadt στη Βιέννη. Ακόμα καλύτερα είναι όταν οι ουρανοξύστες είναι στο κέντρο, όπως στη Φρανκφούρτη και στη Βαρσοβία. Βεβαίως στην Αθήνα πολλοί έχουν ακόμα το σύνδρομο του χωριάτη που δε θέλει να ανεβαίνει πολύ ψηλά για να μη χάνει την επαφή με τη γη. Όποιος αντιτείνει τον κίνδυνο των σεισμών ας ψάξει να βρει πώς είναι το κέντρο του Τόκιο, του Σαν Φρανσίσκο και της Ταϊπέι που βρίσκονται σε σεισμογενείς περιοχές.
Στο Παρίσι διατηρήθηκε η ιστορική πόλη και έξω από αυτήν φτιάχτηκαν ορανοξύστες. Εδώ γκρεμίστηκαν από χωριάτες πόλεις κοσμήματα και στη θέση τους φτιάχτηκαν αηδίες. Αυτή είναι η διαφορά. Καθόλου ασήμαντη θα έλεγα. Εκτός από το μεγαλείο του Παρθενώνα και την βουβή γοητεία του τραμ, η Αθήνα είναι μια σκέτη ασχήμια. Μπετόν, βρώμα και δυσωδία. Για κανένα χρόνο ακόμη το πολύ, μιας και τον Μάρτιο του 2010 προβλέπω -μετά τις βουλευτικές εκλογές- άμεσες επεκτάσεις του τραμ προς Ζωγράφου, Πατήσια και Καλλιθέα. Αρκετό χρόνο χάσαμε με τους άσχετους.
Η εντύπωσή μου είναι ότι ειδικά σε περιοχές με στενούς δρόμους και πρόβλημα παρκαρίσματος ΔΕ ΧΩΡΑΕΙ το τραμ. Κε Γιακουμάκη φράσεις όπως "βουβή γοητεία" δεν έχουν θέση στη συζήτησή μας αφού προδίδουν συναισθηματισμό που επηρεάζει τη λογική. Να δω τραμ να περνάει την Ιλισίων και ας πεθάνω... ΔΕ ΓΙΝΕΤΑΙ να δημιουργηθούν ανισόπεδοι κόμβοι για τραμ σε περιοχές όπως πχ Ζωγράφου λόγω στενότητας χώρου άρα το τραμ θα έχει ταχύτητα λεωφορείου. Το τραμ στη Μασσαλία πχ έχει αποτύχει ακριβώς λόγω πολλών ισόπεδων διαβάσεων. Αντίθετα όταν το τραμ έχει δικό του χώρο όπου δύσκολα το ξεχωρίζεις από τρένο όπως πχ νοτιο Λονδίνο ή και στην παραλιακή της Αθήνας τότε ΝΑΙ βελτιώνει την κατάσταση. Πρέπει γρήγορα να προλάβουμε τα χρήματα για τις επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας μέ επιτάχυνση των προκηρύξεων. Καλός ο ρομαντισμός αλλά και το μετρό έχει "αόρατη γοητεία".
Μάνος Μανδαλάκης
Prin apo kapoious mhnes eixame ksana thn idia syzhthsh, ton rolo tou Kyriou Pritsina exei parei o barys Kos Tasos.
Symfwnw me ton kyrio Giakoumakh, oi anthrwpoi pou den ybrizoun eytyxws apokalyptontai apo thn pena tous.
Oso gia ta sxolia tou kyr Tasou einai endeiktika ayths ths epimonhs kai diaxronikhws epirepias tou hmimathh Ellhna se ypobibash ths syzhthshs, mhxanikos pou exei symferonta me to tram o kathe Kos Giakoumakhs pou yposthrizei to swsto.
Ax kyr Taso, kai kathe ky Taso, ta eykologa sas toso xarakthristika ths anikanothtas kai hmimathias pou mastizei ton topo.
Grafei o kapseros gia to Parisi, gnwrizete kyrie, egw gnwrizw giait katoikw sto Parisi, oti o pyrgos Montparnasse thewrhtai apo olous tous Gallous h megalyterh arxitektonikh apotyxia sthn istoria ths polhs, ayta pou yposthrizete peri ypsous kai dynamhs kai gohtrou einai oso saxla oso kai ... oso kai oi sapies tomates, adynatw kai den epithymw na grpasw kati pio ousiastiko ws sxolio sta epixeirhmata sas.
Twra Ke Karagiannh, prepei na grapsete ena ektenes arthro gia to tram, giati exoume toso komplex me ayto to meso? To tram pouthena den antipaleyei to metro, alla to metro gia eynohtous oikonomikous logous den mporei na paei pantou. Omws Kyrioi Tasoi, to metro den antimetwpizei ton brwmerovlaxo Gkiaourh, tou opoiou o pappous htan kavala sto gaidouri, o pateras tou poulhse ta xwrafia kai etsi o idios twra xrewmenos ws ta mpounia exei parei amalaxei ena Porsche Cayenne (that to krathsei mexri na tou to parei h trapeza ton Iounh...)
Gia na antimetwpisthei ayto Kyr Taso mono ena meso me dendrofyteyseis to petyxainei, ena meso poue einai fthhno alla apodotiko, to tram!
Atyxhsame giati o Karamnlakos evale to zagari ton Liaph ekei, o opoios diaprepei sto na kanei tipota. Ayto se syndiasmo me thn dieftharmenh topikh aytodiokhsh Peiraia klp, klp...
Otidhpote einai poly proxwrhmeno antibainei thn ellhnikh synthrhtikh stasimothta.
Koinws oxi tram, kai polles koubentes, ouranoksystes, diasthmoplia kai de bariese re aderfe.
Ksypna gkiaourh o synthrhtismos se exei fthasei sto mhden, oi Ispanoi topotheotun hliakes kypseles se nekrotafeia kai kalyptoun etsi to 25% tvn anagkwn hlektrismou twn xwriwn tous kai emeis syzhtoume ta hdh profanh,
kala krasa...
Πρέπει να σταματήσει αυτό το παραμύθι ότι το τραμ εκτοπίζει τα αυτοκίνητα. Αυτό που κάνει είναι να τα διώχνει από το δρόμο όπου περνάει και να τα στέλνει στα γύρω στενά, όπου στριμώχνονται περισσότερο. Το φαινόμενο το είδαμε στη Νέα Σμύρνη και στη Γλυφάδα.
Για να επανέλθουμε στο θέμα της δημοσίευσης, αυτό που χρειάζονται οι μικρές πόλεις της επαρχίας δεν είναι τραμ αλλά:
1 Καλούς περιφερειακούς δρόμους για να μην περνάνε από το κέντρο οι ταξιδιώτες.
2 Πεζοδρόμηση ορισμένων εμπορικών δρόμων του κέντρου.
3 Δημιουργία λεωφορειοδρόμων.
Το τραμ είναι άσκοπη σπατάλη.
Ευτυχώς υπάρχουν νουνεχείς Ελληνες. Ο Ελληνας του μεσοπολέμου ήταν και ρομαντικός. Εγώ αυτόν προτιμώ και όχι τον σημερινό με τους ουρανοξύστες και το ΙΧ. Λυπάμαι αλλά αν ποινικοποιηθεί και ο ρομαντισμός σ' αυτή τη χώρα, τότε θα συμφωνούσα για μόνο... τρύπες! Ωστόσο, το τραμ δεν είναι μόνο ποίηση. Είναι και το ΠΛΕΟΝ ανθρώπινο και φιλικό στον ΚΑΘΕ επιβάτη ΜΜΜ. Εχω συναντήσει εκατοντάδες ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες στο τραμ που ταξιδεύουν ανθρώπινα στα ναπηρικά τους αμαξίδια. Μανάδες με παιδιά στα καρότσια. Ποδηλάτες. Πώς θα μπουν αυτοί σε λεωφορεία και τρόλεϋ. ακόμη και στο μετρό, αφού ανελκυστήρες του συμβαίνει να είναι συχνά εκτός λειτουργίας; Οι διασυνδεδεμένες μεταφορές ΜΣΤ είναι η πάγια αρχή όλων των πολιτισμένων κρατών για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού. Οσο για τον ευπρεπή θα έλεγα -παρά τη διαφωνία μας- κύριο Μανδαλάκη, ας μπει στον κόπο να διαβάσει πρώτα την πολύ τεκμηριωμένη μελέτη του καθηγητή Πολύζου, αντιπρύτανη του ΕΜΠ και ομάδας εξαίρετων συνεργατών του για το τραμ της Αθήνας και πώς θα φτάσει στου Ζωγράφου π.χ. και μετά το ξανασυζητάμε.
Ναι βέβαια σωστά...οι πόλεις της επαρχίας όπως και η Καβάλα δεν χρειάζονται τραμ αλλά χρειάζονται περισσότερα Ι.Χ., περισσότερο καυσαέριο, περισσότερους δρόμους και περιφερειακούς και υπόγειους με ανισόπεδους κόμβους και βέβαια το σημαντικότερο από όλα περισσότερες πολυκατοικίες, γιατί και πολύ πράσινο έχουν και πολλούς ελεύθερους χώρους...τι να το κάνουν το τραμ λοιπόν; Να μολύνει το περιβάλλον...Τι λέμε τώρα να υποβαθμίσουμε την ζωή; Αστεία πράγματα. Δεν βλέπετε τις επαρχιακές πόλεις του εξωτερικού; Άθλιες με πάρκα, τραμ, ποδηλατοδρόμους...Είναι ποιότητα ζωής αυτή;....
Αλέξης Παπαζήσιμος
Το τέλειο θα ήταν να γκρεμίζονταν όλες σχεδόν οι ελληνικές πόλεις και να χτίζονταν από την αρχή. Επειδή όμως αυτό είναι οικονομικά ανέφικτο, προτείνω κάποιες απλές και φτηνές λύσεις.
Η Καβάλα έχει λυμένο το πρόβλημα του περιφερειακού εδώ και χρόνια. Δε γνωρίζω καλά την πόλη για να προτείνω ποιοι δρόμοι θα μπορούσαν να πεζοδρομηθούν, ούτε πού θα μπορούσαν να γίνουν λεωφορειόδρομοι. Αν μας διαβάζουν Καβαλιώτες, ας κάνουν προτάσεις.
Παρά το γεγονός ότι έχω επιχειρηματολογήσει τεκμηριωμένα και επανειλημμένα γιατί τα λεωφορεία είναι ξεπερασμένα ως μέσα, ρυπογόνα και αντιοικονομικά στη χρήση αλλά και στην αγορά, αφού κάθε τρεις και λίγο πρέπει να τα αντικαθιστάς με καινούργια, κάτι που δεν συμβαίνει με το τραμ, ορισμένοι το βιολί τους! Χώρια που τα λεωφορεία στην Ελλάδα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν από κανέναν σχεδόν γιατί έχουν άθλιες στάσεις, χωρίς χάρτες και σήμανση. Καλά, για ανάπηρους και μανάδες με καρότσια δεν το συζητάω. Οποιος θέλει ας πάει όπου θέλει στην Αθήνα να διαπιστώσει ότι οι στάσεις τους είναι στην ουσία μη προσβάσιμες, κλεισμένες από κάδους, παρκαρισμένα ΙΧ, ακόμη και ζαρντινιέρες έχω δει! Οσο για τα ωράρια; Οπότε θέλει ο κάθε οδηγός περνάει. Τηλεματική δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μέσα μη σταθερής τροχιάς. Αρα όλες μα όλες οι επαρχιακές πόλεις πρέπει να πεζοδρομήσουν τα ιστορικά τους κέντρα, να φτιαχτεί επαρκές δίκτυο τραμ με ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους και τα λεωφορεία να λειτουργούν απόκεντρα τροφοδοτώντας τα τραμ. Λεωφορεία φυσικού αερίου κατά προτίμηση. Το ίδιο πρέπει να συμβεί πρωτίστως στην Αθήνα με αποκλεισμό των ΙΧ από το ιστορικό κέντρο, ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων και δακτύλιο τραμ. Οσο για το μετρό, αν και συμφωνώ με τη γραμμή 4, εντούτοις η επόμενη κυβέρνηση που δεν θα είναι η ίδια, πρέπει να εξετάσει και μία ακόμη λύση που θα είναι πολύ πιο οικονομική. Δηλαδή αντί να έχεις ενιαία γραμμή σε μορφή πετάλου και αφού το τμήμα Σύνταγμα-Κατεχάκη εξυπηρετείται ήδη από την 3 και το λίαν μελλοντικό τραμ Σύνταγμα-Ζωγράφου, μπορεί να σπάσει σε δύο κλάδους: Μαρούσι-Κατεχάκη και Αλσος Βεϊκου-Πανεπιστήμιο. Ακόμη να πάει στον Πειραιά με τερματικό αυτόν του προαστιακού και σύνδεση με τραμ. Ετσι θα εξοικονομηθούν πολύτιμοι πόροι άπό το υστέρημα του φορολογούμενου Ελληνα ώστε να φτιαχτεί γρήγορα και όχι σε 40 χρόνια, ένα σωστό δίκτυο τραμ με ανισόπεδους κόμβους, ταχύτατο. Αυτό χρειάζεται επί της ουσίας η Αθήνα να ανασάνει από την καφρίλα των ΙΧ και οι πολίτες της να απολαύσουν επιτέλους ποιότητα ζωής όπως οι λοιποί Ευρωπαίοι.
Τα ακούσαμε τα επιχειρήματά σας κε Γιακουμάκη αλλά υπάρχουν διάφορες ανακρίβειες. Τηλεματική χρησιμοποιείται και για λεωφορεία(καλύτερα όταν υπάρχουν λεωφορειόδρομοι αλλά και χωρίς αυτούς αφού υπάρχει διαρκής αλληλεπίδραση μεταξύ λεωφορείου και συστήματος). Τα λεωφορεία δεν αντικαθίστανται κάθε 2 ή τρια χρόνια αλλά πολύ περισσότερα. Χάρτες και σήμανση φτιάχνεται σχετικά εύκολα(και τη χρειάζεται και το τραμ). Η καφρίλα των ΙΧ δεν αντιμετωπίζεται ΜΟΝΟ με τραμ γιατί κανείς δε θα προτιμά τραμ με ταχύτητες χελώνας. Οι φόροι που λέτε ότι θα εξοικονομηθούν είναι θέμα μεγάλης συζήτησης, πχ σα να λέμε θέλετε να εγκαταστήσετε(και να πληρώσετε) υπολογιστή με ταχύτητα RAM 2GB που έχει ήδη ξεπεραστεί ή να με 4 ή περισσότερα GB με κάποια προοπτική για το μέλλον. Νομίζω στην πρώτη περίπτωση είναι πεταμένα λεφτά. Η μοναδική εξαίρεση όπως έχω ξαναπεί είναι χρήματα της ΕΕ που θα χάνονταν, (οποτε παρά να χαθούν ας γίνουν και στραβά έργα παρά να μη γίνει τίποτα). Όμως η γραμμή 4 δεν είναι ενταγμένη στο ΕΣΠΑ.
Ρεαλιστικά η γρ. 4 ολοκληρώνεται σε 10 χρόνια από σήμερα. Νομίζω δεν είναι πολλά και όταν τελειώσει τότε ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΑ πλέον θα μιλάμε για περιορισμό της κυκλοφορίας ΙΧ στο κέντρο. Διαρκώς αναφέρεστε σε Ευρωπαίους αλλά αυτοί έχουν πολλαπλάσιες γραμμές μετρό σε ισομεγέθεις πόλεις (περίπου) με την Αθήνα οπότε αυτοαναιρείστε. Έχουν ΚΑΙ τραμ όπου είναι απαραίτητο αλλά όχι για το κυρίως μεταφορικό έργο σε πόλη 3 ή 4 εκατομμυρίων. Συμφωνώ περισσότερο με τον Τάσο και τα 3 σημεία που ανέφερε. Καλός ο Αττίκ του μεσοπολέμου αλλά μόνο για μια Αθήνα με πληθυσμό γύρω στο εκατομμύριο. Έχουμε χάσει πολύ χρόνο από τότε.
Είμαι περίεργος να δω τη μελετη για το τραμ στου Ζωγράφου. Υπαρχει σε μορφή pdf ή στο διαδίκτυο ή κάπου αλλού;
Μάνος Μανδαλάκης
Δεν ανέφερα πουθενά ότι τα λεωφορεία αντικαθίστανται κάθε δύο με τρία χρόνια αλλά κάθε δέκα. Λόγω των χιλιάδων χιλιομέτρων το χρόνο που διανύει ένα υποτίθεται αντιρρυπαντικής τεχνολογίας λεωφορείο, η κάρτα ελέγχου καυσαερίων το δεύτερο χρόνο λειτουργίας του δεν θα αναφέρει τα ίδια νούμερα ως καινούργιο αλλά πολύ μεγαλύτερα. Προτιμώ είπα τα φυσικού αερίου ως τροφοδότες του τραμ. Αρα δεν αυτοαναιρούμαι διότι δεν έγραψα πουθενά κάτι διαφορετικό. Παρακαλώ ξαναδιαβάστε τα κείμενά μου. Η τηλεματική σε λεωφορείο δεν είναι εφικτή. Το έχω διαπιστώσει και στην Ευρώπη αυτό. Τουλάχιστον όπως είναι στις στάσεις τραμ αλλά και στο μετρό.
Σε ελάχιστες στάσεις λεωφορείων π.χ. σε γαλλικές πόλεις που γνωρίζω άριστα, υπάρχει τηλεματική. Τα τρόλεϋ στη Γαλλία και πολλές λεωφορειακές γραμμές έχουν αντικατασταθεί με τραμ. Στη Μασσαλία το τραμ δεν απέτυχε όπως αναφέρατε κάπου αλλά απλά και η εκεί μεσογειακή νοοτροπία πολλών γιωταχήδων δυσκόλεψε την προσαρμογή του αρχικά. Στη Γαλλία βέβαια, εν αντιθέσει με τα εδώ, τολμούν! Εγώ δεν δήλωσα πουθενά εχθρός του Μετρό όπως ορισμένοι άλλοι του τραμ, αν και δεν με ελκύει ως μέσο. Προτιμώ να ταξιδεύω γρήγορα στο φως παρά να μεταφέρομαι υπερβολικά γρήγορα στο σκοτάδι! Στις ευρωπαϊκές πόλεις υπάρχουν όντως διασυνδεδεμένα συστήματα μέσων αστικών μεταφορών σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, προαστιακό τρένο), δεν το απέκρυψα πουθενά και το αυτό υποστηρίζω και εγώ. Ωστόσο, δεν μπορεί να κρυφτεί η προτίμηση λαών με υψηλή οικολογική συνείδηση, όπως των Αυστριακών και των Ολλανδών, στο τραμ.
Ο καθένας από μας μπορεί να προτείνει το μακρύ του και το κοντό του. Ελεύθεροι άνθρωποι είμαστε και καλά κάνουμε αρκεί να υπάρχουν επιχειρήματα. Η αναβίωση της Αθήνας του Αττίκ, τουλάχιστον μέρους αυτής, μπορεί να γίνει. Είναι κρίμα για το λαό μας να συμπεριφέρεται σήμερα με τρόπο που δεν συνάδει με τις παραδόσεις του. Το θέμα του μεγέθους και του πληθυσμού της πόλης μπορεί να αντιμετωπιστεί σήμερα με τις διασυνδεδεμένες μεταφορές που ανέφερα πριν. Για τη μελέτη του ΕΜΠ σχετικά με το τραμ, υπάρχει νομίζω και στο Διαδίκτυο ανηρτημμένη. Είναι μια σοβαρή πρόταση η οποία την τελευταία 5τία μπήκε στα συρτάρια.
Προσωπικά δεν απαξίωσα ποτέ ως πρόσωπο τον κ. Σουφλιά, ωστόσο η μονόπλευρη προσκόλλησή του στο μετρό εδώ και 5 χρόνια και όχι στις διασυνδεδεμένες μεταφορές που είναι το σωστό, όπως ανέφερα, έχει μεταξύ άλλων βλάψει πολύ το τραμ. Ας το καταλάβει επιτέλους, έστω και τώρα. Μην επιμένουμε να αναπαράγουμε τα τραγικά λάθη του παρελθόντος που ως χώρα και ως κοινωνία, μοιραία υποστήκαμε.
Τα λεωφορεία όταν λειτουργούν σωστά είναι εξίσου αξιόπιστα με τα μέσα σταθερής τροχιάς. Ήδη το 1990 που είχα πάει στο Βέλγιο είδα κάτι που με εξέπληξε. Σε ΟΛΕΣ τις στάσεις υπήρχαν αναρτημένοι πίνακες με τις ακριβείς ώρες που περνάει το λεωφορείο κάθε γραμμής. Τηρούνταν με ακρίβεια λεπτού. Εκεί δεν υπάρχει μποτιλιάρισμα; Βεβαίως και υπάρχει. Όμως η καθυστέρηση του μποτιλιαρίσματος λαμβάνεται υπόψη στην καταγραφή του χρόνου. Εδώ ωράρια υπάρχουν μόνο στα τέρματα και συνήθως είναι κρυμμένα στα σταθμαρχεία. Έτσι και ρωτήσεις πότε φεύγει το λεωφορείο παίρνεις απάντηση του στυλ: Γιατί, βιάζεσαι;
Και δε μιλάω μόνο για τις στάσεις μέσα σε πόλεις, αλλά ΠΑΝΤΟΥ. Στο Βέλγιο άλλωστε δεν υπάρχει η έννοια του υπεραστικού λεωφορείου. Τα λεωφορεία κινούνται γύρω από πόλεις. Για πιο μακρινές αποστάσεις χρησιμοποιούν τρένο.
Αργότερα βεβαίως είδα το ίδιο σύστημα και σε πολλές άλλες χώρες. Μόνο εδώ φαίνεται ότι είναι ανεφάρμοστο. Λες και είναι δύσκολο να μπει ένας υπάλληλος στο λεωφορείο και να καταγράψει σε πραγματικό χρόνο τι ώρα περνάει από κάθε στάση.
Εχω παραθέσει επανειλημμένα τουλάχιστον πέντε λόγους για τους οποίους το σημερινό τραμ είναι πολύ ανώτερο ως μέσο από ένα απλό λεωφορείο. Και ο σημαντικότερος: το τραμ ανοίγει χώρο στους πραγματικούς "ιδιοκτήτες" των πόλεων. Στους ανθρώπους τους. Και ειδικά στους μη αρτιμελείς. Απομακρύνοντας με τις κλωτσιές τους "καταπατητές". Οι πόλεις δεν μπορεί ούτε πρέπει να ανήκουν αποκλειστικά στο ΙΧ και στην κατάχρηση αυτού. Το ΙΧ είναι καλό για υπεραστικές βόλτες τα Σαββατοκύριακα. Καρότσια της λαϊκής και του σούπερ μάρκετ χωράνε άνετα και στο τραμ. Στο λεωφορείο πολύ δύσκολο έως αδύνατο να μπουν. Ειδικά άμα είναι γεμάτα!
Υ.Γ. Για την τηλεματική επαναλαμβάνω ότι σε ελάχιστες στάσεις λεωφορείων, στη Γαλλία τουλάχιστον, χώρα πρωτοπόρο στον συγκοινωνιακό και πολεοδομικό σχεδιασμό, αυτή εφαρμόζεται. Ενα λεωφορείο, ειδικά σε στενούς δρόμους, δεν μπορεί να έχει αποκλειστική λωρίδα και η τηλεματική πάει περίπατο...ούτε είναι δυνατό να έχει καθορισμένη διαδρομή παντού χωρίς εμπόδια. Φερειπείν, κλείνει ένας δρόμος για επισκευές δικτύων κ.ω. και αλλάζει η διαδρομή του, έστω προσωρινά. Ποιά τηλεματική; Δεν γίνονται πιο σύγχρονα τα λεωφορεία. Πεταμένα λεφτά είναι. Η μόνη λύση είναι τραμ. Στάση ζωής!
Αυτό το νήμα θα σπάσει ρεκόρ. Ξεκίνησε από την Καβάλα και έχει κάνει το γύρο της Ευρώπης.
Λοιπόν, το τραμ δεν μπορεί να παίξει ρόλο λεωφορείου. Αν τα λεωφορεία τα παρομοιάσουμε με ριζικά τριχίδια, τα τραμ είναι φλέβες και το μετρό η αορτή. Δεν μπορούμε να βάλουμε φλέβες να παίξουν το ρόλο των ριζικών τριχιδίων. Πρώτον δε χωράνε και δεύτερον είναι σπατάλη πόρων. Ούτε μπορούμε να βάλουμε πολλές φλέβες μαζί για να παίξουν το ρόλο της αορτής.
Την ιατρική -αν και αναγκαία- ποτέ δεν τη συμπάθησα, ούτε ασχολούμαι με φλέβες και τρίχες. Οπως έγραψα και πριν λίγο, δεν αποκλείω κανένα μέσο και το καθένα στο ρόλο του. Δεν μιλάω μεταφορικά αλλά κυριολεκτώ. Διασυνδεδεμένες μεταφορές. Μετρό: κορμός, τραμ: κύριες (πιθανώς και δευτερεύουσες) διακλαδώσεις, λεωφορεία φυσικού αερίου: δευτερεύουσες και τριτεύουσες. ΙΧ μέσα στην πόλη τέταρτη ή καθόλου επιλογή. Στις στάσεις του τραμ δε καλό να νοικιάζονται ποδήλατα. Και να αναπτυχθεί δίκτυο ποδηλατοδρόμων δίπλα σ' αυτό.
Συμπληρώνω -ως συνέχεια του προηγούμενου σχολίου- ότι στις πόλεις πλην Αθηνών και Θεσσαλονίκης, κορμός και βασικές διακλαδώσεις θα είναι το τραμ και από εκεί και πέρα, λεωφορεία φυσικού αερίου.
μπραβο στην Καβαλα...αληθεια η Θεσσαλονικη του Μακεδονομαχου Παπαγεωργοπουλου και το Ηρακλειο του Κουρακη που τα χει καλα με τα Κτελ τι κανουν για να εχουν τραμ;
Το τραμ δεν ενοχλεί τα ΚΤΕΛ γιατί είναι καθαρά αστική συγκοινωνία. Ωστόσο, επώνυμοι πολιτικοί και των δύο κομμάτων εξουσίας δεν θέλουν το τραμ για τις ψήφους των γιωταχήδων υποτίθεται. Αν και το τραμ με σωστό σχεδιασμό δεν εμποδίζει τα ΙΧ να κινηθούν. Το αντίθετο. Αλλά σ' αυτή τη χώρα δεν υπάρχει μυαλό. Οταν θα βρεθεί φοβάμαι ότι θα είναι πλέον αργά.
Κύριε Γιακουμάκη,
η γνώμη σας περί τηλεματικής και λεωφορείων θα αλλάξει αρκετά αν κάνετε μία βολτίτσα στη Θεσσαλονίκη ή στις Σέρρες (μεταξύ άλλων).
Φιλικά,
Ακανές.
I must digg your article so other folks are able to look at it, very helpful, I had a hard time finding the results searching on the web, thanks.
- Thomas
Δημοσίευση σχολίου